تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813157243




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دیدگاه ایران و آمریکا درنشست کمیسیون سازمان ملل


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دیدگاه ایران و آمریکا درنشست کمیسیون سازمان ملل تهران-ایرنا- ایران و آمریکا روز سه شنبه در جلسه ای پشت درهای بسته مناقشه بر سر امتناع واشنگتن از صدور ویزا برای سفیر پیشنهادی جدید تهران در سازمان ملل متحد را در کمیسیون روابط با کشور میزبان این سازمان مطرح کردند.


به گزارش روز چهارشنبه رسانه های غربی از جمله خبرگزاری فرانسه، رویترز و آسوشیتدپرس از مقر سازمان ملل متحد، ˈنیکولاس ایملیوˈ نماینده دائم قبرس در سازمان ملل متحد و رییس این کمیسیون بعد از نشست شامگاه سه شنبه درجمع خبرنگاران گفت : ایران و آمریکا دیدگاه های خود را در مورد این موضوع؛ یعنی امتناع آمریکا از صدور ویزا برای نماینده جدید دائم ایران در سازمان ملل متحد بیان کردند.
وی بدون ارائه زمان مشخص در مورد نشست های بعدی این کمیسیون، افزود : ما با هیات های نمایندگی هر دو طرف در ارتباط خواهیم بود، همچنین به بررسی ها در این زمینه ادامه می دهیم، انتظار داریم در آینده نزدیک شاهد نتایج مثبت باشیم.
براساس این گزارش ها، ˈباراک اوباماˈ جمعه گذشته قانون مصوب کنگره را امضا کرد که بر اساس آن آمریکا اعطای ویزا به حمید ابوطالبی نماینده جدید و معرفی شده ایران در سازمان ملل متحد را رد کرد.
آمریکا که میزبان مقر سازمان ملل متحد است می گوید برای ابوطالبی ویزا صادر نخواهد کرد؛ زیرا در ماجرای گروگان گیری سفارت واشنگتن در تهران در سال 1979 مشارکت داشته است.
به گفته دیپلمات ها، بلاروس، کوبا، کره شمالی و اوکوادور همچنین چند کشور عضو جنبش عدم تعهد در این نشست پشت درهای بسته که تقریبا یک ساعت به طول انجامید موضعی به نفع ایران اتخاذ و در این زمینه صحبت کردند.
در نشست های این کمیسیون که 19کشور شامل بلژیک، کانادا، چین، کاستاریکا، ساحل عاج، قبرس، فرانسه، هندوراس، مجارستان، عراق، مالزی، مالی، روسیه، سنگال، اسپانیا، انگلیس و ایرلند شمالی(یک کشور)، آمریکا، کوبا و لیبی عضو هستند؛ همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد می توانند شرکت کنند؛ اما رای گیری مختص کشورهای عضو کمیسیون است.
نماینده کوبا در سازمان ملل متحد مفصل و دقیق در حمایت از موضع ایران و لزوم صدور ویزا برای ابوطالبی صحبت کرد.
به گزارش خبرگزاری کویت (کونا) دیپلمات های حاضر در جلسه گفته اند که ˈرزمری دیکارلوˈ معاون سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل و ˈغلامحسین دهقانیˈ سرپرست نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد نظرهای خود را در این زمینه بیان کردند.
به گفته دیپلمات ها آمریکا در این جلسه گفته است این کشور مسئولیت میزبانی خود را بسیار جدی می گیرد؛ اما نگرانی هایی در مورد نقش ابوطالبی در ماجرای بحران گروگان گیری دارد و برای او که مصونیت دیپلماتیک دیگران را حفظ نکرده نمی تواند از مصونیت دیپلماتیک برخوردار باشد.
گفته می شود سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد همچنین از مشکلات این نمایندگی در زمینه تعامل با بانک های مستقر در نیویورک نیز به کمیسیون شکایت کرد، که قرار شد در این زمینه نیز بررسی شود.
به گفته دیپلمات ها روند بررسی و به نتیجه رسیدن پرونده امتناع آمریکا از اعطای ویزا به ابوطالبی دست کم چندین هفته به طول خواهد انجامید.
این کمیسیون می تواند به مجمع عمومی سازمان ملل متحد توصیه کند یا خواستار اقدام حقوقی شود، اما به گفته یکی از دیپلمات های حاضر در جلسه این کار را نکرده است.
ابوطالبی دیپلمات کهنه کار ایرانی پیش از این سفیر ایران در بلژیک، ایتالیا، استرالیا و اتحادیه اروپا بوده و مسئولیت های زیادی در وزارت امور خارجه داشته است.
کمیسیون روابط با کشور میزبان سازمان ملل متحد مسائلی نمایندگی کشورها در آمریکا از جمله مهاجرت، امنیت، موضوعات مربوط به حوزه بانکداری را مورد بررسی قرار می دهد.
ˈاستفان دوژاریکˈ سخنگوی سازمان ملل متحد نیز شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت : این یک پرونده منحصر به فرد در مورد نماینده دائم است.
کمیسیون روابط سازمان ملل متحد با کشور میزبان می تواند از حقوقدانان سازمان خواستار بررسی و اظهار نظر شود.
بر اساس قوانین این کمیسیون، مناقشه ها باید به یک هیات ویژه تحقیق و تفحص با سه داور ارجاع شود، یک داور به انتخاب آمریکا، یکی به انتخاب سازمان ملل و یکی منتخب هر دو یا رییس دیوان بین المللی دادگستری است.
ایران از دفتر حقوقی دبیر کل سازمان ملل متحد نیز خواسته است همه تدابیر لازم را برای اطمینان از تبعیت آمریکا از توافقنامه مقرها صورت دهد.
اروپام**9157 ** 1064
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




03/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن