واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جام جم آنلاين: دني بويل ، ديويد فينچر ، ران هوارد و استفن دالدري از فيلمسازاني هستند که بخت حضور در بخش بهترين کارگردان هشتاد و يکمين دوره اسکار را دارند. در فاصله دقيقا يکماه به اعلام نامزدهاي اسکار 2009 نشريه اسکرين ديلي اسامي 20 فيلمساز شايسته نامزدي در بخش بهترين کارگردان را اعلام کرد که در ميان آنها 10 نفر بيشتر بخت دارند. 1- دني بويل براي «ميليونر اسلامداگ: تسلط خيرهکننده بويل بر رسانه خود هيچگاه به اندازه "اسلامداگ" آشکار نبوده است. او با استفاده از سبک غريزي خاص و شناختهشده خود در فيلمهايي مانند «قطار بازي» و «28 روز بعد»، در يک رومانس بسيار نامعقول که در بمبئي روي ميدهد ، تماشاگران در همه جاي دنيا را به هيجان ميآورد و بايد به آساني براي اولين بار نامزد اسکار شود. 2- ديويد فينچر براي «مورد عجيب بنجامين باتن: فينچر با تکيه به درامهاي بسيار خوب مانند «زودياک»، «اتاق وحشت» و «باشگاه مشتزني» يکي از بزرگترين نامهاي هاليوود است، اما زمان لازم بود تا او فيلمي درخور توجه در فصل جوايز بسازد. «مورد عجيب بنجامين باتن» فيلمي سرشار از جزئيات موثر و پيچ و تابهاي کارگرداني است که فينچر به خاطر آن شهرت دارد. اين شاهکار فيلمسازي ميتواند براي او يک اسکار به همراه داشته باشد. 3- کريستوفر نولان براي «شواليه تاريکي: اگر تشکيلات هاليوود نتواند خود را براي نامزد کردن فيلمي برگرفته از يک قصه مصور در بخش بهترين فيلم قانع کند، نبايد از قرار دادن نولان در بخش بهترين کارگردان طفره برود. او يک درام جنايي دهه هفتادي که در گاتام روي ميدهد ساخته و در اين روند نمونهاي از فيلمسازي در حوزه بلاک باسترها ارايه داده که پيچيدگي، تعليق يا سبک در آن قرباني نشده است. 4- ران هوارد براي «فراست / نيکسن: هوارد با «فراست / نيکسن» پيچيدهترين فيلم خود تا به امروز را ساخته و باظرافت نمايشنامه پيتر مورگان را بيآنکه کمترين نشانهاي از منشا تئاتري آن به چشم بخورد، به پرده بزرگ سينما آورده است. توجه هوارد به جزئيات تاريخي، همکاري فوقالعاده او با بازيگرانش و ضربآهنگ به دقت تنظيمشده اين فيلم بايد دومين اسکار را برايش به همراه داشته باشد. 5- گاس ون سنت براي «ميلک: دامنه کاري ون سنت شناختهشده است. او ميتواند فيلمهاي قراردادي هاليوودي مانند «ويل هانتينگ خوب»، «پيدا کردن فورستر» و بعد «جري» و «فيل» بسازد، اما «ميلک» تجسم دوران کاري اوست و با قصهگويي بيکم و کاست و پرداخت بسيار متفکرانه شخصيتها، موضوع، وقايع تاريخي و دوربين، دوران سياسي هاروي ميلک را پوشش ميدهد. 6- کلينت ايستوود براي «بچه عوض شده: ايستوود امسال با دو فيلم از راه رسيده و در پي چهارمين نامزدي اسکار در يک دهه اخير است. رايدهندهها شايد براي بازي در «گران تورينو» و کارگرداني «بچه عوض شده» او را نامزد کنند. او در «بچه عوض شده» با همان سبک کارگرداني دستکم گرفتهشده خود به شکل باوقار داستان تکان دهنده ناپديد شدن يک پسربچه در سال 1928 را بدون جنون و ملودرام به تصوير ميکشد. 7- استفن دالدري براي «كتاب خوان: دالدري تنها با سومين فيلمش خود را به عنوان يکي از فيلمسازان بزرگ اروپا مطرح کرده است. برداشت خشک و ويرانگر او از رمان برنارد شلينک در يک زمان داستاني درباره گناه يک ملت و داستاني شخصي از عشق يک مرد جوان به زني بزرگتر از خودش است. دالدري هوشمندانه مسائل شخصي و سياسي را درون يک داستان پيچيده تلفيق ميکند. 8- باز لورمن براي «استراليا: اين روزها کمتر کارگرداني در دنيا هست که زيباييشناختي کاري او مانند لورمن باشد. «استراليا» از آن جهت که تلفيقي از کمدي و تراژدي و مضامين اجتماعي و رومانس است، با واکنش متفاوت تماشاگران روبرو شده، اما جسارت بصري لورمن بايد براي او نامزدي اسکار همراه داشته باشد، هر چند وقتي «مولن روژ» سال 2001 نامزد بهترين فيلم شد، لورمن از فهرست جا ماند. 9- سام مندس براي «مسير انقلابي: مندس از سال 2000 که «زيبايي آمريکايي» براي او اسکار بهترين کارگردان را به ارمغان آورد نتوانسته به فهرست نهايي نامزدهاي بخش بهترين کارگردان راه پيدا کند، اما «مسير انقلابي» ميتواند اين روند را تغيير بدهد، بخصوص که او به شکلي غيرمنتظره نامزد جايزه گلدن گلوب شده است. 10- دارن آرونوفسکي براي «کشتيگير: عجيب است پس از دو تجربه جسورانه و هيجانانگيز که با فيلمهاي «مرثيهاي بر يک رويا» و «چشمه» به دست آمد، بزرگترين موفقيت آرونوفسکي با فيلمي متکي بر شخصيت و واقعگرايانه درباره کشتيگيري از پادرآمده حاصل شد. او با اين فيلم شير طلايي ونيز را برد، اما بايد ديد رايدهندهها ميتوانند جدا از بازي ميکي رورک، مهارت آرونوفسکي را نيز ببينند يا نه. ساير رقبا 11- جان پاتريک شنلي، «ترديد» 12- کلينت ايستوود، «گران تورينو» 13- برايان سينگر، «ولکري» 14- جاناتان دمي، «ريچل ازدواج ميکند» 15- اندرو استنتن، «وال – اي» 16- مايک لي، «بيغم» 17- تام مکارتي، «مهمان» 18- اد زوئيک، «مقاومت» 19- ايتن و جوئل کوئن، «پس از خواندن بسوزان» 20- گابريله موچينو، «هفت پوند» نامزدهاي هشتاد و يکمين دوره جوايز اسکار 22 ژانويه 2009 (سوم بهمن) اعلام و مراسم اعطاي جوايز اسکار 22 فوريه (چهارم اسفند) در کداک تيهتر لس آنجلس برگزار ميشود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 257]