تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805743998




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شمارش معکوس برای مذاکرات نهایی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

شمارش معکوس برای مذاکرات نهایی تهران - ایرنا - روزنامه ایران در گزارش خبری روز شنبه که در صفحه نخست آن را برجسته کرده است ، به روند مذاکرات هسته ای ایران با طرف های غربی در وین پرداخت و نوشت: 12روز دیگر ایران و 1+5 به وین بازمی گردند.


در زیر این سر خط خبری می خوانید : محمدجواد ظریف پس از پایان پنجمین دور مذاکرات ایران و 1+5 در وین در نشستی خبری، مذاکرات را فشرده و دنباله دار توصیف کرد. وزیر خارجه گفت: ما در این دور روی نگارش متن توافقنامه کار کردیم.
نشست چند روزه اخیر وین را می توان یکی از سخت ترین و جدی ترین گفت وگوهایی دانست که میان ایران و 6 کشور 1+5 صورت گرفته است. ناظران می گویند آغاز تلاش ها برای روی کاغذ آمدن توافقات اولیه، اگر چه به معنای دستیابی به توافق نهایی نیست، اما نشان می دهد که دیپلمات ها حداقل از میانه راه صعب العبور چالش هسته ای عبور کرده اند
منابع خارجی گزارش داده اند، در نشست اخیر، شتاب مقامات غربی حاضر در مذاکرات، برای رسیدن به توافق نهایی و تمدید نکردن مذاکرات، بیش از مقامات ایرانی بوده است
محافل خبری غرب، در گزارش هایی به نقل از منابع دیپلماتیک، موضوعات مورد اختلاف طرفین را درخصوص تعداد سانتریفیوژها مورد توجه قرار دادند و در عین حال عنوان کردند که کشورهای غربی خواهان حل و فصل موضوع هسته ای ایران در ضرب الاجل مقرر در توافق ژنو (29 تیرماه) هستند
دیپلمات ایرانی: ما شروع کردیم به نوشتن متن، با این ویژگی که موارد اختلافی در پرانتز گذاشته می شوند و آرام آرام به سمت رفع و حل اختلاف نظرها می رویم
نشست 5 روزه وین در میان امیدواری و تلاش دیپلمات ها برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران با تعیین زمان مذاکرات بعدی در 11 تیر (2 ژوئیه) به پایان رسید.
ایران و 6 کشور طرف مذاکره اش در نشست اخیر، گفت وگوهای فشرده ای را از سر گذراندند که شروع نگارش متن توافق نهایی و شفاف تر شدن نقاط اختلاف و اشتراک طرف های مذاکره، ماحصل این گفت وگوهای چند روزه اعلام شده است. دیپلمات های ایرانی و غربی حاضر در وین بالاتفاق فضای حاکم بر وین را مثبت و سازنده توصیف کرده و بر لزوم رسیدن به توافق تا ضرب الاجل ژنو (29 تیرماه) تأکید کرده اند. آن طور که منابع خارجی گزارش داده اند، در نشست اخیر، شتاب مقامات غربی حاضر در مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی و تمدید نکردن مذاکرات، بیش از مقامات ایرانی بوده است.
نکته مهم در این رایزنی های فشرده، کم شدن دامنه اختلافات و پرهیز گروه 1+5 از موضعگیری های متناقض با ماهیت گفت وگوهای هسته ای بوده است.
ضمن آن که هیأت ایرانی بطور قاطع خواستار برنامه مدون غربی ها برای شکستن حصار تحریم های چندجانبه علیه ایران شدند. مذاکره کنندگان کشورمان بر این باورند در صورتی که در مذاکرات پیش رو عزم 6 کشور برای رسیدن به توافق جزم باشد، پایان بخشیدن به پرونده هسته ای ایران در مدت زمان مورد نظر، امری دور از دسترس نخواهد بود.
اشتراک نظر دیپلمات ها
پس از آن که نگارش متن توافق از عصر روز چهارشنبه آغاز شد، دیدارهای دیپلمات ها به صورت فشرده تری در محل مذاکرات ادامه پیدا کرد. مذاکرات پنجشنبه با دیدار ظریف و اشتون آغاز شد و پس از آن مدیران سیاسی 6 کشور 1+5 به مشورت با یکدیگر پرداختند و همزمان هم کارشناسان طرف های مذاکره کننده به گفت وگو نشستند که این دیدارها روز جمعه هم ادامه یافت. ماحصل این گفت وگوها در آخرین نشست ظریف و کاترین اشتون مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا نحوه ادامه همکاری دو طرف در مذاکرات بعدی مشخص شود. این رایزنی ها در حالی انجام شد که رسانه های خبری جهان اخبار ضد و نقیضی را درخصوص فضای حاکم بر گفت وگوهای وین منتشر کردند. در رأس محافل خبری غرب، خبرگزاری رویترز در گزارش هایی که به نقل از منابع دیپلماتیک منتشر می کرد، موضوعات مورد اختلاف طرفین را درخصوص تعداد سانتریفیوژها مورد توجه قرار داد و در عین حال عنوان کرد که کشورهای غربی خواهان حل و فصل موضوع هسته ای ایران در ضرب الاجل مقرر در توافق ژنو (29 تیرماه) هستند و بر این باورند که هرگونه به درازا کشیده شدن مهلت دستیابی به توافق باید مورد تأیید همه طرف ها باشد.
اما متقابلاً منابع آگاه کشورمان در بینابین مذاکراتی که پس از نگارش متن توافق آغاز شده بود، تأکید می کردند که مذاکرات علی رغم روند کند آن، رو به پیشرفت است. یکی از دیپلمات های کشورمان به ایرنا درباره مواضع کشورهای طرف مذاکره گفت: پیشنهادهای طرف غربی در 1+5، مواضع حداکثری تندترین اعضای گروه است که حتی از حمایت همه اعضای این گروه برخوردار نیست. این دیپلمات ایرانی تصریح کرد که ما شروع کردیم به نوشتن متن، با این ویژگی که موارد اختلافی در پرانتز گذاشته می شوند و آرام آرام به سمت رفع و حل اختلاف نظرها می رویم.
اظهارات پراکنده مقامات مذاکره کننده گروه 1+5 که به هنگام ورود و خروج به محل مذاکرات مورد پرسش خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات قرار می گرفتند نیز تأیید کننده مواضع مقامات ایرانی بود. نکته مشترک همه مواضع نمایندگان 6 کشور 1+5، تأکید بر فضای مثبت نشست 5 روزه وین بود که علی رغم وجود اختلافات، همچنان طرف ها به مذاکره ادامه می دهند.
جدال اصلی نشست وین
در واقع نشست چند روزه اخیر وین را می توان یکی از سخت ترین و جدی ترین گفت وگوهایی دانست که میان ایران و 6 کشور 1+5 صورت گرفته است. ناظران می گویند آغاز تلاش ها برای روی کاغذ آمدن توافقات اولیه اگر چه به معنای دستیابی به توافق نهایی نیست اما نشان می دهد که دیپلمات ها حداقل از میانه راه صعب العبور چالش هسته ای عبور کرده اند و با کم کردن دامنه اختلافات، جدال اصلی را به زمان مکتوب کردن توافقات موکول کرده اند. همین هم باعث شد که اخبار متفاوتی از حال و هوای رایزنی های دیپلمات های حاضر در وین منتشر شود.
منابع آگاه ایرانی و غربی مشترکاً از موضوعات مورد اختلافی سخن گفتند که پیش از آن در محافل رسانه ای و خبری مطرح شده بود.
در کنار این اختلاف، موضوع نحوه رفع تحریم ها نیز یکی از دغدغه های مذاکره کنندگان ایرانی است که در مذاکرات اخیر وین بر مشخص شدن سازوکارهای آن پافشاری کرده اند. آن طور که عراقچی در یک نشست خبری در وین گفت، ایران می خواهد برای رفع گام به گام تحریم ها، جدولی طراحی شود تا نوع تحریم و زمان لغو آن مشخص باشد.
اظهارات ظریف در پایان مذاکرات
محمدجواد ظریف پس از پایان پنجمین دور مذاکرات ایران و 1+5 در وین در نشستی خبری، مذاکرات را فشرده و دنباله دار توصیف کرد. وزیر خارجه گفت: ما در این دور بر روی نگارش کار کردیم.
ولی هنوز نمی توانیم بگوییم متنی وجود دارد. در برخی مسائل هم درباره محتوا و هم نحوه نگارش اختلاف نظر است. ظریف با بیان اینکه فعلاً درباره عنوان، یک چارچوب کلی و بخش زیادی از مقدمه توافق داریم، گفت: درباره محتوا و نحوه نگارش اختلاف نظر است. مقدمه به اهداف ، چارچوب کار، اجرای توافق و زمان بندی و نتیجه اجرای توافق می پردازد که در همان شکل مقدمه توافق ژنو است.
وی گفت: با توجه به عمر موضوع هسته ای طبیعی است و توقع داشتیم که کار دشوار باشد. احساس من این است که طرف مقابل هنوز برای یک مذاکره جدی بر اساس واقعیات وارد کار نشده است. البته این طبیعی است که مذاکره کنندگان مسائل را برای جلسات آخر بگذارند.
وزیر خارجه گفت: نیاز است به جای تکرار مواضع به روش های حل موضوع برسیم. وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: بر اساس سیاست هایمان و آنچه در برنامه اقدام مشترک در ژنو توافق کردیم، راه حل هایی پیشنهاد شد که باید همزمان نگرانی های برخی کشورها رفع شود و ایران برنامه صلح آمیز هسته ای خود را داشته باشد. پیشنهادهایی هم ما مخصوصاً در مرحله نهایی داشتیم که به طور جدی در استانبول ارائه شد، بیش از آن که مواضع باشد راه حل هایی است که هم حقوق ایران حفظ شود و هم اگر نگرانی است، آنها برطرف شود.
وزیر خارجه گفت: الان دو طرف این امکان را دارند که به دیدگاه های طرف های مذاکره که روی کاغذ آمده بیشتر فکر کنند و دیدگاه های ما منطقی است و امیدواریم برای آنها هم به همین سمت برود.
ظریف گفت: از 2 جولای (11 تیرماه) به وین می آییم و تا زمانی که مذاکرات مفید و نیاز باشد، ادامه می دهیم تا به نتیجه برسیم و امیدواریم با واقع بینی طرف مقابل مواجه شویم.

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




31/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن