تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820692220




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استقامت ، رمز پیروزی انسان در زندگی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

استقامت ، رمز پیروزی انسان در زندگی ساوجبلاغ-ایرنا- انسان همواره در زندگی مادی و معنوی خود اهداف و آرزوهایی دارد که برای دستیابی به آن ها علاوه بر کوشش و جدیت نیاز به صبر و استقامت در برابر مشکلات احتمالی دارد.


روانشناسان معتقدند : استقامت سرآمد صفت های پسندیده یک انسان است ، زیرا برای دست یافتن به هر صفت پسندیده ای باید صبوری کرد.
کارشناسان مذهبی نیز می گویند: قران کریم و پیامبر اکرم (ص) همواره مومنان را به استقامت توصیه کرده اند تا انسان بتواند با داشتن صبر و پشتکار به اهداف عالی در زندگی به وی ه اعمالی که سعادت دنیوی و اخروی در پی دارد، دست یابند.
به گفته روانشناسان، اگر انسان در راه کسب علم و دانش حتی از استعداد، هوش و حافظه مناسب، وسایل و امکانات کافی برای تحصیل برخوردارنباشد اما در این راه استقامت کند به موفقیت می رسد.
رمز موفقیت انسان ها در هر کاری به استعداد و پشتکار نیاز دارد و تلاش و تمرین و پشتکاراستعداد را به شکوفایی می رساند.
استقامت در لغت به معنای درستی، ایستادگی و پایداری درهرکاری است و در فرهنگ معین استقامت به تحمل و بردباری در مقابل سختی ها و مصایب زندگی است ، مشکلاتی که می تواند چشم انسان را از دیدن واقعیت ها باز دارد و ادامه زندگی ما را دچار تزلزل کند.
صبر و استقامت کلید هر مشکلی در زندگی است که امروزه باید به آن به عنوان یک مهارت مهم در زندگی توجه کرد.
در سخنان امام علی (ع) به استقامت به عنوان رکنی اساسی در رشد ، تعالی و کمال یابی آدمی تاکید شده است .
استقامت با خشونت در کارها تفاوت دارد و بین این دو هیچگونه سازگاری وجود ندارد چون در کارها باید با نرمی و خونسردی صبر و استقامت کرد و همراه شدن این دو نتیجه مطلوبی در پی ندارد.
انسان زمانی که عصبانی است و حالات غیر عادی دارد ، تصمیم های عجولانه می گیرد که معقول نیست ، پس استقامت باید همراه با متانت و ملایمت باشد تا انسان به موفقیت و پیروزی برسد.
دانشمندان و نوابغ اگر در زندگی به جایی رسیده اند 50 درصد موفقیت آنان در گروه پشتکار و استقامتشان بوده است .
اثرات استقامت در زندگی :
انسان در اثر استقامت علاوه بر دست یابی به تجربه ، عاقل تر و با هوش تر شده و استعدادهای نهفته اش آشکار تر می شود.
1- کرامت نفس : انسان در اثر استقامت در هر کاری به مقصود نهایی آن خواهد رسید و همین امر باعث می شود که انسان در این راه هرگز احساس حقارت نکند.
امام علی (ع ) در این باره می فرمایند : بر تو باد راه استقامت که همانا آن موجب کرامت تو می شود .
2- سلامت جسمی و قلبی : استقامت و پایداری در دین ضامن سلامتی آدمی در جسم و قلبش می شود که امروزه می توان ریشه بسیاری از بیماریها و ناآرامی های افراد را در اجتماع در پایدار نبودن انسانها در دین جستجو کرد.
3- آینده نیکو : انسان هایی که در دنیا در راه خدا استقامت داشته باشند در هنگام مرگ گناهانشان آمرزیده و عذاب از ایشان برداشته می شود.( تفسیر المیزان ، جلد 17 صفحه 591 )
خداوند سبحان در قران کریم می فرماید : به یقین کسانی که گفتند پروردگار ما خداوند است ، پس استقامت کردند ، فرشتگان بر آنان نازل می شوند که نترسند و غمگین نباشید و بشارت باد بر شما ، آن بهشتی که به شما وعده داده شده است .( ترجمه آیت الله مکارم شیرازی ، سوره فصلت آیه 20 )
4- فزونی برکات الهی : توسعه در رزق از برکات استقامت در زندگی است و انسانهایی که با ذکر نام خداوند فعالیتهای کاری روزانه خود را آغاز می کنند به خوبی به این مهم دست یافته اند که با پشتکار در کارها چگونه از این محبت الهی برخوردار می شوند.
خدای مهربان در سوره جن آیه 16 می فرمایند : ˈ اگر جنس و انس در راه ایمان ، استقامت ورزند با آب فراوان (رزق ) سیرابشان می کنیم .
زمینه های استقامت در عرصه های مختلف زندگی :
1- تفکر و اندیشه در هدف:
ابتدا انسان باید هدف را ارزش سنجی کند و به درستی و صحت آن مطمئن شود و آنگاه به تفکر فرو رود که آیا برای رسیدن به هدف تحمل این همه مشکلات و سختی ها را دارد.
2- شناسایی راه ها:
فرد باید راههای رسیدن به هدف را شناسایی کند تا با برنامه ریزی دقیق بهترین و کوتاه ترین را ه را انتخاب کند و به سوی هدف پیش برود.
3- حرکت پیوسته و محکم :
پس از تصمیم گیری شناسایی راه باید به طور پیوسته اما محکم و استوار به سوی هدف گام بردا شت البته بدون عجله چون هر حرکت عجولانه در راه چیزی جز پشیمانی به همراه ندارد.
4- بزرگ شمردن هدف :
زمانی که به ارزش و اهمیت هدف و رسیدن به آن دست یابیم باید آن را بزرگ بشماریم تا برای رسیدن به هدف هر سختی را تحمل کنیم .
5- کوچک دیدن موانع :
برای غلبه بر مشکلات باید سختی ها را کوچک شمرد و زمانی که این موضوع در ذهن انسان تقویت شود خود به خود غلبه بر موانع در انسان آسان تر می شود و اراده انسان به گونه ای قوی می شود که سختی ها و مشکلات را در راهش کوچک می بیند.
در نهایت ما انسان ها در بررسی نقش استقامت در زندگی به این نتیجه می رسیم که خداوند متعال مشکلات را آفریده تا نردبان و پلی برای تکامل انسانها باشد.
هر انسانی که سختی بیشتری کشیده ، پخته تر و کامل تر است مثل آن فو لاد خاصی که در کوره با حرارت با لا تر قرار می گیرد تا سخت و با ارزش شود و دل انسان نیز همین گونه است ، تا زمانی که انسان شکسته نشود ارزش پیدا نمی کند.
استقامت در همه مراحل زندگی فردی و اجتماعی راه گشا و موجب رشد و تعالی است که بدون تردید بدون آن زندگی ما سازمان یافتگی خاص را ندارد چون استقامت ریشه در فطرت انسان دارد و با آن می تو ان به تمام صفات انسانی و ترقیات مادی و معنوی دست یافت.
باز هم به سخنی گهر بار از امام علی (ع) اشاره می کنیم که می فرمایند : بر تو باد به پیمودن را ه استقامت ، زیرا این راه برای تو سروری و بزرگواری می آورد و تو را از سرزنش این و آن محفوظ می دارد.(غرر الحکم ص 159)
در این گزارش روی صحبت به همه قشرهای جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان است که برای رسیدن به اهداف تعالی بخش هیچگاه دیر نیست و نباید شکست های محدود آنان را از ادامه تلاش ها مایوس کند.
امروز موضوعی به نام کنکور سراسری یا مسایلی در زمینه اشتغال و ازدواج در مسیر زندگی نوجوانان و جوانان شاید خود سخت و دشوار باشند لیکن صبر ، دقت و اعتماد به نفس می تواند حلال این مشکلات باشد.
با این حال برای اینکه بتوانیم فرزندان خود را در مسیر درست زندگی هداین کنیم ، فقط نمی شود به تجارب خود اکتفا کرد، استفاده از مشاوره های اجتماعی ، تحصیلی و عملی می تواند در ترسیم آینده ای بهتر برای نسل آینده ساز موثر واقع شود.ک/4
691/2819

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




01/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن