واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
ناصر تقوایی با بیان اینکه در این سالها اصلا کم کار نبوده است، گفت که حاضر نیست آثارش را در این شرایط به دست ناشر بسپارد. در جو فرهنگی کشورمان نمیتوانی کار خودت را بکنی به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناصر تقوایی در مراسم تجلیلاش با اشاره به اینکه میگویند کم کار است و کار نمیکند، گفت: این سخنان خیلی به واقعیت نزدیک نیست. هیچ کس در این مملکت مرا ممنوع الکار نکرده است اما در جو فرهنگی کشور ما نمیتوانی کار خودت را بکنی. وی که شامگاه 29 خرداد ماه در خانه هنرمندان ایران سخن میگفت، ادامه داد: من هیچ وقت به کار فرهنگی به عنوان شغل نگاه نکردم. مسعود (کیمیایی حاضر در برنامه) خیلی منصفانه گفت. او با اینکه پرکار بوده آیا فیلمهایی که ساخته به اندازهی خودش و کارنامهاش بوده است؟ جامعه تصور دیگری از ما دارد که خودمان آن را به او دادهایم. ما دستی دستی خودمان را به جامعه بدهکار کردهایم و وقتی نتوانیم به این بدهکاری پاسخ مناسبی بدهیم، عدم توفیق شروع میشود. این کارگردان افزود: وقتی موفق نمیشوی که به نوعی کار خودت را انجام بدهی، ناگهان سررشته از دستت خارج میشود شاید نقاشها که تنهایی کار میکنند خیلی خوششان باشند آنها اگر اثر هنریشان هم در اینجا به نمایش در نیاید بالاخره در جایی در دنیا مخاطب خودش را دارد، اما سینما اینگونه نیست. سینما و فیلم برای همه مردم است. مطلقا آدم کم کاری نیستم تقوایی در ادامه سخنانش با اشاره به تدریس فیلمنامهنویسی به جوانان در سالهای گذشته گفت: من مطلقا آدم کم کاری نیستم هفتهای سه، چهار روز تدریس سینما به جوانان را دارم که امیدوارم همهشان به نوعی در سینما جا باز کنند. تدریس کار سهل و سادهای نیست. وی ادامه داد: من با این بچهها فیلمنامه نویسی کار میکنم و به آنها یاد میدهم که داستان، ادبیات است و فیلمنامه ، فیلمنامه. به آنها یاد میدهم که داستان ابتدا باید به فیلمنامه تبدیل شده و سپس جلوی دوربین برود و در واقع این حلقه مفقوده را با آنها کار میکنم. واقعیت این است که هنوز هستند کسانی که به دلیل علاقهمندی به سینما خودشان داستان را مینویسند، آن را به فیلمنامه تبدیل میکنند و بعد هم میسازندش. مانند من ، کیمیایی، مهرجویی یا علی حاتمی. اما واقعیت این است که هر کدام از این کارها یک فعالیت تخصصی مجزا در دنیا است. کارگردان «ناخداخورشید» با تاکید بر اینکه پرکارتر از گذشته است، گفت: من تاکنون 15 مستند ،4 فیلم کوتاه، 7 فیلم بلند و یک سریال 16 ساعته دارم. مگر عمر آدم چقدر است؟ البته اگر شاید تنها به تعداد فیلمهای سینماییام نگاه کنید به نظر برسد که کمکار هستم اما معتقدم الان پیشرفتهترین کار مستندسازی است. وی سپس با ابراز تاسف از اینکه نتوانست طرح ساخت مستندی درباره ایران را با پیگیری 10 سالهاش در فارابی تصویب کند، گفت: حدود 10 سال با بچههای فاربی سروکله میزدم که از هر استان ایران مستندی تهیه شود.آن موقع ایران فقط 20 استان داشت و اگر میتوانستیم 20 مستند خوب الان تهیه کنیم، آن مجموعه برای کسانی که ایران را نمیشناسند چقدر مفید بود و میتوانست تیراژ خوبی هم داشته باشد اما 10 سال موفق به تصویب آن نشدم. حتی ناشرانی را هم برای آن پیدا کرده بودم اما طرح تصویب نشد. انتقاد تند و تیز ناصر تقوایی به سانسور واژه در سالهای اخیر به گزارش ایسنا، تقوایی در ادامه سخنانش با بیان اینکه امروز در ادبیات بیش از سینما مشکل داریم، اظهار کرد: تاکنون سانسور، سانسور مضمونی بوده است اما امروز دیگر صحبت از مضمون نیست و کاری با آن ندارند. بلکه با واژگان کار دارند و میگویند فلان واژه را استفاده نکنید. حتی شنیدهام با دیوان اشعار بزرگان ما به خاطر استفاده از کلامتی مانند «می» مشکل دارند. همین باعث شده است که در سالهای اخیر تقریبا هیچ چیز با ارزشی از زیر دست سانسورچیهای ما عبور نکند. وی ادامه داد: به نظرم شاید این کار شکل ناشیانهای داشته باشد اما آن را به شدت فکر شده و اندیشمندانه میدانم. اگر این روند بخواهد ادامه دار باشد ، ادبیات به سرنوشتی بدتر از سینما دچار میشود. آن هم سینمایی که به نوعی دارد به دوران فیلم فارسی منتهی در پوشش اخلاقی باز می گردد. کارگردان «کاغذ بیخط» با انتقاد از وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: من نوشتههای زیادی دارم اما کجا باید چاپش کنم؟ کجای دنیا واژهها مجرم شدهاند. وزارت ارشاد چرا این موضوع را نادیده میگیرد؟ آنجا جایی است که باید به هر امر فرهنگی مجوز بدهد. وقتی نگاه میکنم میبینم افرادی که برای مدیریت آن سازمان انتخاب میشوند جنبه فرهنگی داشتند و افرادی برگزیده بودند. اما چرا به این موضوع توجه نمیکنند؟ کنایهی ناصر تقوایی به فرهنگستان زبان فارسی ناصر تقوایی با اشاره به تقدیر واژهها توسط فرهنگستان زبان فارسی، این کار را دور باطل دانست. او پس از صحبت کردن درباره سانسور واژهها گفت: در دو مقطع در کشور ما یک بیماری ایجاد شد که مدام نامها را عوض میکردیم. همه جای دنیا وقتی روی چیزی اسمی میگذارند، بقیه دنیا آن را به همان اسم صدا میزنند. وی ادامه داد: چطور است که تلویزیون را به عنوان یک واژه خارجی قبول کردیم اما میآییم و هلیکوپتر را میگذاریم چرخ بال ؟ هلی کوپتر چرخ دارد؟ بال دارد آن هواپیما و پرنده است که بال دارد نه هلی کوپتر و آن چیزی که آقایان مدنظرشان است ملخک است. جالب است که چنین چیزی را فرهنگستان زبان فارسی ما تصویب کرده است. این کارگردان سینما خاطر نشان کرد: مدام سر خودمان را به چیزهایی گرم میکنیم که دور باطل است اما در مقابل با سانسور واژهها در جهت نابودی زبان فارسی گام بر میداریم.سانسور همیشه اخلاق را دستاویز قرار میدهد و به این بهانه هر دخل و تصرفی در آب و رنگ زبان خودمان انجام میدهیم. تا وقتی سانسور این طور باشد، نمی توانم کار کنم به گزارش ایسنا،ناصر تقوایی در پایان سخنانش ضمن تشکر از برگزاری این مراسم اظهار کرد: از همه دوستانم مانند مسعود کیمیایی و دیگران خواهش میکنم یا حتی اگر میتوانند در ماه یک ساعت تجربیاتشان را به بچههای علاقهمند منتقل کنند. به نظرم این کار بسیار مهم است. این کارگردان پیشکسوت سینما سپس در پایان سخنانش اظهار کرد: تا وقتی که سانسور این طور عمل میکند، من نمیتوانم کار کنم. همسرم میداند که چقدر کار نوشته شده دارم. اما نمیتوانم آنها را چاپ کنم. اگر قرار است کاری کهنه بشود، بگذارید بشود. فیلم مراسم بزرگداشت ناصر تقوایی را در اینجا ببینید:
این خبر در حال بروز رسانی است
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]