تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820215053




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روز ملی خلیج‌فارس


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: روز ملی خلیج‌فارس


دهم اردیبهشت سالروز اخراج‌ پرتغالی‌ها از تنگه‌ هرمز، به‌ عنوان‌ روز ملی‌ خلیج‌ فارس‌ نامگذاری‌ شده است.موقعیت ویژه خلیج فارس و ارتباط این آبراه با اقیانوس هند و آبهای آزاد، اهمیت آن را در سیاست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای روز به روز بیشتر نمود می دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، روز دهم اردیبهشت‌ماه به نام روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری شده است و این روز روز غیرت ملی ایرانیان است که همواره برای دفاع از این اب و خاک آماده هستند و به هیچ بیگانه‌ای اجازه نخواهند داد که به این منطقه دست‌ درازی کند.

خلیج فارس

خلیج فارس یا دریای پارس، آب راهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره عربستان قرار دارد. نام تاریخی این خلیج، در زبان‌های گوناگون، «خلیج فارس» یا «دریای پارس» بوده ‌است. نام خلیج فارس در تمامی نقشه ها و منابع معتبر موجود بوده، اما مدتی است که نام هایی جعلی مانند "خلیج عربی"، "خلیج بصره" یا "خلیج" توسط کشورهای عربی منطقه به کار می رود.
دانلود هرچند که هیچ کدام از این نام‌ها در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نمی شود ولی در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیار زیادی برای تحریف نام خلیج فارس صورت گرفته است در شرایطی که اسناد متعدد تاریخی بیانگر این است که این دریا از قدیم‌الایام خلیج فارس بوده و همچنان خواهد بود.

مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این که «خلیج فارس» از جهات مختلف برای کشورمان با ارزش است گفت: خلیج فارس با 14جزیره و حدود 3 هزار کیلومتر ساحل و همچنین آثار و مکان های باستانی بی شمار می تواند به عنوان ارزش ویژه در حوزه گردشگری محسوب شود. وی افزود: در گذشته در برخی مناطق خلیج فارس سرمایه گذاری هایی شده است اما امیدواریم با نگاه عمیق تر بتوانیم استفاده بهتری از ظرفیت های گردشگری این منطقه داشته باشیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این که خلیج فارس در ارتباطات منطقه ای و بین المللی نقش مهمی را ایفا می کند گفت: در حوزه ارتباطات، مسیری به عنوان شمال به جنوب وجود دارد که در واقع کشورهای اروپایی را به اقیانوس هند و آسیای مرکزی مرتبط می کند که خلیج فارس در این حوزه نیز نقش ویژه ای دارد. سلطانی فر با بیان این که خلیج فارس از لحاظ ذخایر انرژی دارای جایگاه مهمی است، افزود: بسیاری از ذخایر انرژی موجود در خلیج فارس بین ایران و دیگر کشورهای همسایه مشترک است.

معاون رئیس جمهور گفت: دولت در این حوزه سرمایه گذاری خوبی کرده است و امیدواریم بتوانیم به اندازه سهم مان از ذخایر مشترک بین ایران و قطر استفاده کنیم. سلطانی فر با اشاره به ذخایر آبی خلیج فارس افزود: خلیج فارس دارای ذخایر آبی بسیار خوبی است به طوری که جزیره کیش و ابوموسی به عنوان دو آکواریوم طبیعی بزرگ در دنیا به شمار می روند و این مسئله از جاذبه های مهم گردشگری محسوب می شود. وی گفت: همچنین خلیج فارس در فرآیند امنیت ملی کشور نیز دارای جایگاه بسیار مهمی است؛ به همین دلیل بارها در تاریخ مورد تهدید قرار گرفته است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این که جایگاه تاریخی خلیج فارس انکارناپذیر است، تاکید کرد: ظرفیت های اقتصادی، امنیتی و توسعه ای خلیج فارس می طلبد که بیش از گذشته در این منطقه سرمایه گذاری کنیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر هم با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه خلیج فارس اظهار داشت: در طول تاریخ خلیج فارس نه تنها بخشی از خاک ایران محسوب می‌شد بلکه حاکمیت آن در دست ایرانی‌ها بود که گواه این ادعا تمام منابع تاریخی که نام این آبراه همیشه خلیج فارس بوده و هست. محمد حسن پرآور با اشاره به اینکه خلیج فارس دارای سابقه کهن و هویت تاریخی و ملی کشور ما است تصریح کرد: نام خلیج فارس با نام ایران از گذشته‌های دور عجین بوده است و نام خلیج فارس یک واقعیت تاریخی و هویت یک منطقه است که امکان انکار آن از سوی هیچ کس وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دهم اردیبهشت به نام خلیج فارس نام‌گذاری کرده‌اند تصریح کرد: این روز را نام‌گذاری کرده‌اند تا هویت تاریخی یک منطقه بین‌المللی را به جهانیان یادآور کنیم و اینکه ایرانی با هرگونه تجاوز و تعدی به مرزهای آبی و خاکی خود مقابله می کند. وی با اشاره به اینکه استان بوشهر دارای طولانی‌ترین مرز دریایی با خلیج فارس است بیان کرد: مردم مرزنشین استان بوشهر همواره در گذشته ازاین منطقه پاسداری و حراست کرده‌اند و به این مبارزات افتخار می‌کنند.

معاون استاندار بوشهر با بیان اینکه مردم مرزنشین استان بوشهر منادی شعار صلح و دوستی از طریق آبراه خلیج فارس به جهانیان به ویژه همسایگان بوده‌اند افزود: امسال دبیرخانه روز ملی خلیج فارس با تشکیل جلسات متعدد و پیش بینی برنامه‌های مختلف به استقبال این روز مهم می‌رود.

حضور اقوام مختلف ایرانی در بوشهر به مناسبت روز ملی خلیج فارس

حدود50 قوم ایرانی از اول اریبهشت حرکت خود را از شیراز با پای پیاده به بوشهرآغاز کردند و از شیراز به برازجان، دلوار و از دلوار به سوی بوشهر حرکت کردند و در بین مسیر مردم خونگرم استان بوشهر از دالکی تا بوشهر از اقوام ایرانی استقبال ویژه‌ای کردند.

این گروه در دلوار با حضور در منزل رئیسعلی دلواری و موزه این سردار ایرانی  یاد و خاطره سردار بزرگ جنوب رئیسعلی دلواری گرامی داشته شد و ضمن تجدید پیمان با سرداران ضد استعمار رئیسعلی دلواری، صولت الدوله قشقایی، ستارخان، باقرخان، میرزاکوچک حرکت خود را به سمت بوشهر آغاز کردند.

پیام سفر این است اقوام ایرانی برای وجب به وجب خاک ایران جان خود را نثار می کنند و جامعه بین المللی بداند که نام خلیج فارس تا ابد خلیج فارس می ماند.
 


چهار شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن