تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804451122




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تدبیر دولت، امید را به چایکاران بازگرداند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تدبیر دولت، امید را به چایکاران بازگرداند رشت - ایرنا - چایکاری در سال های گذشته رو به افول رفته و کشاورزان را رمقی برای ادامه کار در باغ ها نمانده بود که با تدبیر دولت در افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای، امیدها در چایکاران دوباره زنده شد.


سرانه مصرف سالانه چای در کشور حدود یکصد هزار تن است که از این میزان، حدود 30 هزار تن چای خشک در استان گیلان تولید و روانه بازار می شود.
استان های گیلان و مازندران 34 هزار هکتار باغ چای دارند که دو هزار هکتار آن در غرب مازندران و مابقی در استان گیلان واقع است.
یکی از مهمترین مشکلاتی که در سال های اخیر کشاورزان چایکار با آن دست به گریبان بوده و اشتیاق را از آنان برای رفتن به مزارع و کشت چای گرفته بود، قیمت اندک برگ سبز چای و عدم پرداخت بموقع بهای برگ سبز بوده است.
همین مسئله موجب شده بود که چایکاران رغبت چندانی به کشاورزی نداشته باشند و بیشتر، مطالبات گذشته خود را پیگیری کنند؛ این موضوع از یک سو خلل جدی در رونق اقتصاد کشاورزی منطقه ایجاد کرده بود و از سوی دیگر، خطر مهمتری را به وجود آورده بود و آن، از بین رفتن باغات چای بود.
دولت تدبیر و امید با رویکردی هوشمندانه، سعی در مدیریت این موضوع انجام داد و در همین راستا، با اختصاص یک هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار کوشید وضعیت چایکاری را بهبود بخشد.
از این میزان اعتبار، یک هزار میلیارد ریال بابت خرید تضمینی برگ سبز چای اختصاص داده شده و 600 میلیارد ریال نیز برای بهزراعی و هرس باغات چای است.
این مسئله، واقعیتی انکارناپذیر است که بی توجهی های قبلی به موضوع چایکاری و باغات چای، بتدریج این زمینه را فراهم می کرد که کشاورزان، عطای چایکاری را به لقایش ببخشند و همین امر در درازمدت، پتانسیل باغ های چایکاری را از بین می برد.
از همین رو، در نظر گرفتن اعتباری برای بهزراعی باغات و هرس اراضی چایکاری، تشخیص صحیح و بهنگام آفتی است که باغ های چایکاری را به شدت تهدید می کرده است.
موضوع دیگر، پرداخت بموقع بهای برگ سبز چای خریداری شده از کشاورزان چایکار است که مولفه انگیزشی موثری در امیدبخشی به چایکاران برای ادامه کشاورزی و رونق اقتصاد منطقه است تا از این رهگذر، علاوه بر جان گرفتن دوباره موضوع بازرگانی چای، نیاز کشور به واردات این محصول نیز تا حدودی کاهش یابد.
نماینده مردم شهرستان های رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به اهتمام جدی دولت یازدهم برای فراهم کردن شرایط لازم به منظور احیای صنعت چای اشاره و بیان کرد: دولت روحانی نسبت به چای احساس مسوولیت می کند و نوبخت معاون رییس جمهوری هم به دلیل اینکه نسبت به مسائل چای مطلع و واقف است، به طور کامل از چای و چایکاران حمایت می کند.
ˈمحمدمهدی رهبری املشیˈ افزود: در چند سال اخیر، روحیه نشاط و سرزندگی بین چایکاران از بین رفته بود اما با قرار گرفتن حل مشکل صنعت چای در دستور کار دولت و افزایش نسبی قیمت خرید برگ سبز چای، امسال وضع معیشت کشاورزان چایکار بهتر می شود.
وی ادامه داد: افزایش قیمت برگ سبز چای موجب شد زمین هایی که پیشتر حالت بایر داشت؛ به صورت دایر در آید و سطح زیرکشت برگ سبز چای افزایش چشمگیری یافته و معتقدم نسبت به سال قبل، تولید کنونی برگ سبز حدود سه برابر و حتی بیش از این افزایش داشته باشد.
رهبری املشی تصریح کرد: انتظار متقابل مسوولان از کشاورزان چایکار نیز این است که در تولید کیفی تر محصول چای گام های اساسی بردارند تا دولت نیز بتواند در سال های آتی، اقدامات موثرتری برای قیمت برگ سبز چای انجام دهد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: با تولید چای مرغوب می توانیم همراه و همگام با دولت، از واردات چای خارجی جلوگیری کنیم.
وی تصریح کرد: دولت در سال جدید قیمت هیچ محصولی را به اندازه برگ سبز چای افزایش نداده و این اقدام عملی، نشانه حمایت جدی دولت از چایکاران است.
شهرستان رودسر با حدود شش هزار هکتار باغ چای و بیش از هفت هزار بهره بردار، حدود 20 درصد چای داخلی کشور را تامین می کند.
املش نیز پنج هزار و 200 هکتار باغ چای دارد و 33 کارخانه فعال چایسازی این شهرستان، خرید برگ سبز چای و فرآوری آن را انجام می دهند.
در همین زمینه یک چایکار رودسری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال رغبت چندانی برای چایکاری نداشتم چراکه نسبت به پرداخت برگ سبز چای فروخته شده خود، واقعا گلایه مندم.
ˈحسین جان احمدیˈ افزود: بهای برگ سبز چای به کندی و در چندین مرحله به کشاورزان چایکار پرداخت می شد ضمن آنکه قیمت اندک آن نیز، چایکاری را با زیان های اقتصادی بسیاری همراه می کرد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر تاثیر افزایش 50 درصدی قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک گفت: واقعا این افزایش قیمت، ما را برای ورود به باغات چایکاری خود امیدوار کرد و جان تازه ای به ما بخشید.
این چایکار رودسری اضافه کرد: امیدواریم امسال بهای برگ سبز چای خود را با تناسب زمانی خوبی دریافت کنیم تا ما هم از عهده هزینه های چایکاری برآییم.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس شورای اسلامی که هفته گذشته برای بازدید از کارخانه های چایسازی املش به این شهرستان سفر کرده بود، این دغدغه چایکاران را مورد توجه قرار داد و گفت: با سیاستی که مجلس در پیش گرفته، دولت طرف حساب کشاورز چایکار خواهد بود و درصدی از بهای برگ سبز را موکول به پرداخت سهم کارخانه دار نخواهد کرد.
ˈخلیل آقاییˈ افزود: دولت مصمم است در حداقل زمان ممکن بهای برگ سبز چایکاران را در سال جاری پرداخت کند و انتظار داریم روزی برسد تا عرق جبین چایکار خشک نشده، بهای برگ سبز چایش پرداخت شود.
وی یادآور شد: با انگیزه مناسبی که در کشاورزان چایکار ایجاد شده و حمایتی که دولت از کشت این محصول دارد، کشاورزان با روحیه امید و نشاط مشغول جمع آوری و برداشت محصول خود هستند.
ˈمحمدمهدی رهبری املشیˈ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به ایرنا گفت: می کوشیم مطالبات چایکاران هر 15 روز یکبار پرداخت شود و در این زمینه وزیر جهاد کشاورزی، مسوولان منطقه ای و دکتر نوبخت معاون رییس جمهوری نیز مصمم به تحقق آن هستند.
وی همچنین درباره پرداخت بهای برگ سبز چای بیان داشت: قرار شد دولت حداقل 8 تا 10درصد از مبلغ تخصیصی یک هزار و 600 میلیارد ریال بابت خرید تضمینی برگ سبز چای و عملیات بهزراعی که حدود 160 میلیارد ریال است، به چایکاران بپردازد و در این صورت سازمان چای می تواند بزودی پرداخت بهای برگ سبز را آغاز کند.
سازمان چای کشور در شهرستان لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است و در همین زمینه ˈعلی محررˈ رییس این سازمان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از آغاز برداشت چای تاکنون، نزدیک به 15 هزار تن برگ سبز چای از کشاورزان خریداری شده است.
وی ارزش اقتصادی این میزان محصول را حدود 240 میلیارد ریال عنوان و خاطرنشان کرد: رویکرد ما حمایت از تولید و برداشت برگ سبز درجه یک است.
رییس سازمان چای کشور ادامه داد: با افزایش 50 درصدی نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای در سال جاری، زمینه اشتیاق و اهتمام کشاورزان چایکار برای برداشت باکیفیت محصول فراهم شده است.
یکی از چایکاران شهرستان فومن نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به افزایش قیمت خرید تضمینی و اشتیاق کشاورزان برای احیای باغات چای عنوان کرد: بسیاری از چایکاران که در چند سال اخیر باغ های خود را رها کرده بودند، در صدد هرس و بهزراعی، جمع کردن علف های هرز و کودپاشی باغات برآمده اند.
ˈخداداد غلامیˈ افزود: در سال های گذشته عدم پرداخت بموقع طلب چایکاران، باعث بی انگیزه شدن آنان و مخروبه شدن باغات شده بود اما امسال با افزایش قیمت، می کوشیم چای درجه یک برداشت کنیم.
وی خاطرنشان ساخت: افزایش قیمت برگ سبز چای به طور نسبی رضایت چایکاران را جلب کرده و اگر مطالبات بموقع پرداخت شود، انگیزه خوبی برای کشاورزان است تا در چین های بعدی نیز مشتاقانه به چایکاری بپردازند.
فومن در 25 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان، دو هزار و 200 هکتار باغ چای دارد و پنج هزار و 800 چایکار در این شهرستان مشغول فعالیت هستند.
ˈایرج هوسمیˈ رییس اتحادیه چایکاران شمال کشور نیز که خود از باغداران چای است و از دیرباز با دغدغه های چایکاران آشناست، به خبرنگار ایرنا گفت: افزایش قیمت برگ سبز چای، اقدامی ارزشمند است و این کار، کشاورزان را به ادامه چایکاری امیدوار کرده است.
وی ادامه داد: پس از این، دیگر هیچ باغ چایی رها نخواهد ماند و طی امسال و سال آینده، کشاورزان این میراث باقیمانده از پدران خود را آباد می کنند.
آیت الله ˈزین العابدین قربانیˈ نماینده ولی فقیه در استان گیلان نیز در خطبه های نماز جمعه نوزدهم اردیبهشت ماه به این موضوع اشاره کرد و گفت: نرخ برگ سبز چای برای کشاورزان چایکار در استان گیلان خوب تعیین شده است.
وی افزود: دولت با وجود همه کمبودها، با کمک معاون راهبردی رییس جمهوری، اعتبار مناسبی در این زمینه اختصاص داده که تاکنون چنین بودجه ای در نظر گرفته نشده بود.
امام جمعه رشت با تاکید بر اینکه کشاورزان چایکار باید در چیدن چای دقت داشته باشند، خاطرنشان کرد: کارخانه داران نیز باید کیفیت چای را در نظر گرفته و چای مرغوب تولید کنند.
بر اساس آمارهای اعلام شده، تولید چای خشک کشور در سال های 1390 و 1391 به ترتیب 23 هزار و 20 هزار تن بوده که این میزان تولید در سال گذشته (1392) به 18 هزار تن رسید.
این روند نزولی، علاوه بر ضربه به اقتصاد کشاورزی چای استان های شمالی، گویای بی تفاوتی و بی اشتیاقی چایکاران برای فعالیت در این زمینه است چراکه در سال های گذشته با بدقولی مسوولان درخصوص پرداخت مطالبات خود و نیز بهای اندک برگ سبز چای مواجه بوده اند.
آنچه در سایه ˈتدبیرˈ دولت یازدهم، ˈامیدˈ را به کشاورزان بازگردانده و در نخستین چین برگ سبز چای در سال جدید نمونه های آن را مشاهده می کنیم، بازگشت چایکاران به اراضی کشاورزی و تلاش برای تولید کیفی محصول است تا زمین های چایکاری که خود جاذبه بی نظیر گردشگری این منطقه نیز محسوب می شوند، بایر نشود و همچنان اقتصاد بازرگانی و توریستی گیلان محفوظ بماند. ک/4
7290/7295/695/508
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




20/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن