تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را کامل نمى ‏کند مگر این که در او سه خص...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813002941




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سایه شوم اعتیاد بر سر جوانان قزوینی، محلات قزوین را از تهدید اعتیاد نجات دهیم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قزوین مهر گزارش می دهد؛
سایه شوم اعتیاد بر سر جوانان قزوینی، محلات قزوین را از تهدید اعتیاد نجات دهیم
قزوین- خبرگزاری مهر؛ درسالهای اخیر افزایش اعتیادبه عنوان پدیده شوم جامعه مدنی در میان گروههای مختلف به اشکال متنوع جامعه را نگران کرده و در کنار همه اقداماتی که تحت عنوان فرهنگ سازی و اطلاع رسانی انجام می شود، کما کان شاهد نابودی زندگی جوانان توسط سوداگران مرگ هستیم که فعالیت های قهری و فرهنگی در این عرصه را کم رنگ کرده است.



به گزارش خبرنگار مهر، روند پر شتاب  پیشرفت در فناوری در کنار دستاوردهای ارزنده ای که به بشر تقدیم کرده، بسیاری از موهبت های طبیعی را از وی گرفته و در ستیز بین اراده، وسوسه، سلامتی و لذت قرار داده است. لذت طلبی به عنوان غریزه ای که مهار آن مصداق کامل کنترل نفس است، همواره با انسان همراه بوده و کنترل این غریزه در هنگام رویارویی با لذات آنی ولو خطرناک دشوار می شود.

ساختار شیمیایی مخدرها و محرک ها با القاء احساس لذت مقطعی در افراد سبب می شود تا هوس یک بار تجربه زمینه برای اعتیادی طولانی مدت و از دست دادن بسیاری از سرمایه ها فراهم شود. قزوین نیز به تبعیت از این نظام کلی در این سالها با آمار نگران کننده ای از اعتیاد به مواد مخدر به ویژه مخدرهای صنعتی مواجه بوده که در این بین گرایش بیشتر نسل جوان به این عارضه، عزم  مسئولان را برای تغییر رویکرد از شعار به عمل تشدید کرده است، مواد مخدری که با تحت تأثیر قرار دادن سیستم روانی فرد و توهم زایی وی را مجبور به انجام اعمالی می کند که توجیه عقلانی نداشته و گاه آسیب زا و پر خطر است. اعتماد به نفس کاذب؛ ثمره مواد مخدر صنعتی یک روان شناس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که مواد مخدر صنعتی به طور مستقیم سیستم مرکزی اعصاب را مختل می کند، در این باره می گوید: موادمخدری چون شیشه و کراک به دلیل داشتن آمفتامین ها تحریک پذیری مغز را تا سطح بسیار بالایی افزایش می دهد و سبب می شود تا فرد راغب به انجام اعمال غیر عادی شود. محمد شاهین فر در ادامه اضافه می کند: مصرف این نوع از مواد به شخص اعتماد به نفس کاذب می بخشد و وی رابرای انجام هرکاری ولو غلط جسور می کند. این افراد در اغلب موارد دچار توهم می شوند و فکر می کنند کاری که انجام می دهند بهترین کار ممکن است، در حالی که این عمل می تواند حمله به دیگران یا خودزنی باشد. شاهین فر با اشاره به این مطلب که مصرف این مواد باعث می شود تا مسافت ها به دید مصرف کننده ها کوتاه بیاید، اظهارداشت: بسیاری از حوادث ناشی از مصرف این مواد چون تصادف و سقوط از ارتفاع نیز به همین دلیل رخ می دهد.

وی همچنین به شیوع بی بندوباری جنسی در بین مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی اشاره کرد و افزود: بسیاری از جوانان بعد از مصرف این نوع مواد حرمت ها و چارچوب ها را نادیده می گیرند و دست به اعمال غیر اخلاقی و غیر شرعی نظیر تجاوز و روابط نامشروع می زنند.

تصور افزایش تمرکز، مسیر سقوط در اعتیاد این روان شناس با اشاره به این که اغلب جوانان با تصور این که این مواد خاصیت دارویی دارند و تمرکز و هشیاری آن ها را افزایش می دهند، به دام اعتیاد می افتند، تصریح می کند: اولین تجربه مصرف ممکن است تنها از روی کنجکاوی و یا تصور افزایش تمرکز و حافظه رخ دهد، اما بعد از آن احساس لذت طلبی و وسوسه مانع از قطع مصرف می شود و شخص روند خود را ادامه می دهد. وی درادامه به تفاوت تأثیر مواد مخدر صنعتی و سنتی، اشاره کرده و می گوید: قطع مصرف مواد مخدر سنتی نظیر تریاک و هروئین با معضلات جسمی همچون درد مفاصل همراه است، اما مواد مخدر صنعتی بیش از وابستگی جسمانی وابستگی روانی ایجاد می کند، به طوری که قطع مصرف با دوره ای افسردگی همراه خواهد بود. ادامه طرح جمع آوری معتادان به شرط تأمین اعتبار رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان قزوین با اشاره به تداوم طرح جمع آوری معتادان به شرط تأمین اعتبار، اظهارداشت: این طرح که از سال گذشته تا 13 خرداد سال جاری ادامه داشت منجر به جمع آوری حدود 500 معتاد کارتن خواب و بدون خانواده شد که موجب سلب آسایش مردم شده بودند.

سزهنگ ولی وندایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به همکاری دستگاه هایی چون دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی در انجام این طرح تصریح می کند: عملیات جمع آوری بر عهده نیروی انتظامی بوده و این افراد بعد از جمع آوری مورد غربالگری گرفتند و به چهار کمپ ترک اعتیاد معرفی شدند که متاسفانه بخشی از آن ها به ایدز و هباتیت مبتلا بودند. وضعیت قزوین نگران کننده نیست وندایی علت متوقف شدن این طرح را کمبود اعتبار دانسته و می افزاید: با رایزنی با ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور  بودجه ای برای ادامه طرح تعیین شده و در چند روز آینده با همکاری دستگاه های ذیربط و رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر استانداری قزوین ادامه طرح از سر گرفته می شود. وی اجرای این طرح در استان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در ایام عید و با اجرای این طرح شاهد بهبود سیمای شهری، کاهش آمار سرقت و بزه و همچنین رضایت مسئولان و شهروندان بودیم. وندایی با اشاره به این که قزوین نسبت به بسیاری از استان ها وضعیت بهتری دارد، می افزاید: بر اساس آمار رسمی یک میلیون و 125هزار معتاد در کشور داریم که نسبت به این آمار قزوین وضعیت خطرناکی ندارد، اما همچنان موظف به مبارزه هستیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در پایان به نقش خانواده ها اشاره کرد و گفت: خانواده ها در امر پیشگیری و درمان می بایست تلاش بیشتری کنند و ضمن آگاه سازی جوانان خود و پذیرش صمیمانه آنها در جمع خانواده، در صورت ابتلا بستر ترک را برای ان ها فراهم کرده و بیمار را مورد بی مهری قرار ندهند. ساختارهای نامناسب اجتماعی؛ مولد اعتیاد در محلات مستعد به رغم وجود چنین آمار تکان دهنده ای که همواره از خطر اعتیاد در بیخ گوش خانواده ها هشدار می دهد، باز هم برخی غفلت ها، بی توجهی ها و ساختارهای نا مناسب اجتماعی نظیر معضلات محلی، نبود امکان آموزشی و ابتلای خانواده ها سبب شده تا برخی نقاط استان به بستر رشد معتادان تبدیل شود و شاهد وقوع انواع جرم و بزه باشیم و مناطقی چون چوبیندر، اقبالیه و هادی آباد به رغم بهره مندی از هویت اصیل، به دلایل مختلف هم اکنون به کانون مولد این معضلات تبدیل شده است. کودکانی که در کنار معتادان قد می کشند سلطانی،؛ یکی از اهالی چوبیندر درگفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که آمار بالای اعتیاد در این منطقه تربیت فرزند را برای مادران دشوار کرده، می گوید: کودکی که از سنین رشد خود در محلات با جمعیت زیادی از معتادان و فروشندگان مواد مخدر آشنا می شود و در زباله های منطقه انواع وسایل استعمال مواد را می بیند، به طور قطع استعداد بیشتری برای تجربه این عمل ناپسند و گرفتار شدن به دام اعتیاد دارد.

وی افزود: اگر امروز آمار معتادان در چوبیندر روز به روز افزایش می یابد، به دلیل آن است که همان تعداد قبلی ساماندهی نشده اند و یا حداقل کسی آن ها را از محیط زندگی بقیه دور نکره و معتادان به راحتی در ملأ عام مواد مخدر را مصرف می کنند و خیابان و مزارع را به محل استراحت و زندگی و عیش خود تبدیل کرده اند. فروش مواد مخدر؛ کاسبی جوانان هادی آباد فروشنده زنی که در هادی آباد فروشگاه پوشاک دارد نیز در این باره به خبرنگار ما می گوید: اگر صبح هنگام و زمانی که وقت تلاش و آغاز کار روزمره است به هادی آباد سری بزنید متوجه حضور مشکوک جوانان بسیاری در جای جای محل می شوید،کسانی که به اذعان اغلب کسبه شغلی جز فروش مواد مخدر ندارند، همین افراد زمینه را برای افزایش آمار اعتیاد فراهم می کنند و با کاسبی خود زندگی دیگر جوانان را به تاراج می برند و این موضوع سبب شده تا این منطقه از آمار بالای بیکاری برخوردار شود و جوانان تمایلی برای ازدواج نداشته باشند. امید درمان باقی است اگرچه تأکید کارشناسان و مسئولان در حوزه اعتیاد بر ضرورت پیشگیری است و کنترل نفس را برای تجربه نکردن این فرآیند پر خطر به مراتب آسان تر از ترک آن می دانند امابرای کسانی که بنابه غفلت در این مسیر بد فرجام قرار گرفته اند، فرصت جبران باقی است. موسی علیپور که خود را یک رهیده از دام اعتیاد معرفی می کند، از جمله افرادی است که توانسته در ستیز با این بیماری شوم پیروز شود و بعد از نجات خود هم اکنون در مسیر تلاش برای نجات دیگر معتادان در مرکز درمانی است. وی در گفتگو با مهر با اشاره به این که بدون دریافت هیچ حقوقی به سایر معتادان تحت درمان مشاوره و راهنمایی می دهد اظهارداشت: عمده سن کسانی که برای درمان به این مرکز مراجعه می کنند بین 20 تا 35 سال است و اغلب معتاد به هروئین و شیشه هستند.

علیپور با اشاره به این که درمان بیماری اعتیاد از طریق شناخت سه ضلع آن شامل جسم، روح و دیدگاه محقق می شود، تصریح کرد: در کلینیک های درمانی افراد معتاد تحت درمان دارویی قرار می گیرند و دیدگاه و روحیه آن ها نیز از طریق مطالعه و مشاوره بهبود می یابد ما نیز در این فضا بدون دریافت هزینه تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار می دهیم تا ضمن بهبود روند ترک اعتیاد، تجربیات تلخ ما را تکرار نکنند. اعتیاد، واژه ای که گاهی همه نقضش می کنیم و خودمان را جدای از آن می دانیم اما پای عمل که می رسد معلوم نیست آیا توان مقاومت داریم یا نه، همین می شود که امروز تعداد زیادی از همان افرادی که به اعتیاد می خندیدند در برابرش زانو زده اند و به عجز رسیده اند. فقر و نداری، طرد شدن از سوی خانواده، معضلات جسمی و روانی و هزاران خدشه دیگر تنها ثمره لحظه ای تأمل و تردید است. تردید، وسوسه و کنجکاوی جزء لاینفک وجودی است، اما آن چه که حائز اهمیت است غلبه بر این هیجانات و  پیش گرفتن روال سالم و منطقی زندگی است. همه باید اعتیاد را جدی بگیرند و برای جلوگیری از ورودش به خانواده ها نگران باشند و با هوشیاری و همکاری در مبارزه ای بی امان فرزندان خود را از آسیب نجات دهند.
   


۱۳۹۳/۴/۵ - ۱۱:۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن