تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شمار قطره هاى آبها و ستارگان آسمان و ذرات گردوغبار پراكنده در هوا وحركت مورچه برسنگ ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818854317




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حمايت همه جانبه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران از ادامه مذاکرات هسته‌اي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ خرداد ۱۳۹۳ (۲۱:۷ب.ظ)
وزير دفاع در کنفرانس امنيتي مسکو اعلام کرد: حمايت همه جانبه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران از ادامه مذاکرات هسته‌اي وزير دفاع در کنفرانس بررسي مسائل امنيت بين المللي در مسکو، حمايت همه جانبه نيروهاي مسلح را از ادامه مذاکرات هسته‌اي با گروه 1+5 اعلام و خواستار رفع تحريمهاي ظالمانه و ابطال قطعنامه‌هاي صادره در شوراي امنيت شد.
به گزارش خبرگزاري موج، متن سخنراني سردار دهقان وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران به شرح زير است:
«بسم‌الله الرحمن الرحيم»

آقاي رئيس، هيأت‌هاي محترم، خانم‌ها و آقايان
باعث افتخار است که به عنوان وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران در اين اجلاس با اهميت سخن مي‌گويم. موضوع سخن من تشريح دکترين دفاعي جمهوري اسلامي ايران در قبال اصلي‌ترين مسائل امنيت بين‌الملل است.
هيأت‌هاي محترم
جمهوري اسلامي ايران کشوري است که استراتژي دفاعي آن بر محور خوداتکائي داخلي و تکيه بر روابط سودمند دوجانبه با کشورهاي دوست و علاقه‌مند استوار است، که تهاجم در آن جايي ندارد اما سرکوب متجاوزان با قدرت و بدون ترديد صورت خواهد گرفت. در اين دکترين براساس نظر و فتواي رهبر انقلاب اسلامي توليد و استفاده از سلاحهاي کشتار جمعي چه هسته‌اي و چه شيميايي حرام تلقي و مطرود است.
اما قدرت دفاعي متکي بر سلاحهاي متعارف براي ايجاد بازدارندگي مؤثر در مقابل هر متجاوزي که به اين سلاحها مجهز و قصد تجاوز به جمهوري اسلامي ايران را داشته باشد اولويتي غير قابل ترديد است. لذا با تکيه بر اين اصول اجازه مي‌خواهم تا ضمن اعلام آمادگي مجدد کشورم به انجام تعهدات منطقه‌اي و بين‌المللي و دو جانبه با ديگر کشورها و مناطق جهان، مواضع کشورم را درباره اصلي‌ترين تهديدات امنيت بين‌الملل بازگو نمايم.
1- تروريسم
من به عنوان وزير دفاع کشوري که خود قرباني تروريسم کور و مزدور که متأسفانه مورد حمايت و پناه مدعيان مبارزه با تروريسم و دفاع از حقوق بشر مي‌باشند اعلام مي‌نمايم، دولت و ملت ايران همچون گذشته با هر نوع تروريسم، خصوصاً دولتي، مخالف است.
امروز تروريزم بخاطر اشتباهات راهبردي و حمايتهاي بي‌دريغ امريکا و هم پيمانانش و کمکهاي مالي- تسليحاتي و آموزشي آنان از شرايط تهديد امنيتي به وضعيت خطرناک تهديد نظامي تبديل شده و لذا مبارزه با ترور و تروريزم سازمان يافته وظيفه‌اي جدي براي همه کشورهاي مسئول مي‌باشد.
لزوم تأکيد بر مبارزه با زمينه‌هاي شکل‌گيري تروريزم که ريشه‌هاي آن در بي‌عدالتي، تبعيض، استبداد و استثمار ملت‌هاي تحت ظلم و ستم نهفته، تلاش براي توقف فعاليت‌هاي گسترده آنها که در قالب گروههاي مسلح افراطي و خشونت‌طلب متجلي است جز با عزم جهاني امکان پذير نمي باشد.

عاليجنابان
فرصت را مغتنم شمرده به برخي کشورهاي منطقه که با فريب انسانهاي ساده دل و متعصب، آنها را به وعده بهشت جاويدان به سمت دوزخ ابدي رهسپار مي‌کنند و به افراد ناآگاهي که فکر مي‌کنند مي‌شود از روي جنازه‌هاي مردم بي‌گناه عراق، افغانستان، سوريه و ديگر نقاط جهان به بهشت خداوند وارد شد، هشدار مي‌دهم که اين راهي بي‌سرانجام و مخالف صريح روش و منش همه انبياء الهي خصوصاً خاتم پيامبران مي‌باشد.
2- گسترش سلاحهاي کشتار جمعي
گسترش سلاحهاي کشتار جمعي و تهديد به استفاده از آنها در مواقعي که دولتها نگاهي محدود و گذرا به امنيت خود و نظام بين‌المللي دارند نظير تهديد دولت کلينتون به استفاده از سلاح‌ اتمي و عمليات نظامي بوش در افغانستان و عراق به بهانه واهي مبارزه با تروريسم و وجود سلاحهاي کشتار جمعي در عراق نشان مي‌دهد که خطر ناديده گرفتن قواعد و مقررات بين‌المللي، بخصوص توسط دولتهاي مدعي مقابله با تروريسم و سلاحهاي کشتار جمعي، چقدر خطرناک است. من وزير دفاع کشوري هستم که با تمام وجود آثار زيانبار و بي‌رحمانه استفاده از سلاحهاي شيميايي را توسط دولت و ارتش بعثي صدام که در سايه سکوت دردناک جامعه بين‌المللي و نهادهاي آمره آن مکرراً اتفاق افتاده، حس مي‌کنم؛ حملات وحشيانه‌اي که نه تنها مردم ايران بلکه مردم عراق را نيز در حلبچه به کام مرگي دردناک کشاند که پيامدهاي آن تا نسلهاي بعدي نيز باقي است.
من معتقدم نظارت و مقابله بدون تبعيض با گسترش سلاحهاي کشتار جمعي در همه جهان و بخصوص در خاورميانه ضامني براي نهادينه شدن امنيت و کارآمد شدن قوانين و مقررات بين‌المللي در نزد اعضاي جامعه جهاني است. در همين راستا حمايت همه جانبه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران را از ادامه مذاکرات هسته‌اي با گروه 1+5 اعلام و خواستار رفع تحريمهاي ظالمانه و ابطال قطعنامه‌هاي صادره در شوراي امنيت سازمان ملل که به بهانه‌هاي واهي عليه کشورم صادر شده هستم.
3- دخالت‌هاي سياسي
سومين عامل تهديد صلح و امنيت جامعه جهاني دخالتهاي سياسي آمريکا و برخي هم‌پيمانان اصلي آن در امور داخلي ديگر کشورهاست که نتايج زيانبار آن‌ را در جاي جاي کره زمين شاهديم.
به عنوان وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران اعلام مي‌کنم که ما مطلقاً با اغواگري آمريکا و هم‌پيمانانش در سوء استفاده از واژه‌هاي مقدس و گران سنگ نظير: آزادي، امنيت، دموکراسي، مقابله با استبداد و ديکتاتوري براي سرنگوني دولتهاي قانوني و انزواي کشورهاي استقلال‌طلب مخالفيم و همچنين استفاده از شيوه‌هاي استبدادي براي سرکوب آزاديهاي سياسي و آزاديخواهان حقيقي نظير آنچه در شمال آفريقا، اکراين، سوريه و برخي کشورهاي ديگر جهان اتفاق مي‌افتد را محکوم مي‌کنيم. ما اين رويه‌ها را يکي از اصلي‌ترين عوامل تهديد صلح و امنيت بين‌المللي و عامل اصلي رشد و توسعه تروريسم مي‌دانيم. ما معتقديم مداخله قدرتها با هدف‌هاي منفعت‌طلبانه و غيرانساني جز بحران و عدم امنيت پيامدي نخواهد داشت.
4- نهادهاي امنيتي:
اما يک واقعيت تلخ ديگر آنست که متأسفانه نهادهاي امنيتي متعدد در منطقه و جهان نتوانسته‌اند براي حل و فصل ريشه‌اي و عادلانه بحرانهاي امنيتي اقدام مؤثري نمايند.
بسياري از نهادهاي امنيتي موجود، فراگير نبوده و گاه به تشديد تعارضها کمک کرده‌اند. بسياري از بحرانهايي که در بحث پيش‌تر به آن اشاره شد، موضوعاتي هستند که بدون حضور و مشارکت فعال دولتهاي منطقه امکاني براي حل و فصل آنها وجود ندارد و مداخله اين نهادها بيشتر بر «منطق قدرت و نه منطق اجتماعي و بومي» منطقه‌اي صورت مي‌گيرد.
مسائل امنيتي در خاورميانه و قفقاز و آسياي مرکزي با واقعيتهاي پايدار تاريخي و اجتماعي و مردم منطقه ارتباط دارند و کمتر با سياستهاي قدرت محور دولتها و نهادهاي دوردست قابل حل و فصل هستند. ما اين موضوع را در مورد ناتو در افغانستان ديده‌ايم. امروز حجم توليد و انتقال مواد مخدر در افغانستان و نيز قدرت طالبان در مناطق مختلف، بسيار بيش از گذشته شده است و بعيد مي‌دانم روزي که ناتو منطقه را ترک کند، امنيت بيشتري بر جاي مانده باشد. موضوعي که اکنون در مورد فعاليتهاي تروريستها در عراق هر روز مطرح مي‌شود، نشان مي‌دهد که امنيت را نمي‌توان با نهادهاي دوردست حل و فصل کرد، بلکه اين مشارکت کشورهاي منطقه است که در راستاي «سياست دفاعي و امنيتي همکاري جويانه» مي‌تواند با سازوکار بومي و محلي در مقابله با تهديدات مشترک، مؤثر واقع شود.

سياست‌هاي طمع ورزانه و گسترش نهادهاي امنيتي دور از منطقه و پيش روي آنها به سمت شرق، به قيمت ايجاد شکاف و تقسيم منطقه و رودرو قراردادن دولتها، کمکي به امنيت منطقه نخواهد کرد.
5- رعايت اصول و احترام به ارزش‌هاي بين‌المللي،براي تأمين امنيت بين‌المللي ضرورت دارد قدرتهاي مدعي وضع مقررات و قواعد بين‌المللي بيش از ديگران به اصول و ارزش‌هاي بين‌المللي پايبند باشند. نقض قوانين از سوي آنها شايد پيگرد ملموسي نداشته باشد، اما نقش آن در تخريب اين ارزش‌ها‌ و جلوگيري از نهادينه شدن آنها در جامعه بين‌المللي بسيار برجسته است. ناديده گرفتن حريم‌هاي شخصي و ملي دولت‌ها در سايه برخورداري از ابزارها و نرم‌افزارهاي پيشرفته جاسوسي نقض آشکار قوانين بين‌المللي و تهديدي عليه امنيت جهاني است.
بهره‌گيري از استانداردهاي دوگانه در برخورد با مسائل بين‌المللي و معضلات منطقه‌اي و جهاني يکي از فريب‌کاريهايي است که منجر به پيچيده شدن مسائل جهاني مي‌شود.

خانم‌ها / آقايان و هيأت‌هاي محترم
گرچه مي‌دانم مسائل امنيت بين‌الملل به پنج موضوع فوق محدود نمي‌شود و مسائل فراوان ديگري را مي‌شود در اين رابطه برشمرد اما به اعتقاد من تمرکز بر اين پنج موضوع از اولويت بيشتري برخوردار است. اجازه مي‌خواهم که در خاتمه سخنانم اعلام نمايم جمهوري اسلامي ايران در سه دهه اخير بيش از هر دولتي براي ثبات و امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي کوشيده است و در اين رابطه براي حل و فصل بحرانها و مشکلات امنيتي در آسياي مرکزي، قفقاز، عراق، سوريه، لبنان و فلسطين گامهاي مهمي برداشته و به اين تلاشها بدون وقفه ادامه خواهد داد. من معتقدم گرچه هرکدام از ما، از کشوري با فرهنگ و انديشه‌اي متفاوت و با ديدگاهي مختص به خودمان به اين گردهمايي آمده‌ايم، اما همه ما اذعان داريم که امينت، خواسته همه ابناء بشر و توسل به زور راه ‌حلي مطرود و پرهزينه است که نه تنها امنيت نمي‌آورد بلکه توليد نفرت کرده و خشونت مي‌آفريند. مقابله با خشونت‌گرايي، افراط‌گري و تروريسم، امري ضروري و اجتناب ناپذير براي تأمين امنيت بين‌المللي است. رياست محترم جمهوري اسلامي ايران در نشست ساليانه سازمان ملل متحد در سال 2013 طرح «جهان عاري از خشونت و افراط‌گري» را پيشنهاد دادند که مورد استقبال و تصويب اکثريت قاطع اعضاي سازمان قرار گرفت. براي تقويت امنيت و گسترش همکاري‌هاي منطقه‌اي، بايد بيش از گذشته به ظرفيت‌هاي درون منطقه‌اي توجه کرد. براي تحقق چنين امري مي‌توان از همين جا، نشست‌هايي را براي گفتگو، رايزني و نهادسازي تنظيم کرد .
لذا شايسته است اين اصول بنيادين و شناخته شده را اساس رفتار متقابلمان براي حل و فصل اختلافها و رسيدن به تفاهم قرار داده و تلاش کنيم تا تفاوت در برداشت از منافع ظاهراً متفاوت را زمينه‌اي براي شنيدن سخن يکديگر و کمک به فهم متقابل و تلاش براي يافتن راه حلي پايدار براي برقراري صلح و امنيت در جهان قرار دهيم. مجدداً آمادگي کشورم را براي همکاري در اين مسير به همگان اعلام مي‌نمايم.

در پايان اجازه مي خواهم از ميزباني خوب و مهمان نوازي گرم برگزارکنندگان اين کنفرانس به ويژه وزير محترم دفاع فدراسيون روسيه تشکر کنم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن