تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توكل بر خداوند، مايه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814739855




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روای آرامِ فتحی ماندگار


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

روای آرامِ فتحی ماندگار تهران - ایرنا - انگار سپیده دمی آرام و معمولی بود که از دروازه شهیر دانشگاه تهران رد شد تا به دانشکده معماری برسد. صبحی پر از هوای ملایمی که همچون امروز دود و ترافیک آن حوالی تا این حدود نبود.


او می رفت که معماری بخواند و همین حس برایش وسعتی غریب داشت؛ وسعتی به فراخی همان آسمان بالای سر، ممتد، متوالی و نامحدود که انگار همچون آبی که از فراز دانشگاه تهران تا خود گنبد گیتی (دماوند) می رفت، بی کرانه می نمود.
اما انقلاب مسیر زندگی او را منقلب کرد و روایت گر فتحی ماندگار شد در جنگ . کار هایش نه نام کارگردان داشت نه فیلمبردار، فقط نوشته می شد «تهیه شده در گروه روایت فتح.»
این تواضع و فروتنی همواره با وی بود، تا سال 72 و در جریان فیلمبرداری از مقتل شهدا در فکه بر اثر انفجار مین که هشت سال انتظار آن را می کشید روح بلندش را به ملکوت پرواز داد.
شهید سیدمرتضی آوینی از زبان خودش این طور زندگینامه اش را روایت می کند. «من بچه شاه عبدالعظیم هستم و در خانه ای به دنیا آمده و بزرگ شده ام که در هر سوراخش که سر می کردی به یک خانواده دیگر نیز بر می خوردی.»
در دانشگاه تهران در رشته مهندسی معماری درس می خواند. فوق لیسانس معماری در آن روزگار شغل بسیار پردرآمدی بود. دوستان دوران دانشگاهی او را روشنفکر غرب زده می دانستند اما انقلاب در روح سید انقلاب دیگر پدید آورد.
شهید آوینی که به واقع روایتگری بی مانند بود دوران جوانی زندگی خود را نیز اینگونه بازگو می کند. «سعی کردم که خودم را از میان بردارم تا هر چه هست، خدا باشد و خدا را شکر بر این تصمیم وفادار مانده ام. البته آنچه انسان می نویسد همیشه تراوشات درونی خود اوست اما اگر انسان خود را در راه خدا فانی کند آنگاه این خداست که در آثار ما جلوه گر می شود. حقیر اینچنین ادعایی ندارم. اما سعی ام بر این بوده است.»
روایت فتح که نمونه ای بی بدیل از مستند های حماسی دوران شهید آوینی است همه و همه زاییده ذهن خلاق او بود. متن هایی که شهید آوینی برای آن استفاده می کرد بسیار عرفانی و زیبا بود که برای نمونه می توان به «دنیا نه جای درنگ و فراغ است»، اشاره کرد.
در باب نگاه عرفانی و خط فکری شهید آوینی نیز نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی او را متاثر از مرحوم فردید و برخی او را فارغ از تفکرات فردید می دانند. اما آنچه مسلم است اینکه آوینی هیچ گاه به دیدار مرحوم فردید نرفت. اما اینکه سید اهل قلم متاثر از فردید بوده یا نه باید گفته مرحوم فردید شاگران بسیاری از جمله داوری اردکانی داشت و از جمله افرادی بود که در آن زمان از گفتمان غرب زدگی انتقاد می کرد. بنابراین نمی توان تصور کرد که با توجه به علایق بسیار زیاد آوینی به دکتر داوری اردکانی او متاثر از این متفکر دوران خود نبوده است. هرچند مرتضی آوینی متفکر بود، یعنی اندیشه را هضم می کرد و بعد از هضم با خلاقیتی که داشت پارادایم های جدیدی از آن می ساخت.
حالا 21 سال از روای روایت فتح و متفکر خلاق دوران ما می گذرد، روای که با سینه ای سرشار از آواها و ایما های شنیداری این مرز و بوم سرنوشتش کمی به افسانه ها شبیه بود.
گزارش: علیرضا مرادی
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن