تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813268965




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نیت‌خوانی از گفته‌های زنگنه و چرخنده اخلاقی است؟!+ویدئو


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نیت‌خوانی از گفته‌های زنگنه و چرخنده اخلاقی است؟!+ویدئو
شاید جدی ترین اتفاقی که رخ داده برای لعیا زنگنه و الهام چرخنده دو بازیگر زن سینمای ایران باشد که ظاهراً بیشترین حملات از سوی برخی از مدعیان آزادی متوجه آنها شده است. نخستین اقدام قابل تقدیر از سوی الهام چرخنده رخ داد که لحظاتی پس از تحویل سال 1393، ابتدا شعری در وصف علی(ع) خواند و سپس سال جدید را در ابتدا به رهبر انقلاب تبریک گفت...
کد خبر: ۳۹۷۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵ - 30 April 2014






اتفاقاتی که در طول چهل روز اخیر در واکنش به گفته‌های دو بازیگر زن ایران در تلویزیون رخ داده و تلاش شده تا بیان چنین مواضع قابل تحسینی را توسط بازیگران پرهزینه سازد، این پرسش را پیش کشیده که آیا آزادیِ بیانِ عقیده تنها زمانی صادق است که اظهارنظر بازیگران در راستای مواضع مورد پذیرش عده‌ای باشید و در غیر این صورت، آزادیِ بیان فاقد ارزش‌های بنیادینش می‌شود؟!

به گزارش «تابناک»، «آزادی بیان» در کشورمان به امری نسبی بدل شده است و این نسبی بودن دقیقاً با مصالح‌مان ارتباط مستقیمی دارد. در واقع زمانی که به گفته‌هایی اعتقاد داریم، در مواجهه با هر نقدی، پایِ آزادی بیان را به میان می‌کشیم و آن هنگام که نگاه اعتقادی محکمی نسبت به مسئله‌ای نداریم، نخستین سالب آزادی بیان می‌شویم و برای رفتارمان نیز توجیهات عجیبی می‌تراشیم که در نوع خود عجیب و غیرقابل هضم است. این همان رفتاری است که در یک ماهه اخیر درباره دو بازیگر زن سینما و تلویزیون ایران از سوی برخی شاهدش بودیم.

پس از آنکه چند سال قبل شهاب حسینی و پروانه معصومی دو بازیگر مطرح سینما در دیدار با رهبر انقلاب صحبت‌هایی را مطرح کرده بودند، شاهد برخی واکنش‌های شتاب زده از سوی اشخاصی بودیم که علاقمند با تعریف نسبی میان ارزش‌های بنیادین نظام با جامعه هنری نیستند. چندی پیش نیز مریلا زارعی و ابراهیم حاتمی کیا به دفاع مقدس و ارزش های انقلاب اسلامی ادای احترام کردند و همین نگاه‌های غیرمنصفانه و سخن‌های نیش دار آمیخته با کینه را به جان خریدند.

اما شاید جدی ترین اتفاقی که رخ داده برای لعیا زنگنه و الهام چرخنده دو بازیگر زن سینمای ایران باشد که ظاهراً بیشترین حملات از سوی برخی از مدعیان آزادی متوجه آنها شده است. نخستین اقدام قابل تقدیر از سوی الهام چرخنده رخ داد که لحظاتی پس از تحویل سال 1393 در برنامه تحویل سال شبکه چهارم سیما، ابتدا شعری در وصف حضرت علی(ع) خواند و سپس سال جدید را در ابتدا به رهبر معظم انقلاب تبریک گفت؛ تبریکی که برای بسیاری از مردم اقدام متفاوت و دلچسب از سوی یک هنرمند بود و البته برخی هم این عرض ارادت را برنتافتند و این آغازی برای حمله به این هنرپیشه زن سینما شد.

در همین ایام، لعیا زنگنه بازیگر توانمند تئاتر، سینما و تلویزیون در برنامه سه ستاره شبکه سوم سیما حاضر شد و سخنانی گفت که به صراحت الهام چرخنده نبود اما مضمونش همراه با ارادت به رهبر معظم انقلاب بود. زنگنه در این برنامه درباره مقام زن و در نقد اینکه برخی اوقات حتی در تلویزیون این شان زن و مادر رعایت نمی‌شود، تاکید کرد که افتخار می‌کند در مملکتی زندگی می‌کند که ریشه رهبرش به یک زن همچون فاطمه زهرا (س) می‌رسد و سخنان متفاوتی در کرامت حضرت زهرا (س) بیان کرد که در نوع خود متفاوت بود و مورد توجه قرار گرفت و البته در عین حال واکنش‌هایی خفیف‌تر نسبت به چرخنده را درباره او در پی داشت.

الهام چرخنده، مدتی قبل تر نیز عکسی از خود را که در حرم مطهر امام رضا(ع) گرفته شده بود و دارای حجابی کامل نیز بوده است در صفحه اینستاگرام خود قرار داده بودند و از قضا شیوه پوشش چندمدت اخیر لعیا زنگنه نیز اینچنین شده و همین امر به این حملات بیش از پیش دامن زده و اتهاماتی همچون ریاکاری و... را به ایشان نسبت داده‌اند و این اتهامات نیز با ادبیات بسیار بدی نسبت به این اشخاص بیان شده و حتی برخی اخبار از شکستن شیشه‌های خودروی چرخنده حکایت داشته که این نوع برخوردها، در شان هیچ زنی یا انسانی نیست و هر انسان آزاده‌ای از آن تبری می‌جوید.

آنچه مسلم است، نخستین رویکرد در طراحی چنین جنگ‌های روانی، تلاش برای پرهزینه کردن اعلام صریح اعتقاد و حتی علاقه چهره‌های هنری و فرهنگی به ارزش‌های بنیادین انقلاب اسلامی است؛ ارزش‌هایی که جزو اصول انقلاب است و طبیعتاً حفظش با حفظ انقلاب و وارد آمدن ثلمه‌ای به آن با وارد آمدن ثلمه به انقلاب اسلامی ایران پیوند خورده است و از این منظر جای تعجب ندارد، برخی که دل خوشی ندارند، از هرکه از انقلاب و اصولش دفاع کند، با ادبیات مملو از کینه یاد کنند و اساساً تلاش برای اصلاح رویه این گروه حاصلی در پی ندارد.

در این میان اما گروه اصلی که عامل این اسائه ادب به دو بازیگر زن سینما ایران هستند، طرز تلقی‌شان چاپلوسی و ریاکاری برای استفاده از این فرصت در راستای منتفع شدن است و واکنش‌های عمده ایشان نیز در همین راستا بوده است. در پاسخ به این نقد که اتفاقاً باید دقیقاً برخلاف گروه اول به آن پاسخ داد چرا که یک سوءتفاهم بزرگ است، تنها این پرسش کفایت می‌کند که آیا بشر امکان نیت خوانی از گفتار دیگران را دارد و آیا می‌توان چون گفتار اشخاصی را دوست نداریم، بدون هیچ ادله‌ای آن را ریاکارانه و خلاف اعتقاد قلبی‌شان بخوانیم؟! حقیقتاً آیا نیت‌خوانی از گفتار لعیا زنگنه و الهام چرخنده اخلاقی است؟! یک مرتبه منصفانه و بدون حب و بغض به قاضی برویم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن