تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خود را از تمامى مردم با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و قل هو اللّه‏ احد حفظ كن. آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819181281




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشریه فرانسوی: عربستان به جز آشتی با ایران چاره ای ندارد /از این پس تمام پایتخت های جهان پذیرای دیپلمات های ایران خواهند بود


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
نشریه فرانسوی: عربستان به جز آشتی با ایران چاره ای ندارد /از این پس تمام پایتخت های جهان پذیرای دیپلمات های ایران خواهند بود

نشریه فرانسوی: عربستان به جز آشتی با ایران چاره ای ندارد /از این پس تمام پایتخت های جهان پذیرای دیپلمات های ایران خواهند بود
قطعاً واشنگتن بر دعوت سعودی به مذاکره از تهران تاثیر داشته است، اما این دعوت، به امروز برنمی گردد. در واقع، موضع سعودی ها نشانگر فشارهای داخلی به اندازه خارجی است. خطر واقعی که می تواند این پادشاهی را تحت فشار قرار دهد، با مشکلات مربوط به جانشینی، بیشتر ماهیت داخلی دارد.


به گزارش نامه نیوز، آنتوان کولونا در نشریه کوزور فرانسه نوشت: نضال شوقیر، کارشناس مسایل کشورهای خلیج {فارس}، پژوهشگر دانشکده پاریس هشتم که عنوان رساله کارشناسی ارشد وی «دیپلماسی و مذاکرات راهبردی» در دانشکده پاریس یازدهم است.

به گزارش تیک، در ادامه این گزارش آمده است:

به نظر می رسد وضع جدیدی در سفارتخانه های خلیج فارس در حال شکل گیری است. سعود الفیصل، وزیر امور خارجه سعودی عربستان، این هفته گفت کشورش حاضر است با ایران که دست دوستی دراز کرده بود، مذاکره کند. شما آغاز نزدیکی روابط بین این دو دشمن تاریخی را چگونه ارزیابی می کنید؟

نضال شوقیر: عربستان سعودی چاره ای ندارد. این مسئله تصدیق می کند که از این پس دیپلمات های ایرانی در همه پایتخت های کشورهای خلیج [فارس] و کشورهای غربی و در راس آنها واشنگتن که سیاست بهبود روابط با ایران را در پیش گرفته است، با استقبال روبرو خواهند شد. در واقع، به دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی که از سال 1997 تا2005 میلادی برای نزدیک کردن روابط بین ریاض و تهران تلاش کرده بود، بازمی گردیم. دو قدرت بزرگ شیعه و سنی منطقه، امروز احساس می کنند مجبورند با یکدیگر مذاکره کنند، چرا که همه پرونده های سیاسی یا مذهبی منطقه (سوریه، عراق و لبنان) متوقف شده است. اما باید توجه داشت که مشکلات همچنان به قوت خود باقی مانده است. رقابت بین دو پایتخت برای رهبری جهان اسلام ادامه دارد.

تغییر موضع عربستان سعودی مصادف با سفر چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا، به عربستان بود. آیا واشنگتن ریاض را مجبور به دعوت از تهران کرده است؟

نضال شوقیر: قطعاً واشنگتن بر دعوت سعودی به مذاکره از تهران تاثیر داشته است، اما این دعوت، به امروز برنمی گردد. در واقع، موضع سعودی ها نشانگر فشارهای داخلی به اندازه خارجی است. خطر واقعی که می تواند این پادشاهی را تحت فشار قرار دهد، با مشکلات مربوط به جانشینی، بیشتر ماهیت داخلی دارد. بدون قوانین شفاف، رقابت بین نسل ها شدید و قضاوت در باره آن پیچیده است. در این شرایط، تغییر بنیادی که با پذیرش مذاکره آشکار می شود، ماهیت داخلی دارد. در مورد مساله هسته ای ایران، امنیت خلیج [فارس] باید فشارهایی وجود داشته باشد، اما واشنگتن نمی تواند این کشور به گرفتن چنین تصمیمی مجبور کند.

آیا پادشاهی وهابی که بیش از پی منزوی شده، از آن بیم دارد که در نهایت ، تهران به عنوان بهترین متحد واشنگتن در منطقه جایگزین ریاض شود؟

نضال شوقیر: عربستان سعودی شریکی مهم برای امریکا است. اگر روابط واشنگتن و تهران برقرار شود، بدین معنی نیست که ریاض از بازی حذف می شود. عربستان سعودی جایگاهی نمادین در اسلام دارد و سرزمینی مقدس است.از نظر امریکایی ها قطع روابط با ریاض گامی اشتباه در مبارزه ضدتروریستی خواهد بود.

بنابراین آیا باید در انتظار محور احتمالی امریکا – ایران – سعودی بود؟

نضال شوقیر: بهبود روابط بین عربستان و ایران نشانه خوبی برای همه منطقه است. « مسیر» هموار خواهد شد و تنش های بین شیعه و سنی تا حدودی کاهش خواهد یافت. و تقربیاً به سرعت شاهد کاهش قیمت نفت خواهیم بود، به ویژه برای این که ایران به تهدید نظامی خود را بر تنگه هرمز، که دروازه ورودی خلیج فارس است، پایان خواهد داد. باید انتخابات ریاست جمهوری در لبنان را که آزمون واقعی خواهد بود برای این که ببینیم آیا این آرامش در سفارتخانه ها تاثیری بر این کشور خواهد داشت، به دقت دنبال کرد. به همین علت، قطر که از اخوان المسلمین حمایت می کند، چون نمی تواند با خط مشی تعیین شده توسط دو قدرت بزرگ منطقه مخالفت کند، مجبور است اوضاع را آرام کند.

تا کنون قطر از جنبش های برخاسته از اخوان المسلمین؛ همچون حماس، بدون قید و شرط حمایت می کرد. باری، حماس پس از سرزنش متحد سوری خود، در حال حاضر در تلاش است خود را به ایران نزدیک کند.واقعاً چه روی خواهد داد؟

نضال شوقیر: حماس از اختلافات شدید داخلی به ستوه آمده است. گرچه خالد مشعل با برگ برنده قطر بازی می کند، اما بخش مهمی از این جنبش به طور موثری روابط نزدیکی با حزب الله و ایران دارند. اما حماس همین راه دیگران یعنی آرامش را دنبال خواهد کرد. بنابراین هر چه روابط بین این گروه بهتر شود، روابط بین حماس و فتح نیز بهبود خواهد یافت.





1393/2/30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن