تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805074948




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون وزیر علوم :یادمان بهمن بیگی پدر تعلیمات عشایر ایران ساخته شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

معاون وزیر علوم :یادمان بهمن بیگی پدر تعلیمات عشایر ایران ساخته شود شیراز- ایرنا- معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ، تحقیقات و فن آوری در آیین بزرگداشت روز معلم و زنده یاد محمد بهمن بیگی پدر تعلیمات عشایر ایران خواستار احداث بنای یادبودی برای این معلم خستگی ناپذیر شد که حاصل عمرش باسوادی هزاران تحصیلکرده و نخبه برای جامعه ایرانی بوده است.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی دکتر سید ضیا هاشمی جمعه شب در تالار احسان شیراز افزود: با ساخت بنای یادبود در حقیقت یاد و خاطره انسانی والا و وارسته در جامعه زنده نگهداشته می شود که با راه اندازی نهضت مقدس باسوادی در ایلات و اقوام مختلف ایرانی آن هم در شرایط زمانی خاص زمینه ساز تربیت متخصصان حاذق و ماهری در رشته های مختلف پزشکی ، مهندسی ، علمی و هنری برای جامعه امروز ما و حتی در دنیای خارج شده است .
وی گفت : استاد محمد بهمن بیگی با اقدام فاخر فرهنگی خود که موجبات باسوادی خیل عظیمی از اقوام مختلف ایرانی را فراهم آورد ، امروز نه تنها جامعه عشایری و اقوام بلکه دنیای خارج از کشور از خدمات متخصصان رشته های مختلف دانش روز پرورش یافتگان مکتب وی بهره مند هستند.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه وضعیت امروز ما مدیون خدمات انسانهای فرهیخته ای چون محمد بهمن بیگی می باشد افزود: گرچه وضعیت امروزه ما ایده ال هم نیست ولی اگر حرکت تاریخ ساز و جهل ستیز محمد بهمن بیگی ها نبود بی تردید وضعیت جامعه ما نسبت به ان چه که امروز هست بدتر بود.
هاشمی گفت : اگر بهمن بیگی با یک نگاه تاریخی به عنوان چهره ماندگار جامعه ما چندین دهه قبل حرکتی را آغاز کرد و در سایه همدلی و هماهنگی بی نظیری تاریخ عشایر و اقوام مختلف ایرانی را متحول ساخت امروز در عصری که پیوندهای تاریخی افزایش یافته باید با الگوگیری و ادامه راه ان شخصیت منحصر بفرد ، با پرورش بهمن بیگی های دیگر برای پیمودن افق های جدید تاریخی طرحی نو دراندازیم.
به گزارش ایرنا در این آیین همچنین دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها با بیان اینکه هیچ کاری دینی تر از کار محمد بهمن بیگی نیست ،گفت : آن انسان دانشمند در واقع راه ارسطوها ، افلاطو ها، فارابی ها ، پیامبران و راه خدا را انتخاب کرده است .
حجت الاسلام علی یونسی افزود: راهی که بهمن بیگی در نجات انسانها از جهل و عقب ماندگی انتخاب کرده است هرگز توقف ندارد و چشمه ای حیات بخش به یادگار گذاشته که همیشه زنده است و صدها انسان فرهیخته را تعلیم داده که همه انها در راستای خدمت گذاری به جامعه به زایش و پرورش ادامه خواهند داد.
وی همچنین گفت : مکانی که وی برای پیکار با بی سوادی اش انتخاب کرد هم عشایر و اقوام ایرانی بود و عشایر و اقوامی که به تعبیر امام راحل و رهبر معظم انقلاب ذخائر انقلاب و مملکت هستند.
یونسی ادامه داد: ذخایر اجتماع به دلیل پنهان بودن نیاز به کشف کردن دارند و لذا استعدادهای درخشانی می خواهد که این معادن و استعدادها را شناسایی و پرورش داده و بازافرینی کند و به ملت تحویل دهد.
وی گفت : با کمال تاسف کسانی هستند که این ذخائر و نعمت ها را بد می فهمند و نسبت به این ذخائر بدبین و نگرانند.
یونسی با بیان اینکه اقوام ایرانی هرگز برای ایران تهدید نبوده و همیشه پشتیبان و نگهبان اصلی اصالت ایرانی بوده اند، اظهار داشت :این اقوام در طول هزاران سال اصالت ،فرهنگ ، شخصیت و اداب و رسوم ایرانی را حفظ کرده اند.
مشاور رییس جمهوری ادامه داد: هر وقت که تهدیدی متوجه کشور شد انها در خط مقدم از کشور دفاع کرده اند و حتی در انقلاب های بزرگ ایران مثل مشروطه و انقلاب اسلامی نیز پیشاپیش همه بودند.
یونسی گفت : اقوام ایرانی چه بلوچ ، کرد ، لر ، آذری ، ترکمن ، عرب ، فارس و همه و همه در یک پیکر واحد و خانواده تعریف می شوند و این تنوع فرهنگی جلوه گر زیبایی ها و جمال ملت ایران است .
وی با بیان اینکه هر کدام از اقوام ایرانی بخشی از ارزشهای ایران زمین را حفظ کرده اند ، اظهار داشت :بدون هر کدام از اینها ایران ناقص است و لذا ایران کامل یعنی همه اقوام در کنار هم .
یونسی گفت : در هم امیختگی اقوام ایرانی انچنان است که امکان تفکیک انها عملی نیست و زندگی مسالمت جویانه و عاشقانه در کنار هم هم مساله ای است که همه صاحبنظران دنیا ان را قبول کرده است که در ایران قوم کشی ، نسل کشی و جنگهای قومی وجود ندارد .
زنده یاد محمد بهمن بیگی بنیانگذار آموزش عشایر در ایران و از ایل قشقایی در شهرستان فیروزآباد استان فارس بود، کارش را از سال 1331 به تنهایی آغاز کرد و در طول 28 سال مدیریت بر اداره آموزش عشایر ایران بیش از 10 هزار معلم را تربیت کرد.
وی موسسات مختلف مانند دبیرستان شبانه روزی عشایری شیراز، مرکز آموزش فنی و حرفه ای عشایر دختران و پسران،
موسسه تربیت مامای عشایر و مرکز تربیت روستا پزشک و دامپزشک را بنیان گذاشت.
وی توانست نخستین جایزه فرهنگی یونسکو را در سال 1353 را به دلیل پیکار با بیسوادی دریافت کند. از او پنج اثر با عناوین اگرقره قاج نبود ، بخارای من، ایل من ، طلای شهامت ، به اجاقت قسم ، عرف و عادت در عشایر فارس باقی مانده است .
گفتنی است دانش اموختگان مدارس عشایری پیرامون استاد محمد بهمن بیگی دهها کتاب نوشته اند و مستندهای زیادی ساخته اند که از سیمای جمهوری اسلامی این مستندها پخش شده است .
محمد بهمن بیگی یازدهم اردیبهشت سال 1389 در شیراز درگذشت.ک/2
7374/ 667
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




13/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن