تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 4 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اجراى حدود و احكام خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با ضايع كردن آن بدبخت نمى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818265095




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روابط برلین- واشنگتن در گیر و دار اختلاف و همکاری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

روابط برلین- واشنگتن در گیر و دار اختلاف و همکاری تهران- ایرنا- روابط برلین و واشنگتن با وجود سفر تازه صدراعظم آلمان به آمریکا و متاثر از رسوایی جاسوسی کاخ سفید از مقام های اروپایی و نیز بحران اوکراین، طیف گسترده ای از اختلاف تا همکاری را در بر گرفته است.


«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، در سال 2005 میلادی (1384 خورشیدی) به عنوان هشتمین صدراعظم این کشور هنگامی بر سر کار آمد که روابط آمریکا و آلمان طی دوران صدراعظمی «گرهارد شرودر» (1998 تا 2005 میلادی) در راهی پر فراز و نشیبی قرار داشت؛ به ویژه در پنج سال آخر که همزمان با ریاست جمهوری «جورج بوش پسر» (2000 تا 2008 میلادی) در آمریکا بود.
ویژگی آن دوره، بیشینه سازی روابط اقتصادی و گسترش همکاری های سیاسی در زمینه های مشترک بود اما آلمان آن زمان با اقدام های یکجانبه بوش در افغانستان و عراق مخالفت کرد و این موضوع در ماه های پایانی حضور شرودر تا اندازه ای به کمینه شدن روابط فراآتلانتیکی منجر شد.
روابط فراآتلانتیکی به روابط میان 2 سوی اقیانوس اطلس (آتلانتیک) یعنی آمریکا و اروپا گفته می شود.
پس از روی کار آمدن مرکل، روابط برلین- واشنگتن به دلیل در پیش گرفتن سیاست همکاری های فراآتلانتیکی تا اندازه ای نزدیک شد.
مرکل در دوران مبارزات انتخاباتی هم اعلام کرده بود سیاست خارجی آلمان باید بر پایه پیوندهای فراآتلانتیکی شکل بگیرد و این امر به معنای مشارکت راهبردی آلمان با آمریکا است.
پس از انتخاب «باراک اوباما» در سال 2008 میلادی (1387 خورشیدی) به عنوان رییس جمهوری آمریکا و اعلام سیاست تازه وی برای افزایش همکاری های فراآتلانتیکی به منظور حل و فصل مسائل مهم جهانی، این همکاری ها در حوزه های گوناگون بیشینه شد.
به همین منظور بود که در خردادماه سال 1392 اوباما به برلین سفر کرد. دوازدهم اردیبهشت نیز مرکل برای 2 روز به واشنگتن رفت.
با این همه، سفر مرکل متاثر از 2 موضوع رسوایی جاسوسی کاخ سفید از رهبران اروپایی و بحران اوکراین بود.
به گزارش دوازدهم اردیبهشت خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس»، اوباما و مرکل در کاخ سفید با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند و هر 2، مسکو را تهدید کردند اگر رفتار و رویکرد خود نسبت به اوکراین را به سرعت تغییر ندهد، با تحریم های سخت تری روبرو خواهد شد.
از دیگر سو، رییس جمهوری آمریکا و صدراعظم آلمان اختلاف های خود بر سر برنامه های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (ان. اس. آ) را بار دیگر مطرح کردند؛ این اختلاف ها از زمان افشاگری «ادوارد اسنودن» پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا که سال گذشته برنامه های جاسوسی واشنگتن از سایر کشورها را افشا کرد، آغاز شده است.
**آمریکا و آلمان؛ از همکاری تا اختلاف
روابط آمریکا و آلمان در دهه گذشته از ثباتی نسبی برخوردار بوده اما گاهی این ثبات با اثرپذیری از موضوع های منطقه ای به ویژه رفتارهای امنیتی آمریکا به سوی اختلاف مواضع می رود. این اختلاف به ویژه در دوران جورج بوش پسر و زمان یورش آمریکا به عراق نمود بیشتری یافت.
در دوران اوباما اگرچه این روابط و همکاری های مشترک گسترش یافت اما پس از پرده برداری روزنامه انگلیسی «گاردین» در اواخر خردادماه 1392 از اقدام آژانس امنیت ملی آمریکا مبنی بر جاسوسی از دهها میلیون نفر از شهروندان آمریکایی و غیر آمریکایی، در مردادماه نیز اسنودن با افشای اطلاعاتی تازه ادعا کرد این سازمان آمریکایی نه فقط مکالمات افراد عادی بلکه سخنان بسیاری از رهبران جهان مانند صدراعظم آلمان را نیز شنود می کند.
سرانجام پس از هفته ها سکوت به دنبال انتشار این اخبار در نشریه آلمانی «اشپیگل» و همچنین اعتراض «یواخیم گائوک» رییس جمهوری این کشور، بسیاری از سیاستمداران و افکار عمومی آلمان به اقدام آمریکا واکنش گسترده ای نشان دادند.
به این ترتیب فضای همکاری های امنیتی 2 طرف به واسطه موضوع اسنودن و بحران جاسوسی دولت آمریکا بسیار متشنج شد.
با وجود پیشنهاد اوباما به مرکل درباره آغاز همکاری های سایبری و تعهد آمریکا به از میان بردن شکاف ها، اختلاف ها بر سر برنامه های جاسوسی و نظارتی آمریکا در کشورهای اروپایی به ویژه آلمان همچنان ادامه دارد.
به گزارش دوازدهم اردیبهشت خبرگزاری انگلیسی «رویترز»، رییس جمهوری آمریکا و صدراعظم آلمان در دیدار خود بار دیگر اختلاف ها بر سر برنامه های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا را مطرح کردند.
با وجود اینکه اوباما از زمان افشای این رسوایی، شنود از رهبران سیاسی متحد آمریکا را منع کرده اما این اقدام ها تاکنون رضایت دولت برلین را به همراه نداشته است.
در این زمینه، مرکل در نشست خبری مشترک خود با اوباما در کاخ سفید، با اشاره به فراز و نشیب های چند ماه گذشته و کاهش اعتماد میان 2 کشور و تاکید بر احیای این اعتماد گفت: «ما تاکنون اختلاف های اندکی را از میان برده ایم و روابط 2 کشور تا زمانی که این افشاگری ها و شنودها ادامه پیدا کند، پایدار نخواهد شد. همچنین برلین امضای یک توافق ضد جاسوسی با واشنگتن را خواستار است».
از دیگر سو، اوباما نیز اعلام کرد: «واشنگتن تاکنون با هیچ کشوری چه دوست و چه دشمن چنین توافقی را امضا نکرده است. بنابراین آمریکا با آلمان فقط به شیوه های قانونی برای از میان برداشتن سوء بر داشت ها همکاری می کند».
به نوشته دوازدهم اردیبهشت ماه روزنامه آلمانی «بیلد»، موسسه نظرسنجی اینسا (INSA) همزمان با سفر مرکل به آمریکا برای ارزیابی میزان تحقق انتظارها از این سفر یک نظرسنجی انجام داد که نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که بیش از نیمی از مردم آلمان از اوباما مایوس شده اند.
بنابراین از هر 2 آلمانی، یک نفر از عملکرد اوباما ناراضی است و به این ترتیب میزان محبوبیت اوباما نزد مردم آلمان به شدت کاهش یافته است.
همچنین بر پایه این گزارش، 51 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی بر این باورند که روابط برلین و واشنگتن در دوره اوباما بدتر شده است.
موضوعی دیگر که در گفت و گوهای رهبران برلین- واشنگتن اهمیت بالایی دارد، بحران اوکراین است.
انتظار می رفت ناآرامی های اوکراین پس از توافق ژنو در بیست و هشتم فروردین در وضعیت کمینه قرار گیرد اما با اوج گیری بحران در شرق و جنوب شرق این کشور بار دیگر رویارویی میان آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و اوکراین بیشینه شد.
در این میان، آلمان به عنوان یک کشور تاثیرگذار در اتحادیه اروپا از همان آغاز بحران تلاش کرد فضای امنیتی به وجود آمده میان آمریکا و روسیه را به سوی کمینه سوق دهد؛ به ویژه اینکه آلمان از یک سو دارای روابط مستحکم اقتصادی با روسیه و از سوی دیگر مناسبات سیاسی- امنیتی و اقتصادی قدرتمند با آمریکا است.
بر این پایه برلین تلاش داشت با در پیش گرفتن مواضعی میانه، از سوگیری کامل خودداری ورزد اما با اوج گیری این فضای امنیتی و بحرانی پس از تحریم های چندباره روسیه از سوی آمریکا، به نظر می رسد مرکل گرایش فراآتلانتیکی را برگزیده است.
**جمع بندی
اگر بخواهیم نمایی نزدیک از روابط واشنگتن- برلین در چند سال گذشته به دست دهیم، طیفی از روابط محدود تا همکاری های گسترده را خواهیم دید که گاهی نیز با چاشنی اختلاف مواضع همراه بوده است.
این اختلاف مواضع در دوران اوباما با گسترش همکاری های فراآتلانتیکی کاهش یافت اما به نظر می رسد موضوع افشاگری اسنودن و جاسوسی آمریکا از مکالمات تلفنی صدراعظم آلمان، اختلافی است که می تواند فضای روابط 2 طرف را با چالش هایی جدی روبرو سازد.
در این میان، بحران اوکراین از دیگر موضوعاتی به شمار می آید که با وجود تلاش برلین برای دور ماندن از آن و اتخاذ مواضعی میانه، به دلیل تعریف منافع راهبردی در چارچوب روابط فراآتلانتیکی، به گرایش آلمان به سوی واشنگتن منجر شده است. سفر مرکل به واشنگتن و نوع مواضع مطرح شده در این زمینه نیز همین امر را نشان می دهد.
از سهراب انعامی- گروه تحقیق و تفسیر خبر
تحقیق**2040**1961**1358
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن