تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815250015




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دیگر بار «از کجا آورده یی»؟!


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دیگر بار «از کجا آورده یی»؟! تهران - ایرنا - طی یادداشتی که روز یکشنبه روزنامه اعتماد با عنوان «دیگر بار ، از کجا آورده یی؟!» منتشر کرد آمده است : بررسی پرونده های فساد مالی بزرگ نشان می دهد همواره این قضایا به نوعی به ماموران و کارگزاران و مقامات دولتی مربوط می شود.


در این یادداشت که به قلم «بهمن کشاورز» است می خوانید:
1- در خبر آمده بود کلیات طرح رسیدگی به دارایی مقامات، مسوولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران که به دلایل مغایرت با شرع و قانون اساسی، مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود، در جلسه مجمع تشخیص مصلحت به تصویب رسید.
این خبر مایه دلگرمی و امیدواری است و در صورتی که این طرح از قوه به فعل درآید بی گمان، منشا ثمرات و برکاتی خواهد بود.
بررسی پرونده های فساد مالی بزرگ نشان می دهد همواره این قضایا به نوعی به ماموران و کارگزاران و مقامات دولتی مربوط می شود.
البته جای شگفتی نیست، زیرا بخش خصوصی کافی است مالیاتش را بپردازد، رقابت مکارانه یا کلاهبرداری یا جعل نداشته باشد، آنگاه فعالیت آن قانونی و مشروع خواهد بود.
آنچه باعث می شود رقم های وحشتناک و نجومی مطرح شود ارتباط قضایا با منابع دولتی و عمومی است که از برکت وجود پول نفت، به سرچشمه - فعلا- بی پایانی متصل است.
2- این مشکلی نیست که مربوط به امروز باشد. قانون معروف به «از کجا آورده یی» که همزمان با قانون مشهور به منع مداخله تصویب شد، مربوط به سال 1337 است.
این نشان می دهد که این مشکل به نوعی ریشه در تاریخ دارد و هر اندازه هم عقب برویم باز هم نشانه هایی از آن را خواهیم دید.
تفاوتی که ایجاد شده این است که به تبع تحولات اقتصادی در دنیا ابعاد قضایا در کشور ما نیز بسیار بزرگ شده است.
در زمان تصویب قانون از کجا آورده یی در سال 1337 مصداق این مفهوم یا پاسخ این سوال ساختمانی شش یا هفت طبقه (و شاید هم کمتر) واقع در خیابان دکتر شریعتی فعلی، ایستگاه باغ صبا بود که گویا به یکی از امرای ارتش تعلق داشت و پارکابی های اتوبوس ها (کسانی که مسوول گردآوری کرایه مسافران اتوبوس یا پاره کردن بلیت بودند) ایستگاه باغ صبا را به ایستگاه «از کجا آورده یی» تبدیل و نامگذاری کرده بودند و این مطلب را علنا فریاد می زدند: «از کجا آورده یی نبود؟».
اما امروزه این سوال را در مورد ساختمان هایی می توان مطرح کرد که برای دیدن آخرین طبقه آن کلاه از سر بیننده می افتد و صحبت از گم یا ناپیدا شدن ارقامی می شود که افرادی نظیر بنده برای نوشتن آنها باید از حروف استفاده کنند، چون عددنویسی از توان مان بیرون است.
3- به هر حال هر چند رسیدن به این نقطه بسیار طول کشید و هر چند نهایتا کار به مجمع تشخیص مصلحت رسیده اما می توان امیدوار بود قدمی به جلو برداشته شود.
به نظر می رسد شبهه مطرح شده اصولادر خور تامل است، زیرا هیچ مانعی برای جمع بین اصل 142 قانون اساسی و قانونی که اجرای مضمون این اصل را در مورد مقامات و مسوولان که در اصل مذکور به آنها توجه نشده است، وجود ندارد.
حتی به نظر می رسد اجرای قانون مصوب 1337 در جوار اصل 142 با هیچ مانعی مواجه نباشد.
در عین حال این تذکر هم لازم است که استثنائات دامنه شمول این قانون هرچه کمتر باشد به مصلحت نزدیک تر خواهد بود.
زیرا هر استثنایی شبهه یی در پی خواهد داشت و هر شبهه یی توسعه سلامت اقتصادی را محدود و دشوار خواهد کرد. والله اعلم.
اول**1104
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




21/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن