تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814661180




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اثرات تورمی اجرای فاز دوم هدفمندی محدود خواهد بود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کارشناس اقتصادی؛ اثرات تورمی اجرای فاز دوم هدفمندی محدود خواهد بود تهران - ایرنا - یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به آغاز اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در اوایل اردیبهشت ماه امسال، گفت: اثرات تورمی اجرای این مرحله از هدفمندی محدود بوده و روند کاهشی تورم به شرط حفظ ثبات ارزی؛ تداوم خواهد یافت.


نادر اسکندری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: گرچه دولت در پی یافتن راهی است تا با کمترین هزینه اجرای فاز دوم هدفمندی را پیش ببرد اما پیش بینی می شود، نرخ تورم با اجرای فاز دوم به روند نزولی خود ادامه داده و تا پایان تابستان میانگین 20درصدی را تجربه کند.
وی افزود: آنچه در شرایط فعلی تعیین کننده نرخ تورم است، اجرای فاز دوم هدفمندی و افزایش قیمت حامل های انرژی نیست بلکه نرخ ارز و بحث تحریم های اقتصادی است.
این اقتصاددان تصریح کرد: تلاش برای رفع تحریم های اقتصادی و حفظ ثبات نرخ ارز تضمین کننده این است که مسیر کاهشی نرخ تورم در سالجاری برغم اجرای فاز دوم ادامه خواهد یافت.
وی افزود: البته عدم حصول توافق هسته ای موجب بروز بی ثباتی های ارزی و به تبع آن افزایش ترخ تورم خواهد شد اما این تورم؛ ارتباطی با اجرای فاز دوم هدفمندی نخواهد داشت.
اسکندری افزود: گرچه پیش بینی می شود نظر وزیر اقتصاد و رییس جمهور در رساندن نرخ تورم به کمتر از 25 درصد تامین شود اما اجرای سیاست های پولی و ارزی از سوی بانک مرکزی برای کاهش نرخ تورم یک امر ضروری است.
وی عامل اصلی کاهش نرخ تورم در کوتاه مدت را حفظ ثبات ارزی دانست و افزود: از آنجا که کالاهای وارداتی بخشی از سبد مصرفی شاخص را تشکیل می دهد، ثبات نرخ ارز از طریق ثبات قیمت ریالی کالاهای وارداتی، به صورت مستقیم به ثبات سطح عمومی قیمت ها و در نتیجه کاهش نرخ تورم منجر خواهد شد.
این کارشناس اقتصادی با بیان آنکه با اجرای فاز دوم هدفمندی بسیاری از مردم نگران افزایش مجدد قیمت ها هستند، افزود: دولت در پی یافتن راهی است تا با کمترین هزینه اجرای فاز دوم هدفمندی را پیش ببرد و قصد دارد در این مرحله قشر نیازمند را بیش از این حد مورد حمایت قرار دهد.
وی افزود: البته افزایش قیمت انرژی بر رشد سطح عمومی قیمت ها و ایجاد تورم تاثیرگذار خواهد بود زیرا انرژی یک عامل تولید محسوب می شود و افزایش قیمت آن، از طریق رشد هزینه های تولید سایر کالاها، زنجیره ای از افزایش قیمت در سایر بازارها را در کوتاه مدت به همراه خواهد داشت.
اسکندری با اشاره به میزان اثر تورمی فاز دوم هدفمندی، گفت: در فاز اول هدفمندی، قیمت انرژی به طور میانگین حدود 300 درصد افزایش یافت و برخی کارشناسان اقتصادی انتظار تورم خیلی بالا را داشتند که در عمل اینگونه نشد.
وی افزود: البته اقتصاد ایران پس از اجرای فاز اول هدفمندی، روند صعودی نرخ تورم 40 درصدی را در ابتدای سال 92 تجربه کرد اما عامل اصلی جهش تورمی افزایش قیمت حامل های انرژی نبود بلکه این تورم به علت جهش های ارزی ناشی از تحریم های اقتصادی اتفاق افتاد.
این کارشناس اقتصادی یادآور شد: با اجرای فاز دوم و افزایش قیمت حامل های انرژی، رشد قیمت در کالاها و خدمات نیز بیشتر آشکار می شود و در نتیجه افزایش تورم بیش از دو درصد در این ماه دور از انتظار نخواهد بود.
وی تاکید کرد: در مجموع، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها با توجه به افزایش حدود 45 درصدی قیمت انرژی، بار تورمی بیش از 5/3 درصد را بر اقتصاد کشور تحمیل نخواهد کرد؛ بنابراین پیش بینی می شود اثرات تورمی اجرای فاز دوم محدود باشد.
اسکندری ادامه داد: اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها یک ضرورت است که طبق قانون باید از سوی دولت عملیاتی می شد اما دولت در اجرای فاز دوم باید به صورت کاملا کار شناسی و دقیق عمل کند.
اقتصام (4)1070**1558
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




20/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن