تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه در آن بسم ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818855224




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علما همیشه در صف اول مقابله با استعمار بوده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



معاون پژوهشی موسسه تاریخ معاصر ایران:
علما همیشه در صف اول مقابله با استعمار بوده‌اند خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی موسسه تاریخ معاصر ایران گفت: از ابتدای قاجاریه شاهد درگیری بین برخی مردم و استعماری بودیم که به حوزه‏های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی، و اجتماعی هجوم آورده بود و می‏بینیم در این درگیری‏ها علما در صف اول قرار دارند و فتواهایی را هم علیه استعمار صادر کرده‏اند.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر موسی حقانی معاون پژوهشی موسسه تاریخ معاصر ایران در مراسم نکوداشت حضرت آیت‏الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره) که پیش از ظهر امروز در بیت این عالم برگزار شد با اشاره به اهمیت درک فضای سیاسی ایران قبل از کودتای رضاخان گفت: از ابتدای قاجاریه شاهد درگیری بین برخی مردم و استعمار که در حوزه‏های سیاسی فرهنگی، اقتصادی، نظامی، و اجتماعی هجوم آورده بود هستیم و می‏بینیم در این درگیری‏ها علما در صف اول قرار دارند و فتواهایی را هم علیه استعمار صادر کرده‏اند.
معاون پژوهشی موسسه تاریخ معاصر ایران با اشاره به جایگاه روحانیت در دین مبین اسلام ابراز داشت: مجموعه این تکاپو‏ها و درگیری‏ها این را به استعمار فهماند که اگر می‏خواهند در ایران نفوذ داشته باشند باید اول روحانیت را از صحنه خارج کنند و بعد هم اعتقاد به تشیع و اسلام را از بین برند.
وی با بیان ماجرای تحریم تنباکو توسط مرحوم میرزای شیرازی(ره) گفت: با صدور این فتوا استعمار درگیری را شدیدتر کرد و مصمم‏تر شد برای کاستن نفوذ روحانت در بین مردم و در صورت امکان نابودی کامل این نهاد تلاش بیشتری کند.
دکتر حقانی یکی از فعالیت‏های استعمار را نفوذ و رخنه در حوزه علمیه عنوان کرد و گفت: این نفوذ و رخنه بیشتر در دوره مشروطه صورت گرفت و در آن زمان ذکر این مسأله برای مردم باور پذیر نبود که مثلا بابیت و بهاییت در حوزه نجف نفوذ کرده‏اند.
وی با بیان اینکه مشروطیت بین علمای بزرگ شکاف ایجاد کرد ابراز داشت: بعضی از علمای بزرگ قائل به مشروطیت بودند و بعضی هم نبودند مانند شیخ فضل الله نوری(ره) که از اساتید مرحوم حائری یزدی(ره) بودند که ایشان اول قائل به مشروطیت بودند ولی بعد از اینکه متوجه می‏شوند جریان انحرافی به مشروطه نیز نفوذ کرده‏اند قید مشروطه را می‏زند و بعد حرمت مشروطه را اعلام می‏کند.
معاون پژوهشی موسسه تاریخ معاصر در ادامه تصریح کرد: مشروطه خواهان پس از تثبیت این شرایط موجب ایجاد شکاف‏های دینی شدند، به نحوی که باعث شد علمای حامی مشروطه به سختی به این جریان هجوم آوردند و بر علیه این جریان به پا خیزند زیرا این جریان قصد نابود کردن دین را داشت.
دکتر حقانی با اشاره به طرح معاهده 1907 از سوی روس و انگلیس که موجبات تجزیه ایران را فراهم می آورد ابراز داشت: انقلاب بلشویکی باعث بی رقیب شدن انگلیس شد که آنها قصد داشتند در طرح خاورمیانه جدید کل منطقه جنوب ایران و بین‏النحرین وعراق را به هند متصل کنند که این طرح با مبارزات روحانیت آگاه همراه بود که موجبات استقلال عراق را نیز به وجود آورد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: دسیسه چینی‏ها، انگلیس‏ها و اردشیر‏جی قبل از کودتای رضا خان، باعث شد که وی نفرت شدیدی از روحانیت به دل گیرد و با کینه علیه روحانیت در اول حکومت خود به دنبال زدودن روحانیت و عزاداری‏ها در ایران شد که این امر طرح مستند انگلیسی‏ها هم بود.
دکتر حقانی در پایان با اشاره به اینکه مرحوم آیت‏الله حائری یزدی(ره) در چنین شرایطی زعامت حوزه را به دست گرفتند گفت: به جرأت می‏توان گفت که مرحوم شیخ با زعامت حوزه، هم شیعه را نجات دادند، هم روحانیت و هم ایران را چرا که ایشان با حفظ حوزه علمیه، ایران را نیز حفظ کردند و بی‎دلیل نبود که امام راحل(ره) فرمودند کار شیخ کمتر از تشکیل جمهوری اسلامی نبود./922/پ202/ع




۱۳۹۳/۲/۱۸






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن