تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بپرهيز از كارى كه موجب عذرخواهى می ‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820880626




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت به یاری کشاورزان در جنوب کرمان می آید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دولت به یاری کشاورزان در جنوب کرمان می آید جیرفت - ایرنا - در پی افت قیمت محصول گوجه فرنگی در جنوب کرمان و بحران ناشی از آن، تلاش استاندار کرمان و پیگیری معاونت برنامه ریزی نهاد ریاست جمهوری موجب شد تا دولت به یاری کشاورزان این منطقه بیاید.


هنوز دو هفته از آغاز برداشت گوجه فرنگی در مزارع جنوب کرمان نگذشته بود که افت محسوس قیمت محصول نارضایتی کشاورزان را در این منطقه سبب شد.
شکی در اینکه جنوب کرمان با تولید چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی نقش موثری در تامین امنیت غذایی کشور دارد نیست اما هر سال با شروع فصل برداشت نگرانی و دغدغه کشاورزان این منطقه برای برداشت دسترنج زحمات و فروش آن دوچندان می شود.
این ایام فصل برداشت محصولات کشاورزی در جنوب کرمان است اما هر روز شاهد افت قیمت یک نوع محصول تولیدی کشاورزان هستیم. یک روز سیب زمینی، یک روز خیار سبز و پیاز و امروز هم نوبت به گوجه فرنگی رسید.
به گفته کشاورزان محصول گوجه توسط دلالان با قیمت هر کیلوگرم کمتر از 270تومان خریداری می شود.
بر همین اساس گفته می شود کارخانه های تولید رب گوجه در این منطقه نیز محصول گوجه فرنگی را به ازاء هرکیلوگرم 250 تومان خریداری می کنند که با لحاظ نمودن درصدی برای افت کیفیت، عملا حدود 200 تومان بابت هر کیلوگرم گوجه فرنگی عاید کشاورز می شود.
یکی از کشاورزان گوجه کار جنوب کرمان در همین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: خودم و تمام اعضای خانواده ام از روزی که دانه های گوجه را در زمین کاشتیم هر روز صبح به امید برداشت محصول در مزرعه حاضر بودیم اما امروز که فصل برداشت شده مجبوریم محصول را باید با قیمت بسیار پایین به کارخانه های رب گوجه بدهیم.
ˈاحمد سالاریˈ افزود: به علت بالا بودن قیمت نهاده های کشاورزی قیمت تمام شده محصول هم بسیار بالا اما نرخ فروش آن پایین است.
وی گفت: از طرفی دستمزد بالای کارگر و کرایه حمل و نقل نیز برداشت محصول را از صرفه اقتصادی خارج می کند.
یکی از کشاورزان شهرستان رودبار جنوب نیز گفت: با توجه به اینکه اقتصاد تک تک خانوار های منطقه به کشاورزی بسته است هر زمان که وضعیت کشاورزی خوب شود آن روز هم دل مردم شاد خواهد شد اما این آرزویی است که کشاورزان کمتر به آن دست می یابند.
ˈرسول سنجریˈ افزود: باید یک متولی خاص جوابگوی این همه ضرر و زیان کشاورز باشد.
نماینده شهرستانهای رودبار جنوب، قلعه گنج، کهنوج، منوجان و فاریاب در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تقدیر از تلاش استاندار کرمان و معاون برنامه ریزی و راهبردی رییس جمهوری در حمایت از گوجه کاران جنوب کرمان گفت: با پیگیریهای انجام شده به زودی شاهد ˈبسته حمایتی دولت از گوجه کارانˈ خواهیم بود.
حجت الاسلام ˈمحمدرضا امیریˈ افزود: به دنبال پیگیریهای انجام شده توسط استاندار، معاون رییس جمهوری به منظور حل مشکل گوجه کاران دستور لازم را برای خرید محصول کشاورزان رودباری توسط شرکتهای تعاونی صادر کرده است.
وی بیان کرد: در این زمینه معاون رییس جمهوری از استاندار کرمان خواست که موضوع را به درستی و به نفع کشاورزان مدیریت کند.
این نماینده مجلس گفت: امید است که خرید محصول گوجه فرهنگی از امروز آغاز شود و با مدیریت استان شاهد ارتقاء قیمت این محصول باشیم.
او گفت: در نشست دیروز با نوبخت معاون رییس جمهوری وی تاکید داشت که حقوق کشاورزان در این طرح دیده شود و این اقدام تنها حمایت از کشاورز است و ربطی به خرید تضمینی ندارد زیرا که محصول گوجه فرنگی جزو محصولات راهبردی نیست.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از 16 هزار هکتار سطح زیر کشت گوجه فرنگی در جنوب کرمان هفت هزار هکتار آن متعلق به شهرستان رودبار می باشد که هنوز کمتر از 50 درصد محصول آن برداشت شده است.
ˈمجید درینیˈ افزود: قبل از آغاز بحران افت قیمت محصولات کشاورزی به ویژه گوجه فرنگی مراتب را به استاندار کرمان و وزارت جهاد کشاورزی اطلاع دادیم.
وی ادامه داد: با توجه به بالا بودن قیمت کرایه حمل و نقل نتیجه می گیریم که یکی از مشکلات موجود بحث حمل و نقل محصول گوجه است.
او گفت: چندی پیش وقتی بحران تعرفه سیب زمینی به وجود آمد با پیگیریهای استاندار کرمان تعرفه 120 درصدی صادرات این محصول برداشته و همین موجب شد تا قیمت سیب زمینی افزایش یابد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ادامه داد: اگر بحث حمل و نقل ریلی در این منطقه رفع گردد بسیاری از مشکلات حمل و نقل برطرف می شود لذا باید در این زمینه چاره اندیشی شود.
فرماندار رودبار جنوب هم به خبرنگار ایرنا گفت: افت قیمت محصول گوجه فرنگی در حالی کشاورزان را رنج می دهد که حتی در سایر شهرستانهای جنوب کرمان نیز کار برداشت تازه شروع شده است.
ˈحسن مرادیˈ ضمن تقدیر از تلاش و پیگیری استاندار کرمان گفت: به منظور یافتن راه حلی استاندار نماینده ای را به جنوب کرمان فرستاد تا از نزدیک مشکلات را مورد بررسی قرار دهد.
وی ادامه داد: موانع و مشکلات موجود با حساسیت ویژه توسط نماینده استاندار کرمان مورد بررسی قرار گرفت که در کنار آن مشکل کارخانه ای تولید رب گوجه فرنگی نیز مورد توجه قرار گرفت.
او افزود: با فعالیت کارخانه های رب گوجه فرنگی تا حدودی شاهد آرام شدن بحران هستیم.
فرماندار رودبار جنوب گفت: بالا بودن قیمت حمل و نقل محصول و از سوی دیگر افت قیمت گوجه فرهنگی موجب شد تا برداشت این محصول صرفه اقتصادی نداشته باشد.
وی بیان کرد: پیگیریهای لازم صورت گرفته تا کامیون مورد نیاز برای حمل محصولات کشاورزی در این شهرستان فراهم شود.
کار برداشت محصول گوجه فرنگی از 16 هزار هکتار زمین زیر کشت در جنوب استان کرمان تا خرداد ماه ادامه دارد.ک/4
7444/2624
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




16/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن