تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توكل بر خداوند، مايه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815336331




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ساخت اعضای مصنوعی بدن در آزمایشگاه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ساخت اعضای مصنوعی بدن در آزمایشگاه تهران - ایرنا - دو پژوهش جدید نشان می دهد که دانشمندان در آزمایشگاه اندام های بدن و همچنین غضروف بینی را می سازند و به روش موفقیت آمیزی آن را به بدن بیمار پیوند می زنند.


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا از منابع خبری ، هر چند مهندسی تولید بافت رویداد تازه ای نیست، پیچیدگی مراحل مرمت بافت ناقص پیشرفت جدیدی است که پژوهش های اخیر را متمایز می کند.
دو پژوهش جدید نشان می دهد که دانشمندان آمریکا، مکزیک و سوئیس چگونه در آزمایشگاه اندام های تناسلی و غضروف بینی را می سازند، و به روش موفقیت آمیزی آن را به بدن بیمار پیوند می زنند.
این پژوهش ها در مقالاتی در نشریه بریتانیایی لانست به چاپ رسیده است.
در یک مورد پژوهشگران شرح داده اند که چگونه چهار دختر نوجوان را – که در بدو تولد واژن و رحم نداشتند یا با اندام های ناقص به دنیا آمده بودند – با اندام هایی که در آزمایشگاه تولید شده جایگزین کردند.
در مورد دیگر، بخش هایی از بینی بیمارانی که تحت عمل جراحی برای برداشتن عضو سرطانی قرار گرفته بودند، در آزمایشگاه تولید و به بینی بیمار پیوند زده شد.
در هر دو مورد، دانشمندان مرمت بافت ناقص یا از بین رفته را با ایجاد یک داربست سه بعدی در ابعاد و شکل عضو مورد نظر شروع کردند. این به اصطلاح داربست از ماده ای ساخته شده که به تدریج و همزمان با رشد عضو، در آن حل و جذب می شود.
سپس با برداشتن قطعات کوچکی از ماهیچه و بافت، از سلول های آن برای رشد عضو یا نخاع در اطراف داربست استفاده کردند و بافتی را ساختند که بعداً به بدن بیمار پیوند زده شد. این پیوندها هیچ مشکلی برای بیمار به وجود نیاورده است.
مهندسی تولید بافت برای جایگزینی پوست سوخته، ماهیچه های پاره شده یا حتی کل یک اندام، رویداد تازه ای نیست. آنچه که پژوهش های اخیر را متمایز می کند، پیچیدگی مراحل مرمت بافت ناقص است.
دکتر ایوان مارتین، استاد مهندسی بافت در بیمارستان دانشگاهی شهر بازل سوئیس، و مؤلف همکار در پژوهش بافت غضروف بینی، در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان این عمل را گامی به جلو خواند و گفت: همه این گام ها در نهایت نشان داده اند که امکان مهندسی بافت هایی که به بیماران کمک کند، وجود دارد.
به گزارش ایرنا از ساینس، سلول های غضروف از سپتوم بینی خود بیمار برداشته می شوند و بر روی غشایی از کلاژن رشد داده می شوند. سپتوم بینی به بخشی گفته می شود که سوراخ سمت راست و چپ بینی را از هم جدا می کند.
غضروف مهندسی شده کاملا انعطاف پذیر است و می توان با توجه به نقص بینی شکل مورد نظر را تولید کرد.
این روش جدید بر روی پنج بیمار بین سنین 76 تا 88 سال آزمایش شده است. این بیماران به دلیل سرطان پوست غضروف بینی خود را از دست داده بودند و نقص عضو شدید داشتند. پس از گذشت یکسال هر پنج نفر از جراحی بینی خود راضی هستند و توانایی تنفس آنان به طور کامل بازیابی شده است. ظاهر بینی این بیماران نیز کاملا طبیعی است. در هیچ یک از بیماران عارضه جانبی گزارش نشده است.
برخی از سرطان های پوست غیر تهاجمی تومورهایی را در ناحیه بینی پدید می آورد و برای خارج کردن تومور، به ناچار بخشی از غضروف بینی نیز برداشته می شود. بازسازی غضروف بینی به روش های متداول بسیار دردناک است و بیمار با مشکلات تنفسی عدیده ای مواجه می شود.
تولید غضروف بینی به روش محققان دانشگاه بازل حدود دو هفته طول می کشد و با بدن انسان کاملا سازگار است.
مهمترین کاربرد این روش بازسازی بینی و مجاری تنفسی در بیمارانی است که بر اثر بیماری، سوختگی و تصادف دچار نقص عضو هستند.
این روش در بیماران مادرزادی نیز قابل استفاده است.
نتایج این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Lancet منتشر شده است.
علمی (2)**1354**1599
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




24/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن