تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 4 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818216403




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شرق: تعیین نرخ سود با توجه به تمامی جوانب


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
شرق: تعیین نرخ سود با توجه به تمامی جوانب
زمانی که نرخ سود بانکی کمتر از نرخ تورم باشد، سپرده‌گذاران تنبیه می‌شوند به عبارت دیگر با سپرده‌گذاری در بانک ارزش پول آنها کم می‌شود بنابراین تا زمانی که نرخ تورم بیش از نرخ سود است، نمی‌توان بحثی راجع به کاهش نرخ سود مطرح کرد و اگر دولت بخواهد به شکل دستوری راجع به این موضوع تصمیم‌گیری کند، همان اتفاقی که در سال 85 رخ داد و موجب خروج پول از شبکه بانکی کشور شد، تکرار‌می‌شود.
به گزارش نامه نیوز به نقل از شرق، برخی از کارشناسان و حتی مسوولان علت تنزل شاخص بورس را ناشی از افزایش نرخ سود سپرده بانک‌ها می‌دانند. در واقع اگر هم‌چنین اتفاقی رخ دهد، این پول در نهایت برای سرمایه‌گذاری کشور تجمیع می‌شود. مهم این است که ما قاعده بازار را به هم نریزیم و بازار پول توسط متولی پول به درستی هدایت شود.

ما صرفا نمی‌توانیم به شکل دستوری بگوییم که نرخ سود، کم یا زیاد شود نکته جالب درباره طرح چنین مباحثی این است که نرخ تورم همچنان شیب نزولی خود را طی می‌کند یعنی از سال گذشته نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه و میانگین کم شده و به نظر می‌رسد که تورم نقطه به نقطه در پایان فروردین‌ماه به زیر 20‌درصد و تورم میانگین در پایان فروردین به زیر 32 رسیده باشد.

انتظارات تورمی بر کاهش نرخ تورم است و بعضی‌ها فکر می‌کنند که حالا باید نرخ سپرده‌های بانکی هم کم شود. هر چقدر نرخ سپرده‌های بانکی کم شود، مفهومش این است که هزینه تمام‌شده مالی پروژه‌ها هم کم می‌شود و این بسیار مطلوب است. بازار در هفته گذشته دچار نوساناتی شده و البته پایه پولی با توجه به افزایش درآمدهای ارزی ممکن است امسال تغییر کند چراکه دولت قصد دارد اقتصاد از حالت رکود خارج شود.

از این‌رو باید مجموعه مسایل را در نظر بگیریم و سپس در مورد کاهش نرخ سود اظهارنظر کنیم. قطعا نرخ سود امروز با توجه به نرخ تورم کاهشی باید کم شود اما نکته این است که در زمان خودش این اتفاق بیفتد.

هم‌اکنون کنترل نقدینگی در دست دولت روحانی است چنانکه در پایان سال گذشته شاهد کاهش نرخ تورم بودیم. شاخص کنترل نقدینگی و تورم در دست دولت است و دولت با انضباط مالی این شاخص‌ها را رصد می‌کند اما به نظر می‌رسد برای تصمیم‌گیری در مورد نرخ سود بانکی باید به دولت فرصت داد.





1393/2/7





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن