تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815702145




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آسیموف۵۰ سال پیش چه پیش بینی هایی کرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



آسیموف۵۰ سال پیش چه پیش بینی هایی کرد؟
تردیدی نیست که او از تماس های صوتی- تصویری در این سالها، مثل خدمات اسکایپ و یا فیس تایم شرکت اپل، متعجب می شد.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، آیزاک آسیموف ۵۰ سال پیش برمبنای سرعت پیشرفت فن آوری و تکنولوژی پیش‌بینی هایی کرد که تا به امروز بسیاری از آن ها محقق شده اند.   سال ۲۰۱۴ است و قاعدتا همه ما باید تحت درمان و بازپروری روانی باشیم.   این یکی از پیش بینی‌های آیزاک آسیموف، یکی از مشهورترین نویسندگان داستان‌های علمی- تخیلی قرن بیستم بود که درکلیک مقاله‌ای در سال ۱۹۶۴ پیش بینی‌های خود را در مورد جهان در ۵۰ سال آینده تشریح کرده بود.   او این مطالب را به مناسبت افتتاح نمایشگاه بین المللی سال ۱۹۶۴ در نیویورک نوشته بود. هر چند موضوع اصلی این نمایشگاه بین المللی که به مدت تقریبا یک سال دایر بود "صلح از طریق تفاهم متقابل" بود، ولی امروزه بیش از هر چیز دیگری آن نمایشگاه را به خاطر پیش‌بینی‌هایش از آینده فن آوری به یاد می آورند.  

  هر چند بسیاری از طرح های آینده گرایی که در آن نمایشگاه عرضه شد، هیچگاه واقعیت پیدا نکردند، ولی با نگاهی به دستاوردهای نمایشگاه بین المللی سال ۲۰۱۴ می توان دید که بسیاری از پیش بینی های آیزاک آسیموف تا حد زیادی به واقعیت نزدیک بودند.   بنا به نقل بی بی سی فارسی bbcpersian بعضی از این پیش بینی ها به این شرح است:
 
۱- ارتباطات، صوتی - تصویری خواهد شد و با استفاده از تلفن علاوه بر صدای طرف دیگر می توان تصویر او را نیز دید.  

نمایشگاه بین المللی نیویورک به باجه‌های تماس ویدیویی مجهز بود   تردیدی نیست که او از تماس های صوتی- تصویری در این سالها، مثل خدمات اسکایپ و یا فیس تایم شرکت اپل، متعجب می شد.  
۲- برقراری تماس مستقیم تلفنی با هر نقطه ای در جهان، حتی مرکز هواشناسی در قطب جنوب، میسر خواهد شد.   ۳- ربات ها در سال ۲۰۱۴ نه عمومیت خواهند یافت و نه کارشان عالی خواهد بود، ولی وجود خواهند داشت.   آیزاک آسیموف کلمه "رباتیک" را به لغات زبان انگلیسی افزود و شاید به همین خاطر پیش بینی نسبتا دقیق او از میزان پیشرفت فن آوری رباتیک چندان تعجب آور نباشد.   اما هم اکنون طرح هایی برای افزایش قابلیت ربات ها در حال اجراست. به عنوان مثال هدف یکی از این طرحها این است که ربات‌ها بتوانند آزمون دانشگاهی ژاپن را با موفقیت طی کنند و یا بتوانند با کنترل از راه دور عمل جراحی انجام دهند. از هم اکنون ربات هایی برای آشپزی طراحی و ساخته شده اند.   آیزاک آسیموف در مورد یک عنصر دیگر از زندگی مدرن توانست پیش بینی تقریبا دقیقی بکند و آن نقش مهم "کامپیوترهای کوچک" بود که امروز آنها را با اسم تلفن هوشمند می شناسیم. او پیش بینی کرده بود که چنین کامپیوترهایی به عنوان "مغز ربات ها" عمل خواهند کرد.  


۴- صفحات قابل آویختن به دیوار جای تلویزیون های معمولی را خواهند گرفت ولی مکعب های شفاف که امکان دیدن تصویر به شکل سه بعدی را فراهم خواهد کرد به مرور عرضه خواهند شد.   باید این پیش بینی دقیق وی را ارج گذاشت که تلویزیون های با صفحه تخت اکنون جای تلویزیون های معمولی (جعبه ای) را گرفته اند و فن آوری تلویزیونی سه بعدی نیز هر چند در شکل "مکعب های شفاف" هنوز ساخته نشده اند ولی از مدتها پیش یکی از مدلهای عرضه شده در نمایشگاههای فن آوری برای آینده بوده اند.  
۵- مکالمه و تماس با کره ماه دیگر چندان دشوار نخواهد بود.  

  قاعدتا تحت تاثیر دوران اولیه شکوفایی پروزاهای فضایی، آیزاک آسیموف در سال ۱۹۶۴ در مورد پیشرفت این نوع فن آوریها بسیار خوشبین بود.
در غرفه "فوتوراما۲" خودرویی برای حرکت روی سطح کره مریخ نیز به نمایش گذشته شده بود که با مریخ پیمای واقعی و امروزی تفاوت چندانی ندارد
او پیش بینی می کرد که میزان تاخیر در برقراری تماس با کره ماه فقط حدود ۲.۵ ثانیه خواهد بود. هر چند او با دقت پیش بینی کرد که تا سال ۲۰۱۴ فقط فضاپیماهای بدون سرنشین به کره مریخ خواهند رسید.  

 
۶- وسایلی برای آشپزخانه طراحی و ساخته خواهند شد که "غذاهای آماده" را مهیا خواهند کرد، آب را گرم کرده و با آن قهوه درست خواهند کرد.   ربات ها شاید هنوز چندان هوشمند نباشند ولی حداقل می‌توانند توسط "ماشین های خودکار تهیه غذا" برای خود یک فنجان قهوه درست کنند.  

  ماشین های اتوماتیک درست کردن قهوه از مدتها پیش ساخته و عرضه شده اند. یکی دیگر از پیش بینی های آیزاک آسیموف در مورد آشپزخانه این بود که محصولات غذایی از جنس خمیر و جلبک به شکل مصنوعی و با مزه های مختلف تولید خواهند شد. تولید اولین همبرگر آزمایشگاهی که سال گذشته مورد آزمایش قرار گرفت به واقعیت پیوستن بخشی از پیش بینی های او است.  

 
۷ - حداقل یک یا دو مورد گیاه آزمایشگاهی که از انرژی نهفته در ستاره ها تغذیه می کنند وجود خواهد داشت. یکی از لطیفه های علمی قدیمی این است که بهره برداری از انرژی نهفته در ستاره ها، منبع اصلی انرژی در آینده است.   ITER ، طرح بین المللی ساخت اولین راکتور خورشیدی، قرار است تا سال ۲۰۲۸ بهره برداری از انرژی ستارگان را تکمیل کند.   تلاش ها و طرح ها برای عملی کردن این لطیفه قدیمی همواره در جریان بوده و یکی از مهمترین موارد در این زمینه طرحی است که به صورت مشترک توسط چند کشور اروپایی در جنوب فرانسه در حال اجراست و با یک هزینه ۲۲ میلیارد دلاری قرار است تا سال ۲۰۱۸ ساخت یک راکتور که از انرژی ستاره ها تغذیه خواهد کرد را تکمیل کند.   پیش بینی های آیزاک آسیموف در مورد احداث مراکز جذب و یا تولید انرژی خورشید در مناطق گرم و صحرایی مثل آریزونا به واقعیت بدل شده است.   اما بخش دیگر پیش بینی او یعنی جذب انرژی خورشید و سایر ستارگان توسط راکتورهایی که در فضا در حرکت خواهند بود و انتقال این انرژی به کره زمین، فعلا در حد پیش بینی باقی مانده است.  
۸- برای ساختن خودروهایی که توسط یک ربات هدایت خواهند شد، تلاش های زیادی صورت خواهد گرفت. در حال حاضر اتومبیل های خودران (خود فرمان) گوگل Google توسط یک کامپیوتر کنترل می‌شوند.  

  در سالهای اخیر موسسات فن آوری جدید و کارخانجات اتومبیل سازی در این عرصه پیشرفت های زیادی کرده اند.   ولی پیش بینی دیگر آیزاک آسیموف در زمینه حمل و نقل هنوز در حد یک آرزو باقی مانده است. وسیله نقلیه ای به نام "آکوافویلز" که در نمایشگاه بین المللی سال ۱۹۶۴ توجه فراوانی به خود جلب کرد، وسیله ای بود که با ایجاد حداقل اصطکاک می تواند روی سطح آب حرکت کند. وسایل نقلیه دیگری هم که از این اختراع الهام گرفتند، از جمله هاورکرافت، هیچگاه موفقیت چندانی پیدا نکردند.
۹- تمام جمعیت جهان به طور یکسان و کامل از تمام وسایل و تکنولوژی جدید در آینده بهره مند نخواهند شد. درصد بیشتری به نسبت امروزه از به کارگیری این وسایل محروم خواهند بود. هر چند از نظر امکانات مادی زندگی آنها ممکن است به نسبت امروز وضعیت بهتری داشته باشند ولی از تازه ترین امکانات خلق شده توسط تکنولوژی عقب خواهند ماند.   آیزاک آسیموف پیش بینی های فراوانی کرده بود که بسیاری از آنها درست و یا نسبتا درست از آب درآمد و ذکر تمام آنها در این گزارش مقدور نیست. فقط پیش بینی های او در هراس از رشد جمعیت جهان به یک مقاله جداگانه نیاز دارد.   اما احتمالا دقیق ترین پیش بینی هشدارآمیز او این بود که فن آوری چه در سال ۱۹۶۴ و چه پنجاه سال بعد در سال ۲۰۱۴ در تغییر دادن نحوه زندگی بشریت و تک تک افراد نیروی بسیاری مهمی است.   اما بدون تلاش برای برخورداری عادلانه و مساوی همه مردم، این فن آوریها به جای عاملی مثبت و کمک کننده می توانند به یک عامل مخرب برای "صلح از طریق تفاهم و درک متقابل" بدل شود.    




۱۷/۰۲/۱۳۹۳ - ۱۷:۵۴




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن