تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815481937
اکثر ما گرفتار رنجِ نگه داشتن بغض و کینه هستیم
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
یک استاد فلسفه با بیان اینکه اکثر ما گرفتار رنجِ نگه داشتن بغض و کینه هستیم، گفت: اما مطابق آیات قرآنی، شایسته آن است که خشم خود را کنترل کنیم و بعد ببخشیم و آن بغض و کینه را از دلمان پاک کنیم، چراکه بزرگترین مرض، داشتن این عقدههاست که در دلمان مانده است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر رسول رسولیپور، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی در دومین نشست از سلسله نشستهای «افکار و احوال ما» که ظهر امروز(31 فروردین)، در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، گفت: تقدم همیشگی باور و اندیشه نسبت به اراده، موضوع رایج و مطرح در مجامع علمی، دانشگاهی و حوزوی است و در واقع اراده و تصمیم پس از اندیشه به دست میآید اما این تئوری در نگاه ویلیام جیمزِ فیلسوف، سیر معکوسی دارد و جیمز در مجموع سخنرانی خود که 100 سال پیش با محوریت «ارادهی معطوف به باور» انجام داده، بحث تقدم اراده را مطرح کرده و به این موضوع به صورت جدی پرداخته است. وی افزود: «چارلز تیلور» فیلسوفی است که بر اساس دیدگاه جیمز، معتقد است که باور به خدا در نظریه جیمز به گرایش پیشین انسان به خدا بسیار متکی است، یعنی هر کسی که گرایش به یک موجود مقدس، معنوی و متعالی دارد زمینه ایجاد باور خدا برایش فراهم میشود و در واقع جیمز به نحوی تأکید میکند که خداباوری ناشی از خداخواهی است و اشخاصی که خدا نمیخواهند اساساً سراغ باور خدا هم نمیروند. وی در ادامه این نشست که به همت اداره فعالیتهای دینی، ادبی و هنری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز برگزار شد، یادآور شد: تیلور با اشاره به تئوری جیمز درباره انسانهای یکبارزاده و دوبارزاده بیان میکند که یکبارزادگان انسانهایی هستند که تمایل ندارند چیزی در زندگی آنها تغییر کند، اما غالب انسانها چندبارزاده هستند، یعنی مشکلاتی از ابتدا در شخصیتشان وجود دارد و با سه مسئله جدی شرم، گناه و بیمعنایی مواجه هستند و بر این اساس چون حس بیمعنایی و گناه دارند، برای برطرف کردن این احساس، خداباور میشوند که وی این خداباوری را نتیجه یک کمبود و مشکل در شخصیت انسانی میداند. رسولیپور ادامه داد: در نگاه بدبینانه به تئوری جیمز، انسانهای مریض، خداباور میشوند، اما اگر دید مثبت داشته باشیم و بپذیریم که انسانها با یکدیگر متفاوت هستند و به هر حال انسانها ممکن است ضعیف باشند، در آنصورت، خداباوری در تحلیل فلسفی و علمی میتواند این ضعف را بپوشاند. این استاد دانشگاه تصریح کرد: تعریف مثبت دیگر این است که ما انسانهای فقیری هستیم که ملاصدرا از آن به عنوان امکان فقری یاد میکند و ما موجوداتِ «ممکن» و نیازمند به یک موجود «واجب» هستیم که ما انسان هستیم و انسان، موجودی خطاکار و ضعیف است و باید به یک موجود متعالی وابسته شود و اگر اینگونه تعبیر کنیم دیگر نگاهی بدبینانه به نظریه جیمز نخواهیم داشت. رسولیپور خاطرنشان کرد: به هیچ وجه نظر من این نیست که انسانهای مریض خداباور هستند، اما انسان به تنهایی، نمیتواند زندگی کند و باید خودش را از جهت معنوی به یک چیزی متصل کند و ادیان شرقی تلاش میکنند که انسان خودش فربه شود و این بینیازی را ایجاد کند و به همین خاطر ادیان شرقی عمدتاً به خدا اعتقاد ندارند و درصدد این هستند که وجود انسان را پرورش دهند که بینیاز شود، اما ادیان توحیدی، یهودیت، مسیحیت، زرتشت و اسلام از همان ابتدا به دنبال وابستگی انسان به وجود متعالی هستند. وی تصریح کرد: ما موجودات «ممکن» و وابستهای هستیم، اما اگر این «من» حذف شود و به آن جان که روح و ودیعهی الهی است و همه موجودات به ویژه موجودات انسانی از آن بهرهمند هستند، عنایت و آگاهی پیدا شود، اتصال ایجاد میگردد، به همین دلیل است که عرفا به دنبال آگاهی ما هستند نه دانایی ما. رسولیپور تأکید کرد: ما در دانستن، با یکسری داده، گزاره و معلومات مواجه هستیم، اما آگاهی، انسان را از قالب ماسک و نقاب رها میکند و در واقع شخص تلاش میکند که این نقابها را نبیند که خودِ این ندیدن، اتصال است و اینکه گفته میشود ما موجودات الهی هستیم، وقتی ما خودمان باشیم موجود الهی نیستیم بلکه وقتی هستیم که نگاهِ من، صنف و شغل من کنار برود ولی متأسفانه ما با این زخارف و تعلقات دنیا زندگی میکنیم و اگر کسی موفق شود در زندگی این نقابها را کنار بگذارد دست او، سخن و چشم او خدا میشود. وی در ادامه با قرائت آیهی «لِئَلاَّ یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُل»(سوره نساء، آیه 165) به تشریح فلسفه ارسال پیامبران الهی پرداخت و گفت: اگر خدا پیامبران را نمیفرستاد ما باورمان نمیشد که ما خدایی هستیم و خداوند در قرآن میفرماید: «پیامبران را فرستادیم تا حجتی برای شما باشند» و پیامبران قله و اوج هستند و به ما این خودباوری را میدهند که میشود به اوج و تعالی رسید و آنها نشانهای هستند برای باور اینکه انسان موجود انسانی نیست، بلکه انسان یک موجود الهی است و انبیا جدای از اینکه تعالیم و متونی را آوردند، صرف حضور پیامبر این امید را در دل ما روشن میکند و یک تذکر و یادآوری برای ماست. رسولیپور در بخش دیگری از سخنان خود با قرائت آیات 36 تا 46 سوره شوری گفت: قرآن در این آیات متذکر میشود که آنچه به شما اعطاء شده متاع زودگذر زندگی دنیاست، اما آنچه نزد پروردگار است برای کسانی که گرویدهاند و به پروردگارشان اعتماد دارند، بهتر و پایدارتر است و در واقع قرآن ما را تشویق میکند آن چیزهایی که به ما داده نشده را از خدا بگیریم و آن چیزهایی که در مالکیت ماست هیچ چیزی نیست و اما آن چه پیش خداست اصل است. وی ادامه داد: بر اساس این آیات قرآن، کسانی که از گناهان بزرگ و اعمال زشت اجتناب میورزند، هنگامی که خشمگین شوند عفو میکنند، نماز بر پا میدارند و کارهایشان به صورت مشورت در میان آنهاست و از آنچه به آنها روزی داده شده است، انفاق میکنند و کسانی هستند که به خدا گرویدهاند و به پروردگارشان ایمان دارند. این استاد دانشگاه افزود: خداوند در آیه 40 سوره شوری میفرماید «جَزاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِثْلُها؛ جزای بدی مجازاتی همانند آن است» و اگر کسی به ما ظلم کند عقل انسانی و عدالت انسانی که خدا هم برآن صحه میگذارد این است که همانند آن مجازات شود و اما در ادامه آیات میفرماید: هر که در گذرد و نیکوکاری کند پاداشی بر اوست و به راستی خداوند ستمکاران را دوست نمیدارد. رسولیپور در ادامه با اشاره به فرازهای مختلف این آیات ارزشمند و عمیق گفت: اگر کسی بخواهد در ازای بدی، بدی کند و انتقام بگیرد نکوهشی بر او نیست، نکوهش تنها بر کسانی است که به مردم ستم میکنند و در روی زمین به ناحق سر برمیدارند. وی با قرائت آیه 43 سوره شوری «إِنَّ ذلِکَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» خاطرنشان کرد: مطابق این آیه، هر کسی که در ازای بدی صبر کند و درگذرد (ببخشد) مسلماً این عفو و بخشش از اراده قوی در کارها است. رسولیپور با بیان آیه«تُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ»(آیه 26 عمران)، گفت: ما فکر میکنیم عزت و احترام دست انسان است که اگر به جای توهین، تکریم کنند، موجودِ مقدس و مکرم میشود؛ در صورتی که عزت و تکریم به دست خداست و خداوند به ما ذلت و عزت میدهد و هیچ مقامی، پست و چهرهای نمیتواند به ما عزت و یا ذلت بدهد و خداست که انسان را عزیز و ذلیل میکند. وی با تأکید بر اینکه ما باید قرآن را تنفس کنیم و با آن مأنوس شویم نه اینکه فقط آن را بخوانیم، اظهار کرد: این آیات برای ما تذکری است؛ چراکه خداوند هیچ شرطی را برای نزدیک شدن به خود قرار نداده است و در حرم امام رضا(ع)، مسجدالحرام و محراب به خدا نزدیک میشوید اما حتی یک توهین شدن هم زمینهن زدیک شدن به خداست و اگر انسان در مقابل توهین و بدی که به او وارد شده است، صبر و عفو کند، در آن لحظهعفو، شما نیستید، بلکه جان الهی حیات دارد. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: با مروری بر تاریخ اسلام مشاهده میکنیم که دائماً به پیامبران الهی توهین شده است؛ اما اصلاً فکر نمیکردند که عزتشان از بین برود و پیامبران نه تنها رنجی به دل نداشتند بلکه برای آن افراد دعا نیز میکردند. وی تصریح کرد: ما دو گونه رنج داریم؛ رنج توهینی که در وهله اول به ما میشود و رنج دیگر، رنج نگه داشتن بغض و کینه است که اکثر ما در اینجا گرفتار آن هستیم ومطابق آیات قرآنی، شایسته آن است که خشم خود را کنترل کنیم و بعد ببخشیم و آن بغض و کینه را از دلمان پاک کنیم، چراکه بزرگترین مرض، داشتن این عقدههاست که در دلمان مانده است. رسولیپور در ادامه گفت: عفو و گذشت به منزله بیحس شدن و بیخیال شدن نیست؛ بلکه در برخورد با اشتباهات افراد باید تذکری داده شود تا افراد اصلاح شوند و نباید به کینه و برخوردهای غیرانسانی تبدیل شود و باید صبر کنیم و به خدا واگذار کنیم؛ به خدا واگذار کردن یعنی اینکه خودت را به خدا واگذار کن که خداوند به تو عزت بدهد. وی در پایان گفت: همانطور که انتظار دارید خدا شما را در مقابل خطاهایتان ببخشد شما نیز ببخشید و عفو و بخشش خداوند مرزی ندارد و خداوند از موجوداتش کینه به دل نمیگیرد و نیازی ندارد که از ما انتقام بگیرد و اگر عذابی باشد عذابی است که ما خودمان ایجاد میکنیم، ما باید با مردم طوری رفتار کنیم که دوست داریم خدا با ما رفتار کند نه اینکه با مردم طوری برخورد کنیم که دوست داریم با ما برخورد کنند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]
صفحات پیشنهادی
صادقزاده: تمام تلاش ما نگه داشتن سهمیه اصفهان بود
سهشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۸ سرمربی تیم بسکتبال فولادماهان ضمن ستودن عملکرد بازیکنانش در طول این فصل گفت آنها با توجه به شرایط و موقعیتی که این فصل باشگاه ماهان با آن روبرو بود درس بزرگی به جامعه ورزش دادند محسن صادقزاده پس از باخت تیمش در مقابل ذوبآهن و حذف از مرحله نیمهفرماندار زرند بر زنده نگهداشتن یاد شهدا تاکید کرد
فرماندار زرند بر زنده نگهداشتن یاد شهدا تاکید کرد زرند - ایرنا - فرماندار زرند گفت یاد و نام شهدا را باید همواره زنده نگهداریم و خاطره شهدا را بازگو کنیم به گزارش ایرنا حبیب الله خنجری عصر شنبه در اولین جلسه ستاد یادواره 580 شهید شهرستان زرند و شهدای گمنام افزود خاطره و سیرهوبلاگ ریگ متین زنده نگهداشتن وقایع ۸۸ منافع چهکسانی را به خطر میاندازد؟
وبلاگ ریگ متینزنده نگهداشتن وقایع ۸۸ منافع چهکسانی را به خطر میاندازد ما را افراطی میدان نقد مینامند اشکالی ندارد عادت کردهایم به این صفات ما فقط و فقط یک سوال داریم اگر کسی برای ادعای پوچش انقلابی را تا پرتگاه سقوط ببرد آن هم با پول بیت المال و بدون هیچ سندی حکمش چیستلنگه کفش، همسایه دزد را گرفتار کرد
لنگه کفش همسایه دزد را گرفتار کرد سارقی که پس از سرقت از منزل همسایه خود کفشش را در محل جا گذاشته بود توسط پلیس شهرستان سرخس خراسان رضوی دستگیر شد به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فرمانده انتظامی شهرستان سرخس گفت در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی 110 وحضرت ام البنين در زنده نگه داشتن حماسه جاویدان عاشورای حسینی نقش مهمي ايفا كرد
استانها غرب همدان حجت الاسلام قمري نيا در گفتگو با مهر حضرت ام البنين در زنده نگه داشتن حماسه جاویدان عاشورای حسینی نقش مهمي ايفا كرد همدان – خبرگزاري مهر سرپرست تبليغات اسلامي شهرستان كبودراهنگ گفت حضرت ام البنين پس از حادثه جان سوز کربلا رسالت سیاسی واجتماعی خویش را درنگه داشتن تخممرغها بر روی یک سوزن + تصاویر
نگه داشتن تخممرغها بر روی یک سوزن تصاویر سوئی جوگو مردی چینی است که با تمرین و پشتکار 6 ساله توانسته در نهایت تخم مرغ ها و حتی تخم شتر مرغ ها را بر روی سوزن ها و اشیای نوک تیز با سطح تماس بسیار ناچیز در کمترین زمان ممکن پایدار نگه دارد به گزارش سرويس بين الملل باشگاهامام جمعه فرخی: زنده نگه داشتن یاد شهدا موجب نا امیدی دشمنان انقلاب است
امام جمعه فرخی زنده نگه داشتن یاد شهدا موجب نا امیدی دشمنان انقلاب است نایین اصفهان-ایرنا- امام جمعه شهر فرخی گفت از آنجا که شهدا نقش تاریخی و تعیین کننده در حفظ و تداوم انقلاب اسلامی داشته اند زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنها وظیفه همگان است به گزارش ایرنا حجت الاسلام محسن شیکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس: زنده نگهداشتن یاد شهدا ضامن اقتدار نظام است
یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس زنده نگهداشتن یاد شهدا ضامن اقتدار نظام استیکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس زنده نگهداشتن یاد شهدا را ضامن اقتدار نظام دانست و گفت شهدای گمنام همیشه زنده هستند و همچنان در رکاب مقام معظم رهبری ایشان را در پاسداری از انقلاب اسلامی یاری میدهنددرخواست هواداران استقلال از فتحاللهزاده برای نگه داشتن قلعه نویی
درخواست هواداران استقلال از فتحاللهزاده برای نگه داشتن قلعه نویی هواداران تیم فوتبال استقلال که برای تماشای دیدار تیمشان مقابل تراکتورسازی به ورزشگاه آزادی آمدند با شعارهای خود از فتحاللهزاده خواستند که قلعهنویی را برای فصل آینده در استقلال نگه دارد به گزارش سرویس ورزشی جازنده نگهداشتن یاد شهدا، مقابله با خواسته های دشمنان نظام اسلامی است
زنده نگهداشتن یاد شهدا مقابله با خواسته های دشمنان نظام اسلامی است ارومیه - ایرنا - عضو ستاد معارف جنگ گفت زنده نگهداشتن نام و یاد شهدا مقابله با خواسته های دشمنان نظام اسلامی است چرا که آنها با این امر به شدت مشکل دارند امیر سرتیپ غلامحسین دربندی سه شنبه شب در جلسه آگاه سازبازتاب پیروزی پروجیا مقابل پیاچنزا در رسانههای ایتالیا صربها امید پروجیا را زنده نگه داشتند/ خوشحالی جالب کو
بازتاب پیروزی پروجیا مقابل پیاچنزا در رسانههای ایتالیاصربها امید پروجیا را زنده نگه داشتند خوشحالی جالب کواچ عکستیم والیبال پروجیا با تکیه به بازیکنان صربستانی خود موفق شد مقابل پیاچنزا به پیروزی برسد به گزارش خبرگزاری فارس تیم والیبال پروجیای ایتالیا که هدایت آن برعهده اسلپیشنهاد ثابت نگه داشتن تعرفه سوخت حمل و نقل عمومی به استانداری تهران
اجتماعی شهری پیشنهاد ثابت نگه داشتن تعرفه سوخت حمل و نقل عمومی به استانداری تهران معاون شهردار تهران گفت در پیشنهادی به استانداری تهران اعلام کردیم چنانچه نرخ سوخت وسایل حمل و نقل عمومی در سال 93 بطور ثابت نگه داشته شود میتوان تاثیرات مستقیم افزایش نرخ سوخت را مدیریت کرد به«سهشنبههای وبلاگی» افرادی که از زنده نگهداشتن وقایع ۸۸ میترسند/به جریان انداختن مجدد پرونده شهید
سهشنبههای وبلاگیافرادی که از زنده نگهداشتن وقایع ۸۸ میترسند به جریان انداختن مجدد پرونده شهید علی خلیلی ۲ نفر از اصلیترین ناقضان حقوق بشر کشتی ۶ میلیاردی در ارونداز تأکیدهای برخی سیاسیون بر فراموشی اجباری وقایع 88 تا یک درخواست از قوه قضائیه و لو رفتن اصلیترین ناقضان حقوقنگه داشتن تخممرغ روی یک سوزن/تصاوير
سوئی جوگو مردی چینی است که با تمرین و پشتکار ۶ ساله توانسته در نهایت تخم مرغ ها و حتی تخم شتر مرغ ها را بر روی سوزن ها و اشیای نوک تیز با سطح تماس بسیار ناچیز در کمترین زمان ممکن پایدار نگه دارد ۲۰ فروردین ۱۳۹۳بهترین خدمت به خانواده شهدا زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهداست
بهترین خدمت به خانواده شهدا زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهداست یزد- ایرنا- مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه درناحیه مقاومت بسیج ابرکوه گفت بهترین تجلیل و خدمت به خانواده شهدا زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و حرکت در مسیر آرمان این عزیزان می باشد به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلامچه کسانی در مجلس ترحیم پدر همسر خاتمی حضور داشتند؟
چه کسانی در مجلس ترحیم پدر همسر خاتمی حضور داشتند مراسم ترحیم پدر همسر سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور سابق برگزار شد آفتاب مراسم ترحیم شیخ علی اکبر صادقی پدر همسر سیدمحمد خاتمی با حضور شخصیت های سیاسی در مسجد الغدیر تهران برگزار شد عفت مرعشی حجت الاسلام و المسلمین منتجب نیا صفدر حظریف: به میانه مذاکرات رسیدهایم/ اشتون: در تلاش هستیم فاصلهها را کاهش دهیم
ظریف به میانه مذاکرات رسیدهایم اشتون در تلاش هستیم فاصلهها را کاهش دهیمبخش داخلی الف 20 فروردین 93تاریخ انتشار چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۲۰ ۳۲ مذاکرات وین ۳ پس از برگزاری نشست پایانی محمد جواد ظریف و کاترین اشتون به پایان رسید دو طرف توافق کردند که دور بعدی مذاکرات د-
گوناگون
پربازدیدترینها