تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس چيزى را در دل پنهان نداشت، جز اين كه در لغزش هاى زبان و خطوط چهره او آشكار شد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804640754




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نفر نخست مسابقات سراسری قرآن در گفت‌وگو با فارس: برنامه‌ام ارائه تلاوت زیبا و حفظ قرآن است/ «شحات» آینده‌ای موفق برایم پیش‌بینی کرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نفر نخست مسابقات سراسری قرآن در گفت‌وگو با فارس:
برنامه‌ام ارائه تلاوت زیبا و حفظ قرآن است/ «شحات» آینده‌ای موفق برایم پیش‌بینی کرد
نفر اول دوره اخیر مسابقات سراسری قرآن کریم با اشاره به اینکه «شحات ‌انور» آینده‌ای موفق را برای او پیش‌بینی می‌کرد؛ در خصوص برنامه‌های آینده‌اش گفت: به دنبال ارائه تلاوت زیبا و حفظ قرآن هستم.

خبرگزاری فارس: برنامه‌ام ارائه تلاوت زیبا و حفظ قرآن است/ «شحات» آینده‌ای موفق برایم پیش‌بینی کرد


به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس «جعفر فردی» از قاریان ممتاز قرآن کریم است که در سی‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پس از 12 سال حضور در این رقابت‌ها موفق به کسب عنوان نخست رشته تلاوت شد. فردی پیش از این هم با کسب مقام دوم مسابقات سراسری به مالزی اعزام شده بود که با چند صدم اختلاف به مقام دوم این رقابت‌ها رسید، البته در آن سال بسیاری از کارشناسان مقام اول مسابقات مالزی را حق فردی می‌دانستند اما وی از آن محروم ماند. این قاری بین‌المللی قرآن کریم تا‌کنون سه دوره، مقام سوم و یک دوره عنوان دوم مسابقات سراسری را به همراه مقام نخست مسابقات هندوستان و عنوان دوم مسابقات مالزی کسب کرده است.  

جعفر و حسین فردی   «جعفر فردی» برادر کوچک «حسین فردی» قاری بین‌المللی قرآن کریم است و این دو تنها برادرانی‌ هستند که به مقام نخست مسابقات سراسری قرآنی کریم دست یافته‌اند. به منظور آشنایی بیشتر با وی و اطلاع از نحوه تمرینات و موفقیت در مسابقات، دقایقی را با او به گفت‌و‌گو نشستیم.  

تلاوت «جعفر فردی» در فینال مسابقات سراسری قرآن کریم   این مقام هدیه خداوند به من بود شما پس از سال‌ها تلاش و البته صبر، موفق به کسب مقام نخست مسابقات سراسری قرآن کریم شدید عامل این موفقیت را چه می‌دانید؟ این عنوان هدیه‌ای بود که خدا به من داد و پس از 12 سال به این مقام رسیدم. امسال در شیوه تمرینات تغییر ایجاد کردم و در هر سه دور رقابت‌ها یک تلاوت کلاسیک، استاندارد و خط‌کشی شده مطابق آیین‌نامه بدون کارهای اضافی ارائه کردم و هنگامی که در مراحل اول و دوم با اختلاف نمره بالا اول شدم حس کردم که در فینال هم می‌توانم به مقام نخست برسم. کسب مقام نخست مسابقات با 4.5 نمره اختلاف اختلاف نمره شما با نفرات بعد چقدر بود؟ در مجموع نمره من 89.52 شد و نفر دوم نمره 85 کسب کرد و من با 4.5 نمره اختلاف اول شدم. فکر نمی‌کنم طی سال‌های اخیر چنین اختلافات نمره‌ای اتفاق افتاده باشد. به نظر من این خواست خدا بود که توانستم به این مقام برسم.  

  تنها عنوانی که راضی‌ام می‌کرد اولی بود پیش از مسابقات پیش‌بینی کسب عنوان را می‌کردید؟ قبل از مسابقات در مصاحبه‌های مختلف از من سؤال می‌شد که چه کسی اول می‌شود من هیچ‌گاه نظر روی فرد خاصی نداشتم زیرا فرم و سطح مسابقات به این صورت نیست که کسی که خوب می‌خواند به راحتی اول شود. حتی در مورد من با 12 سال سابقه حضور و کسب عناوین مختلف باز هم نمی‌شد پیش‌بینی کرد که به مقام اول برسم البته تنها مقامی که من را راضی می‌کرد مقام اول مسابقات بود چون همه عناوین دیگر را قبلاً گرفته بودم و شاید ضرورتی هم نداشت که دیگر در مسابقات حاضر باشم، اما بارها تا مرز کسب مقام نخست پیش رفته بودم از این رو بسیار دوست داشتم به مقام اول مسابقات برسم. هنگامی که به عنوان اول رسیدید چه حسی داشتید؟ پس از تلاوت در مرحله نیمه‌نهایی به زیارت حضرت «احمد‌بن موسی‌الکاظم(ع)» شاه چراغ رفتم، حس خیلی خوبی داشتم و ساعت‌ها در حرم ماندم، ساعاتی از شب گذشته بود که دوستان تماس گرفتند که با اختلاف بالا و به عنوان نفر اول به فینال راه پیدا کردی آنجا مطمئن شدم که خدا خودش کار را پیش می‌برد و تا حدودی مطمئن شدم که به مقام نخست می‌رسم. گفتید امسال خیلی خط‌کشی شده و مطابق آیین‌نامه خواندید، چه شد امسال به این نتیجه رسیدید که باید روش خواندن‌تان را تغییر دهید؟ البته من سال‌های قبل هم خارج چارچوب و قاعده نمی‌خواندم، فقط  سعی می‌کردم کمی مجلسی بخوانم زیرا آن تلاوت خیلی زیباتر بود و با این حال در سال 1387 در فینال اول شدم اما با جمع نمرات مراحل قبل و آزمون کتبی با اختلاف 12 صدم دوم شدم. در مجموع امسال هیچ کار اضافی در تلاوت نداشتم و کاملاً روی خط و چارچوب خواندم و با مدیریت خوب، آیات را طبق اصول با شروع و فرود درست، رعایت تجوید و وقف و ابتدا و رعایت موارد صوتی و لحنی خواندم و به لطف خدا و مدد «اهل‌بیت(ع)» اول شدم. مسابقات قرآن با کیفیت بالاتر نسبت به سال‌های گذشته برگزار شد اولین دوره‌ای که شما در مسابقات حضور داشتید کی بود و چه تفاوت‌هایی با اکنون دارد؟ اولین‌بار 12 سال پیش در همین شیراز در مسابقات شرکت کردم و قسمت این بود که امسال در شیراز اول شوم. رقابت‌ها با آن زمان بسیار تفاوت داشت و با کیفیت بسیار عالی، سالن خوب، محل اسکان مناسب، برگزاری مطلوب در سه مرحله و در یک هوای بسیار مطبوع برگزار شد. پس از مسابقات به دنبال ارائه تلاوت زیبا و ناب هستم امسال پس از مسابقات بین‌‌المللی کار شما در مسابقات تمام می‌شود برای بعد از مسابقات چه برنامه‌ای دارید؟ در کنار تلاش برای موفقیت در مسابقات همواره کار خود را برای پیشرفت و پختگی تلاوت انجام می‌دادم، اما از این به بعد خیلی راحت‌تر فقط به دنبال ارائه یک تلاوت ناب و زیبا خواهم بود، همچنین قصد دارم تلاوت و ترتیل‌های خوبی ضبط کنم و یک سایت قوی تلاوت، ترتیل، ادعیه و ابتهال ارائه کنم.  

  در زندگی شخصی هم پس از مسابقات یک احساس آرامش دارم، زیرا انتظارات از من زیاده بود. این عنوان برای من با جوانی که طی چند دوره در مسابقات اول شده، تفاوت دارد، بسیاری از افراد سال‌ها پیش در مسابقات حضور یافتند و به آسانی اول شدند و چند سال بعد هم به شدت افت کردند. بسیاری از افراد به حضور من انتقاد داشتند که چرا در مسابقات شرکت می‌کنید، به هر حال با کسب عنوان نخست از همه این موضوعات رها شدم و به آرامش رسیده‌ام. سال گذشته هم به روسیه اعزام شدید اما پس از حضور در محل مسابقات متوجه شدید که رقابت‌ها مربوط به رشته حفظ است؛ واکنش شما چه بود؟ خیلی ناراحت شدم زیرا باید مسئولان بیشتر دقت می‌کردند، البته نمایندگان فرهنگی کشور در روسیه گویا اعلام کرده بودند که یک قاری اعزام کنید اما با این حال باید مسئولان اعزام‌کننده با بررسی و دقت جلوی این اشتباه را می‌گرفتند، البته یک هفته پیش از مسابقات با من تماس گرفتند که برای مسابقات کویت آماده باش. زیرا شما سال گذشته به اشتباه به روسیه اعزام شدید اما دوباره قرار شد ابتدا تکلیف مسابقات سراسری مشخص شود سپس درباره مسابقات کویت صحبت کنیم و به لطف خدا با اول شدن من دیگر نیازی با اعزام به کویت نشد. این مشکلات و بدشانسی‌ها شاید خواست خدا بوده که من را در کوران مسابقات و در اوج نگه دارد تا امروز با کوله‌باری از تجربه و عنوان‌های مختلف داخلی و خارجی به مقام اول دست پیدا کنم. دوست دارم پس از مسابقات، قرآن را حفظ کنم بعد از کسب این عنوان قصد حفظ قرآن را ندارید؟ سال 1382 در مدت یک ماه پنج جز اول قرآن را حفظ کردم، زیرا قرار بود به تونس اعزام شوم تا در مسابقه تلاوت و حفظ شرکت کنم، البته پس از اعزام دیدم که سؤالات حفظ از 10 جزء اول است. با این حال، در امتیازات تلاوت اول شدم، اما در سؤالات حفظ فقط یک سؤال از 5 جزء بود و من حذف شدم سال گذشته هم پس از اعزام به روسیه با مسابقات حفظ مواجه شدم. با وجود این اتفاقات حفظ قرآن را دوست دارم و پس از مسابقات سعی می‌کنم در این زمینه هم فعال باشم. برخی عناوین با اولی مسابقات ایران برابری می‌کند قاریان و حافظان قرآن هر چقدر هم توانایی داشته باشند، باز هم برای حضور در محافل، دریافت تسهیلات و حضور در رسانه‌ها نیاز به کسب عنوان بین‌المللی دارند. آیا صحیح است که هرگونه تسهیلات و امتیازات فقط به یک نفر داده شود؟ و به نظر شما روند برگزاری مسابقات با شیوه کنونی صحیح است؟ ایرادهایی در این روش برگزاری مسابقات است، اما روش نادرستی نیست، زیرا مسابقه یک نوع سکوی پیشرفت است. همه افراد با حضور در مسابقات دور هم جمع می‌شوند دوستی‌ها مستحکم می‌شود، اشکالات عیان و اصلاح می‌شود؛ اما از طرفی روند مسابقات به گونه‌ای است که فقط یک نفر همه امتیازات را دریافت می‌کند و این اشکال است، خود من سال‌ها در بین نفرات برتر بودم اما چون اول نشدم از خیلی موضوعات محروم ماندم، البته چند سال پیش در فینال مسابقات اول شدم اما در آن سال آزمون کتبی برگزار شد و با جمع نمره آزمون و نمره مراحل قبل دوم شدم و  یا در مسابقات مالزی با اختلاف چهار صدم نمره دوم شدم و به اذعان همه باید اول می‌شدم، اما مقام را ندادند، مسئولان باید این را درک کنند و این‌گونه عناوین را با اولی برابر کنند.  

  در همه تلاوت‌ها نکته وجود دارد و باید قاریان به آن گوش کنند یک قاری هرچقدر که پخته و با تجربه می‌شود باز هم هنگامی که یک استاد تلاوت وی را گوش می‌کند نکاتی را به وی می‌گوید. به نظر می‌رسد اساتید قصد ندارند قاریان را فارغ‌التحصیل کنند. حتی برخی اوقات احساس می‌شود قاریان درباره نظرات اساتید بحث داشته باشند اما سکوت می‌کنند و نظرات را فقط گوش می‌دهند. نظر شما چیست؟ البته شاید اختلاف‌نظر در تحلیل تلاوت وجود داشته باشد و نکات صددرصد درست نباشد، اما این نکات درحد قابل قبول است و قاری می‌تواند از آن استفاده کند. درباره این موضوع باید بگوییم در هر تلاوت یک سری نکات وجود دارد، حتی تلاوت‌های ناب مصری، از این‌رو ممکن است یک قاری با کوله‌باری از تجربه، تلاوت زیبایی ارائه کند و باز هم اساتید نکاتی را بگویند؛ آنچه مهم است این است که یک قاری بتواند اصول و قواعد تلاوت را بفهمد و یک تلاوت ناب، اصیل و با عیار بالا ارائه کند. شرکت در طرح ارزیابی قاریان و حافظان از برنامه‌های آینده من است قصد شرکت در طرح ارزیابی را دارید؟ بله، حتماً یکی از برنامه‌های من بعد از مسابقات آمادگی برای حضور در طرح ارزیابی است و قصد دارم با حفظ قرآن کریم در طرح ارزیابی حافظان قرآن هم شرکت کنم. سبک تلاوت کدام یک از قاریان مصری را بیشتر می‌پسندید. مصری‌ها زمانی بسیار قوی بودند و همه آنها تلاوت‌های زیبا و ماندگاری ارائه کردند مدتی با صدای حَصّان بسیار مأنوس بودم و صدای وی کمک زیادی به من کرد در سال‌های 69 تا 73 چند بار شحات‌انور را دیدم و در حضور وی تلاوت کردم، مرحوم شحات در یکی از دیدارها به من گفت، شما در آینده یکی از قاریان خوب جهان اسلام می‌شوید. تلاوت اغلب قاریان مصری مانند «شحات‌انور»، «حصان»، «محمد عمران»، «مصطفی اسماعیل»، «رفعت» و «زنانی» که یک قاری آسمانی است را گوش داده و از آنان الگو گرفته‌ام. متأهل هستید؟ نه اما در آستانه ازدواج هستم و امیدوارم همزمان با مسابقات بین‌المللی این اتفاق مهم در زندگی من رخ دهد. در پایان حرفی دارید. از همه مسئولان که مسابقات قرآن و دوره ارزیابی و ارتقا را برگزار می‌کنند، تشکر می‌کنم. از همه مردم عزیز التماس دعای خیر دارم و از خداوند منان می‌خواهم در مسابقات بین‌المللی که آخرین میدان رقابت من است آبرویم را حفظ کند. انتهای پیام/ت

93/02/02 - 12:02





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن