تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812668362




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کنکاشی در چرایی عدم توسعه یافتگی چابهار / علی اصغرافتاده


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کنکاشی در چرایی عدم توسعه یافتگی چابهار / علی اصغرافتاده چابهار - ایرنا - چابهار آغاز ایران است، چابهار دروازه ورود ایران به آب های اقیانوسی دنیا و همچنین کانون و محور شاهراه شناخته شده جهانی و بین المللی ترانزیت شمال به جنوب و غرب به شرق دنیا است .


چابهار نگین و محور توسعه شرق کشور است که طی سه دهه گذشته مصوبات بسیاری برای توسعه زیرساخت های مختلف آن از جمله توسعه بنادر، توسعه جاده های ترانزیتی جاده ای، توسعه ناوگان نقل جاده ای و هوایی و از همه این ها مهمتر ایجاد خط راه آهن چابهار به سرخس به عنوان تکمیل کننده این حلقه و زنجیره توسعه ای در دستور کار دولت های مختلف قرار گرفته است .
منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار که هم اینک 20 سال از آغاز آن می گذرد نیز به عنوان یکی از راهبردهای شتاب یافتن توسعه محور شرق کشور و جذب سرمایه و ایجاد فضای کسب و کار ملی و بین المللی در راستای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی ، در این منطقه راهبردی تاسیس شده است .
اما وجود موانع مختلف از جمله عدم اجرایی دقیق قوانین و بعضا تعبیرها و برداشت های سلیقه ای که به نوعی تداعی کننده نوعی حاکمیت دوگانه و چندگانه در محدود فعالیت مناطق آزاد و مدیریت های سرزمین اصلی باعث شده است هیچ کدام از اهداف توسعه ای مد نظر مدیریت های عالی کشور تحقق نیابد.
احداث راه آهن ، توسعه بنادر ، فرودگاه اختصاصی و بین المللی و دیگر زیرساخت های لازم توسعه ای از جمله خط لوله گاز و اتان از لحاظ قانونی و مصوبات دارای سوابق بیش از یک دهه برخوردارند که بایستی عدم توفیق در اجرای صحیح آن مصوبات را در مدیریت های بخشی نگر هر کدام از دستگاه های مرتبط جستجو کرد.
این در حالیست که در حدود 125 کیلومتری چابهار ، بندر گواتر پاکستان پس از واگذاری به چینی ها در حال تبدیل شدن به بندری با قابلیت های پهلوگیری کشتی های نسل جدید و بالای 250 هزار تنی است و چنانچه کندی موجود در اجرای پروژه های توسعه ای در این منطقه از کشور همچنان ادامه یابد و مدیریت ها گرفتار بخشی نگری های اجرایی باشند، در آینده ای نزدیک این غفلت بزرگ تبدیل به فاجعه ای برای کشور به منزله از دست دادن نقش منطقه ای و فرامنطقه ای در اقتصادی جهانی بویژه ترانزیت بین المللی شمال و جنوب و غرب به شرق است.
به نظر می رسد با توجه به تغییر راهبردهای قدرت های جهانی از جمله آمریکا ، اروپا ، هند و چین بایستی نگاه به چابهار و توسعه محور شرق کشور و بویژه حجم و چگونگی ایجاد زیرساخت ها از جمله توسعه بندر شهید مورد تجدیدنظر جدی قرار گیرد و توسعه این زیرساخت ها متناسب با شرایط آینده برای رقابت با قدرت های برتر جهانی در دستور کار قرار گیرد.
به عنوان نمونه باید بندر چابهار به بندری با قابلیت پهلوگیری کشتی های نسل جدید و بالای 250هزار تنی تغییر یابد که اگر چنین نکنیم در آینده این بندر به باراندازی برای کالاهای بندر گوادر پاکستان تبدیل خواهد شد و این همان تکرار سناریویی بدفرجام جنوب ایران یعنی تبدیل شدن بندر شهید رجایی به بارانداز کالاهای دبی تبدیل خواهد بود که عایدات اصلی از ترانزیت و مبادلات اقتصادی به کشورهای رقیب از جمله چین و پاکستان می رسد.
موضوع راه اندازی هاب سوم پتروشیمی کشور در چابهار و ایجاد صنایع بزرگ از جمله فولاد چابهار ، پتروچین پارس و دیگر پروژه های مهم که مورد عنایت و توجه ویژه دولت است در صورتی به ثمر می رسد که همزمان با احداث و راه اندازی این صنایع ، زیرساخت های لازم فوق الذکر آمده شود و گرنه حتی در صورت اجرای موفق این پروژه ها، عدم آماده شدن زیرساخت ها به منزله شکست این فعالیت ها خواهد بود چرا که زیرساختی برای حمل و نقل و ترانزیت مواد اولیه و تولیدات نهایی وجود نخواهد داشت.
خلاصه اینکه توسعه و جذب سرمایه و راه اندازی واحدهای کلان صنعتی و تولیدی و بویژه صنایع پتروشیمی در راستای جلوگیری از خام فروشی مواد نفتی بدون ایجاد حداقل همزمان زیرساخت های بندری ، جاده ای ، ریلی ، فرودگاهی ، هتل داری و... امری غیر ممکن است.
امروز امید و نگاه همه ملت ایران و مردم منطقه به تدبیر رییس محترم جمهوری و هیات دولت محترم دوخته شده است و انتظار این است که با اقدامی مدبرانه و جهادگونه و با اتخاذ تصمیماتی شجاعانه با آسیب شناسی فعالیت های گذشته ، راهبردی جدید ، جامع و همه جانبه بویژه در ایجاد سازو کاری مدیریتی واحد ( از جمله تبدیل کل شهرستان چابهار به منطقه آزاد تجاری و صنعتی و کشاورزی ) برای آماده شدن زیرساخت های لازم در منطقه آزاد چابهار و شهرستان ویژه چابهار و محور توسعه و ترانزیت شرق کشور اقدام کند.
باید خاطر نشان کرد کلام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که فرمودند ˈ ما در سال های گذشته از سواحل طولانی دریای عمان بهره ی لازم و کافی را نبرده ایم. ذهنمان همه اش متوجّه خلیج فارس بوده، اهمّیت دریای عمان از نظر ما مغفولٌ مانده است. ˈ
س.ن1744/ 605
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




27/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن