تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818849544




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجرای قانون یکی از راهکارهای مطلوب اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه هاست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

استاد دانشگاه علامه طباطبایی؛ اجرای قانون یکی از راهکارهای مطلوب اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه هاست تهران - ایرنا - یک استاد دانشگاه علامه طباطبایی، رعایت و توجه به قانون را یکی از راهکارهای مطلوب اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها ذکر و پیشنهاد کرد که همه اعم از مسئولان و مقامات دولتی، دست اندرکاران بخش خصوصی و دیگر اقشار مختلف جامعه دست به دست هم دهند تا فاز دوم هدفمندی یارانه به بهترین شکل اجرا شود.


مصطفی شریف در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: دولت های گذشته نیز تاکنون یارانه زیادی به بخش گندم و حامل های انرژی پرداخت می کردند اما چون این هزینه ها در جایگاه مناسبی مصرف نمی شده مسئولان آن ها را غیرهدفمند تلقی می کردند.
وی افزود: برای اینکه این پرداخت ها هدفمند شود، قانونی تصویب شد تا منابع جمع آوری شده حاصل از افزایش درآمدهای اجرای این قانون، نظام مند و قانونمند به بخش های تولید و اجتماعی تخصیص یافته و مصرف تا در نتیجه هدفمند شوند.
این استاد دانشگاه درباره تاکید قانون درخصوص بهینه مصرف کردن منابع جمع آوری شده؛ گفت: براساس برنامه های تدوین شده قرار است پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، درآمدهای حاصل از اجرای این قانون درقالب 50 درصد یارانه نقدی، 30 درصد به بخش تولید و 20 درصد نیز عاید دولت شود.
وی تصریح کرد: برای جبران افزایش قیمت ها ناشی از رشد نرخ حامل های انرژی 50 درصد به خانوارها بعنوان یارانه نقدی پرداخت شود.
شریف افزود: 30 درصد این مبلغ نیز باید صرف فعالیت های تولیدی می شد تا کارخانه ها و واحدهای تولیدی انرژی بر که دارای خطوط قدیمی تولید هستند بتوانند با بهره گیری از فناوری های نوین بخشی از افزایش هزینه های خود را جبران کنند.
شریف درباره 20 درصد باقیمانده نیز گفت: با افزایش هزینه ها در بخش های مختلف، هزینه های دولت نیز بالا می رود که براساس قانون دولت می تواند از محل بخشی از درآمدها، سیستم ها را اصلاح و افزایش هزینه ها را جبران کند که البته این قانون در سال های گذشته برای بخش های تولید و دولت بعلت اجرای نادرست آن اجرا نشده است.
وی افزود: هم اکنون حدود 28 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از افزایش قیمت ها است و سهم پرداختی به مردم حدود 42هزار میلیارد تومان است که تفاوت این دو حدود 14 هزار میلیارد تومان می شود که به طور قطع دولت برای جبران این کسری با مشکل مواجه خواهد شد.
این کارشناس اقتصادی درباره فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز اظهار داشت: از آنجا که همزمان با آغاز فاز دوم؛ قیمت حامل های انرژی افزایش یافت، عده ای برای دریافت یارانه ثبت نام کرده و عده ای دیگر از دریافت یارانه انصراف دادند.
وی تصریح کرد: اگر 30 درصد سهم مربوط به بخش تولید اختصاص یابد و تجهیزات و ماشین آلات انرژی بر کارخانه های قدیمی اصلاح و به روز شوند، گامی در جهت اصلاح خطوط تولید برداشته خواهد شد، ضمن آنکه کارخانه های فرسوده باید طوری اصلاح شوند که مشکلات زیست محیطی و اقتصادی آنها از بین برود و در فاز دوم این اقدام به طور قطع صورت گیرد.
این استاد دانشگاه افزود: براساس قانون این پول، درآمد نفت یا افراد از بیت المال نیست، پس کسانی که انرژی مصرف می کنند نه تنها باید بهای آن را پرداخت بلکه مبلغ بیشتری نسبت به قبل باید پرداخت کنند.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا کسانی که انرژی را مصرف می کنند باید بهای واقعی آن را پرداخت کنند، تاکید کرد که هر کس انرژی بیشتری مصرف می کند باید بهای آن را بپردازد؛ این درست نیست کسانی که مصرف بیشتری دارند از یارانه بالاتری استفاده کنند زیرا این خلاف عدالت اجتماعی است. بنابر این یکی جنبه پرداختی به این افراد است و دیگری استفاده از امکانات، همه باید منابع از جمله انرژی را به صورت متعارف مصرف کنند.
وی تصریح کرد: وقتی قیمت حامل های انرژی رشد می یابد، قشر آسیب پذیر یا کسانی که درآمد متوسط به پایین دارند، متضرر می شوند که باید به این افراد یارانه پرداخت شود تا آسیب نبینند، در غیر این صورت طبقه متوسط به قشر فقیر تبدیل د و برای کشور مشکل ایجاد خواهد شد که بروز عوارض اجتماعی و فرهنگی از جمله این مشکلات است.
این کارشناس اقتصادی از همه مسئولان در دولت، قوه قضاییه، قوه مقننه و همچنین مردم خواست تا با کمک یکدیگر زمینه اجرای موفقیت آمیز این طرح را فراهم آورند.
شریف افزود: نمی توان با پرداخت پول و ایجاد نقدینگی به کاهش نرخ تورم کمک کرد، اما زمانی که این پول وارد بخش تولید شود و تولید افزایش یابد در آن صورت احتمال کاهش نرخ تورم وجود دارد که این مورد در چند سال گذشته رخ نداده است.
وی ادامه داد: در هشت سال گذشته میزان نقدینگی کشور از حدود 68 هزار میلیارد تومان به حدود 600 تا 650 هزار میلیارد تومان رسیده، یعنی حدود هفت تا هفت و نیم برابر نقدینگی در این مدت افزایش یافته است.
این استاد دانشگاه، افزود: افزایش نقدینگی از نظر اقتصادی اشکالی ندارد به شرط آنکه اقتصاد نیز به همین میزان افزایش یافته باشد، یعنی اقتصاد منبسط، فعالیت بیشتر و تولید ملی زیاد شده باشد و متناسب با آن نقدینگی نیز افزایش پیدا کند ، ولی ما در چند سال گذشته یا تولید نداشته ایم یا میزان تولید کم و یا منفی بوده است.
وی افزود: با افزایش میزان نقدینگی و تزریق پول نباید انتظار کاهش تورم را داشت زیرا کاهش تورم زمانی عملی می شود که پول وارد بخش تولید شده و در آن صورت تولید، اشتغال و رشد اقتصادی افزایش یابد، هرچند فعالیت اقتصادی می تواند تورم زا باشد اما به دلیل تولید، بخشی از تورم خنثی می شود.
شریف در خاتمه از نهادهای دارای قدرت اقتصادی نظیر بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) درخواست کرد که به دولت کمک کنند تا کسری منابع خود را جران نماید تا در فاز دوم هدفمندی اقدام به افزایش قیمت نکند که در آن صورت این کسری ها می تواند دیون دولت شود که این امر برای دولت مفیدتر است، ضمن آنکه انتظارات تورمی نیز شکل نمی گیرد.
اقتصام(4)م.پ**1558
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




31/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن