تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه هر كس را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كس به راه هدايت نرود، به كجر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819428967




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتی استرس روز امتحان را شکست دادم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

وقتی استرس روز امتحان را شکست دادم تهران - ایرنا - حتی کلمه امتحان نیز برای من اضطراب آور و استرس زا بود چه برسد به اینکه امتحانات خرداد و آنهم از نوع نهایی آن باشد آن وقت دیگر هیچ چیز نمی توانست مرا از دست این استرس نجات دهد.


نتیجه امتحاناتم تحت تاثیر همین استرس رضایت بخش نبود حتی روزهایی که درس ها را خوب آماده می کردم نتیجه زحمات خود را دریافت نمی کردم.
اما یک روز تصمیم گرفتم و با خود گفتم چرا استرس و اضطراب؛ هر چند می توانستم که این رفتار زیاد دست خودم نیست اما به خود قبولاندم که بالاخره می توانم تا حدودی خود را از دست این اضطراب نجات دهم.
پیش تر سعی می کردم شبانه درس بخوانم و به همین دلیل تا ظهر قادر نبودم از خواب بیدار شوم به همین دلیل هنگامی که روز را برای مطالعه و شب را برای استراحت انتخاب کردم هم استرس من کاهش یافت و هم نتیجه امتحاناتم بهتر شد.

** خرداد ماه استرس
خردادماه که البته امسال در همین اردیبهشت ماه امتحانات تمام می شود برای بسیاری از دانش آموزان و والدین ماهی پر از استرس و نگرانی است، چرا که با شروع امتحانات همه سعی دارند تا نتیجه بهتری از یک سال تلاش و کوشش به دست آورند.
بسیاری از ما هیجانات امتحانات نهایی را حس کردیم، اضطراب جلسه امتحان، تنبلی ها و پشت گوش انداختن ها، مرور نکردن بعضی درس ها و ترس از نمره پایین گرفتن، همه آن چیزی است که این ماه را برای دانش آموزان و خانواده های آنان متمایز می کند.
اگر این ایام به درستی از سوی خانواده ها و دانش آموزان مدیریت شود آنان که در طول سال بازیگوشی و تنبلی کرده اند هم می توانند خود را به سایر دانش آموزان برسانند.

* کاهش استرس شب امتحان با چند راهکار
بهترین کار برای دانش آموزان در ایام امتحانات، درس خواندن در روز و خواب به موقع شبانه است. بیداری شبانه برای درس خواندن و خواب تا دم ظهر، روش مناسبی برای درس خواندن نیست.
دانش آموزان در این ایام نیاز به آرامش و فضای امنی دارند تا بتوانند به مرور درس ها و یادداشت برداری بپردازند، در این میان خانواده هایی که از توانایی مالی بهتری برخوردارند راهکارهای دیگری را در پیش می گیرند از جمله کتاب های کمک آموزشی و معلمان خصوصی تا بتوانند از این مرحله تحصیلی به سلامت عبور کنند.

* توصیه به خانواده ها
برای ایجاد یا تقویت انگیزه درس خواندن در فرزندان به راه هایی متوسل شوید که متناسب با شرایط سنی و فردی دانش آموز است. اگر قول و قرار جایزه و پاداش، تعریف و تمجید و یا تهدید و تنبیه در دوره ابتدایی می تواند موثر باشد، در دوران راهنمایی و متوسطه باید هر کدام با در نظر گرفتن شرایط خاص به کار برده شود.
ایجاد انگیزه با استفاده از نصیحت و گفت وگوهای طولانی در دوره راهنمایی و به خصوص متوسطه نتایجی معکوس به بار می آورد.
توجه به شرایط رفتاری فرزندان نیز بسیار حایز اهمیت است، بعضی از دانش آموزان مستقل هستند و توانایی اداره امور خود را دارند، عده ای نیمه مستقل بوده و نیاز به کمک های جنبی والدین دارند، تعدادی هم یا به عادت و یا به هر دلیل دیگری، حال و حوصله چندانی برای انجام کارهایشان ندارند.
والدین باید مراقب جنبه های تنش آفرین رفتارهایشان باشند چرا که خواسته یا ناخواسته به هنگام گفت وگو با فرزندشان ممکن است فضایی توام با تنش و التهاب به وجود آورده و با این کار دستیابی به نتیجه مثبت را کاهش دهند.
فرزند شما هر وضعیتی که داشته باشد اعم از مستقل و نیمه مستقل و بی انگیزه به میزانی از نظارت نیاز دارد. حتی دانش آموزان مستقل و قوی هم بی نیاز از حمایت و نظارت والدین نیستند. با این تفاوت که آنها اگر از حمایتی منطقی بهره مند شوند پشتوانه روانی بیشتری برای درس خواندن و امتحانات خواهند داشت.
در مورد دانش آموزان مستقل باید نظارتی متعادل اعمال شود چرا که دخالت بیش از حد، انگیزه های باقیمانده آنان را تحلیل خواهد برد و برای دانش آموزان بی انگیزه، در شرایط اضطراری تا حدودی سخت گیری توصیه می شود اما در کنار این سخت گیری باید شرایط و امتیازات تسهیل کننده ای نیز در نظر گرفته شود.
اما در این میان برخی والدین رفتارهای غیرمنطقی دارند که این بر استرس و نگرانی دانش آموزان اضافه می کند از جمله اینکه وضعیت فوق العاده در خانه اعلام می کنند، تماشای تلویزیون کاملا ممنوع می شود و فرزند آنها باید تا لحظه رسیدن به مدرسه و نشستن روی صندلی جلسه امتحان کتاب به دست باشد.
مطالعه در حین راه رفتن و دراز کش نیز درست نیست و خط کشیدن زیر مطالب کتاب بیشتر مواقع به روش غلطی صورت می گیرد، که والدین باید دانش آموزان را راهنمایی کنند تا در نحوه نشستن و نوع مطالعه خود تجدید نظر کنند تا بتوانند از آنچه می خوانند، مطالب بیشتری را به ذهن بسپارند.
کارشناس مسایل آموزش و پرورش این درخصوص به خبرنگار ایرنا گفت: خانواده ها باید محیط روانی مناسبی برای بچه ها فراهم کنند که به دور از تنش و اضطراب باشد تا دانش آموز بتواند به مرور درس ها پرداخته و عقب ماندگی های خود را جبران کند.
علی پورسلیمان اظهار داشت: اینکه والدین به فرزند خود فشار وارد کنند که باید حتما نمرات بالایی در امتحانات بگیری تا در یک مدرسه خاص ثبت نام شوی کار صحیحی نیست و چه بسا این توقعات مصنوعی پیامدهای منفی به دنبال دارد و در دراز مدت موجب افسردگی آنان شود.
وی افزود: همچنین لازم است در این ایام خانواده ها فضای مناسب به دور از برخوردهای فیزیکی و محیطی برای دانش آموز خود مهیا کنند و برنامه ریزی ها به گونه ای صورت گیرد که رفت و آمدها و میهمانی ها به حداقل برسد تا بتوانند نتیجه لازم را بگیرند.
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: صرف نظر از خانواده، اولیا مدرسه نیز وظیفه دارند شرایط مناسب را برای برگزاری امتحانات به گونه ای فراهم کنند که دانش آموز احساس نکند که باید از میدان شکست یا پیروزی عبور کند.
پورسلیمان یادآورشد: دیده شده که در برخی مدارس فشار زیادی در ایام امتحانات به دانش آموزان وارد می کنند در حالی که فلسفه امتحان گرفتن، ایجاد تنش و اضطراب نیست بلکه مرحله ای از تحصیل است که باید گذرانده شود.
فراهنگ (5)**1883 ** 1569
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




28/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن