تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ مرد و زن مؤمنى نيست كه دست محبت بر سر يتيمى بگذارد، مگر اين كه خداوند به اندازه ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805797411




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحلیلی بر دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تحلیلی بر دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تهران- ایرنا- صاحب نظران سیاسی بر این نظرند که مناسبات دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به عواملی همچون دیدگاههای قومی، ائتلاف ها و برداشت های ذهنی وابسته خواهد بود.


سرانجام بخشی از تحولات مربوط به انتخابات افغانستان از ابهام خارج و رونمایی شد. از بین هشت کاندیدایی که برای انتخابات وارد عرصه رقابت شده بودند، در نهایت پس از سه هفته نتایج اولیه مشخص شد. بر این پایه 2کاندیدا باید خود را برای دور بعدی انتخابات آماده کنند. سیستم انتخاباتی افغانستان همانند فرانسه و بسیاری از کشورهای دیگر اکثریتی است یعنی رییس جمهور باید بتواند نصف به علاوه یک آرا را کسب کند تا وارد کاخ ریاست جمهوری شود.
از آنجایی که تعداد نامزدها در مرحله نخست به نسبت زیاد بود و شکاف های بسیاری در بین رای دهندگان ایجاد می کرد هیچ یک از کاندیداها نتوانستند اکثریت را به دست آورند. از اینرو 2 کاندیدایی که بیشترین آرا را به دست آورده اند باید خود را برای دور بعدی آماده کنند. در این بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی 2 نامزدی هستند که در دور دوم با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
نکته قابل توجه آن است که تقریبا این 2 نامزد از 2 گروه متفاوت هستند. در حالی که عبدالله از افرادی است که با احمد شاه مسعود به عنوان یکی از رهبران جهادی و جنگ سالاران در دوران مبارزه با طالبان همکاری نزدیکی داشته و خود در آن دوران فعالیت های پزشکی در میدان نبرد انجام می داد و در عین حال از افراد متخصص در حوزه پزشکی است اما اشرف غنی فردی اقتصادی است. وی از مقام های بانک جهانی بوده و در کابینه کرزی مدیریت بخش های اقتصادی را بر عهده داشته است. با توجه به پیشینه ای که عبدالله دارد وی را می توان جنگ سالار (در عین حال فن سالار) و اشرف غنی را با توجه به تجربیات وی می توان یک فن سالار یا تکنوکرات دانست. ویژگی های هر یک از این 2 کاندیدا به شرح ذیل است:
- عبدالله عبدالله؛ متولد سال 1960، چشم پزشک بوده و تنها کاندیدای برجسته ای است که منشا قدرت وی خارج از قوم پشتون است. محل تولد وی کابل، پدرش پشتون و مادرش تاجیک است. وی وزیر خارجه حامد کرزی رییس جمهوری فعلی افغانستان بود که در سال 2005 از این سمت استعفا کرد. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 وی با آرای کسب شده در دور نخست توانست به دور دوم راه یابد اما با وجود متحدان بسیاری که داشت از دور دوم انصراف داد و شبکه ای از متحدان یا اپوزیسیون دولت را تشکیل داد.
- اشرف غنی احمد زی؛ متولد 1949، وی یک تکنوکرات یا فن سالار ملی گرا معرفی شده و وزیر اقتصاد پیشین افغانستان و از مقام های بانک جهانی بوده است که بر خلاف پیشینه سیاسی بسیار طولانی، پایگاه سیاسی کوچکی دارد. وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 توانست تنها 3 درصد از آرا را به خود اختصاص دهد اما این بار با عبدالرشید دوستم رییس پیشین ستاد ارتش افغانستان که به عنوان یک فرد محبوب شناخته می شود ائتلاف کرده است تا بتواند در کسب قدرت شانس بیشتری داشته باشد. احمدزی به کشتن صدها تن از اعضای طالبان در کانتینرها متهم است . هر چند وی عذرخواهی کرده است اما رای بسیاری از حامیان خود یعنی جوانان را که به دنبال اصلاحات بوده و حامی قانون اساسی هستند از دست داده است.
مناسبات قومیتی در افغانستان از عوامل اصلی و تعیین کننده در نتیجه انتخابات این کشور بوده است. در این دوره نیز بسیاری از تحلیل گران، در تحلیل های اولیه خود شانس کاندیدای پشتون را بیشتر می دانستند؛ زیرا ملاحظات مربوط به جمعیت پشتون ها را مدنظر داشتند. آمار مربوط به جمعیت پشتون ها بسیار سیال و متفاوت است. در برخی آمارها جمعیت پشتون ها بین 60 تا 70 درصد از جمعیت افغانستان ذکر شده است. عبدالله که بخشی از هویت وی را تاجیک بودن تشکیل می دهد تاکنون توانسته حدود 45 درصد از آرا را به نفع خود جلب کند. با توجه به ملاحظات قومیتی شاید دو عامل اصلی سبب تغییرات بنیادی در تحلیل آن دسته از تحلیل گرانی شده است که قومیت را عامل اصلی بررسی انتخابات افغانستان می دانستند. این دو عامل عبارتند از :
1- جامعه افغانستان از چارچوب تصمیم گیری های مبتنی بر قومیت خارج شده است؛ به عبارتی نوعی از بلوغ سیاسی در جامعه افغانستان شکل گرفته، بطوری که می تواند مناسبات را خارج از رویه های سنتی و عرفی تحلیل کند. بر این پایه بلوغ سیاسی مردم افغانستان بیش از برآوردهای تحلیل گران بوده و آنها باید خود را با تحولات این چنینی منطبق ساخته و حتی خود را برای تحولات جدیدتر آماده کنند. بی تردید بلوغ سیاسی و تحولات خشن عرصه افغانستان، اهمیت عقلانیت و نتیجه گرایی را بیش از قومیت گرایی برجسته کرده است. به عبارت دیگر افغان ها به دنبال خروج از شرایط اضطرار هستند.
2- عبدالله عبدالله در دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری که در سال 2009 برگزار شد قدرت را به نفع یک پشتون یعنی کرزی واگذار کرد. این امر نشان می دهد که برای وی به جای دست یابی به قدرت یا سمت عالی، سرنوشت افغانستان گزینه مهمتر و با اهمیت تری است. عبدالله در دور قبلی انتخابات توانست خود را به مردم معرفی کند و با انصراف مسالمت آمیز از عرصه قدرت تصویر مطلوبی از خود بر جای گذاشت.
عبدالله که زمانی وزیر خارجه افغانستان بوده است اکنون خود را برای پست ریاست جمهوری آماده می کند. در دور اول انتخابات، قیوم کرزی برادر حامد کرزی رییس جمهور افغانستان به نفع زلمی رسول کناره گیری کرد و اکنون گفته می شود که زلمی رسول برای دور بعدی به حمایت از عبدالله می پردازد. به عبارت دیگر هر چند اشرف غنی متحدان خاص خود را دارد اما عبدالله تاکنون از حمایت برادر کرزی و زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان برخوردار شده است. نزدیکی به کرزی با توجه به محبوبیت وی – و محبوبیتی که شاید در اواخر دوران حکومتش به دلیل اظهارات تندی که علیه امریکایی ها و به نفع افغانها داشت بیشتر شده است- می تواند در رسیدن به ارگ ریاست جمهوری نکته مثبتی باشد.
نکته جالب آن است که بسیاری از نظرسنجی های قبل از انتخابات و یا حین انتخابات، عبدالله را پس از اشرف غنی و زلمی رسول، به عنوان شانس سوم پیروزی معرفی می کرد اما عملا نتایج انتخاباتی گزینه دیگری را رقم زد.
ابعاد دور دوم انتخابات؛
در مورد آینده انتخابات افغانستان در دور دوم نیز چند نکته قابل ملاحظه وجود دارد که عبارتند از:
1- همچنان بسیاری از تحلیل گران مناسبات قومیتی را عامل اصلی در تعیین نتیجه می دانند. آنها معتقدند که با روی کار آمدن فردی که بخشی از هویت وی تاجیک است، دیگر پشتون ها به ائتلاف با یکدیگر پرداخته و در برابر روی کار آمدن فردی از قومیت غیر خودی (Other) می ایستند. لذا بی تردید در دور دوم یک پشتون یعنی اشرف غنی به عنوان پیروز میدان از صندوق های رای خارج خواهد شد.
حتی اگر مردم افغانستان مناسبات قومیتی را فراموش و کنار گذاشته باشند، هنوز هم می توان از این موضوع برای طغیان احساسات مردمی استفاده کرد و آنان را ضد یک توهم بیهوده یعنی ˈرهبری غیر پشتونˈ بسیج کرد.
2- ماهیت رای دادن در کشورهای در حال توسعه به جای جنبه ایجابی، جنبه سلبی دارد. از این گزاره می توان دو برداشت متفاوت داشت. نخست آنکه جنبه سلبی در انتخابات افغانستان به این معناست که ورود غیر پشتون ها به ارگ ریاست جمهوری باید منع گردد؛ لذا شانسی برای عبدالله وجود ندارد. برداشت دوم می تواند کاملا خلاف تحلیل نخست باشد؛ به این معنا که جنبه سلبی انتخابات افغانستان تاکنون نشان داده است که غیر از عبدالله شانس رسیدن به ارگ از دیگران سلب شده است؛ زیرا در کشورهای در حال توسعه مردم به فردی رای می دهند که احتمال برنده شدن داشته باشد. همین برداشت ذهنی، واقعیت را متفاوت با حقیقت می سازد. تا کنون عبدالله این میزان از آرای خود را متفاوت از هشت کاندیدای دیگر نشان داده است لذا شانس پیروزی برای وی حتمی است.
3- مناسبات قومیتی تاثیری در انتخابات نخواهد داشت. قومیت گرایان در همان دور نخست تکلیف خود را مشخص کرده اند و نتوانستند به نتیجه قابل توجهی دست یابند. هر کس که مایل به رای دادن به غیر از عبدالله بود در همان دور اول علیه وی رای داد اما بیشتر افرادی که باقی مانده اند و باید رای آنها جلب شود افرادی میانه رو هستند یعنی برآورد قومیتی ندارند لذا اشرف و عبدالله باید از این پس تمرکز خود را صرف جلب آرای این افراد نمایند. 45 درصدی که به عبدالله رای داده اند برای دور بعد نیز به وی رای خواهند داد؛ زیرا در دور اول بدون تعصب قومیتی، به نفع فردی غیر از کاندیدای پشتون رای داده اند، به عبارتی 45 درصد آرا به نفع عبدالله مستحکم شده است و وی نیازمند تنها 5 درصد آرا به علاوه یک است.
5- در دور اول انتخابات رای برخی از مناطق باطل اعلام شد. برخی از مناطقی که عبدالله می توانست به راحتی اکثریت آرا را به دست آورد نیز مشمول ابطال آرای کمیسیون مستقل انتخابات شد.
6- با وجود موارد مطرح شده، معمولا تحولات مربوط به ائتلاف ها می تواند در نتایج دور دوم تعیین کننده باشد. برای مثال سیاف از افرادی است که احتمالا از بین دو گزینه باقی مانده احتمالا از عبدالله حمایت خواهد کرد. همانطور که نتایج دور اول خلاف نظر سنجی ها اتفاق افتاد شاید بسیار از تئوری هایی که برای دور دوم ارایه شده است نیز مردود شوند.
7- بی تردید ممکن است از این پس نامزدها به جای نشان دادن ابعاد مثبت و توانمندی های خود بر روی ناتوانی ها و نکته های منفی رقبای خود تاکید کنند.
از گروه تحقیق و تفسیر خبر
تحقیق**م.پ**1358
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




14/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن