تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805209121




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد مقاومتي در بستر باز شدن فضاي اقتصاد جهاني


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اقتصاد مقاومتي در بستر باز شدن فضاي اقتصاد جهاني
درك از جهاني شدن غالباً با درك آن از جهان با رقابت كامل صورت مي‌پذيرد. در چنين جهاني، تجارت بين‌الملل فقط مي‌تواند بين كشورهايي نقش داشته باشد كه تخصيص عوامل در آنها به حد كافي متفاوت بوده و تغييرات مهم و حجم تجارت چشمگير باشد. اين نگرش هم توسط كارشناسان تجارت كشورهاي توسعه يافته و هم كارشناسان كشورهاي در حال توسعه با مخالفت روبه‌رو گرديده است.
اين دستنوشته به سازوكار اقتصاد مقاومتي در بستر باز شدن فضاي اقتصاد جهاني مي‌پردازد و به دنبال پاسخ اين سؤال است كه آيا با رويكرد اقتصاد مقاومتي مي‌توان در بستر باز شدن فضاي اقتصاد جهاني همراه بود؟
 در شرايط تجارت كشورهاي توسعه يافته و كشورهاي در حال توسعه، مزيت نسبي كشورهاي در حال توسعه در نيروي انساني با دستمزد پايين و به دست آوردن رانت‌هايي در تقليد فناوري‌هاي نوين كشورهاي توسعه يافته است اين امر به خوبي شناخته شده كه حقوق مالكيت معنوي در كشورهاي در حال توسعه و توسعه نيافته كمتر از كشورهاي توسعه يافته مورد حمايت قرار مي‌گيرد، به ديگر سخن، بنگاه‌هاي توليد‌كننده در كشورهاي در حال توسعه و توسعه‌نيافته مي‌توانند از نوآوري‌هاي انجام گرفته توسط ساير بنگاه‌ها به خصوص در كشورهاي توسعه‌يافته تقليد نمايند.
عدم رعايت حقوق مالكيت معنوي از جانب برخي از كشورهاي در حال توسعه و توسعه نيافته، ضمن به دست آوردن رانت‌هايي براي بنگاه‌‌هاي آنها، موجب تقويت انگيزه بنگاه‌هاي كشورهاي توسعه‌يافته براي عمق بخشيدن به كيفيت محصولات خود شده است تا بدينوسيله به طور نسبي راه گريزي از رقابت كشورهاي در حال توسعه كه مزيت نسبي آنان بر نيروي انساني ارزان استوار است را داشته باشند.
اين در حالي است كه در حالت تجارت كشورهاي توسعه يافته با يكديگر، معمولاً حقوق مالكيت معنوي بهتر رعايت مي‌شود، در عوض مسابقه فناوري شديد و فشرده و دوره حيات محصولات كوتاه شده است. در چنين شرايطي، بنگاه‌ها با تلاش بر پيچيده نمودن محصولاتشان و پاسخگويي بهتر به نيازهاي مصرف‌كننده، به سمت فناوري‌هاي فشرده‌ و با كيفيت و دانش جهت‌گيري كرده‌اند.
با توجه به مطالب فوق در تجارت بين كشورهاي توسعه يافته و كشورهاي در حال توسعه، كشورهاي در حال توسعه از كمبود نيروي انساني ماهر و با كيفيت رنج برده و كشورهاي توسعه يافته از نظام آموزش بسيار گسترده و اثربخش ياري مي‌جويند. در نتيجه، براساس منطق مزيت‌هاي نسبي، كشورهاي توسعه يافته بر محصولاتي با محتواي بالاي كيفي و كشورهاي در حال توسعه بر محصولاتي گسترده با نيروي كار غير ماهر تخصص پيدا كرده‌اند. به طور روشن، موقعيت انحصاري بنگاه‌هاي كشورهاي توسعه‌يافته به ميزان به كارگيري و اثر تحقيق و توسعه بر محصولات يا فناوري‌هايي با كيفيت برتر حاصل شده است.
در چنين شرايطي، به علت ساختار مزيت‌هاي نسبي بين كشورهاي توسعه‌يافته و كشورهاي در حال توسعه، به نظر مي‌رسد تنها توليداتي با فشردگي و شدت پايين كيفيت به طور مؤثري تقليد خواهند شد. بنابراين، منافع ادواري بنگاه‌ها در زماني كه كالاهايي با محتواي كيفي بالا را توليد مي‌كنند بسيار بالاتر از توليد كالايي با محتواي پايين كيفي است. بنابراين كشورهاي توسعه‌يافته قادر به نگهداري تمركز و حفظ خود در مقابل تهديد تقليد كشورهاي در حال توسعه هستند.
با توجه به مطالب فوق بنگاه‌هايي از كشورهاي در حال توسعه از جمله ايران قادر خواهند بود در فضاي اقتصاد جهاني با كشورهاي توسعه يافته رقابت كنند كه با بهره‌گيري از هزينه‌هاي توليد پايين‌تر مرتبط با نيروي كار ارزان ضمن به كارگيري تكنولوژي‌هاي نو، محتواي كيفي فرآيند توليد خود را ارتقا ‌بخشيده و اقدام به توليد محصولات با فناوري‌هاي فشرده‌ و با‌كيفيت و دانش‌ نمايند.

* عضو هيئت علمي موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني


نویسنده : اميررضا سوري* 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 30 فروردين 1393 - 17:49





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن