تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شيعيان ما كسانى‏اند كه در راه ولايت ما بذل و بخشش مى‏كنند، در راه دوستى ما به يكديگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813009408




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیت‌الله محقق‌داماد: مرگ، حق بیماران لاعلاج است


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:




آیت‌الله محقق‌داماد گفت: طبیب بر اساس قراردادهایی که دارد و سوگندی که به شرافت خود خورده است باید حداکثر تلاش خود را در جهت رضایت بیمار انجام دهد و کاری کند که بیمار راحت زندگی کند و راحت بمیرد. جام جم سرا:
آیت‌الله محقق‌داماد در اولین سمپوزیوم بررسی جنبه‌های فقهی، حقوقی و اخلاقی مراقبت‌های پایان حیات بیماران، طلب مرگ را حق بیمارانی دانست که امیدی به زنده‌ماندن ندارند و در شرایط سخت زندگی می‌کنند.
به نقل از شرق، وی گفت: پیشنهاد من این است که مراقبت‌های پایانی حیات بیماران به‌صورت وسیع‌تر تعریف شود و 20 سال آخر عمر انسان را شامل شود. این استاد حوزه و دانشگاه افزود: امروز میانگین عمر طولانی‌تر شده و 20 سال آخر زندگی در کشور به مساله‌ای بزرگ تبدیل شده، ما نباید مراقبت‌های پایان حیات را تنها به قسمت بیمارستانی سالمندان مرتبط کنیم.


استاد حوزه و دانشگاه، وظیفه متقابل بیمار و طبیب را اینگونه بیان می‌کند که طبیب بر اساس قراردادهایی که دارد و سوگندی که به شرافت خود خورده است باید حداکثر تلاش خود را در جهت رضایت بیمار انجام دهد و کاری کند که بیمار راحت بزید و راحت بمیرد.
وی افزود: باید شرایطی را فراهم کنیم که فرد در هنگام مرگ آسوده باشد و نگرانی خاصی نداشته باشد و این وظیفه طبیب است. محقق‌داماد به بیماران صعب‌العلاج و کسانی که به‌سختی در حال زندگی هستند اشاره کرد و گفت: آنچه که یقینا ممنوع، حرام، جرم و کار زشتی است انجام عمل خودکشی است؛ کشتن دیگری با کشتن خود فرقی ندارد و هر دو قتل نفس محسوب شده و حرام است.
وی یادآور شد: به‌هرحال این یک نظریه شخصی است و من در این جلسه علمی آن را مطرح می‌کنم. شما آن را نقد کنید یا قبول نکنید و آن را رد کنید. وی ادامه داد: مثلا فردی دکتر به او می‌گوید تو سرطان داری، سرطانت پیشرفته است و چنان‌وچنان است. یک وقتی هست که بیمار می‌گوید: «دکتر هر دارویی هست برای من تجویز کن و تمام تلاشت را برای زنده‌ماندن من بکن» و طبیب هم باید آن را انجام دهد. اما زمانی هست که بیمار می‌گوید دکتر اقدام دیگری نکن من نمی‌خواهم بیشتر از این رنج بکشم. در صورتی که برای طبیب اثبات شود که بیمار دیگر به شرایط عادی بازنمی‌گردد و فقط دارد جان می‌کند، این حق بیمار است که بخواهد زنده نماند. حق را می‌شود اعمال کرد و می‌شود اعمال نکرد.








٢٠ اردیبهشت ١٣٩٣ ساعت ٠٩:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن