تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حقّ نصيحت خواه اين است كه به راه صحيحى كه مى دانى مى پذيرد، راهنمائيش كنى و سخن در حدّ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820816632




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به وضعیت صنعت پرورش گل در مشهد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نگاهی به وضعیت صنعت پرورش گل در مشهد مشهد - ایرنا - گلهای فصل بهار مشهد شاد و پرنقش و رنگند، لبخند قشنگشان زینت خانه و بوستان استد و رقصشان در باد و عطری که از خود متصاعد می کنند روح و جان آدمی را نوازش می دهد.


به گزارش ایرنا، آسمان ابری و آفتاب دلپذیر، باران و شاخه های خیس، سبزه و بوی خاک نم خورده، عطر اقاقیا و شکوفه های یاس، نغمه شوق پرستوهای شاد همه و همه نشانه های فصلی نو در شهری با طراوت است که هر سال تابلویی زیبا از بهار روح نواز مشهد به نمایش می گذارد.
در مشهدالرضا، شهر گلی از گلهای بوستان نبوی بهار که می شود درختان اقاقیا عطرشان را در فضا می پراکنند، گلدانهای شمعدانی بر لب طاقچه و کنار حوض مادربزرگ خودنمایی می کند، لاله ها و بنفشه های رنگارنگ در بوستانهای شهر به خورشید لبخند می زنند و به رهگذران سلام می دهند.
گلها بهترین هدیه برای کسانی است که دوستشان دارید. هر گلی زبان خاص خود را دارد کافی است با این زبان آشنا باشید تا هنگام هدیه دادن گل هزار حرف ناگفته شما بدون اینکه حرفی از دهانتان بیرون بیاید به عشقتان، دوستتان و نزدیکانتان منتقل کند.
عطر ˈشب بوی سفیدˈ همیشه در خاطره ها می ماند و دادن آن به همسرتان نشاندهنده رضایت شما از زندگی با او است. هدیه دادن ˈگل رزˈ به منزله ابراز عشق است. وقتی شکوفه های ˈیاس سفیدˈ را هدیه می دهید نمادی از معصومیت را پیشکش طرف مقابلتان می کنید. هدیه دادن ˈگل داوودی سفیدˈ نشان دهنده وفاداری شما به طرف مقابل است. ˈمیخک قرمزˈ بهترین هدیه به مادر است.
ˈلاله زردˈ نشاط و سرزندگی شما را نشان می دهد. ˈلاله قرمزˈ نشان دهنده پایداری عشقتان است. هدیه دادن ˈگل نسترنˈ به این معنا است که می خواهید طرف مقابلتان شما را دوست داشته باشد و...
گلها برای مردم مشهد همواره باارزش بوده اند، با آمدن بهار باغبان ها و گلخانه داران دست به کار می شوند و انواع گلهای بهاری پرورش می دهند تا عطش شهروندان گلدوست را برای خرید گل و گذاشتن گلدانهای رنگارنگ در خانه و گوشه اتاق سیراب کنند.
استقبال شایان مردم مشهد از گل و گیاه باعث شده که مجتمعهای تولیدی مختلفی با صنایع وابسته به گل و گیاه در گوشه و کنار شهر سربرآورند و علاوه بر پرورش انواع گلهای فصلی، دائمی، آپارتمانی، بیرونی، باغچه ای، تزئینی و حتی دارویی تولید و عرضه بذر و نهال و انواع گلدانها، کود و خاک را نیز داشته باشند.
حجم وسیع مجتمعها و مغازه های کوچک و بزرگ تولید و فروش گل و گیاه در شهر مشهد باعث شده که این محصول از خراسان رضوی پا را فراتر گذاشته و به کشورهای همسایه نیز صادر شود.
مدتی است که مسوولان صنعتی خراسان رضوی به دلیل افزایش تعداد فعالان عرصه تولید گل و گیاه در مشهد به فکر ساماندهی آنها و راه اندازی ˈخوشه صنعتی گل و گیاه مشهدˈ افتاده اند.
اما در این میان مشکلاتی در مسیر فعالیت تولیدکنندگان گل و گیاه در مشهد است که امید می رود با تشکیل خوشه صنعتی و ساماندهی آنها مرتفع شود.
یکی از تولیدکنندگان گل و گیاه در مشهد که مشغول تولید گلهای فصلی و دائمی است به خبرنگار ایرنا گفت: تنها 10 درصد بخش تولید گل و گیاه در مشهد در دست تولیدکنندگان است و 90 درصد باقیمانده را بازاریها و عده ای سرمایه دار که تجربه و تخصصی در این عرصه ندارند به دست گرفته اند.
ˈسعید پورحسینیˈ اظهار داشت: سرمایه داران طی سالهای اخیر که متوجه درآمدزا بودن کار گل و گیاه شده اند از امتیازات دولتی بهره گرفته و پول زیادی را به جیب زده اند.
وی بیان کرد: به دلیل پراکندگی واحدهای تولیدی گل و گیاه در مشهد و عدم حمایت مسوولان دلالان نهال، بذر، گل و گیاه را از تولیدکننده می خرند و به چند برابر قیمت می فروشند.
او اظهار داشت: متاسفانه تولیدکنندگان گل و گیاه مشهدی غیرمتخصص و بی اطلاع از اوضاع بازار هستند در حالی که همه آنچه که مربوط به این صنعت می شود اعم از کود و خاک وارداتی، بازار و فناوری و گلخانه داری نیاز به اطلاعات علمی دارد.
این دست اندرکار تولید گل و گیاه در مشهد افزود: تولیدکنندگان گل و گیاه در این شهر اغلب چگونگی استفاده از اینترنت را برای به روز کردن صنعت خود نمی دانند و نمی توان انتظار داشت بدون آموزش، تولیدات این شهرستان در کشور همیشه بهترین باشد.
پورحسینی اظهار امیدواری کرد با راه اندازی خوشه صنعتی گل و گیاه و ارائه آموزشهای لازم به تولیدکنندگان برای فعالیت بهتر و مفیدتر در این عرصه بتوان وضعیت تولیدکنندگان را سامان بخشید.
یکی از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان گل و گیاه، بذر و نهال خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 85 درصد نیاز مردم مشهد به گل، گیاه، بذر و نهال از تولیدکنندگان این شهر تامین می شود و شهرداری یکی از بزرگترین خریداران این محصول است.
ˈعمار شاندیزیˈ گفت: تولید گل و گیاه در مشهد سابقه 30 ساله دارد اما طی چند سال اخیر رونق زیادی یافته و به قطب تولید گل و گیاه شرق کشور به ویژه گلهای بهاری تبدیل شده است.
وی بیان کرد: انجمن صنفی تولیدکنندگان گل و گیاه، بذر و نهال خراسان رضوی طی سه چهار سال اخیر شکل گرفته و اکنون 250 عضو فعال دارد که 60 درصد آنان دارای مدرک مهندسی کشاورزی و باقی افراد مجرب و باسابقه در این صنعت هستند که با همکاری یکدیگر شماری از مشکلات تولیدکنندگان را مرتفع کرده اند.
او افزود: فعال شدن صنعت گل و گیاه در مشهد باعث جذب بسیاری از دانش آموختگان دانشگاهی به این عرصه شده و در افزایش اشتغال نقش خوبی ایفا کرده که با توجه بیشتر مسوولان می تواند اشتغال به مراتب بیشتری ایجاد کند.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان گل و گیاه، بذر و نهال خراسان رضوی با اشاره به مشکلات فعالان عرصه گل و گیاه در مشهد گفت: در بحث صادرات نهال و بذر به خارج از کشور بوروکراسی اداری پیچیده، بسیاری از صادرکنندگان را دچار مشکل کرده در حالی که دولت بر افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی تاکید دارد باید به موازات آن روند کار را تسهیل کند.
وی افزود: در گمرک به دلیل ناهماهنگیها از سوی دستگاههای اجرایی متولی، صادرات گل و گیاه و بذر و نهال مشهد با مشکلات زیادی مواجه می شود.
شاندیزی اظهار داشت: از سوی دیگر به دلیل کوتاهی در برندسازی محصول گل و گیاه و نهال و بذر مشهد این محصول از شهرستانهای دیگر استان به نامهای دیگری صادر می شود که این مساله به ضرر تولیدکنندگان است.
وی گل و گیاه را یکی از پارامترهای مهم توسعه فضای سبز شهری عنوان و بیان کرد: اجرای هدفمندسازی یارانه ها و افزایش قیمت حاملهای انرژی موجب بالارفتن هزینه های تولیدکنندگان گل و گیاه شده لذا باید در این زمینه بسته های حمایتی از سوی دولت به تولیدکنندگان اختصاص یابد.
او ادامه داد: نهالهای مثمر مشهد مرغوبترین نهال کشور به لحاظ کیفی و کمی است اما به دلیل عدم حمایت دولت از بخش خصوصی این نهال نتوانسته جایگاه خود را تثبیت کند.
عامل توسعه خوشه صنعتی گل و گیاه خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خوشه صنعتی گل و گیاه در دست مطالعه است. هدف اصلی راه اندازی این خوشه تجمیع واحدهای تولیدی پراکنده، آموزش تولیدکنندگان و حمایت از آنها، ایجاد ارتباط بیشتر تولیدکنندگان با بازار و مردم است.
ˈمهرشاد مدیˈ گفت: خوشه صنعتی گل و گیاه خراسان رضوی یکی از خوشه هایی است که به شکل خودجوش مسیر توسعه را در پیش گرفته هرچند گامهای زیادی تا صنعتی شدن این خوشه می بایست برداشته شود اما فرصتهای خوب اشتغالزایی در این صنعت و بازارهای در حال شکل گیری در منطقه آینده خوبی را برای این صنعت در پیش دارد.
رییس انجمن صنفی گل و گیاه خراسان رضوی بیان کرد: توسعه این صنعت نه تنها به لحاظ ایجاد فرصتهای اشتغالزا بلکه با توجه به بحران منابع آب در خراسان و مخصوصا در مشهد کمک شایانی به مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی می کند.
مدی گفت: خوشه صنعتی گل و گیه خراسان رضوی قریب به 200 واحد فعال خواهد داشت که اشتغال فصلی و غیرفصلی آن بالغ بر چهار هزار نفر بوده و مطمئنا با توسعه این صنعت شاهد ایجاد فرصتهای شغلی جدید در سایر بخشهای صنعت از قبیل مواد اولیه مصرفی و بازرگانی خواهیم بود.
وی گفت: رونق تولید گل و گیاه در مشهد از سال 85 و با انعقاد قراردادهای بزرگ با شهرداری آغاز شد و از سال 89 با همت این انجمن شاهد رشد فزاینده تولیدات داخلی گل و گیاه، بذر و نهال و کاربرد آنها در فضای سبز بودیم.
مدی اظهار داشت: با رونق تولید گل و گیاه در مشهد بهار امسال رشد 20 درصدی در تولید گلهای بهاری و رشد 200 درصدی در تولیدات بومی گل در این شهر در مقایسه با پارسال بوجود آمد.
وی افزود: اکنون مشهد قادر به تامین همه گلهای بهاری و تابستانی مورد نیاز مردم می باشد که شامل شمعدانی، شاه پسند، اطلسی، جعفری، داوودی، اسدی، میمون، حسن یوسف، گل سنگ، بنفشه، مینا چمنی، رز، بنفشه و غیره می شود.
عامل خوشه صنعتی گل و گیاه خراسان رضوی از بهره برداری بزرگترین نمایشگاه دائمی گل و گیاه کشور تا پایان امسال در مشهد نیز خبر و ادامه داد: عملیات ساخت این نمایشگاه در فضایی به مساحت شش هکتار از سال 1390 آغاز شده است.
وی اظهار داشت: عملیات ساخت مرحله نخست این نمایشگاه که دارای 130 واحد گلخانه ای است هم اکنون از پیشرفت 80 درصدی برخوردار است.
او گفت: هر واحد گلخانه ای این نمایشگاه بین 100 تا 130 مترمربع مساحت دارد.
مدی افزود: 35 درصد از کل فضای این مجموعه را سازه های گلخانه ای تشکیل می دهد و بقیه شامل فضای سبز و محوطه رفاهی و تفریحی برای بازدیدکنندگان است.
وی هزینه ساخت بزرگترین نمایشگاه گل و گیاه کشور را که با همت بخش خصوصی و انجمن صنفی گل و گیاه خراسان رضوی در حال ساخت است افزون بر 160 میلیارد ریال عنوان و بیان کرد: تاکنون برای ساخت این مجموعه 120 میلیارد ریال هزینه شده است.
رییس انجمن صنفی گل و گیاه خراسان رضوی همچنین از ساخت نخستین باغ موزه گل مشهد واقع در این نمایشگاه خبر داد و گفت: به تازگی مجوز این موزه توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی صادر شده است.
وی افزود: این باغ موزه در فضایی به مساحت 300 مترمربع پیش بینی شده است که تمامی آثار مربوط به گل و گیاه در این موزه برای دید عموم به نمایش گذاشته می شود.
پرورش گل و ساخت گلخانه ها در کلانشهر مشهد گرچه به ظاهر تلاشی برای کسب درآمد است اما در واقع تولیدکنندگان، پرورش دهندگان و حفاظت کنندگان عرصه های گل و گیاه طراوت و نشاط را به مردم اسیر در زندگی ماشینی هدیه می کنند.
گلها با غنچه های زیبای خود به رهگذران پیام می دهند که به زندگی لبخند بزنید و لطافت و عطر خوب زندگی کردن را به خود و همنوعان پیشکش کنید.
7489/659
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن