تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814733027




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باز هم تحریف تاریخ، توهین به ایران


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: باز هم تحریف تاریخ، توهین به ایران

تحریف تاریخ، توهین به ایران

قسمت دوم فیلم «سیصد» با ادامه توهین های قسمت قبلی اکران جهانی شد

ساناز قنبری: چند سال پیش وقتی فیلم توهین آمیز «سیصد» اکران جهانی شد، بسیاری از ایرانی ها از واکنش های گسترده ای نسبت به این فیلم نشان دادند. اعتراض ایرانی ها محدود به اینجا نبود و در سراسر جهان هم وطنان ما نسبت به ساخت فیلمی که تاریخ را تحریف و چهره ایرانی ها را مخدوش کرده بود معترض شدند. آن موقع مسئولان فرهنگی وقت از تلاش برای پاسخگویی به این فیلم موهن سخن به میان آوردند. در روزهایی که بازار اظهارنظر نسبت به فیلم «سیصد» داغ بود خیلی ها از به لزوم ساخته شدن آثاری سینمایی در پاسخ به این اثر سخیف و توهین آمیز تاکید کردند.در این سال ها چند فیلمنامه با مضمون تاریخی نوشته و آماده شد که شاخص ترین آنها «کوروش» بود که قرار بود به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی ساخته شود. جالب اینکه فیلمنامه «کوروش» در زمان مدیریت جواد شمقدری موفق به دریافت پروانه ساخت نشد. ماجرای پاسخ دادن به فیلم «سیصد» مثل خیلی از موارد دیگر به فراموشی سپرده شد. نزدیک به 8 سال گذشت و در این سال ها چندین فیلم ضد ایرانی دیگر ساخته شد. به تازگی قسمت دوم فیلم «سیصد» با عنوان «سیصد: خیزش یک امپراطوری» روی پرده آمده است. فیلمی که نسخه ای از آن به اینجا هم رسیده و مشاهده آن برای هر ایرانی تاسف بار و ناراحت کننده است. در حالی که به صورت سازمان یافته تاریخ ایران مورد تحریف قرار می گیرد هنوز خبری از واکنش سینمای ایران نسبت به این موضوع نیست. واکنشی که نه در قالب بیانیه که به صورت ساخت آثاری برخوردار از استانداردهای جهانی باید صورت گیرد.«300: خیزش یک امپراتوری» به کارگردانی یک اسراییلی«300: خیزش یک امپراتوری» به کارگردانی نائوم مورو اسراییلی با بازی سالیوان استمپلتون و اوا گرین درباره هجوم دوباره ایرانیان به یونان است. در این فیلم استپلتون در نقش یک ژنرال یونانی ایفای نقش کرده که در برابر ایرانیان مقاومت می کند.در این فیلم رودریگو سانتورا نقش خشایارشا را تکرار می کند. اوا گرین در نقش آرتمیس و جیمی بلکلی در نقش کالیستو بازی می کنند. وقتی فکر ساخت ادامه فیلم «300 » مطرح شد، از آنجا که در پایان آن فیلم همه شخصیت ها مرده بودند، هیچ سوژه ای برای ادامه دادن ماجرا وجود نداشت اما فرانک میلر نویسنده رمان گرافیکی «300» که این فیلم با اقتباس از آن ساخته شد به یاری سازندگان آن آمد و اعلام کرد ادامه ای بر کتابش نوشته و آن را در اختیار کورت جانستاد و زاک اسنایدر قرار داد تا با اقتباس از آن فیلمنامه فیلم جدید را بنویسند. تهیه‌کنندگان این فیلم سیندر و همسرش تهیه کنندگان فیلم «مرد فولادی» هم هستند و این فیلم را برای کمپانی برادران وارنر تولید کرده اند. آن ها پس از آماده کردن این فیلم، به سراغ فیلم بعدی شان رفته اند که «بتمن و سوپرمن» است.این فیلم در بخشی از ماجرا، داستان ماقبل ماجرای «300» را بیان می کند و بخشی هایی از آن نیز به ادامه ماجرای «300» می پردازد. «خیزش یک امپراتوری» داستان خشایارشا را تا رسیدن به قدرت دنبال می کند. نبرد تروموفیل و ژنرالی یونانی به نام تمیستوکل که سالیوان استپلتون نقش او را ایفا می کند، در نبرد با سپاه ایرانی خشایارشا موضوع این فیلم است. این در حالی است که پخش‌کنندگان فیلم ضدایرانی «300: خیزش یک امپراتوری» با نمایش یک فیلم 13 دقیقه‌ ای از یک ماه پیش از شروع اکران فیلم، برای آن در جهان تبلیغ کردند و با استفاده از تصاویر اسلوموشن از صحنه‌های وحشیانه جنگ و با استفاده از ترانه «خوک های جنگ» ترانه کلاسیکی از گروه بلک سابات (یکشنبه سیاه) گروه راک بریتانیایی که به عنوان ترانه‌ ای ضد جنگ شناخته می ‌شود، تلاش کردند تا از زاویه ضد جنگ، برای خود هوادار به دست بیاورند. این ترانه در اعتراض به ایجادکنندگان جنگ ها که موجب کشته شدن هزاران نفر می شوند، در دهه هفتاد هواداران زیادی به دست آورده بود.محمد مهدی حیدریان :وظیفه عمده دولت هموار كردن مسیر فیلمسازی استمحمد مهدی حیدریان یكی از مدیران اسبق سینمای کشور با بیان این مطلب كه ساخته نشدن فیلم تاریخی صرفاً به عدم همكاری مدیران سینمایی بر نمی گردد به  بانی فیلم گفت: كار كردن در حوزه های فرهنگی نیاز به عزم و اراده جدی در این زمینه و همچنین رویكری مشخص در بخش تعیین كننده سیاست های فرهنگی دارد. قطعاً اگر در حوزه ای كلان علوم انسانی تكلیف مان با تاریخ ایران روشن نباشد چگونگی پرداخت به این تاریخ هم روشن نخواهد بود. تاریخ كشور ما هم مثل باقی كشورهای دنیا فراز و فرودی های خاص خودش را داشته. پادشاهان نالایق، افراد زجر كشیده، مقاطع مختلف، اوج و فرود و... را در تاریخ ایران می توانیم مشاهده كنیم. قطعاً باید بر تاریخ كشورمان هم از جهت مثبت و هم از جهت منفی احاطه كامل داشته باشیم  و مطلق رد یا پذیرفتن پیشینه یك كشور خطای تاریخی محسوب می‌شود. هم اكنون حتی كشورهایی كه تاریخ ندارند هم برای خودشان تاریخ می سازند. پس ما كه تاریخ و شخصیت های تاریخی داریم كه بسیاری از آنها را می توانیم به عنوان الگو معرفی كنیم باید در مسیر معرفی هر چه بیشتر آنها به دنیا بكوشیم. نباید شخصیت های تاریخی مان را سفید یا سیاه مطلق ببینیم. همین سیاه و سفید دیدن است كه ما را به وضعیتی می رساند كه دچارش هستیم. قطعاً جامعه و به خصوص جوانان می توانند از این تاریخ درس بگیرند.وی افزود: فیلمسازی به عنوان یك زبان فراگیر بین المللی از اولین و نهایی ترین ابزارهایی است كه ما باید به آن بپردازیم، اما باید عزم و اراده راسخی هم برای كار در این عرصه وجود داشته باشد. ضمن اینكه برای كار در عرصه تاریخی باید مواظب باشیم كه مروج دروغ نشویم.حیدریان خاطر نشان ساخت: وظیفه عمده دولت و نظام هموار كردن مسیر راه است. تأمین بودجه، مشكل اصلی ساخت فیلم تاریخی نیست. قطعاً فیلمی مثل «كوروش» با چند سرمایه گذار داخلی و خارجی ساخته می‌شد، اما مسئله اینجاست كه بالاخره «كوروش» چه كسی بود؟ كدامیك از روایت های موجود درباره او درست است؟ مسلماً ساخت چنین پروژه هایی كار بخش خصوصی به تنهایی نیست و دولت باید شرایط مناسب را برای ساخت چنین آثاری فراهم سازد.علیرضا رئیسیان :پروژه «کوروش» قابلیت پاسخگویی به تحریف های صورت گرفته را داردعلیرضا رئیسیان درباره ساخت فیلم ملی-تاریخی در ایران به  بانی فیلم گفت: به تصویر كشیدن تاریخ یك ملت نشان از پویایی و زنده بودن آن ملت دارد. متأسفانه ما فكر كردیم تاریخ گذشته مربوط به گذشتگان است، در حالی كه سرنوشت هر ملت كاملاً مرتبط با پیشینه شان است. برای ما كه تاریخی باشكوه و چند هزار ساله داریم غفلت در به تصویر كشیدن آن منجر به این می‌شود كه دیگران بیایند و برای ما فیلم سازی كنند.نمونه اش هم می‌شود «سیصد»، «آرگو» و... . وقتی صحبت از پروژه های فاخر به میان است هم تاریخ صدر اسلام باید مدنظر باشد و هم تاریخ خود ایران. ایران به عنوان كشوری كه 2 بار به عنوان نیمی از قدرت جهان مطرح بوده باید در ابعاد جهانی بازتاب تصویری پیدا كند تا به خصوص نسل امروز بتوانند از آن بهره ببرند.وی تصریح كرد: امیدوار بودم پروژه «كوروش» به سرانجام برسد و به نوعی سرمایه گذاران مرتبط از آن حمایت كنند تا پیش تولیدش راه بیفتد. من سناریوی «كوروش» را مطالعه كردم و به نظرم قابلیت این را دارد كه بتواند خیلی از بازتاب های منفی راجع به تاریخ گذشته را معكوس كند. خصوصاً اینكه آقای جوزانی این تبحر را دارد كه این پروژه را نه تنها در سطح ملی كه در سطح بین المللی هم مطرح كند. به هر حال متأسفانه این پروژه دستخوش جریانات سیاسی دولت های قبلی و دولت فعلی شد و مسكوت ماند، اما تنها راه چاره همین است كه ما موضوعات تاریخی با برداشت امروزی برای پیش درآوری در آینده به تصویر بكشیم. تاریخ ما  پر از لحظه های ناب دراماتیك است. حتی متون قدیمی (شاهنامه، تاریخ بیقی، تاریخ طبری و....) و تاریخ سلسله های مختلف پر از اتفاقات مهمی است كه هم جنبه نمایش قوی دارند و هم جنبه طرح موضوعاتی كه در شكل دیگر تصویری اصلاً امكان طرحش نیست.كارگردان «چهل سالگی» بیان داشت: فیلمنامه «تاریخ سری سلطان در آبسكون» بهرام بیضایی اثر درخشانی است كه اگر روزی فیلم شود بسیار ماندگار و تأثیرگذار خواهد شد. درست مثل «مرگ یزدگرد» كه به خوبی توانست انحطاط در انتهای دوره ساسانیان را در قالب یك نمایش كوچك، اما سینمایی مطرح كند. بسیاری از سریال های تاریخی جذاب، مربوط به گذشته كشورهایی است كه اصلاً مثل ما اتفاقاتی زیبا در پیشینه خود نداشتند و حتی بسیاری از آنها جنبه تخیلی دارد. متأسفانه در مینه ساخت آثار تاریخی ( به خصوص تاریخی ملی) خیلی غفلت شده.وی ادامه داد: طی این سی و چند سال هیچگاه ندیده ام كه دولت از ساخت فیلمی با مضمون تاریخی - ملی حمایت كند. در سالهای اخیر پروژه های به اصطلاح فاخری را دیدیم كه عملاً هیچ كاربردی هم در هیچ جا نداشتند و قطعاً هزینه چند تای آنها می توانست منجر به ساخت فیلم های ملی-تاریخی تر از اولی شود.  رئیسیان در خاتمه بیان داشت: امیدوارم از این به بعد راهی برای برون رفت از این غفلت پیدا شود. قطعاً تاریخ كشور ما در سطح منطقه و دنیا بیننده بسیاری خواهد داشت.جمال شورجه :از دشمن انتظاری جز دشمنی نمی توان داشتجمال شورجه نیز در رابطه با اكران قسمت دوم فیلم «سیصد» به  بانی فیلم گفت: قسمت اول این فیلم 7 سال پیش ساخته شد كه توهینی بود به تاریخ پر افتخار ایران. ساخت قسمت دوم این فیلم  و البته فیلم هایی از این قبیل نشان دهنده این است كه دولت آمریكا و هالیوود در یك حركت آگاهانه علیه باورهای نظام جمهوری اسلامی و ایران می جنگند.وی ادامه داد: قاعدتاً تهیه‌كنندگان بخش خصوصی نمی توانند برای ساخت پروژه های تاریخی سرمایه گذاری كنند. بنابراین عمده اشكال ساخته نشدن فیلم هایی از این دست به نهادهای دولتی و ذی نقش در حوزه تبلیغات و فرهنگ بر می گردد. ساخت فیلم های تاریخی نیاز به برنامه ریزی مدونی دارد. اشكال هم همین جاست كه ما در حوزه فرهنگ استراتژی و برنامه ریزی نداریم. هر چقدر  دول غربی با برنامه و سیاست گذاری اهداف خودشان را پیش می برند، ما كاملاً بالعكس و بدون برنامه و چشم انداز جلو می رویم. قطع به یقین اگر ما یك برنامه منسجم و دراز مدت داشتیم فیلم هایی مثل «سیصد» ساخته نمی شد. چند وقت پیش یكی از تهیه‌كنندگان هالیوود گفت كه اگر سینمای ایران مثل سیاست های خارجی اش حركت می كرد هالیوود فلج می شد و ما به هیچ وجه نمی توانستیم برنامه های توسعه طلبانه مان را در در دنیا پیش ببریم. متأسفانه سینمای ما از همان نهاد سیاست گذاری اش تا پایین همه به نوعی در مقابل مسائل فرهنگی كشور به نوعی فلج هستند و این مسئله اول به مدیریت ها بر می گردد كه به تخصیص بودجه های لازم به این امر اهمیت نمی دهند و دوم فیلمسازانی كه دغدغه و دلمشغولی ساخت اثری در حوزه های مباحث كلان كشوری، اعتقادی و... را ندارند. شورجه خاطر نشان ساخت: البته باز هم تأكید می كنم كه چنین حركت هایی باید از دولت و نهادهای فرهنگی آغاز شود. چرا كه مراكز سیاست گذار ذی نقش در حوزه فرهنگ (از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و...) بودجه های فرهنگی برای تولید آثار فرهنگی دارند. نهادهای مربوطه می توانند چنین بودجه هایی را با برنامه به ساخت آثار تاریخی اختصاص دهند. از این جهت می گویم با برنامه كه درست نیست كه ما بودجه را بدون هیچ برنامه ریزی به پروژه ای  اختصاص دهیم. در این صورت بودجه یا مستهلك می‌شود یا صرف فیلم های غیر ضروری می‌شود. ما باید در ابتدا سیاست گذاری كنیم و بعد متناسب با آن سیاست های كلان هزینه ها را اختصاص دهیم. به عبارت دیگر باید مطابق با نقشه راه حركت كنیم. در وهله بعد وقتی بودجه اختصاص داده شد فیلمسازان هم باید دغدغه ساخت آثاری این چنینی را داشته باشند. قرار نیست همه «بن هور» بسازند. اوایل انقلاب بهرام بیضایی «مرگ یزدگرد» را با چند نفر بازیگر ساخت كه بسیار تأثیرگذار و ماندگار هم شد. با بودجه های اندك هم می توان فیلم تاریخی ساخت. مهم این است كه فیلمساز دغدغه و توانایی ساخت یك اثر ملی را داشته باشد.  وی ادامه داد: به گمانم اگر داستان تاریخی جذاب و خوش ساخت باشد حتی تهیه كنندگان بخش خصوصی هم به سراغ ساخت آن می روند. به شرطی كه روایت حاوی مولفه های یك داستان خوب باشد. البته گره اصلی ما در این زمینه به دست بودجه های دولتی باز می‌شود. چند روز پیش مطلبی می خواندم درباره اینكه بودجه فرهنگی ما به نسبت كل بودجه كشورمان 3 درصد است. در حالی كه در همین مطلب ذكر شده بود كه عقب افتاده ترین كشورها بودجه فرهنگی شان 7 درصد است. برای كشور ما كه این همه داعیه فرهنگ و مباحث فرهنگی داریم خیلی بد است كه فرهنگ تا این حد منزوی باشد. این بودجه بندی ها در مجلس انجام می‌شود و مراكز ذی نقش در حوزه فرهنگ باید از مجلس بودجه بیشتری را مطالبه كنند. چرا كه به دلایل گوناگون ما نیاز به بودجه های كلان تری در این عرصه داریم.  شورجه تأكید كرد: سینما مثل شعر و ادبیات نیست و هنر هزینه بری است. از دشمن انتظاری جز دشمنی نمی توان داشت و ما باید آگانه عمل كنیم. نباید در مقابل چنین ترفندهایی منفعل باشیم و فرهنگ اصیل خودمان را درست معرفی كنیم. در این صورت است كه دنیا حرف ما را خواهد شنید.
فرهنگ و هنر سیمرغ www.seemorgh.com/culture








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن