تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز كليد همه خوبی هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798417276




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خط ویژه فیلمی با دو نیمه متفاوت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

خط ویژه فیلمی با دو نیمه متفاوت تهران- ایرنا- بازی دزد و پلیس از جمله آثار مورد علاقه سینماگران در طول عمر صنعت سینما بوده به گونه ای که شمارش فیلم های این گونه سینمایی تقریبا غیرممکن جلوه می کند.


سینمای ایران نیز به تبع سینمای جهان تجربیاتی در این باب داشته و گاه تلاش هایی نیز برای بومی کردن آن صورت گرفته اما به نتیجه در خور توجهی دست نیافته است.
به همین خاطر نیز مخاطبان سینمای ایران توجه چندانی به سینمای پلیسی نشان نداده و اغلب این آثار با فروش های پایینی از پرده سینماها برداشته می شوند که آخرین نمونه آن فیلم خوش ساخت گناهکاران ساخته فرامرز قریبیان بود.
حال با خط ویژه به کارگردانی مصطفی کیایی روبرو هستم که پس از ساخت دو فیلم کمدی(بعد از ظهر سگی و ضد گلوله) تغییر مسیر داده و سوژه ای تکراری اما جذاب را برای فیلمش برگزیده است.
کیایی در مقام نویسنده فیلمنامه پس از یک عنوان بندی جذاب و به شدت هوشمندانه خیلی زود وارد داستان شده و ماجرای وام پنج میلیون تومانی شاهین و منوچهر ورشکسته را به داستان فریدون و سمیرایی پیوند می زند که با ترفندی اتومبیل محتشم را دزدیده و مدارک مربوط به وام ده میلیاردی را برمی دارند.
از سوی دیگر با کاوه ای آشنا می شویم که به خاطر هک کردن سایت سازمان سنجش به زندان افتاده و هنگام مرخصی از زندان به این دو ملحق می شود.
کیایی نقطه عطف نخست فیلمنامه اش را جایی قرار داده که کاوه حواس پرت پول را به اشتباه به حساب مشترک شاهین و منوچهر واریز کرده و چرخش خوبی را به قصه می دهد.از اینجاست که این دو به فریدون و گروهش اضافه شده و سرنوشتشان به هم گره خورده و داستان خط ویژه را پیش می برد.
اما در نیمه دوم فیلم قصه با افت چشمگیری مواجه شده و فرارهای پی در پی گروه برای نجات از دست محتشم و در عین حال پلیس بیش از اندازه جلوه می کند.همین طور بخش های داخل خانه خواهر شاهین و نیز ماجراهای مربوط به منوچهر و نامزدش که در فیلم به اصطلاح جا نمی افتد.
در فیلم هایی از این دست شخصیت پردازی نقشی کلیدی داشته و می تواند موجبات موفقیت یا عدم آن را رقم بزند.اتفاقی که در خط ویژه آنچنان که باید رخ نداده و مخاطب پس زمینه مناسبی از شخصیت های نسبتا پرتعداد فیلم ندارد.
فریدون که تنها از طریق یک دیالوگ متوجه فیلمنامه نویس بودنش می شویم، جوان بیکار و آس و پاسی است که تنها فکر و ذکرش دزدیدن وام میلیاردی محتشم صاحب نفوذ است که آن را حق امثال خودش می داند.
در طرف دیگر سمیرا هم یک چنین خصوصیاتی با شدت کمتر دارد که نقشی کلیدی در دزدیدن پول ها از حساب با توجه به حضورش در شعبه بانک دارد.
در این میان مخاطب با شاهین،منوچهر و کاوه بیش از سایرین همذات پنداری می کند.دوتای اول که کاسب هایی جزء به حساب می آیند برای گرفتن وام پنج میلیونی برای پرداخت بدهی شان با مشکل مواجه شده و بدون اراده در مسیر دزدی قرار می گیرند.
کاوه بهترین و پرداخت شده ترین شخصیت خط ویژه است که از زخمی درونی(شکست در ازدواج)رنج برده و ساده دلی اش به شدت همدلی مخاطب را برمی انگیزاند.در حقیقت تنها شخصیت استاندارد فیلم با توجه به گونه فیلم همین کاوه است که مخاطب را به همدلی واداشته و گوشه ای از ذهن مخاطب را تا مدتی پس از اتمام فیلم به خود مشغول می دارد.
محتشم به عنوان تنها ضد قهرمان فیلم می توانست بهتر از اینها از کار درآمده و ابعاد پیچیده تری پیدا کند اما کیایی در پرداخت محتشم بیشتر با وجوه بیرونی نقش کار داشته و از لایه های درونی آن غافل شده است.
کیایی در انتخاب بازیگرانش هم تلاش کرده تا با توجه به بضاعت اندک سینمای ایران در این زمینه بهترین ها را انتخاب کند که از میان آنها تنها هانیه توسلی و هومن سیدی در ایفای نقش هایشان موفق تر از بقیه ظاهر شده اند.
سیدی از شاخص هایی در بازی اش در این نقش سود جسته که کاملا برای مخاطب آشنا به نظر می رسد اما چون با شخصیت جفت و جور شده به هیچ وجه تحمیلی و گل درشت به نظر نمی رسد. توسلی هم در نقش سمیرا بازی کنترل شده و کاملا درونی را به نمایش گذاشته و بر پیچیدگی های نقش افزوده است.
کیایی در مقام کارگردان بسیار بهتر از وجه فیلمنامه نویسی اش عمل کرده و با بهره گیری از یک دکوپاژ هوشمندانه ریتم مناسبی به فیلم بخشیده و سکانس هایش را با توجه به ریتم درونی قصه طراحی کرده است.وی در عنوان بندی پایانی نیز درست به مانند شروع فیلم نمایی هوایی از تهران را به تصویر کشیده و از صدای رضا یزدانی روی آن بهره گرفته که پایان بندی خوبی به نظر می رسد.
فراهنگ(5)**1983**
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




24/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن