واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
پایتخت 3 به بلوغی مثال زدنی رسید تهران-ایرنا-همانطور که پیش بینی می شد، سریال پایتخت 3 آخرین سری از این مجموعه پرطرفدار سال های اخیر سیما بازهم موفق شده مخاطبان بسیاری را درایام نوروز پای تلویزیون بنشاند؛ آخرین ساخته سیروس مقدم که به بلوغی مثال زدنی در سریال سازی وارتباط با مخاطب عام تلویزیون رسیده است
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مقدم در پایتخت 3، برهمان استاندارها و سلکی عمل کرده که پیشتر با سریال هایی چون چک برگشتی، تا ثریا و بچه های نسبتا بد آزموده و نتیجه اش را هم دیده است. اگرچه باید اعتراف کرد کارگردانی مقدم درسری سوم پایتخت به یک پختگی کامل رسیده است.
مقدم دراین سریال علاوه بر گرفتن بازی های روان و باورپذیر از بازیگرانش که البته به مدد بازیگردانی محسن تنابنده محقق شده ، در میزانسن ها، نوع دکوپاژ، فضا سازی ها و استفاده هوشمندانه اش از هلی شات های جذاب هم تمام وسواس خود را به خرج داده تا هم از نام و حیثیت خود دفاع کند و هم تجربه شیرین سری سازی در سیما که پس از سال ها با سریال پایتخت رقم خورده را تلخ نکند.
هرچند بالارفتن استانداردهای روایت قصه که به یمن کارگردانی خوب سیروس مقدم در سری سوم پایتخت پدید آمده موفقیت این سریال را تضمین کرده است اما آنچه سبب شده تا مخاطب ازدیدن این سریال راضی باشد را باید در جای دیگری جستجو کرد وآن سادگی هوشمندانه ای است که سیروس مقدم با آگاهی و شناختی مناسب آن را کاملا حساب شده به رگ وپی سریالش تزریق کرده است.
استانداردی که باعث شده تا سری سوم پایتخت 3 باوجود نقص هایی که در فیلمنامه و حتی طراحی یک پیرنگ منطقی دارد ، بازهم بتواند به سریال پر بیننده این شب های سیما بدل شود؛ زیرا این سادگی که به مدد دکوپاژهای هوشمندانه مقدم ، تصویربرداری قابل قبول ، بازی روان بازیگران و طراحی صحنه و لباس حاصل شده ، باعث می شود تا مخاطب در آیینه پایتخت 3 و درسیما شخصیت های شیرین و دوست داشتنی اش ، خودش را ببیند؛ با همه جزئیات و تمامی ریزه کاری ها.
او در پایتخت 3 چهره ای را از شخصیت ها می بیند که نمونه اش در هیچ اثر خارجی نمی توان دید ؛ بنابراین برای ارضای ذائقه خود و دیدن آدمی هایی از جنس خودش و قصه های دوروبراو ، چه بخواهد چه نخواهد ، باید پای پایتخت بنشیند و آن را تماشا کند.
البته باید اذعان کرد، رسیدن به این نوع سادگی نه آسان است و نه حاصل ناتوانی وعجز؛ بلکه ایجاد این فضای باورپذیر و درگیرکردن مخاطب با اصل ماجرا و حذف آگاهانه تمامی عوامل تولید یک اثر تلویزیونی برای رسیدن به سادگی مورد نظر کاری بسیار پیچیده است.
دراین شیوه کارگردان و دیگر عوامل پشت دوربین و حتی بازیگران جلو دوربین باید تلاش کنند تا ضمن بازسازی یک واقعه نمایشی، حضور خود را برای مخاطب نامحسوس سازند؛ کارگردان دکوپاژها و تقطیع ها را باید به گونه ای انجام دهد که ضمن رعایت اصول کارگردانی، حضورش به چشم نیایند و دیده نشود.
در تصویربرداری نیز نحوه قرارگرفتن دوربین، نورپردازی و کادربندی ها باید ضمن رعایت استانداردهای تصویربرداری، کاملا نامحسوس باشد به گونه ای که مخاطب وجود دوربین را احساس نکند.
دربازی ها نیز باید همه بازیگران به شیوه ای از بازیگری برسند که ضمن ارائه بازی یک دست وهماهنگ ، هیچ کدام ، بردیگری رجحان نیابند و با بروز غلو آمیز احساسات ، وجود خود را بر مخاطب تحمیل نکند.
رسیدن به این هدف علاوه برآگاهی و شناخت به گونه ای از فداکاری و ازخودگذشتگی نیازمند است که یقینا از عهده هرکسی ساخته نیست.
بنابراین انچه سریال پایتخت 3 را بر سلک ، اسلاف خود، سریالی موفق ازآب درآورده ، رعایت استانداری است که چندیست در صدا و سیما به ویژه در شبکه یک به جد دنبال می شود و آن همان استاندارد همانندسازی اثر با ویژگی های مخاطب وطنی است.
ازاین رو سریال پایتخت با همه ضعف و قوتش برای مخاطب ایرانی تولید شده وعجیب نیست اگر مخاطب آن را می پذیرد؛ قصه اش باور پذیر، شخصیت هایش دوست داشتنی و ماجراهایش آشنا هستند.
و این راز موفقیت سریالی است که شاید نه طرح و توطئه محکمی دارد، نه شخصیت هایی چند وجهی و نه ساختار روایی متفاوت.
پایتخت 3 همانی است که باید باشد؛ همان چیزی که ذائقه مخاطب ایرانی می پسندد؛ از دل او برآمده و لاجرم بردلش می نشیند.
فراهنگ**9187**
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير
[email protected]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]