تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816709877




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منسوجات مردان نمکی از تاریخ نساجی ایران می گویند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

منسوجات مردان نمکی از تاریخ نساجی ایران می گویند زنجان - ایرنا - منسوجات کشف شده از چهار مرد نمکی زنجانی، روایتگر تاریخ نساجی ایران می شوند.


به گزارش ایرنا، سال 72 بود که خبری شگفتی همگان را بر انگیخت و توجه تمام باستان شناسان، کاوشگران، انگل شناسان، معدنکاران و مورخان و پژوهشگران جهان را متوجه غاری گمنام در دل یکی از روستاهای دور افتاده زنجان کرد.
مردی نمکی که در غار نمک روستای چهره آباد زنجان مومیایی شده بود، همچون اصحاب کهف از دل تاریخ برخواسته بود تا رازهای بسیاری از تاریخ کهن ایران را بر ملا ساخته و فاش کننده اسرار بیش از دو هزار و 500 سال پیش این کشور باشد.
چهار مرد نمکی که می شد ادعا کرد بخش بسیاری از بافت بدن آنان همچنان سالم باقی مانده بود طی کاوش ها کشف و راهی موزه ها و آزمایشگاه هایی شدند تا راز در دل نهفته خود را اعتراف کنند.
اکنون بیش از 20 سال از آن روزها گذشته و اندک اندک پژوهشگران به فاش سازی مطالعات و یافته های علمی خود می پردازند و در یکی از این گامهای مهم خود به شگفتی بی نظیری از فن پیچیده نساجی ایرانی در دو هزار و 500 سال پیش در عصر هخامنشان دست یافته اند.
خانه ذوالفقاری در زنجان نخستین جایی است که به افشای یکی از این رازهای زیبا و شگفت انگیز می پردازد و از بخش کوچکی از منسوجات مردان نمکی رونمایی می کند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان می گوید: مجموعه یافته های مردان نمکی برای بسیاری از پژوهشگران و علاقه مندان قابل توجه بود.
یحیی رحمتی منسوجات و لباس مردان نمکی را از اشیای قابل توجه همراه آنان می داند و می افزاید: در کنار تمام اشیا و سفالینه هایی که کنار مردان نمکی معدن چهر آباد زنجان یافت شد، منسوجاتی که متعلق به دو دوره ساسانی و هخامنشی بود شگفتی بسیاری از پژوهشگران را بر انگیخت.
وی مرد نمکی شماره یک را متعلق به دوره ساسانی و مستقر در موزه ملی ایران می خواند و مردان نمکی دو، سه و چهار را متعلق به عصر هخامنشیان و دارای قدمت دو هزار و 500 ساله عنوان می کند.
رحمتی نوع، کیفیت بافت و الیاف به کار رفته در این منسوجات را شگفت انگیز معرفی می کند و وجود چنین پارچه های ارزشمند و زیبایی را نشان دهنده برخورداری مردم آن دوران از فن پیچیده نساجی می داند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، می گوید: آنچه که امروز بیش از همه به چشم می خورد کیفیت بافت و تکنیکی است که دو هزار و 350 سال قبل وجود داشت.
به گفته وی منسوجات متعلق به مرد نمکی شماره یک متعلق به دوره ساسانی و دارای عمر یک هزار و 750 سال و مردان نمکی دو، سه و چهار متعلق به دو هزار و 350 سال پیش است.
رحمتی از رونمایی از این منسوجات در همایش باستان شناسی همزمان با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در 29 اردیبهشت امسال خبر می دهد و قدمت، کیفیت فرآوری مواد مورد استفاده در این منسجویات و نقوش طراحی شده در روی برخی از پارچه ها را دارای اهمیت فراوانی برای پژوهشگران و باستان شناسان عنوان می کند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از انتخاب مسوول موزه های این استان به عنوان موزه دار نمونه کشوری خبر می دهد و پرستو قاسمی را دارای اطلاعات با ارزشی در مورد منسوجات همراه مردان نمکی می داند.
پرستو قاسمی الیاف به کار رفته در این منسوجات را از دو جنس پشم و مو و یا تلفیقی از هر دو معرفی می کند و تکنیک به کار گرفته شده را بسیار پیچیده و شگفت انگیز می خواند.
وی طناب های همراه مردان نمکی را نیز دارای پیچیدگی خاصی می خواند و از کشف یکی از بی نظیرترین پارچه های قدیمی به همراه مرد نمکی خبر می دهد.
قاسمی به یکی از منسوجات دو لایه با طراحی و بافت ظریف اشاره می کند و نتیجه یافته های تیم آلمانی پژوهنده در این زمینه را یادآور می شود و اظهار می کند: این قطعه پارچه از نظر این پژوهشگران یکی از بی نظیرترین و نابترین پارچه هایی است که تا کنون یافت شده است.
این موزه دار نمونه کشوری می گوید: این پارچه های تاریخی به مدت سه روز در زنجان و در خانه ذوالفقاری در معرض دید عموم قرار می گیرد و سپس به مدت سه روز در تهران و همزمان با همایش باستان شناسی رونمایی و نمایش داده خواهد شد.
وی ادامه می دهد: پس از این همایش این الیاف و پارچه ها به خانه ذوالفقاری بازگشته و برای بازدید پژوهشگران و مخاطبان خاص نگهداری می شود.
قاسمی از نبود فضای مناسب و کافی برای نمایش تمام الیاف، طناب ها و پارچه های همراه مردان نمکی خبر می دهد و نمایش تمام آثار مکشوفه را نیازمند مکانی با مساحت 10 برابر فضای کنونی می داند.
گفتنی است که تا کنون شش مرد نمکی از غار چهر آباد زنجان یافته شده که دو نفر از آنان طی حفاری های غیر اصولی در سالهای نخستین تکه تکه شده و چهار نفر آنان به شکل سالم در موزه خانه ذوالفقاری زنجان و موزه ملی ایران نگهداری می شوند.
با پایان فصل دوم کاوش معدن چهرآباد (مردان نمکی)، مشخص شد مهم ترین دوره استخراج نمک از معدن چهرآباد مربوط به دوره هخامنشی است و تونل های اصلی و بزرگ این معدن در دوره هخامنشی ایجاد شده و در این دوره استخراج نمک در مقیاس بسیار بزرگی انجام گرفته است.
تا کنون دو فصل کاوش در معدن نمک چهر آباد زنجان با همکاری دانشمندان ایرانی و آلمانی انجام شده است.
7319/522
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




25/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن