تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 خرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801316102




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارآفرینی از محورهای اقتصاد مقاومتی است/ اصلاح نظام بانکی ضرورتی اجتناب ناپذیر است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مصباحی مقدم: کارآفرینی از محورهای اقتصاد مقاومتی است/ اصلاح نظام بانکی ضرورتی اجتناب ناپذیر است تهران-ایرنا-رییس کمیسیون برنامه؛ بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که اصلاح نظام بانکی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است اظهار داشت: باید ایرادات قانون نظام بانکی اصلاح شود.


به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا؛ غلامرضا مصباحی مقدم در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس در توضیحاتی در مورد اصلاح نظام بانکی گفت: اصلاح نظام بانکی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
وی در سخنانی درباره اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: ایرادات قانون نظام بانکی پس از 30 سال نمایان شده است که این ایرادات باید اصلاح شوند.
مصباحی مقدم افزود: سود پول در نظام بانکی فعلی کشور حاکم است که این مساله باید جایش را به سود تولید بدهد.
وی گفت: باید با فراخوان اقتصاددانان مجلس پروژه هایی موثر برای اصلاح نظام بانکی کشور انجام شود.
وی همچنین گفت: سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی باید افزایش یابد؛ سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی از سه درصد فعلی باید افزایش یابد و در عین حال ارائه تسهیلات به بخش خصوصی از این صندوق باید تسهیل شود.
وی تاکید کرد: اصلاح نظام مالیات بر ارزش افزوده از دیگر راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
رییس کمیسیون برنامه؛ بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده در کشورهای توسعه یافته بین 15 تا 25 درصد است که برای این موضوع در کشور باید فکری شود.
وی تاکید کرد: شرکت های دانش بنیان باید افزایش یابد بر این اساس یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی استفاده از اساتید علوم پایه برای ایجاد شرکت های دانش بنیان است.
وی با اشاره به این که در حال حاضر 5000 شرکت دانش بنیان تاسیس شده است خاطر نشان کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه این تعداد باید به 20 هزار شرکت افزایش یابد. البته به قول مقام معظم رهبری 20 هزار شرکت هم کافی نیست.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مصرف غذایی برخی خانواده ها برای تامین سلامت شان کافی نیست در عوض برخی خانواده ها به حدی مصرف می کنند که سلامت شان به خطر می افتد.
وی گفت: با تدوین الگوی مصرف باید خانواده هایی که کمتر از الگوی مصرف نیازشان تامین می شود، مورد حمایت قرار گیرند.
نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر این که کارآفرینی یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی است اظهار داشت: در این راستا در دانشگاه تهران دانشکده کارآفرینی ایجاد شده که می تواند در جذب جوانان مستعد بسیار کارآمد باشد.
وی تاکید کرد: باید صندوق جوانان کارآفرین نیز راه اندازی شود تا خسارت های احتمالی جبران شود.
مصباحی مقدم در بخش دیگری از گزارش خود به گزارش وزیر نیرو اشاره کرد و گفت: وزیر نیرو اعلام کرد است که بحران آب در کشور جدی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر بازدهی منابع آبی در بخش کشاورزی کمتر از 10 درصد است اگر این بازدهی طی یکی، دو سال اصلاح شود بازدهی منابع آبی در بخش کشاورزی به 40 درصد افزایش می یابد که تاثیر بسزایی بر تولید بخش کشاورزی و بهبود راندمان تولید این بخش دارد.
وی تاکید کرد: اگر طرح های شیرین سازی آب دریا در سواحل شمالی و جنوبی کشور به اجرا درآید آب شرب و کشاورزی مردم این مناطق تامین می شود.
مصباحی مقدم با اشاره به این که اصلاح قیمت حامل های انرژی حتی تا 40 درصد اثربخشی لازم را نخواهد داشت اضافه کرد: باید اقدامی همچون فاز اول هدفمندی یارانه ها انجام شود.
وی افزود: در مرحله اول اجرای قانون هدفمندی یارانه ها قیمت بنزین به یک باره از لیتری 100 تومان به 700 تومان، قیمت گازوئیل از لیتری 16 به 150 تومان و قیمت مازوت از لیتری 9 تومان به 200 تومان افزایش یافت که شاهد کاهش مصرف بودیم.
وی گفت: با افزایش 40 درصد قیمت حامل های انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها شوک قیمتی به بازار وارد می شود ولی تاثیری بر اصلاح الگوی مصرف نمی گذارد؛ باید فشار قیمتی منجر به تجهیزات و فناوری های بخش تولید شود.
در این راستا احمد توکلی نماینده مردم تهران در تذکری درباره قیمت حامل های انرژی در گفت: آقای مصباحی مقدم رئیس ما است اما در اظهارات خود نظر شخصی خود را بیان کرد و ما شوک قیمتی را قبول نداریم.
همچنین هادی قوامی نماینده اسفراین در مجلس در تذکری با استناد به ماده 23 آیین نامه داخلی مجلس گفت: وقتی قانونی در مجلس تصویب می شود باید بر نحوه اجرای آن نظارت شود.
وی افزود: نتیجه اجرای این قانون در فاز اول شرایط و مشکلاتی است که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، به دلیل اینکه سیاست های قیمت گذاری به درستی اجرا نشد.
وی ادامه داد: میزان یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومان فعلی به قیمت سال 89 که سال اول اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بود 10 هزار تومان هم ارزش ندارد.
این نماینده مجلس افزود: دولت در این زمینه تدبیر کند و مجلس نیز در انصراف از دریافت یارانه ها پیشگام است.
قوامی خاطر نشان کرد: منابعی که از اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها صرفه جویی می شود باید برای توسعه زیرساخت ها هزینه شود به طوری که اگر یک راه روستایی آسفالت شود، کاهش هزینه سوخت را در پی دارد.
وی گفت: بند 4 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی درباره حمایت از تولید است که دولت این موضوع را مورد توجه قرار دهد.
سیام**9121 ** 1418
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن