تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812605373




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دانشجویان پس از ماه‌ها وارد تالار مولوی شدند/ سخنرانی به‌جای اجرای تئاتر


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > تئاتر نشست هم‌اندیشی تالار مولوی
دانشجویان پس از ماه‌ها وارد تالار مولوی شدند/ سخنرانی به‌جای اجرای تئاتر
نشست هم‌اندیشی تالار مولوی با حضور دانشجویان و چهره‌های دانشگاهی و هنرمندان تئاتر در حالی برگزار شد که این سالن تئاتری طی چند ماه گذشته تعطیل بوده و برگزاری این نشست تنها فعالیت‌ این روزهای تالار مولوی است.



به گزارش خبرنگار مهر، روز 6 اردیبهشت‌ماه درهای سالن اصلی تالار مولوی به عنوان یکی از مهمترین سالن‌های تئاتری ایران به روی دانشجویان و چهره‌های تئاتری باز شد و افرادی که زمانی به عنوان کارگردان یا بازیگر یک اثر نمایشی و یا مخاطبان تئاتری وارد تالار مولوی می‌شدند، بعد از ماه‌ها وارد این فضای هنری شدند.

نشست هم‌اندیشی تالار مولوی بهانه‌ای بود تا بعد از چند ماه تعطیلی سالنی که در آن حمید سمندریان، پری صابری، گروه تئاتر «پیاده» متشکل از داریوش فرهنگ، مهدی هاشمی و سوسن تسلیمی و چهره‌هایی دیگر آثار درخشانی را روی صحنه برده بودند و بسیاری از چهره‌های حال حاضر تئاتر با درخشیدن بر صحنه مولوی به عرصه حرفه‌ای معرفی شدند، میزبان دانشجویان و هنرمندان تئاتر شود.

30 هزار تماشاگر در سال 91 در تالار مولوی یک رکورد در تئاتر دانشگاهی است

در این نشست که با قرائت بیانیه جمعی از دانشجویان تئاتر با عنوان «چرا تالار مولوی را دوست داریم و چرا باید از آن محافظت کنیم» آغاز شد، محمدجعفر گل‌محمدی رئیس شورای سیاست‌گذاری تالار مولوی و معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران به ارائه گزارشی از سوابق مدیریتی خود در تالار مولوی پرداخت.

وی در گزارش خود وقتی به موضوع پلمپ تالار مولوی در کش و قوس مدیریتی بین جهاد دانشگاهی و دانشگاه تهران رسید از ارائه اظهار نظر در این زمینه امتناع کرد و گفت: معتقدم سال 91 درخشان‌ترین سال فعالیت تالار مولوی با ریاست سعید اسدی بود که تعداد 30 هزار مخاطبی که در این سال به تالار مولوی آمدند و این یک رکورد در تئاتر دانشگاهی محسوب می‌شود.

گل‌محمدی در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات بودجه و هزینه 2 میلیاردی مورد نیاز برای بازسازی و تعمیرات تالار مولوی یادآور شد: آتش نشانی در گزارش سال 92 خود در خصوص تالار مولوی 20 ایراد را بر این سالن تئاتری گرفته است. متأسفانه پیش از این همه از تالار مولوی تنها استفاده کرده‌اند و هیچ سرمایه‌گذاری برای آن انجام نشده است. دانشگاه نیز آنقدر بودجه ندارد که بتواند 2 میلیارد مورد نیاز را برای تعمیر این سالن بپردازد. اگر قرار به تعمیر و بازسازی باشد خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه در اولویت هستند.

برخی رسانه‌ها از من هیولا ساختند

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه وعده‌هایی که برای حمایت از تالار مولوی جهت بازسازی و تعمیرات از سوی سازمان‌های دیگر عملی نشد، تصریح کرد: من خودم را به عنوان یک مسئول در تیررس قرار دادم و چند ماه بعد از تعطیلی تالار مولوی جهت تعمیرات و بازسازی شانتاژ رسانه‌ای علیه من شروع شد. برخی از رسانه‌ها و خبرنگاران بدون اینکه عکس من را هم دیده باشند از بنده هیولایی ساخته بودند.

رئیس شورای سیاست گذاری تالار مولوی با اشاره به بازگشایی موقت این سالن نمایشی به منظور اجرای چند اثر نمایشی که از تعهدات سعید اسدی به گروه‌های نمایشی بود، افزود: بعد از عملی شدن این تعهدات تالار مولوی تعطیل شد تا وضعیت تعمیرات مشخص شود. البته اتفاق بسیار مهمی که در اواخر سال 92 رخ داد شکل‌گیری شورای سیاست گذاری تالار متشکل از 7 نفر بود که شاید برخی از اعضای آن مثل من و آقای میرزایی تئاتری نباشند اما دغدغه لازم را دارند.

گل‌محمدی معتقد است پذیرفتن مدیریت تالار مولوی از سوی یک مدیر در شرایط فعلی حرکتی انتحاری است. وی ادامه داد: تالار مولوی درآمدی ندارد و ما می‌خواهیم که این مکان مختص تئاتر دانشگاهی باشد و از تئاتر فاخر دانشگاهی برای اجرا در آن حمایت می‌کنیم. به همین دلیل ما 20 درصد از قرارداد گروه‌های نمایشی را برای تأمین هزینه‌های تالار مولوی اختصاص داده‌ایم که مبلغ بالایی نیست.

بعد از این سخنان تعدادی از دانشجویان حاضر در سالن اصلی مولوی به نشان اعتراض صندلی‌های خود را ترک کردند و از سالن خارج شدند.

مدیرانی که حتی یک تئاتر ندیده‌اند وارد عرصه مدیریتی شده‌اند

سپس قطب‌الدین صادقی با تشکر از اینکه جلسه‌ای برای گفتگو و هم‌اندیشی شکل گرفته است، افزود: متأسفانه این روزها مدیرانی در تئاتر آمده‌اند که پرت هستند و حتی یک تئاتر هم ندیده‌اند و فاجعه می‌آفرینند.

این کارگردان و مدرس با سابقه تئاتر با اشاره به وجود 18 دانشکده هنری با حدود 3 هزار کلاس آموزشی که 700 کلاس به آموزش تئاتر می‌پردازند، یادآور شد: به دانشجویان فضای اجرایی نمی‌دهند و فضایی جز تالار مولوی و خانه کوچک نمایش نداریم. در حالیکه پیش از انقلاب تالار فردوسی، سالن آوینی و فضاهای دیگر در اختیار تئاتر دانشگاهی بود.

وی خطاب به معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: آقای گل‌محمدی شما نه تنها توسعه ندادید بلکه به عقب رفتید. در برابر این توسعه حیرت انگیز مراکز آموزشی، سالن‌های خود را افزایش ندادیم و متأسفم که وزارت ارشاد با این همه امکانات تنها 5 سالن در اختیار دارد. این در حالی است که در قاهره 150 سالن نمایشی و در شهر مینسک 40 سالن تئاتری وجود دارد و ما قابل مقایسه با هیچ کجا نیستیم.

صادقی متذکر شد: ما با توسعه ندادن امکانات به جوانان ظلم می‌کنیم. دانشجویان باید آموخته‌های خود را در عمل نشان دهند اما به دلیل نبود امکانات ناچار هستند در جشنواره‌های ایدز، پلیس و بانوان و جشنواره‌هایی این چنینی حضور پیدا کنند.

دیواری کوتاه‌تر از دیوار فرهنگ و هنر نیست

این هنرمند مطرح تئاتر با بیان اینکه وزارت علوم و دانشگاه تهران بودجه و پول مناسبی در اختیار دارد، یادآور شد: سال گذشته خبری شنیدم مبنی بر اینکه در شهر دولت‌آباد در نزدیکی شهر اصفهان برای احداث و راه‌اندازی مدرسه علوم قرآنی، 9 میلیارد تومان هزینه شد که عمل خوبی بوده است. کلام‌الله مجید جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد. حال من معتقدم 2 میلیارد تومان برای تالار مولوی بودجه بالا و خاصی نیست که دولت و وزارت علوم از عهده پرداخت آن بر نیایند.

وی با طرح این سؤال که چرا در کشور دیواری کوتاه‌تر از دیوار فرهنگ و هنر نیست؟ تأکید کرد: در گذشته تالار مولوی میزبان کارهای درخشانی بود ولی متأسفانه طی سال‌های اخیر مدیریت غلط در این سالن تئاتری باعث شد کارهایی منفعل و بی‌روح روی صحنه بروند. زمانی آثار دانشجویی دارای شور و هیجان و انتقاد بودند.

دانشگاه تهران باید برای تالار مولوی پول بگذارد

صادقی خطاب به معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا تئاتر دانشگاهی کاسبی نمی‌کند. دانشگاه تهران به جای اینکه 20 درصد از قرارداد گروه‌های نمایشی را بردارد باید پول برای هزینه‌ها و اداره تالار مولوی بگذارد.

این پژوهشگر عرصه هنر و تئاتر با بیان اینکه خلاء تولید باعث می‌شود که بهترین نیروهای تئاتر ایران یعنی دانشجویان مستعد کار نکنند، متذکر شد: به این شکل ما از درون خالی می‌شویم چون نمی‌توانیم از نیروهای مستعد خود استفاده کنیم. نیروی جوان ما یک ثروت عظیم است ولی ندادن امکانات به این نیروی جوان فضا را خشونت بار کرده است. یکی از راه حل‌های دوستانه شدن فضا توسعه امکانات برای بهترین نیروهای تئاتری است.

30 هزار تماشاگر برای تالار مولوی رکورد نیست

در ادامه نشست هم‌اندیشی تالار مولوی نیز اصغر همت به ارائه سخنرانی پرداخت. وی با ابراز تأسف از اینکه تالار مولوی که روزی بر تئاتر ایران سروری می‌کرد تعطیل شده است، خطاب به معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران یادآور شد: 30 هزار تماشاگر در تالار مولوی رکورد محسوب نمی‌شود. زمانی برای خرید بلیت و تماشای آثار نمایشی تالار مولوی، مخاطبان ساعت‌ها صف می‌کشیدند. آقای گل‌محمدی چرا باید برای تالار مولوی شورایی تشکیل شود که دانشجویان در آن نباشند. باید تشکیل این شورای سیاست گذاری را به خود دانشجویان سپرد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر با تأکید بر اینکه هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند برای تعطیل ماندن تالار مولوی و بسته بودن درهای آن به روی دانشجویان مورد قبول باشد، تصریح کرد: در دهه 70 که مدیریت تالار مولوی با حضور آقای گل‌محمدی بود به همراه همسرم که بازیگر تئاتر است به این سالن تئاتری آمدیم ولی به ما گفته شد که خانم‌ها در یک سمت و آقایان باید در سمت دیگر بنشینند. این امر باعث شد که من سال‌ها قدم به تالار مولوی نگذارم.

وی خطاب به معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران پرسید: آقای گل‌محمدی با این کار می‌خواستید جلوی فساد را بگیرید، اما آیا توانستید این کار را بکنید؟

شورای سیاست گذاری تالار مولوی آدم دولتی نمی‌خواهد

همت مطرح کردن این موضوع را که تالار مولوی نیازمند 2 میلیارد تومان برای تعمیرات و بازسازی است وحشتناک توصیف کرد و تأکید کرد: آینده تئاتر ما به خاطر بسته شدن راه‌های ارائه کار توسط دانشجویان فاجعه است. شورای سیاست گذاری تالار مولوی آدم دولتی نمی‌خواهد.

در ادامه این نشست هم فریدون علیاری، فارس باقری، محمدرضا خاکی و رحمت امینی نیز به ارائه سخنانی پرداختند.

من در زمان مدیریتم باید به هزار نفر پاسخ می‌دادم

سعید اسدی مدیر سابق تالار مولوی هم در نشست هم‌اندیشی تالار مولوی گفت: فضای موجود فضای سوء‌تفاهم و دشمنی است. این فضای مسمومی است که در جامعه تئاتر ما حاکم شده است که اگر منافع‌مان تامین نشود، دست به هر کاری می‌زنیم. من به چه دلیل 3 بار استعفا کردم؟ چون می‌دانستم با این شرایط نمی‌شود کار کرد. اما باز هم در آن شرایط برگشتم و مسئولیت را پذیرفتم. من فکر می‌کنم که باید بیاییم اول وضع اجتماعی و فرهنگی‌مان را بررسی کنیم و بعد درباره تالار مولوی نظر بدهیم. این مدرس تئاتر با اشاره به برخی از تلاش‌های خود در جهت گرفتن حمایت‌های مالی برای انجام بازسازی و تعمیرات تالار مولوی یادآور شد: من بارها در زمان کارم با مدیران و نهادهای مختلف و حتی بخش خصوصی برای دریافت اسپانسر صحبت کردم ولی آن‌ها به ما خندیدند. مدیر سابق تالار مولوی با بیان اینکه ای کاش من فقط به آقای گل محمدی پاسخ می‌دادم، تأکید کرد: من مجبور بودم به هزار نفر پاسخ بدهم. طرحی که برای تعمیرات و بازسازی تالار مولوی درباره‌اش صحبت کردیم 3 فاز داشت و نیازمند 6 میلیارد بودجه در فاز اول بود. برای فاز دوم هم 3 میلیارد نیاز داشتیم و 300 میلیون تومان هم بودجه فاز 3 بود.


۱۳۹۳/۲/۷ - ۱۲:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن