تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، واعظى از درون او برايش قرار مى دهد كه او را به ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814795010




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نهال صنعت چاپ در نمایشگاه کتاب تهران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نهال صنعت چاپ در نمایشگاه کتاب تهران تهران - ایرنا - اگرچه گذر بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب به سالن صنعت چاپ نمی افتد تا از آخرین دستاوردهای مربوط به تولید کتاب آگاه شوند اما متولیان چاپ کتاب و صنایع وابسته به آن، بازدید از این سالن را از دست ندهند.


زمانی که برای تهیه گزارش به سالن صنعت چاپ رسیدم، جلسه مدیرکل چاپ و نشر وزارت ارشاد با برخی از دست اندرکاران صنعت چاپ همچون مدیرعامل تعاونی ناشران تهران، نایب رییس اتحادیه چاپخانه داران تهران، رییس انجمن واردکنندگان کاغذ و تعدادی از مسوولان شهرستانی به پایان رسیده بود و محمودرضا برازش در حال بدرقه آنان بود.
یکی از مشکلات سالن صنعت چاپ در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب این است که مکان این سالن در منطقه ای دور از شبستان و در ضلع جنوبی مصلی امام خمینی(ره) قرار دارد، به طوری که یکی از راهنمایان نمایشگاه که بلندگوی کوچکی را یدک می کشید و وظیفه راهنمایی بازدیدکنندگان را داشت، اطلاع دقیقی از مکان این سالن نداشت.
اگر از ایستگاه متروی شهید بهشتی وارد نمایشگاه کتاب می شوید، برای رفتن به سالن صنعت چاپ باید از غرفه های تبلیغاتی و خوراکی گذر کنید و زمانی که گنبد بزرگ مصلی را دیدید به سمت چپ بروید تا به این سالن برسید.
برازش گفت: دومین سال است که سالن صنعت چاپ را تجربه می کنیم و اگرچه دیر به ما اعلام کردند و نصف جای پارسال را به ما دادند ولی ما هم تلاش کردیم تا در حد بضاعت و در طول دو هفته سالن را آماده کنیم.
وی به برنامه های این سالن امیدوار بود و آینده خوبی را برای آن پیش بینی می کرد. چون نتیجه چنین تلاش هایی در طول سالیان به بار خواهد نشست.
البته تلاش دست اندرکاران این سالن را نباید فراموش کرد تا به هر شکلی توجه بازدیدکنندگان و قشرهای تخصصی را به این سالن جلب کنند. مثلا یکی از مسئولانی که در رفت و آمد میان غرفه ها بود، از ارسال سه هزار پیامک در یک روز برای ناشرانی در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب خبر داد.
علاوه بر اطلاعاتی که برازش درباره سالن صنعت چاپ ارائه کرد، آگاهی از بعضی مطالب مربوط به این حوزه شنیدنی است. مثلا این که فقط پنج درصد چاپ در جهان به کتاب اختصاص دارد.
برازش گفت: درحدود 80 درصد چاپ دنیا مربوط به غیرکتاب است و طبق آمار جهانی چاپ کتاب در حد پنج درصد، چاپ نشریات، مجلات و روزنامه ها تقریبا 15 درصد است.
مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت صنعت چاپ درایران گفت: حدود 10 درصد از صنعت چاپ به کتاب اختصاص دارد و 20 درصد نیز مربوط به نشریات، مجلات و روزنامه هاست و 70 درصد نیز به غیرکتاب اختصاص دارد.
با توضیحات مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد به این نتیجه رسیدم که سالن صنعت چاپ به صورت تخصصی فعالیت می کند و جایی برای عموم مردم و بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب نیست، هرچند اطلاع پیدا کردن از نحوه چاپ کتاب و آشنایی با آخرین پیشرفت های علمی در این زمینه برای هر یک از دوستداران کتاب خالی از لطف نیست و قطعا مفید خواهد بود.

* نمایش دنیای بزرگ صنعت چاپ در سالنی کوچک
آشنایی با غرفه های سالن صنعت چاپ در حقیقت آشنایی با توانمندی های صنعت چاپ در فرایند تولید کتاب است و سکوت و آرامش این سالن، فرصتی به دست می دهد تا از نمایشگاه تصاویری که در یک قسمت از سالن خودنمایی می کند، دیدن کنید و با سیر تکاملی صنعت چاپ در ایران آشنا شوید.
اگرچه برازش از یک جلسه تخصصی فارغ شده بود و ساعت پایانی نمایشگاه را می گذراند ولی به صبر و حوصله هر یک از غرفه ها را معرفی کرد.
مشاور رییس بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در امور چاپ و نشر گفت: این سالن در واقع بخشی بسیار کوچک از صنعت چاپ است که مراحل مختلف چاپ را به نمایش می گذارد.
وی افزود: دو دستگاه چاپ در اینجا وجود دارد و بعد از چاپ کتاب، نوبت به برش می رسد و در ادامه بازدیدکنندگان با مرحله صحافی آشنا می شوند. البته در قسمت صحافی، یک اختراع طلاکوب به نمایش گذاشته شده که در برخی از کشورهای خارجی مانند کانادا به فروش رفته است.

* غرفه چاپ دیجیتال
برازش در غرفه چاپ دیجیتال گفت: این غرفه بخش کوچکی از دیجیتال را نشان می دهد که مربوط به مراحل چاپ، تیراژ محدود، سورتینگ و سایر مسائل است و در مجموع غرفه های بخش چاپ معمولی و چاپ تیراژ محدود، مراحل مختلف تولید یک کتاب را به تصویر می کشد.
امین ذکایی مسئول غرفه چاپ دیجیتال نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این غرفه به منظور آشنایی بیشتر مردم با صنعت چاپ دیجیتال و نشر رومیزی و چاپ کتاب در شمارگان محدود است.

* غرفه آثار برتر جشنواره ملی صنعت چاپ
یکی از غرفه هایی که برای بازدیدکنندگان جالب خواهد بود، غرفه آثار برتر جشنواره ملی صنعت چاپ است که به جرات می توان گفت سندی از افتخارات ملی محسوب می شود. چون در این غرفه آثار برگزیدگان از میان سه هزار اثر در بخش های بسته بندی های سلولزی و جعبه ها، چاپ افست ورقی، تولیدات بسته بندی، پیش از چاپ افست، چاپ افست ورقی و تولیدات اطلاع رسانی و نشر معرفی می شود.
علاوه بر این موارد، مشخصات برگزیدگان در بخش های عملیات تکمیلی، سررسید، چاپ دیجیتال، چاپ اسکرین و چک، چاپ افست رول، مجلات، صحافی صنعتی، انتشارات و کتاب، چاپ روتوگراور، فلکسوگرافی، لیبل های بسته بندی و عملیات تکمیلی را می توان به همراه نمونه کارهایشان از نزدیک دید.
برازش گفت: در این غرفه نمونه آثار برگزیدگان سال 92 به نمایش گذاشته شده که از میان سه هزار اثری که به دبیرخانه رسیده بود، انواع گرایش های مختلف همچون چاپ روی کاغذ، چاپ روی پارچه و صحافی نمونه هایی است که از سوی برگزیدگان چاپخانه های سراسر کشور ارائه شده و توانمندی برتری صنعت چاپ را در بخش های مختلف نشان می دهد.

* کتابخانه تخصصی
برازش در ادامه به معرفی غرفه ای پرداخت که به کتاب های تخصصی در زمینه صنعت چاپ اختصاص داشت و گفت: این غرفه بخشی از کتابخانه تخصصی چاپ و نشر است.
وی افزود: در حال تهیه و آماده سازی کتابخانه های تخصصی چاپ و نشر هستیم تا تمام استان های کشور از آن استفاده کنند و تاکنون بیش از صد عنوان کتاب های تخصصی حوزه چاپ و نشر را تهیه کرده ایم و در واقع این غرفه مرجعی برای چاپخانه داران، ناشران و دانشجویان رشته های مربوط به حوزه چاپ و نشر است.

* آشنایی با مواد اولیه چاپ
اگرچه سالن صنعت چاپ دومین سال حضور در نمایشگاه کتاب را تجربه می کند ولی امسال برای اولین بار بازدیدکنندگان می توانند با مواد اولیه کاغذ که برای کتاب و سایر محصولات استفاده می شود، از نزدیک آشنا شوند.
برازش با بیان این که چند هزار مدل کاغذ در جهان تولید می شود به اقسام آن اشاره کرد و میزان کاربرد آنها را در صنایع مختلف همچون صنایع بسته بندی، غذا، بهداشت و سایر موارد تشریح کرد ، همچنین از تلاش این غرفه برای استفاده بهینه و به مقرون به صرفه برای صنایع مختلف خبر داد.
وی گفت: در این غرفه دانشجویان، ناشران و چاپخانه داران علاوه بر این که با تنوع کاغذ و نحوه استفاده آنها آشنا می شوند، مطمئنا با مصرف بهینه کاغذ از یک طرف سبب بالا رفتن کیفیت کار شده و از طرف دیگر هزینه های تولید اینگونه محصولات کاهش خواهد یافت.
این مقام مسئول در ادامه دستگاهی را نشان داد و گفت: در کنار این غرفه دستگاه های تخصصی برای تشخیص میزان سفیدی کاغذ به نمایش گذاشته شده تا علاوه بر آشنایی با چنین دستگاه هایی، آموزش های لازم را ببینند.
وی با بیان این که در نمایشگاه امسال ترازوهای دقیق و دستگاه هایی به نمایش گذاشته شده که قطر و وزن کاغذ را به صورت دقیق نشان می دهد، از مراحل آماده سازی چنین امکاناتی برای برخی از استان هایی خبر داد که در صنعت چاپ مرکزیت دارند تا مواد اولیه، تجهیزات آزمایشگاهی و کتابخانه تخصصی نیز در اختیار تمام استان های کشور قرار گیرد.
هرچند اطلاع رسانی ضعیف و تخصصی بودن سالن صنعت چاپ باعث خلوت بودن آن در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب است ولی محیطی آرام و قابل استفاده را برای گروه های تخصصی در زمینه صنعت چاپ فراهم می کند تا از آخرین دستاوردها و توانمندی های متخصصان داخلی در صنعت چاپ و فرایند تولید کتاب بهره ببرند و در یک کلام می توان گفت سالن صنعت چاپ به سان نهالی است که محصول آن در سال های آینده به بار خواهد نشست.
بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا بیستم اردیبهشت ماه میزبان عموم علاقه مندان است.
از : محمدرضا جعفر ملک
فراهنگ(5)**1003**1601**
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




14/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن