تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821058955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق هسته ای ایران، نویدبخشترین موفقیت در کارنامه سیاست خارجی اوباما


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نیویورک تایمز: توافق هسته ای ایران، نویدبخشترین موفقیت در کارنامه سیاست خارجی اوباما تهران - ایرنا. نیویورک تایمز در سرمقاله روز یکشنبه خود نوشت: نویدبخشترین موفقیت در کارنامه شش ساله سیاست خارجی اوباما که حامل پیروزیها و شکستهایی برای آمریکاست, معامله بر سر برنامه هسته ای ایران است.


نیورک تایمز نوشت: دو سال از دوره دوم کاری ˈباراک اوباماˈ می گذرد و امروز رییس جمهوری آمریکا در مرور کارنامه شش ساله اش, هم در وطن و هم در برون از مرزهای آمریکا, بابت مخدوش ساختن نقش رهبری بین المللی آمریکا, هدف هجمه ای از انتقاد و سرزنش قرار دارد.
این روزنامه آمریکایی در ادامه سرمقاله خود افزود: اوباما قادر نبوده است جهانی را که در پاره ای از ایام در مسیری خلاف حرکت می کند را به سامان برساند.
ریشه این ضعف در استنباطهای غلط, موقعیتهای غیرقابل کنترل , انتظارات غیر منطقی و متانت و نجابت جنون آمیز ˈاوباماˈ نهفته است .
منتقدان اوباما او را متهم می کنند که عاجز بوده است از اینکه در سطح بین الملل قدرت حقیقی آمریکا را تبیین کند و رهبران مستبد و خودکامه را با خواست و اراده آمریکا سازگار سازد.
اما در وادی عمل, واقعیت خلاف این است و سیاست خارجی اوباما مورد موافقت هم آمریکایی ها در داخل است و هم متحدان آمریکا در خارج از کشور.
اوباما سیاست ˈاول ما شلیک کنیمˈ جرج بوش را که مدعی بود راه حل هر مشکلی است، بطور کل رها کرد.
آمریکا با همین سیاست دو جنگ خانمانسوز به راه انداخت و آخر کار هم با سمبل کاری یکی را به پایان برد و دیگری را در شرف خاتمه دادن دارد.
این سیاست مبتنی بود بر انحصارگرایی و تهاجم قلدر مآبانه حتی به متحدان بود، اما این سیاست سرانجامی جز رسیدن به ناکجاآباد نداشت.
اوباما راه خو را پیمود و در سیاست خارجی قائل به ˈدگرگون سازیˈ بود.
البته این دستور کار در مواردی پاسخگو بود و در موضوعاتی به مشکل برخورد.
منحصر به فردترین موفقیت اوباما عملکرد اقتصادی اوست که قلب اقتدار امریکا را تشکیل می دهد.
در مورد برنامه هسته ای ایران, اوباما اولین رئیس جمهور آمریکا بود که فرصتی برای معامله با ایران آفرید.
نویدبخشترین ابتکار عمل اوباما همکاری با قدرتهای اصلی جهان بود تا بر سر برنامه هسته ای ایران معامله ای حاصل شود تا از این طریق اطمینان حاصل شود ایران سلاح هسته ای نمی سازد.
نوامبر (آبان) گذشته توافق موقت بدست آمد و با همین معامله توانایی ایران برای ساخت سریع سلاح اتمی به نحو قابل ملاحظه ای مهار شد. انتظار می رود توافق نهایی هم تا پایان ژوییه (تیرماه) به دست آید.
البته هنوز هیچ چیز تمام شده نیست, اما همین که اوباما خطر تعامل با ایران را تقبل کرد و کنگره را مجاب ساخت دست از ابتکار عمل علیه ایران بردارد تا مذاکرات مسیر صحیح خود را بپیماید, بابت همین موفقیت سزاوار تقدیر و ستایش است.
قدم بعدی اوباما در این راه معامله با یک تعداد از افرادی است در کنگره که نه تنها مصرند نگذارند ایران وارد باشگاه قدرتهای هسته ای شود، بلکه هر آنچه را که ممکن باشد انجام می دهند تا نگذارند هیچ توافقی با ایران امضا شود.
در بسیاری از عرصه ها هم عملکرد اوباما قابل دفاع نیست.
البته فشرده بودن بودجه و مردم خسته از جنگ و بیزار از درگیر شدن امریکا در منازعات بین المللی, بی تردید تاثیر بسزایی در بلندپروازیهای اوباما داشت و این بحث را داغ تر از همیشه مطرح کرد که آمریکا لازم است دامنه حضورش در جهان را محدود کند.
بسیاری نبود ایدئولوژی را در متن تصمیم گیریهای اوباما, ریشه این ضعف می شناسند . بعضی هم موانعی را سد راه تصمیم گیریهای سیاسی اوباما می دانند و معتقدند که جای بحث ندارد که ضعف, لرزش و سستی و انفعال اوباما , تاثیرات منفی بر جایگاه جهانی امریکا گذارده است .
امروز امریکا همچون گذشته به سادگی قادر به کنترل همه حوادث جهان نیست.
اوباما هفته گذشته در سفر به فیلیپین شخصاˈ به این ضعف خود اعتراف کرد و گفت که قادر به تاثیر گذاری بر حوادث سوریه , مصر و اسرائیل نیست و از دولت او در این مسائل کاری ساخته نیست .
این بیان اوباما , موضع همه منتقدان چپ گرا و راست گرای او را قوی تر .
اوباما در واقع ژرفای واقعیات جهانی را که بسوی چند قطبی شدن و به هم زدن نظم کنونی در حال حرکت است را درک نکرد.
اوباما در تبلیغات انتخاباتی اش در سال 2008 از ˈاستراتژی جدید برای جهانی جدید برپایه خلع سلاح هسته ای و خاتمه جنگهای عراق و افغانستانˈ صحبت کرد و در عین حال وعده داد که ˈآمریکا آماده است یک بار دیگر جهان را رهبری کندˈ.
او حتی هنگام دریافت جایزه ˈصلح نوبل ˈ در سال 2009 هم از ضرورت برپا شدن جنگهایی با اهداف بشردوستانه هم دفاع کرد.
رویکرد سیاسی اوباما در قبال جنگ سوریه هم از دیگر اتهامات وارد شده به او هم از جانب جمهوریخواهان و هم از سوی دمکراتها و لیبرالها و میانه روهای امریکاست.
اما منتقدان همچون سناتور ˈتد کروزˈ که چیزی از جنگ نمی داند و یا سناتور ˈ جان مک کینˈ که کارکشته جنگ است و راه حل همه مشکلات را در اقدام نظامی می بیند و نیز مقامات سابق دولت ˈبوش ˈ شمشیرهای انتقادشان را به جانب اوباما نشانه رفته اند اما هیچ راه حل بهتری به او عرضه نمی کنند.
در مورد سوریه او به حق از مداخله نظامی در این کشور امتناع کرد.
در شرایطی که این جنگ تاکنون 150 هزار تن را بلعیده است و ˈبشار اسدˈ از کمک رسانی به مردم تحت محاصره و قحطی زده جلوگیری می کند و گروههای جهادی رشدی نگران کننده پیدا کرده اند, اوباما همچنان مقابل فشارها برای مداخله نظامی در سوریه ایستادگی می کند.
او سال گذشته از مداخله نظامی در مقابل حمله شیمیایی در سوریه که گزارش شد کار رژیم اسد بوده است , اجتناب کرد .
این تصمیم گیری این ذهنیت را پرورش داد که امریکا نسبت به استفاده از زور در سایر موقعیتهای مشابه هم بی میل است.
اوباما در این ماجرا از راه حل دیپلماتیک استفاده کرد و به انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه نظر داد.
امریکا بیشترین کمک را به مردم تحت محاصره سوریه ارائه می دهد و پی گیر راه حل دیپلماتیک برای جنگ این کشور است.
به موازات آن, واشنگتن به تارگی تصمیم گرفته است بعضی از گروههای شورشی سوریه را به انتخاب خود سلاحهای مرگبار در اختیارشان قرار دهد . همه روند انتقال و تحویل این محموله ها بدقت زیر نظر است و چنانچه انحرافی در آن مشاهده شود, ادامه آن قطع خواهد شد.
در سایر چالشها و بحرانهای جهانی هم مانند روسیه و اوکراین, اسرائیل و فلسطینیان و آسیا, هم سیاستهای اوباما در پاره ای از موارد صحیح بوده و در موضوعاتی دیگر قابل دفاع نیست.
نهایتا اینکه در کل, کارنامه سیاست خارجی اوباما به لطف عاری بودن از دیدگاههای ایدئولوژیک, نه آنگونه که منتقدانش بدان قائلند بد بوده است و نه به اندازه کافی خوب.
مترجمام**1591**1479
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




14/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن