محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830301268
با سینما نمیتوان کاسبکارانه برخورد کرد
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶
پس از نمایش سه فیلم کوتاه از شهرام مکری به نامهای «طوفان سنجاقک»، «محدودهی دایره» و «آندوسی»، جلسه نقدو بررسی آن در سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این نشست که 28 اردیبهشت ماه پس از نمایش مجدد فیلمها، با حضور شهرام مکری (کارگردان) و نیما عباسپور (منتقد میهمان) برگزار شد، ناصر صفاریان (مجری و دبیر جلسههای نمایش فیلم) با اشاره به محدودیت امکانات و گنجایش محدود سالن که نمایش گستردهی آثار را با دشواری مواجه کرده و همچنین پوزش از برخی تماشاگران که در شرایط نامناسبی موفق به تماشای فیلمها شده بودند گفت: «استقبال غیرمنتظرهی تماشاگران از فیلمهای انتخابی به حدی بود که مجبور شدیم یکی از فیلمهای این جلسه (بهنام «خام، پخته، سوخته») را از برنامهی نمایش حذف کنیم تا در زمان محدودی که به نمایش و نقد و بررسی آثار اختصاص داده شده، امکان نمایش سه فیلم از ساختههای شهرام مکری فراهم شود.» وی گفت: به دلیل بروز این اتفاق، فیلم کوتاه «خام، پخته، سوخته» همراه با مستند «اردک آبی» (از دیگر ساختههای این فیلمساز) در یکی از هفتههای آینده به نمایش در خواهد آمد. در ابتدای این نشست، شهرام مکری با اشاره به استقبال غیرمنتظرهی تماشاگران از سه فیلم کوتاه و به نمایش درآمدهی خود گفت: «وقتی با پیشنهاد نمایش مجدد این فیلمها که محصول سالهای گذشته هستند مواجه شدم احتمال دادم بسیاری از علاقهمندان پیگیر فیلمهای کوتاه، این آثار را دیده باشند؛ و با خودم فکر کردم شاید از این جلسهی نمایش فیلم چندان استقبال نشود اما وقتی وارد سالن شدم، روبهرو شدن با جمعیتی که برای تماشای فیلمها آمده بودند بسیار شوقانگیز بود و مرا به این نتیجه رساند که هنوز خیلیها فیلمهای من را ندیدهاند!» وی سپس در پاسخ به پرسش مجری جلسه دربارهی احساس خود نسبت به فیلمهای به نمایش درآمده گفت: «هر سه فیلمی که به نمایش گذاشته شد محصول دوران پایان تحصیل من در دانشگاه است و مرور خاطراتی که از ساخت فیلمها داشتهام نخستین احساس من نسبت به تماشای این آثار را بازتاب میدهد.» مکری افزود: «برخی افرادی که در پشت و جلوی دوربین این فیلمها با من همکاری کردهاند را از مدتها پیش ندیدهام و فقط دورادور از احوالشان خبر دارم. امشب وقتی بعد از این همه سال دوباره این فیلمها را دیدم، پیش از هر چیز یاد رفاقتها و دوستیهایی افتادم که به ساخت این فیلمها منجر شده است.» وی همچنین گفت: «وقتی ساخت فیلمی را به پایان میرسانم و حتی گاهی وقتها در زمان فیلمبرداری متوجه شدهام در گرفتن بعضی لحظهها اشتباه کردهام اما در آن لحظه بنا به دلایلی مجبور بودهام به ضبط آن صحنهها رضایت بدهم. دربارهی این سه فیلم هم همین حس را دارم و با خودم احساس میکنم برخی پیشبینیهایم غلط از کار درآمده است.» مکری با اشاره به ایدهی تکنیکی خاصی که قصد داشته تا در فیلم «آندوسی» به کار ببرد گفت: «قرار بود پلانهای این فیلم، بهصورت همزمان و در کنار هم به نمایش گذاشته شود ولی در نهایت این تمهید با استفاده از «وایپ» انجام شد. در حقیقت نسخهی نهایی این فیلم، فاقد ایدهی تکنیکی خاصیست که دلم میخواست در تصویر ایجاد شود. به همین دلیل همیشه دوست داشتهام و با خودم میگویم ای کاش میشد این فیلم را دوباره بسازم.» بخش بعدی این نشست به صحبتهای نیما عباسپور اختصاص داشت. این فیلمساز و منتقد سینما در ابتدای سخنان خود با اشاره به استقبال چشمگیر مخاطبانی که به سالن نمایش فیلم آمده بودند گفت: «مواجه شدن با این حجم تماشاگر برای خود من هم بسیار هیجانانگیز و یادآور نخستین نمایش «طوفان سنجاقک» در جشنواره فیلم کوتاه تهران است. آن سالها اغلب فیلمهایی که تولید میشد شبیه هم از کار در میآمدند و سازندگان فیلمهای کوتاه با پیروی از برخی مولفههای فیلمسازان مطرحی نظیر عباس کیارستمی، سعی میکردند دنبالهروی سینمای روشنفکری باشند. در چنین شرایطی ناگهان نسلی که شهرام مکری هم جزو آنهاست از راه رسید و موج تازهای به راه انداخت. این نسل بیش و پیش از هر چیز به خود سینما علاقه داشت و به آن احترام میگذاشت.» وی گفت: «طوفان سنجاقک» یکی از موفقترین فیلمهایی بود که در این دوران ساخته شد. این فیلم ساخت خوبی داشت و ضمن احترام به تماشاگر، داستان خود را خیلی خوب روایت کرده بود. به سهم خودم خیلی خوشحالم که این فیلم و سایر ساختههای شهرام مکری هنوز و پس از این همه سال، از قابلیت همراه کردن مخاطبان برخوردار است.» عباسپور افزود: «آنچه که در فیلم «طوفان سنجاقک» تماشاگر را با خود همراه میکند عنصر داستان و روایت آن از زاویههای مختلف است که در فیلمهای بعدی این فیلمساز (خصوصاً «محدودهی دایره» و «آندوسی») کم و کمرنگ شده و حتی به سوی حذف شدن پیش رفته است. در این آثار آنچه که برای تماشاگر اهمیت پیدا میکند تکنیک و فرم غالب بر فیلمهاست.» این منتقد سینما سپس با اشاره به کارنامهی فیلمسازی شهرام مکری گفت: «نکتهی مهم این است که مکری همانطور که علاقه دارد و با خودش فکر میکند درست است فیلمهایش را میسازد. از آنجا که اغلب فیلمسازانی که در این حیطه فعالیت میکنند تکرارکنندهی تجربهی دیگران به حساب میآیند باید اشاره کرد این روش فیلمسازی، جزو موارد نادر و کمیاب به حساب میآید.» صحبتهای شهرام مکری بخش دیگری از این جلسهی نقد و بررسی فیلم بود، وی گفت: «من با انتقاد کردن از فیلمها میانهی چندانی ندارم و به همین دلیل بین دوستان نزدیکم اغلب به محافظهکاری متهم هستم. مجموع این اتفاقات در طول سالهای گذشته مرا به این نتیجه رساند که اگر به بخشهایی از سینما علاقه دارم، باید بتوانم دیدگاههای رادیکال خودم را بدون محافظهکاری عرضه کنم. در فاصلهی بین تولید «طوفان سنجاقک» و «محدودهی دایره» احساس کردم باید در زمینهی ساخت فیلم، رادیکالتر عمل کنم و نگارش فیلمنامهی «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» که نخستین فیلم بلند و سینمایی من به حساب میآید حاصل همین دوره است.» او افزود: «در این فاصله با خودم فکر کردم بهتر است با آنچه که در مورد فیلم و سینما به آن علاقه دارم خیلی سفت و سختتر برخورد کنم. از نگاه خودم فیلمهایی که بعد از این مقطع ساختهام نتیجهی یک روحیهی رادیکال در من است. «طوفان سنجاقک» و «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» فیلمهایی هستند که تلاش دارند تا با مخاطب عام بیشتر ارتباط برقرار کند اما بعد از ساخت این فیلمها به این نتیجه رسیدم که بهتر است این تجربهها را کنار بگذارم و با آزمون و خطا به شکلهای دیگری از سینما فکر کنم.» مکری سپس با اشاره به ارتباط تماشاگر با فُرم بهعنوان تمهیدی برای گسترش زبان سینما گفت: «به این نتیجه رسیدهام که بهتر است در فیلمهایم به این نقطه و ریشهی اصلی اشاره کنم و سعی کنم با ساخت فیلم به زبان فُرم، خودم را یک فیلمساز فُرمگرا معرفی کنم. در این مسیر به فکر افتادم تا به بافت یکی از اساسیترین عناصر مورد توجه سینما یعنی پلان بپردازم. بازتعریف ایدهی روایتگری و تغییر زمان در پلان از جمله اهداف من در ساخت این فیلمها بوده است.» این هنرمند در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به انتقاد یکی از تماشاگران نسبت به بازی بازیگران فیلمهای خود گفت: «انتقادی که دربارهی بازیگران فیلمهای من میشود یک انتقاد جدیست. ویژگی منفی من این است که عمدهی کارهای بازیگران را دوست دارم و نکتهی خاصی به ذهنم نمیرسد که برای بهتر اجرا کردن آنها بگویم.» وی افزود: «باید اعتراف کنم در سینما و در این حوزه تمرکز کافی نداشتهام. بنابراین چنین انتقادی را که جزو نقطهضعف فیلمهایم است میپذیرم اما بههرحال از مفاهیم ناتورالیستی در مورد بازیگری خوشم نمیآید و طبعاً به بازیهای نمایشیِ بازیگران بیشتر تمایل دارم تا سایر بازیهایی که انجام میدهند.» مکری در بخش پایانی صحبتهای خود با اشاره به اجراهای تکنیکی بهعنوان حوزهی مورد علاقهی خود در فیلمسازی گفت: «اگر روزی تمام فیلمها در سراسر دنیا به شیوهی پلان سکانس اجرا شوند من باز هم از این موضوع استقبال میکنم! اما ویژگی فرمگرایی و مهارت اجرای تکنیکی در گسترش دادن این موضوعهاست. تکرار تکنیک در فیلمهای متعدد به فرمی تبدیل میشود که برای مخاطب قابل قبول و پذیرفتنیست اما در نهایت از الگوهای ثابتی پیروی میکند که چندان موثر نیست.» وی افزود: «سالانه در سینمای ایران حدود صد فیلم تولید میشود که از این میان شاید حدود ده فیلم، چندان شبیه جریان رسمی سینما نباشد. نباید تلاش کرد تا این ده فیلم را شبیه نود فیلم دیگر کرد.» این فیلمساز در بخش دیگری از صحبتهای خود تاکید کرد: «با سینما نمیتوان کاسبکارانه برخورد کرد و زمانی که نکتهای برای فیلمساز اهمیت پیدا کند آن نکته برای دیگران هم اهمیت پیدا خواهد کرد؛ حتی اگر با آن مخالف باشند.» صحبتهای نیما عباسپور پایانبخش این جلسهی نمایش فیلم بود. وی با اشاره به پررنگ بودن جنبههای تکنیکی در آثار شهرام مکری گفت: «ویژگی قابل تحسین شهرام مکری، پافشاری روی ایدههای ناب و جسارت در عملی کردن این فکرهاست. فکرهایی که شاید بسیاری از ما داشتهایم اما حتی جرات نزدیک شدن به آن را نداشتهایم.» انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]
صفحات پیشنهادی
هانس بلیکس: آمریکا نمیخواهد یا نمیتواند با فعالیتهای هستهای تل آویو برخورد کند
هانس بلیکس آمریکا نمیخواهد یا نمیتواند با فعالیتهای هستهای تل آویو برخورد کند هانس بلیکس مدیر کل اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه برخورد دوگانه امریکا با تاسیسات هسته ای تل اویو گفت امریکا هر چند از اسراییل عصبانی است ولی یا نمی خواهد و یا نمی تواند در برابر انها کرئیس دانشکده طب سنتی در گفتوگو با فارس هشدار داد مردم مراقب بازار مکاره طب سنتی باشند/دانشگاه علوم پزشکی نمی
رئیس دانشکده طب سنتی در گفتوگو با فارس هشدار دادمردم مراقب بازار مکاره طب سنتی باشند دانشگاه علوم پزشکی نمیتواند با متخلفان برخورد کندرئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت در طب سنتی اگر روشی مناسب فرد نباشد و با تبلیغات غلط تجویز شود مضر خواهد بود بنابراین بهترینبرخورداری 25 روستای فارس از نعمت برق
استانها جنوب فارس قنبری خبر داد برخورداری 25 روستای فارس از نعمت برق شیراز – خبرگزاری مهر مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس گفت در سال گذشته بیش از 25 روستادر سطح استان فارس از نعمت برق برخوردار شدند به گزارش خبرگزاری مهر زینل قنبری صبح چهارشنبه در جمع خبرنگارانموزه سینما | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
موزه صلح یکی از موزههای شهر تهران است که در ساختمان اهدایی شهرداری تهران در پارک شهر در مرکز شهر و اراضی محله سنگلج قرار دارد موزه دارای یک سالن اصلی است که در آن نمادهایی برای نشان دادن پیامدهای جنگ در دنیا و عواقب کاربرد سلاحهای شیمیایی و اتمی در معرض نمایش قرار داده شدهاستارگان اجارهای در سينمای ايران!
ستارگان اجارهای در سينمای ايران سینمای ایران این روزها تب دار شده است ووضعیت آن بحرانی ارزیابی میشود مشکل این سینماحالا اکران و تولید یا مجوز ساخت و نمایش نیست هزینه های تولیدفیلم هابالاست ومخاطب با سینما قهرکرده است وعملا ستارگان سینمای ایران کارآیی خود را ازدست داده اند و کمسینما آفریقا «5 ستاره» شد
فرهنگ و هنر سینمای ایران سینما آفریقا 5 ستاره شد مراسم افتتاحیه فیلم سینمایی 5 ستاره به کارگردانی مهشیدافشارزاده و تهیهکنندگی امیر سمواتی شامگاه سه شنبه 16 اردیبشت ماه با حضور جمعی از هنرمندان و اصحاب رسانه در سینما آفریقا برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهر در ابتدای مراسممدیر عامل جمعیت هلال احمر گلستان خبر داد برخورداری 250 هزار گلستانی از آموزشهای جمعیت هلال احمر
مدیر عامل جمعیت هلال احمر گلستان خبر دادبرخورداری 250 هزار گلستانی از آموزشهای جمعیت هلال احمرمدیر عامل جمعیت هلال احمر استان گلستان گفت در سال گذشته 252 هزار و 191 هماستانی از آموزشهای مدیریت بحران این جمعیت برخوردار شدهاند مجتبی اکبری امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در گبرخورد قاطع با ویژهخواری در تولید/تصویب سریع قانون ممنوعیت بیش از یک شغل
چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۲ عباس قائید رحمت عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بیکاری با امنیت ملی رابطه مستقیمی دارد گفت دولت باید ظرف چند سال آینده هفت میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد کند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا قائیدرحمت در دافزایش کرایه تاکسی در زاهدان غیر قانونی است/با خاطیان برخورد می شود
استانها شرق سیستان و بلوچستان بهشتی اعلام کرد افزایش کرایه تاکسی در زاهدان غیر قانونی است با خاطیان برخورد می شود زاهدان- خبرگزاری مهر مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری زاهدان گفت تاکنون مصوبه ای مبنی بر افزایش نرخنامه تاکسی ها از طرف وزارت کشور اعلام نشده است و لذا هر گونمدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس خبر داد برخورداری 25 روستای فارس از نعمت برق
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس خبر دادبرخورداری 25 روستای فارس از نعمت برقمدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس گفت در سال گذشته بیش از 25 روستا در سطح این استان از نعمت برق برخوردار شدند به گزارش از خبرگزاری فارس از شیراز زینل قنبری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت خریرضوی اردکانی:سیستم بانکی مریض و ربوی نمیتواند اشتغال ایجاد کند
چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۹ امام جمعهی موقت شیراز گفت سیستم بانکی علیل و ربوی و مریض نمیتواند اشتغال ایجاد کند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقهی فارس حجتالاسلام سید ابوفاضل رضوی اردکانی در اولین روز یازدهمین گردهمایی اشتغال جهاددانشگاهی در شیرازتصاویر: زنده ماندن مرغ بعدازبرخورد باماشین
تصاویر زنده ماندن مرغ بعدازبرخورد باماشین در جنوب چین ماشینی با یک مرغ برخورد کرد و به طور معجزه آسایی مرغ از مرگ نجات پیدا کرد و سالم ماند فقط سوراخی روی سپر ماشین ایجاد شد در جنوب چین ماشینی با یک مرغ برخورد کرد و به طور معجزه آسایی مرغ از مرگ نجات پیدا کرد و سالم ماند فقطبرخورد با 8 دامدار سفیدکوهی که اقدام به چرای غیرمجاز کردند
چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۴ مسئول منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرمآباد از برخورد با هشت دامدار که اقدام به چرای غیرمجاز در منطقه کردهاند خبر داد علیرضا رحیمی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان در زمینه چرای غیرمجاز و تخریب زیستگاههای جانوراراهی برای اکران عید فطر «شیار ۱۴۳» باز نشده است/ بهترین فیلم از نگاه مردم سینمای سرگروه ندارد
راهی برای اکران عید فطر شیار ۱۴۳ باز نشده است بهترین فیلم از نگاه مردم سینمای سرگروه نداردکارگردان فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ که فیلمش در جشنواره فیلم فجر بهترین اثر از نگاه مردم لقب گرفت از مشخص نشدن سینمای سرگروه برای اکران این فیلم در عید فطر انتقاد کرد به گزارش خبرگزاری فاشیار 143 در پردیس سینمایی شکوفه اکران، نقد و بررسی می شود
اکران شیار 143 با حضور نویسنده کارگردان و بازیگر نقش اول شیار 143 در پردیس سینمایی شکوفه اکران نقد و بررسی می شود فیلم سینمایی شیار 143 عصر امروز 17 اردیبهشت ماه با حضور عوامل فیلم در پردیس سینمایی شکوفه اکران نقد و بررسی می شود به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران بهشفیعی: باید با کسانی که قصد عناد با دانشگاه فنی و حرفهای را دارند برخورد شود
شفیعی باید با کسانی که قصد عناد با دانشگاه فنی و حرفهای را دارند برخورد شودسرپرست دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به شایعات مطرح شده در رابطه با این دانشگاه گفت برخی با دانشگاه فنی و حرفهای عناد دارند و نمیخواهند این دانشگاه جایگاه خود را پیدا کند که باید با آنها برخورد شود بمرگ آقای لازارسکو در سینما تک
مرگ آقای لازارسکو در سینما تک فیلم مرگ آقای لازارسکو به کارگردانی کریستی پوپو با همکاری مجله فیلمخانه روز چهارشنبه هفدهم اردیبهشت ماه ساعت 18 در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می آید به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها