تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را با اعتقاد و دوستى محمد و آل پاكش و با تسليم در ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814744891




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روش مالچ پاشی برای تثبیت شن های روان اشتباه است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

پدر کویر شناسی ایران: روش مالچ پاشی برای تثبیت شن های روان اشتباه است تهران - ایرنا - پدر کویر شناسی ایران گفت که استفاده از روش مالچ پاشی (به شکل امروزی ) به منظور تثبیت شن های روان در بیابان های کشور اشتباه است.


پرویز کردوانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: مالچ پاشی به دلیل وجود مواد شیمیایی در ماده مالچ ، عوارض زیست محیطی زیادی به همراه دارد که دربرخی موارد جبران ناپذیر است.
مالچ به هرگونه پوششی گفته می شود که برای محافظت و ارتقای کیفیت خاک بر روی سطح خاک گسترده می شود.
وی افزود: در حال حاضر مالچی که در بیابان های کشور استفاده می شود ، فرآورده شیمیایی است و بعد از پاشیده شدن در منطقه مورد نظر، محیط را کاملا سیاه می کند و این موجب بالا رفتن درجه حرارت در آن منطقه می شود.
وی ادامه داد: همچنین مواد شیمیایی ماده مالچ دارای بو است و به علت سیاه بودن به مانند این است که آن بخش از زمین آتش گرفته است در نتیجه به مرور محیط زیست منطقه از بین می رود . این در حالی است که اثر مالچ بعد از 5 سال از بین می رود و در برخی مناطق دست اندرکاران دوباره آن را تمدید می کنند.
وی گفت: مالچ ماده ای گران قیمت است و هزینه زیادی برای مالج پاشی پرداخت می شود در حالی که می توان با روش های ارزان تر و مطلوب تر این کار را انجام داد.
کردوانی که از چهره های ماندگار است،اظهار داشت: بهتر است به جای مالچ های شیمیایی از خاک رس استفاده شود زیرا با پاشیدن مقداری آب بر روی آن سفت می شود و از بروز گرد و غبار جلوگیری می کند و هم اینکه رنگ آن مانع افزایش حرارت در منطقه می شود.
وی با تاکید براین که هر گونه فعالیت زیست محیطی باید با مطالعه و مستندات علمی انجام شود، یاداور شد:در برخی مناطق مانند خوزستان نیازی به مالچ پاشی نیست زیرا منطقه مرطوب است و با کاشت بذر می توان موجب تثبیت شن های روان شد.
حدود یک دهه است که کشور با پدیده ریزگردها مواجه شده است و در حال حاضر بیش از 20 استان کشور با این پدیده درگیر هستند . تاکنون ریزگردها مشکلات زیست محیطی زیادی را به همراه مشکلات تنفسی برای مردم استان های کشور ایجاد کرده است .
علمی ( 4 ) **9014**1581
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن