تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): آيا به شما بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، كمك مالى به برادر (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805662800




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمریکا و ناتو به دنبال تحکیم موقعیت در «حیات خلوت روسیه»


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آمریکا و ناتو به دنبال تحکیم موقعیت در «حیات خلوت روسیه» دوشنبه - ایرنا - تحلیلگران سیاسی معتقدند تاسیس دفتر نمایندگی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - در تاشکند پایتخت ازبکستان به عنوان دفتر منطقه ای ناتو در آسیای مرکزی، موقعیت این سازمان نظامی را در حیات خلوت روسیه تحکیم بخشیده است.


ناتو روز گذشته - جمعه - نمایندگی خود را در تاشکند پایتخت ازبکستان به عنوان دفتر منطقه ای آسیای مرکزی افتتاح کرد.
اگر چه «جیمز آپاتورای» نماینده مخصوص ناتو در قفقاز و کشورهای آسیای مرکزی گفت: ناتو برای تغییر سیاست های خارجی کشورهای این منطقه در آسیای مرکزی حضور نیافته است، اما در بخشی دیگر از سخنانش گفت: تاکید می کنیم که کشورهای آسیای مرکزی مثل ازبکستان در سیاست خارجی خود موازنه ایجاد کنند.
وی گفت: افتتاح دفتر نمایندگی ناتو فقط برای ازبکستان نیست، بلکه این نمایندگی متعلق به همه کشورهای آسیای مرکزی است، چون با همه این کشورها همکاری های مختلفی داریم.
آپاتورای افزود: ارتباط ما با ازبکستان بسیار خوب است، چون این کشور در حمل و نقل کالا و ادوات نظامی به افغانستان و بالعکس همکاری عالی با ناتو داشته است.
این مقام ناتو تصریح کرد: وظیفه این نمایندگی نطارت بر کل منطقه آسیای مرکزی است تا درک کند که وضعیت امنیتی منطقه در چه حدی است.
نماینده مخصوص ناتو در قفقاز و کشورهای آسیای مرکزی این را نیز گفت: افتتاح این دفتر با همزمانی حوادث اوکراین ارتباطی ندارد، چون دفتر ناتو در تاشکند از چند ماه پیش به پیشنهاد ازبکستان به طور غیررسمی فعال بود و اکنون به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی گفت: ما برای تغییر سیاست خارجی کشورهای منطقه به اینجا نیامده ایم، ما از تاشکند بر کل منطقه آسیای مرکزی برای بررسی وضعیت امنیتی منطقه نظارت خواهیم کرد.
این مقام ناتو از طرفی هم اظهار داشت که ارتباط و روابط کشورهای منطفه با روسیه به خود آنها ارتباط دارد، اما ما تاکید می کنیم که در سیاست خارجی خود تعادل را رعایت کنند و مثل ازبکستان با ناتو هم ارتباط برقرار کنند.
به گفته تحلیلگران انتخاب ازبکستان از سوی ناتو برای تاسیس دفتر نمایندگی به این خاطر است که این کشور موضعی غربگرایانه دارد و از طرفی از برخی پیمان های مربوط به روسیه و کشورهای جداشده از شوروی خارج شده است.
ازبکستان با داشتن بیشترین جمعیت آسیای مرکزی و قدرت نظامی برتر در بین کشورهای منطقه آسیای مرکزی، خود را بی نیاز از پیمان های مربوط به کشورهای جداشده از شوروی به رهبری مسکو می داند و با گرایش به غرب عملا سیاستی واگرایانه در مقابل روسیه اتخاذ کرده است.
ازبکستان در سال 1992 یک توافق امنیتی با ناتو امضا کرد، در سال 2008 توافقنامه ای در خصوص تامین و تجهیز طرح استفاده از سوخت موشک با ناتو به امضا رساند و در سال 2009 در راستای تقویت روابط با آمریکا و ناتو به همکاری با آنها در حمل و نقل ادوات نظامی آمریکا به افغانستان پیوست.
این در حالی است که ازبکستان در همین سال ها از پیمان امنیت جمعی کشورهای جداشده از شوروی به رهبری روسیه خارج شد، ضمن اینکه در بیشتر پیمان های اقتصادی مربوط به روسیه نیز شرکت نکرده است.
اگر چه ازبکستان در اقدامی محتاطانه روابط خود را با کشورهای چین و روسیه همچنان حفظ کرد، اما به گفته تحلیلگران، سیاست های اتخاذ شده «اسلام کریم اف» رییس جمهوری این کشور به خصوص در دهه گذشته متمایل به غرب بوده است و حتی خارج شدن این کشور از پیمان نظامی امنیت جمعی کشورهای جداشده از شوروری نوعی «دهن کجی سیاسی» به روسیه قلمداد شده است.
ناتو و غرب نیز با استفاده از این موقعیت و شرایط جای پای خود را در ازبکستان به عنوان بهترین موقعیت راهبردی برای کنترل کل منطقه و در نوعی در تقابل با روسیه و چین محکم کرده است.
به دنبال مخالفت قرقیزستان با حضور نظامی آمریکا در این کشور، واشنگتن در حال خروج کامل از بیشکک است و با توجه به نزدیک شدن زمان خروج ناتو از افغانستان، تاشکند بهترین موقعیت برای ناتو و آمریکا جهت تداوم حضور خود در منطقه آسیای مرکزی است.
دور جدید همکاری های مختلف میان ازبکستان با آمریکا و ناتو از جمله در زمینه نظامی مدت ها است که به طور جدی آغاز شده است.
مقامات ناتو از جمله «رابرت سیمونز» بارها تاکید کرده اند که برقراری روابط با ازبکستان در چارچوب برنامه های «صلح و امنیت» در منطقه پیگیری می شود.
به گفته کارشناسان سیاسی، ناتو با برنامه ریزی برای حضور در آسیای میانه، در صدد گرفتن جای روسیه در این منطقه است، منطقه ای که به عنوان حیات خلوت روسیه نام گرفته است.
تحرکات و تکاپوی آمریکا و کشورهای غربی برای حضور در تاشکند زیاد شده است و حتی با نادیده گرفتن موضوع «نقض حقوق بشر در ازبکستان» زمینه حضور خود را در حیات خلوت روسیه بیشتر کرده اند.
آساق**1663**1545

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




27/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن