تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821009998




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کوچ، رفت و آمدی به قدمت تاریخ بشر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کوچ، رفت و آمدی به قدمت تاریخ بشر سمیرم، اصفهان- ایرنا- قشلاق رفته اند و ییلاق می آیند، کوچ که قدمتی به اندازه تاریخ بشر دارد تکرار یک ایل با همه زیبایی ها و سختی ها ست.


بهار است و بار دیگر سمیرم هزار چشمه که اهالی ایل از آن با نام ˈسرحد سردسیرˈ یاد می کنند و خنکای بهاریش را برای اتراق در ییلاق به گرمای سوزان جنوب و قشلاق ترجیج می دهند بتدریج پذیرای عشایر می شود.
هر ساله اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت به ییلاق می کوچند و اواخر شهریور و اوایل مهر به قشلاق می روند. روند و آیندی که این سال ها و این روزها دیگر آن رنگ و بوی قدیمی را ندارد و مدار حرکت عشایر با سختی ها و مشقت هایی همراه شده است.
مشکلات و مسائلی مانند بارندگی های زودهنگام و دیرهنگام، تصرف ایل راهها و تصاحب مرتع ها، احداث شهرکها و کارگاهها و کارخانه ها در مسیر ایل راه ها، فشار و سختگیری های منابع طبیعی چه در استانهای گرمسیر و چه در مناطق سردسیر و تنگناهای دیگر که هر کدام موضوع ویژه یک گزارش است.
رییس اداره امور عشایر سمیرم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بارندگی های خوب استانهای جنوبی در چند ماهه گذشته افزود: این بارندگی ها در بخش هایی از بوشهر و جنوب استان فارس مناسب و حتی کم سابقه گزارش شده است.
ایرج دهقان به گفته یکی از سران عشایر درباره بی سابقه بودن میزان بارش های جنوب در 50سال اخیر اشاره و اظهار کرد: 15سال بود رنج و سختی عشایر به علت خشکسالی ادامه داشت و عشایر در برخی مناطق مجبور به استفاده از علوفه دستی زمستانه بودند.
وی با بیان اینکه مسوولان امور عشایر استان اصفهان از مناطق عشایری جنوب بازدید کرده اند، افزود: مطابق همین بازدیدها که در یک مرحله فرماندار سمیرم نیز حضور داشت بارندگی ها در 90درصد مناطق برای عشایر جنوب مطلوب بود.
وی یکی از مشکلات تکراری این سالها را کوچ زودهنگام عشایر جنوب به سمیرم عنوان کرد و گفت: این موضوع در سالهای گذشته بعلت گرمای هوا و خشکسالی پذیرفته بود اما امسال و با وجود بارش های خوب نگران کننده است.
این مسوول اضافه کرد: به نظر می رسد علت این کوچ زودهنگام تعدادی از عشایر هستند که در استانهای گرمسیر مرتع ندارند و برای تامین علوفه مجبور به جابجایی های مداوم در مسیر حرکت به ییلاق می شوند.
وی ادامه داد: همین مورد باعث تحریک و نگرانی سایر خانوارهای عشایری می شود چرا که به گمان آنها این تعداد عشایر کوچیده ممکن است زودتر به ییلاق رسیده و مراتع دیگران را استفاده یا تخریب کنند.
دهقان با بیان اینکه اخطارها و فشارهای منابع طبیعی نیز در کوچ زودهنگام در هر دو بخش ییلاق و قشلاق موثر است، اظهار کرد: اداره منابع طبیعی معتقد به استفاده بیشتر از قوه قهریه و جریمه نقدی است.
رییس اداره امور عشایر سمیرم اضافه کرد: استفاده از این ابزار راهکار دائمی نیست و راه حل های حل و فصل همیشگی این مشکل فرهنگ سازی، کشوری بودن دستورالعمل های تقویم کوچ منابع طبیعی و نه استانی بودن آنها و بازگشت به نظام ایلی با رهبری سران و بزرگان ایل است.
وی تاکید کرد: برای کاهش تنش ها به هنگام کوچ ناچار به بازگشت به نظام ریشه دار و کهن عشایر و تعیین کلانتر یا بزرگ ایل هستیم.
دهقان یادآوری کرد: حرف شنوی و تبعیت عشایر از این مردان بسیاری از مشکلات موجود را برطرف و ارتباط مسوولان با طوایف مختلف را آسان تر می کند.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم ورود زودهنگام عشایر را باعث فقر و تخریب مراتع عنوان کرد و گفت: طرح کنترل کوچ بهاره با هزینه ای اندک باعث افزایش تولید علوفه می شود.
علی حسین بهرامیان تصریح کرد: اگر عشایر در موعد تقویم قانونی کوچ یعنی 25 اردیبهشت وارد ییلاق شوند کمک بزرگی به طبیعت و اقتصاد خود و منطقه کرده اند.
وی هشتم تا 25 اردیبهشت(17 روز) را بهترین زمان رویش کامل گیاه برشمرد و افزود: این موضوع به تولید روزانه پنج کیلوگرم علوفه در هر هکتار می انجامد که در صورت ورود زودهنگام عشایر این روند متوقف و تخریب تشدید می شود.
وی از تشکیل و استقرار پاسگاههای مرزی منابع طبیعی در چهار بخش شهرستان سمیرم خبر داد و اضافه کرد: ماموران منابع طبیعی در این مدت از ورود عشایر زودتر از زمان قانونی تقویم کوچ جلوگیری و متخلفان را به مراجع قضایی معرفی می کنند.
شهرستان سمیرم با افزون بر 70هزار جمعیت ثابت و 30هزار جمعیت عشایری از طوایف شش بلوکی، فارسیمدان، دره شوری، عمله و کشکولی دارای 455 هزار هکتار عرصه ملی و 330 هزار هکتار مرتع و جنگل های طبیعی است.
7147/گ/ 607
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




02/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن