واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: فضلينژاد، پژوهشگر مؤسسه كيهان با انتقاد شديد از حضور فيلم «درباره الي» در جشنواره فيلم فجر گفت: «درباره الي» نبايد اكران عمومي شود.پيام فضلينژاد در گفتو گو با خبرنگار باشگاه خبري فارس «توانا»، گفت: علي رغم اينكه نهادهاي قانوني به تهيهكنندگان فيلم «درباره الي» هشدار داده بودند كه از اين بازيگر در ساخت فيلم استفاده نكنند، كارگردان فيلم از وي استفاده كرد و به اين هشدارهاي قانوني كه پيش از ساخت فيلم داده شده بود، اعتنا نكرد. وي ادامه داد: بازيگر زن فيلم «درباره الي» سال 1386 در فيلمي هاليوودي به نام «مجموعه دروغها» بازي كرد كه آن فيلم براساس برنامه تبليغاتي سازمان جاسوسي سيا (CIA) ساخته شد. در بهار 1386، سازمان اطلاعات مركزي امريكا يكي از افسران پيشكسوت خود را به نام «پل باري» به عنوان رابط CIA در هاليوود معرفي كرد. پس از آن، «مايكل هايدن» كه رياست امور هاليوود در CIA از هاليوود ميخواهيم تا با تعريف كاركنان CIA به عنوان افراد بسيار ماهر، كارآمد و با شهامت به اين سازمان در رسيدن به اهدافش هر چه بيشتر كمك كند. وي افزود: گزارش اين نشست را خبرگزاري «يونايتد پرس اينترنشنال» در 20 خرداد 1386 منتشر كرد. در مصوبه اين نشست اعلام شد كه فيلمهايي با مضامين تبليغاتي براي مطلوب جلوه دادن عمليات جهاني سيا در مبارزه با تروريسم بايد ساخته شود و CIA نظارت بر فيلمنامههاي اين آثار را برعهده ميگيرد. فضلينژاد اظهار داشت: همزمان با اين نشست مشترك هاليوود و CIA ساخت فيلم مجموعه دروغها نيز كه به زندگي و مأموريت يك مأمور سيا در خاورميانه براي كشف شبكههاي تروريستي ميپردازد، كليد خورد و يك بازيگر زن ايراني جهت ايفاي نقش جاسوسه فاسد اين فيلم برگزيده شد. او اضافه كرد: بنابراين مسئله نخست اين است كه بازيگر فيلم «درباره الي» نه در يك فيلم هاليوودي بلكه در اثري امريكايي كه خط مشي تبليغاتي سازمان جاسوسي سيا را پي ميگيرد حضور يافته است و اين فعل يك عمل مجرمانه و ضد ايراني است. از حيث قضايي، دادستاني عمومي و انقلاب تهران به سبب اينكه يك تبعه ايران در پروژهاي عليه منافع ملي كشورش مشاركت داشته ميتواند اين بازيگر زن را به عنوان متهم تحت پيگرد قضايي قرار دهد. البته اينكه در تحقيقات امنيتي مشخص شود كه وي جاهل بوده مسئله ديگري است اما قطعاً فعل مجرمانهاي اتفاق افتاده كه مشمول مجازات كيفري ميگردد. حداقل مجازات چنين بازيگراني براي حضور در پروژههاي سينماي هاليوود بايد محروميت آنان از هر گونه فعاليت در سينماي ايران باشد. نويسنده كتاب شواليههاي ناتوي فرهنگي در مصاحبه با خبرنگار سينمايي ما افزود: اين بازيگر زن، روز 16 مهر 87 در گفتوگويي با روزنامه نيويورك ديلي نيوز صراحتاً اقرار ميكند كه قوانين اسلامي را زير پا گذاشته است و ميگويد به اين دليل نگران بازگشت به ايران است وقتي به اين دليل نگران بازگشت به ايران است وقتي اين بازيگر ميگويد ميداند كه قانون اسلام را زير پا گذاشته تكليف مسئولان سينماي ايران با وي روشن است. البته ما جزئيات پشت پرده چگونگي حضور وي در هاليوود و رابطاني كه او را به رادلي اسكات معرفي كردهاند ميدانيم و برنامههاي بعدي اين پروژه را كه در راستاي ناتوي فرهنگي است، افشا خواهيم كرد. وي اظهار داشت: بعد ديگر اين پروژه ريشه در برنامههاي وزارتخارجه ايالات متحده دارد. سه سال پيش جورج بوش رئيسجمهوري وقت امريكا درخواستي را از دستيار ويژه وزير خارجه در امور فرهنگي دريافت كرد كه نام آن مبادلات مردم به مردم بود معاون رايس در آن درخواست، طرحي را با عنوان ارتباطات استراتژيك فرهنگي ارائه داد و از آنان به عنوان تعاملات كم هزينه ياد كرد. مضمون اصلي درخواست از رئيسجمهور امريكا اين بود كه اجازه دهد وزارتخارجه با همكاري سازمان اطلاعات مركزي (سيا) برنامههاي فرهنگي مشتركي را در امريكا با حضور هنرمندان ايراني برگزار كند. فضلينژاد ادامه داد: اما نقطه حساس طرح BCA جايي بود كه هم دفتر فرهنگي مبادلات ايراني امريكايي در وزارت خارجه ايالات متحده تأسيس شد و هم نماينده سازمان سيا در هاليوود تغيير كرد. بر اساس اين تغييرات، رويكرد ايالات متحده به بازيگران ايراني نيز رويكرد جديدي شد و ابتدا يك بازيگر زن ايراني براي بازي در فيلم مجموعه دروغها ساخته رادلي اسكات برگزيده شد. وي گفت: همزمان با ساخت اين فيلم هاليوودي بر اساس دستورالعمل مبادلات مردم به مردم و مصوبه نشست مشترك هاليوود با CIA وزارت خارجه امريكا نيز جزوهاي را منتشر كرد با مضمون انديشه نماينده بودن اين جزوه به كاركرد هنرمندان ميپرداخت و اين كه چگونه در برنامه ديپلماسي عمومي و فرهنگي اصلاً نميگذراند طرف فوق ستاره شود. ارتباطات استراتژيك فرهنگي ميتوان از هنرمندان بيگانه به عنوان ابزار انتقال ارزشهاي سكولار امريكايي بهره گرفت و مسئله اصلي بحث ما نيز اينجاست. برخلاف كساني كه موضوع حضور يك بازيگران سينماي ايران در جهان است، مسئله يك بحث امنيتي و نيز موضوعي هويتي است. برنامه مبادلات مردم به مردم راهبردي است كه وزارت خارجه امريكا آن را جزيي از حيات راهبرد امنيتي امريما در جهان خوانده است. در كتاب اقدامات جهاني: ايجاد يك پل ارتباطي تمام مصاديق آن اعم از سينكما، موسيقي، هنرهاي تجسمي و حتي ژانرهاي مطلوب براي آن معرفي شده است. وزارت خارجه امريكا رسماً اعلام كرده كه براي هنرمندان ايراني در محصولات امريكايي موقعيت حضور و فعاليت ايجاد ميكند تا براساس يك چشمانداز امنيتي بتواند از آنان به عنوان سفيران ارزشهاي سكولار ايالات متحده بهره گيرد. پژوهشگر مؤسسه كيهان گفت: آناني كه چشم و گوش خود را بستهاند و خوشخيالانه ميگويند نبايد به خاطر يك دختر بچهاي كه فقط 6 سكانس در يك فيلم هاليوودي بازي كرده سر و صدا راه بياندازيم آنان هم بهتر است بروند كتابچه رسمي سياستهاي مبادلات مردم به مردم را كه به امضاي رئيسجمهور امريكا رسيده بخوانند و هم بدانند كه مسئله اصلي ما مسئله فروپاشي ايدئولوژيك و مخدوش شدن ساختارهاي ارزشي و هنجارهاي جامعه ايران است. فضلينژاد اظهار داشت: فروپاشي ايدئولوژيك مقدمه سقوط فيزيكال يك نظام است. ايالات متحده اين سياست را به مثابه ديناميزم اصلي پروژه براندازي نرم تعريف كرده و از آن به عنوان ديپلماسي عمومي در عرصه هنر ياد ميكنند. اين عضو انجمن نويسندگان و منتقدان سينمايي ايران در ادامه گفت: سخن ما اين است كه وقتي يك بازيگر زن توانمندي هنري خود را در خدمت سياست ايالات متحده براي فروپاشي ارزشهاي جامعه خودش قرار ميدهد چراي بايد فعاليت او در سينماي ايران را برتابيد؟ همه اين تحليلهاي مستند به كنار آيا اين بازيگر از ارزشهاي اخلاقي و هويتي خود عدول نكرده است؟ آيا نقشي كه در فيلم پذيرفته دقيقاً توجيه سياستهاي به اصطلاح ضدتروريستي امريكا عليه مسلمانان در خاورميانه نبوده؟ وي افزود: بنابراين در دو سطح به اين موضوع بايد نگريست اول عدول از ارزشهاي اخلاقي و عرف جامعه ايران دوم حضور در پروژه امريكايي فروپاشي ايدئولوژيك كه ايالات متحده عليه ايرانيان دنبال ميكند. فضلينژاد با اشاره به پايمردي ستايش برانگيز وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در هر دو ماجراي حضور بازيگر زن ايراني در هاليوود و نيز نمايش فيلم درباره الي گفت: آقاي صفار هرندي به عنوان مديري كه اصول مديريت استراتژيك را ميداند با اشراف پيرامون تبعات حضور اين فيلم در جشنواره فيلم فجر گفتند كه اگر كسي قانون را زير پا بگذارد، خود را زير پا گذاشته است هنگام انتشار خبر حضور اين بازيگر در فيلمي هاليوودي نيز آقاي وزير موضعي عالمانه گرفت و هزينه بسياري را پرداخت از حيثيت خود مايه گذاشتند تا سينماي ايران تسليم ديپلماسي فرهنگي ايالات متحده نشود و نتواند آثار و تبعاتش را بر سينماي ايران تحميل نمايد. در رخداد حضور فيلم درباره الي جوانمردانه ايستاد تا اين فيلم به جشنواره راه نيابد. رئيسجمهور اصولگرا هم هيچ دستوري مبني بر حضور اين فيلم در جشنواره صادر نكرد بلكه فقط خواستار بررسي موضوع شد هشدارهاي قانوني قبل از ساخت اين فيلم از سوي نهادهاي قانوني به تهيهكننده درباره الي براي عدم استفاده از اين بازيگر در فيلم داده شده بود. اما معلوم نيست كه معاونت سينمايي وزارت ارشاد بر اثر كدامين فشارها تسليم شد. عضو دفتر پژوهشهاي مؤسسه كيهان ادامه داد: ظاهراً پس از اينكه اعلام كردند اين فيلم روز 19 بهمن در جشنواره برلين به نمايش درميآيد معاون سينمايي تصميم گرفت تا اين فيلم اجازه نمايش در جشنواره را بيابد يعني تسليم دور زدن قانون توسط تهيهكننده فيلم شد تا از جشنواره برلين مبادا كه عقب بيفتند. البته ديديم كه عوامل فيلم در يك دهن كجي آشكار در جشنواره فيلم فجر حضور پيدا نكردند و جشنواره برلين را به جشنواره فجر ترجيح دادند. البته اينها به معناي اكران عمومي فيلم درباره الي نيست و همه ما در برابر نمايش آن خواهيم ايستاد. فضلينژاد در پايان گفت: صورت مسئله روشن است. زن بازيگري به هويت ملي و ديني خود پشت كرده و عالمانه ابزار پروژهاي امريكايي شده است فعل فبيح و غيرقانوني او سبب اضرار به غير (يعني كارگردان فيلم) شده است. معلوم است كه آن بازيگر در اينجا هم مسئوليت مدني براي جبران خسارت به هيهكنندگان آن فيلم را دارد و هم مسئوليت كيفري دارد چرا در ارتكاب اين فعل قبيح نظام بايد هزينه بدهد؟ آن بازيگر بايد مسئوليت رفتار غيرقانونياش را بپذيرد و خسارات ناشي از آن را جبران كند. چرا معاونت سينمايي هزينهاي را كه وزير ارشاد به سبب پايمردي بر سر اين مسئله پرداخت زير پا ميگذارد و اجازه نمايش اين فيسلم را در جشنواره فجر كه تابلوي ارزشهاي انقلابي ايرانيان است ميدهد؟ مگر نه اينكه فعل قبيح آن بازيگر هويت ملي مجموعه بازيگران سينماي ايران را مخدوش كرد و با اصول و ارزشهاي سينماي انقلاب اسلامي در تعارض محض است؟ اگر چنين است كه هست چه اتفاقي افتاده كه آقايان به سبب يك فيلم حاضر ميشوند به آن ارزشهاي فاخر پشت كند و عملاً در برابر يك پروژه امريكايي كه صبغه براندازي نرم دارد كوتاه بيايند؟ /انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 389]