تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815396128




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشر الکترونیک در ایران آینده روشنی دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مدیر کمیته نشر الکترونیک نمایشگاه بین المللی کتاب در گفت و گو با ایرنا نشر الکترونیک در ایران آینده روشنی دارد تهران - ایرنا - مدیر کمیته نشر الکترونیک نمایشگاه کتاب تهران گفت : همانطور که فناوری های جدید در حوزه های مختلف زندگی مردم ما وارد شده و پیشرفت داشته اند نشر الکترونیک در ایران هم آینده بسیار روشنی دارد.


نشر الکترونیک از ویژگی های فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی است که با ظهور رسانه های جدید مبتنی بر سیستم های الکترونیک، دیجیتال و اینترنت پدید آمده و تغییراتی را در شکل سنتی و چاپی انتشارات به وجود آورده است.
این تغییرات عمدتاً بر دو محور تولید متن و شیوه توزیع آن متمرکز بوده و سبب تولید اطلاعات الکترونیک می شود. طی سال های اخیر در نشر الکترونیک به اصل تعامل با کاربر نیز توجه ویژه ای شده است.
نشر الکترونیک حیطه وسیعی را در بر می گیرد که شامل انتشار نشریات غیرشبکه ای در قالب سی دی و دی وی دی تا خبرنامه الکترونیک، ژورنال الکترونیک، کتاب الکترونیک و حتی وبلاگ ها و وب سایت ها ونیز انواع محتواهایی که از طریق کاربران اینترنت و تلفن همراه در قالب شبکه ها تولید می شوند اطلاق می شود. به عبارتی در نشر الکترونیک متون همیشه و همه جا در دسترس کاربران است. در نمایشگاه امسال کتاب تهران 110 ناشر الکترونیک با ارایه نزدیک به سه هزار محصول تولیدی خود حضوری چشمگیر دارند. برای بررسی چندوچون این نوع نشر ایرنا گفت و گویی با ˈوهرز نوروزپورˈ،مدیرکمیته نشرالکترونیک بیست وهفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انجام داد.
* آقای نوروزپور آینده نشر الکترونیک در ایران را چطور می بینید؟
- نشر الکترونیک در ایران آینده روشنی دارد. همانطور که فناوری های جدید در حوزه های مختلف زندگی مردم ما وارد می شود ، نشر الکترونیک هم وارد حوزه کتاب کشور ما شده و به سرعت در حال گسترش است. بسیاری از ناشرانی که کتاب را به صورت کاغذی و سنتی چاپ می کنند همزمان نسخه الکترونیک آن را منتشر می کنند. اما مسئله ای که این روز ها دغدغه و باعث نگرانی ناشران شده بحث کپی های غیر قانونی ، نقل و انتقال های کتاب الکترونیکی بدون رعایت حق مولف است. این اتفاق باعث می شود ناشران ایرانی در تبدیل همه کتاب های شان که کل سرمایه آنهاست به منابع دیجیتال و الکترونیک مقداری احتیاط کنند.
*ضرورت و اهمیت نشر الکترونیک در دنیای امروز چیست؟ و چه تاثیری بر روی افزایش مطالعه دارد؟
– کتاب و محتوی الکترونیک یک بخش از حوزه فرهنگ است ، با توجه به این که این محتوی به صورت نرم افزاری ارایه می شود امکان توزیع و گسترش این کتاب ها در بین خوانندگان خیلی سریعتر و راحت تر انجام می شود که این خود نشان دهنده اهمیت موضوع است و سبب می شود توجه ویژه ای به کتاب الکترونیک داشته باشیم. کتاب الکترونیک در مقایسه با کتاب کاغذی در واقع می تواند سرعت انتشار و توزیع بیشتری داشته باشد و همین گردش و توزیع انتشار بیشتر خود عامل موثری برای مطالعه بیشتر کتاب می شود.
* می توانید مقایسه ای میان جایگاه نشر الکترونیک در ایران با کشورهای پیشرفته داشته باشید؟
- این امری طبیعی است که در کشورهای پیشرفته با توجه به اینکه خود پدیدآورنده فناوری های جدید هستند و سابقه بیشتری نسبت به کشور ما دارند از وضعیت بهتری نسبت به ما برخوردار باشند. البته به این معنی نیست که ما در کشور وضعیت مناسبی نداریم. در کشور ما کتاب های الکترونیک سالهای زیادی است که تولید می شود، به ویژه در حوزه علوم اسلامی، قرآن مجید و کتاب های حدیث ما اولین محتواهایی بودند که به صورت کتاب الکترونیک در آمدند و ما هم اکنون در همه حوزه ها شاهد وجود کتاب الکترونیکی هستیم که مورد استفاده خوانندگان قرار می گیرد.
* حضور ناشران الکترونیک در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را چطور می بینید؟
– در بیست و هفتمین دوره برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حدود 110 ناشر الکترونیک حاضر هستند که نزدیک به سه هزار محصول از آخرین آثار تولیدی خود را به دیدارکنندگان ازاین بخش نمایشگاه کتاب ارایه کرده اند.
* به عنوان سوال پایانی توصیه ای به دیدارکنندگان از نمایشگاه کتاب تهران دارید؟
– از دیدارکنندگان نمایشگاه دعوت می کنم تا حتما از بخش ناشران الکترونیک نیز دیدن کنند. در اینجا تازه ترین آثار و محصولات الکترونیکی تولیدکنندگان کشور ارایه شده است. که حتما دیدن آن خالی از لطف نیست.
بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که از 10 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) ، آغاز شده تا 20 اردیبهشت ماه ادامه دارد.
گفت و گو از: حمید بحرینیان
فراهنگ(5)**1540**1856
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن