تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 18 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810096929




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجرای تئاتر آیینی، سنتی انگ نیست


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷




DSC_6942.jpg

نویسنده نمایش ایرانی «مم و زین» با انتقاد از شرایط اجرای تئاتر آیینی سنتی گفت: مشکل بزرگی که درباره تئاتر آیینی سنتی وجود دارد، برمی‌گردد به اینکه برخی تصور می‌کنند، اجرای تئاتر آیینی سنتی یک انگ است. به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشست دو نمایش «مم و زین» به کارگردانی تینو صالحی و «الماس و شهر تارا» کار میثم یوسفی 26 فروردین‌ماه در تماشاخانه «سنگلج» برگزار شد. در ابتدای این نشست میثم یوسفی درباره چگونگی شکل‌گیری نمایش «الماس و شهر تارا» که پیش‌تر در جشنواره تئاتر آیینی سنتی اجرا شد،توضیح داد: نمایشنامه این کار براساس شخصیت عطار و در هفت پرده شکل گرفته است، من از ابتدای این کار دنبال نمایشنامه‌ای بودم که بتوانم آن را با شیوه‌های نمایش ایرانی اجرا کنم و به همین دلیل آن را به حسین تفنگدار نویسنده این کار پیشنهاد دادم و از اینجا بود که طرح اولیه کار شکل گرفت. حسین تفنگدار نویسنده نمایشنامه «الماس و شهر تارا» درباره این کار گفت: ما تصمیم گرفتیم این کار را با نگاهی به آثار عطار بنویسیم، البته داستان ما کاملا متفاوت است و فقط نگاهی به آثار عطار داشته‌ایم. وی افزود: اصولا نمایشنامه‌های ایرانی در گذشته براساس بداهه‌گویی شکل گرفته اما ما در این کار سعی کردیم ضمن توجه به خود متن در قسمت‌هایی امکان بداهه‌گویی را برای بازیگران فراهم کنیم. این نمایش با وجود آنکه یک نمایش سیاه‌بازی به حساب می‌آید اما تفاوت‌هایی با نمایش‌های کلاسیک سیاه‌بازی دارد چرا که در «الماس و شهر تارا» سیاه دانای کل نیست و نمی‌تواند قصه را پیش ببرد. در اینجا تارا که یک افسانه است، پیش‌برنده قصه است. سیاه در هفت صحنه این کار، مراحل مختلفی را طی می‌کند و دچار دگرگونی می‌شود. این نویسنده ادامه داد: در واقع می‌توان گفت 80 درصد این کار و آنچه در صحنه دیده می‌شود، براساس خود متن پیش می‌رود اما بخش‌هایی که بار کمدی بیشتری دارد با بداهه‌گویی خود بازیگران ایجاد شده است. «الماس و شهر تارا» بسیار به متن متکی است اما دست بازیگران هم برای بداهه‌گویی باز گذاشته است. در ادامه عباس عبدالله‌زاده نویسنده نمایش «مم و زین» کار تینو صالحی درباره این اثر نمایشی توضیح داد: «مم و زین» هم یک منظومه عاشقانه کردی است که توسط احمد خانی نوشته شده و به صورت سینه به سینه نقل شده است تا اینکه او توانسته این منظومه را به نظم دربیاورد و در 27 هزار بیت آن را سروده است، شاید بتوان گفت این منظومه می‌تواند با منظومه‌های بزرگ دنیا از جمله شاهنامه هم‌تراز باشد. او ادامه داد: قصه این نمایش به صورت کردی است برای همین تینو صالحی قصه اولیه را از کردی به فارسی ترجمه کرد و براساس آن قصه نمایشنامه را به همراه هم نوشتیم که البته در مراحل نوشتن بخش‌هایی را به صورت نثر نوشتیم و بخش‌هایی را هم به شکل نظم درآوردیم. اصولا نقدهایی که راجع‌به داستان «مم و زین» وجود دارد متفاوت است، بعضی‌ها آن را یک داستان واقعی می‌دانند و برخی دیگر آن را برگرفته از افسانه‌ها می‌دانند اما در نهایت آنچه در این کار شکل گرفت در مشورت من به همراه تینو صالحی اتفاق افتاد. میثم یوسفی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به برخی تغییرات این نمایش نسبت به اجرای جشنواره تئاتر آیینی سنتی گفت: اجرای ما در جشنواره آیینی سنتی در سالن قشقایی تئاتر شهر بود و شرایط اجرای ما در سنگلج با اجرای جشنواره متفاوت است، به همین دلیل، تغییراتی را در جزئیات اجرا ایجاد کردیم. البته شرایط صحنه و اجرای این کار در سالنی مثل قشقایی مناسب‌تر بود چرا که نفس تماشاگر بسیار به صحنه نزدیک بود، اما اینجا تا حدودی فاصله بین صحنه و تماشاگر وجود دارد. این کارگردان تئاتر آیینی سنتی اضافه کرد: ما سعی کردیم کل اجرا‌ی‌مان را براساس نمادها پیش ببریم و به دنبال این نبودیم که براساس شیوه‌های کلاسیک نمایش ایرانی اجرا برویم. من همیشه در کارهایم سعی کردم براساس نشانه‌های نمایش ایرانی پیش بروم. یوسفی در ادامه با اشاره به برخی از مشکلات اجرای تئاتر آیینی سنتی تصریح کرد: اولین مشکل ما در این کار همزمانی دو اجرا در تماشاخانه سنگلج است که این خود باعث بوجود آمدن برخی از نگرانی‌ها وهمچنین ایجاد استرس برای هر دو گروه شده است که به هر حال به خاطر کمبود سالن‌هایی که تئاتر آیینی سنتی می‌تواند در آن‌ها اجرا شود این اتفاق افتاده است. وی افزود: چالش مهم دیگر حمایت نشدن گروه‌های تئاتر آیینی سنتی است، ما هنوز در این کار تکلیف مالی و کمک‌هزینه‌هایمان مشخص نشده است. واقعا اگر از قبل وضعیت کمک هزینه یک گروه مشخص شود خیلی راحت‌تر می‌تواند هزینه‌هایش مشخص کند. از طرفی هم شورای حمایت هیچ حمایت خاصی از این کارها نمی‌کند و تنها کارهای آیینی سنتی با شورای نظارت و سانسور برخورد می‌کند. عباس عبدالله‌زاده در ارتباط با این موضوع عنوان کرد: یک مشکل بزرگی که درباره تئاتر آیینی سنتی وجود دارد این احساسی است که برخی تصور می‌کنند اجرای تئاتر آیینی سنتی یک انگ است. متأسفانه ما نسبت به داشته‌هایمان با بی‌رحمی برخورد می‌کنیم و مسئولان تئاتری ما هم نسبت به این گونه تئاتر بی‌تفاوت هستند. واقعا این‌که تماشاخانه سنگلج باید تنها محل اجرای کارهای آیینی سنتی باشند جای سوال دارد. او افزود: ما می‌توانیم هنرمندان را به سمت و سویی هدایت کنیم که کارهای آیینی سنتی بیشتری انجام شود. مطمئنا اگر امکانات بیشتری در اختیار این هنرمندان قرار دهیم شاهد کارهای بهتری هم خواهیم بود اما در واقع با یک بی‌تفاوتی نسبت به این نمایش‌ها برخورد می‌شود که باعث می‌شود خیلی از کارهای آیینی سنتی کارهای خوبی نباشد. عبدالله زاده با بیان اینکه تصور غلطی از تئاتر آیینی سنتی در مدیران تئاتر وجود دارد تصریح کرد: نمایش آیینی سنتی نمایشی است که از دل سنت‌ها و خرده فرهنگ‌های ما بیرون بیاید نه نمایشی که تنها تخت حوضی، سیاه‌بازی یا برخی گونه‌های نمایشی باشد. حسین تفنگدار با انتقاد از شرایط اجرای تئاتر آیینی سنتی گفت: بزرگترین نمایشنامه‌نویس ما بهرام بیضایی کسی است که تحقیقات زیادی را در نمایش ایرانی انجام داده و اساسا فکرش نمایش ایرانی است. وقتی ما بهرام بیضایی را این‌قدر در جایگاه بالا می‌بینیم پس حداقل بیاییم ببینیم که او چه مسیری را رفته است و این حالت مبهوت بودن و غرب‌زدگی را کنار بگذاریم. متأسفانه ما در حال از دست دادن الگوهای نمایش‌هایمان هستیم. وی تصریح کرد: هنرمندان موظف به تحقیق و مطالعه هستند، چرا که در این صورت است که تئاتر آیینی سنتی می‌تواند به درستی شکل بگیرد اما در واقع ریشه تمام این مشکلات این است که تئاتر ایران حرفه‌ای نیست. به گزارش ایسنا،نمایش «الماس و شهر تارا» به کارگردانی میثم یوسفی ساعت 18 و 30 دقیقه و نمایش «مم و زین» کار تینو صالحی ساعت 20 هر شب تا اواسط اردیبهشت‌ماه در تماشاخانه «سنگلج» اجرا می‌شود. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن