محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830276784
تقویم ایران چه زمانی هجری شمسی شد؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶
در روز ۱۱ فروردین ۱۳۰۴ قانون تبدیل بروج به ماههای فارسی از تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی گذشت؛ قانونی که بر اساس آن ادارات دولتی و موسسات اقتصادی مکلف به به کار بردن تقویم شمسی (خورشیدی) به جای قمری شدند. به گزارش ایسنا به نقل از سایت تاریخ ایرانی، تقویمی که امروز از آن استفاده میکنیم، جزو دقیقترین گاهشمارهای جهان است. این تقویم که ۱۲۷ سال بیشتر عمر ندارد، در طول عمر خود فراز و نشیبهای فراوانی را پشت سر گذاشته است. برخی معتقدند تقویم هجری شمسی را نخستین بار عبدالغفارخان نجمالدوله استخراج کرد. او عبارت ۱۲۶۴ شمسی را در حاشیه تقویم سال ۸۰۷ جلالی مطابق ۳-۱۳۰۲ هجری قمری ذکر کرد و از آن تاریخ به بعد، تقویمی را در ایران رایج کرد که اساس آن شمسی و مبداء آن هجرت پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله) از مکه مکرمه به مدینه منوره باشد. البته تقویمی که او نوشت، به تقویم هجری شمسی برجی معروف است که اصول آن به قرار زیر است: * مبداء آن، اول فروردینماه سال شمسی، هجرت پیامبر اسلام از مکه مکرمه به مدینه منوره است که ۱۱۹ روز قبل از اول محرم سال اول هجری قمری و مطابق با روز جمعه ۱۹ مارس ۶۲۲ میلادی است. * لحظه تحویل سال مقارن با عبور مرکز خورشید از نقطه اعتدال بهاری است، وقتی که خورشید از نیمکره جنوبی وارد نیمکره شمالی آسمان میشود. این لحظه که اول برج حمل نامیده میشود، نوروز نامیده شده و همیشه بر روز اول بهار منطبق است. * سال هجری شمسی برجی از نوع سال شمسی حقیقی است، یعنی مدت زمان دو عبور متوالی مرکز خورشید از نقطه اعتدال بهاری. مدت متوسط آن ۳۶۵ شبانهروز و ۵ ساعت و ۴۸ دقیقه و ۴۵/۲ ثانیه اندازهگیری شده اما مدت سال شمسی حقیقی ثابت نیست و بر اثر تغییر تعدادی از پارامترهای نجومی، تغییر میکند. * مدت سال شمسی حقیقی در دورهای ۵۰ ساله (۱۳۸۵-۱۳۳۵ ه.ش) بین ۳۶۵ شبانهروز و ۵ ساعت و ۴۲ دقیقه تا ۳۶۵ شبانهروز و ۶ ساعت و ۴ دقیقه در تغییر بوده است. توجه داشته باشید این مقدار متفاوت با سال نجومی است که زمین یک دور کامل به دور خورشید میگردد و مقدار آن ۳۶۵/۲۵۶۴ شبانه روز معادل ۳۶۵ شبانه روز و ۶ ساعت و ۹ دقیقه و ۱۰ ثانیه است. * این تقویم شامل ۱۲ ماه حقیقی به نام «برج» است که به نام ۱۲ صورت فلکی قدیمی منطقهالبروج که خورشید هر سال از آنها عبور میکند، نامگذاری شده است. از حدود ۲۰ قرن قبل از آن، منجمان دایرهالبروج را به ۱۲ برج مساوی قراردادی تقسیم کرده بودند که اغلب متفاوت از آن صورت فلکیای است که خورشید در آن به سر میبرد. ضمن آنکه به دلیل حرکت زمین، محور زمین هر ۲۵۸۰۰ سال یک بار در آسمان دور میزند و برجها در این بازه زمانی یک دور کامل روی تمام صورتهای فلکی گردش میکنند. (همین حرکت موجب تفاوت بین سال شمسی حقیقی و سال نجومی است) از سوی دیگر، به دلیل حرکت ظاهری غیر یکنواخت مرکز خورشید در آسمان، طول هر برج از ۲۹ تا ۳۲ روز متفاوت بود و همانند ماه قمری، گاه پیش میآمد که طول یک برج از سالی به سال دیگر تغییر کند. هر چهار یا پنج سال یک بار نیز مجموع طول سال به ۳۶۶ شبانه روز میرسید و به اصطلاح، سال کبیسه میشد. تقویم هجری شمسی برجی در آغاز رسمی نبود و تنها در تقویمهای قدیمی و در امور گمرکات و مالیه ایران مورد استفاده قرار میگرفت؛ تا آنکه در سال ۱۳۲۸ هجری قمری/ ۱۲۸۸ هجری شمسی، میرزا عبدالحسینخان شیبانی وحیدالملک، نماینده تهران در مجلس شورای ملی، طرحی با موضوع قید تاریخ کلیه معاملات و مبادلات مشترکه عمومی را از تاریخ قمری به هجری شمسی برجی پیشنهاد کرد. این پیشنهاد در دوره دوم مجلس شورای ملی ایران در ماده ۳ قانون محاسبات عمومی، مصوب ۲۱ صفر ۱۳۲۹/ ۲ حوت ۱۲۸۹ پذیرفته شد و تقویم هجری شمسی برجی به عنوان مقیاس رسمی زمان در محاسبات دولتی تصویب شد. روایت دیگری نیز وجود دارد که تقویم هجری شمسی یا تقویم جلالی ابداع عمر بن خیام نیشابوری بوده است. ابوالفتحالدین عمر بن ابراهیم نیشابوری مشهور به خیام از برجستهترین حکما و ریاضیدانان جهان اسلام، در رشتههای ریاضیات و نجوم تبحر خاصی داشت و در این حوزه شیوههای خاصی را در حل مسائل مختلف ابداع کرد. به دلیل تبحر و دانش عظیمی که در این دو علم به دست آورده بود، ملکشاه سلجوقی او را به سوی دربار فراخواند و وی را در صدر نشاند. خیام نزد ملکشاه دست به انجام کارهای علمی بسیاری زد که از میان آنها میتوان به نگارش تقویم جلالی اشاره کرد. او بنا به درخواست ملکشاه رصدخانه ملکشاهی را ساخت و در صدد اصلاح تقویم موجود برآمد. تقویم جلالی او که امروزه در میان ایرانیان رواج دارد از چنان اعتباری برخوردار است که تاکنون کمتر به آن ایراد وارد شده است. همچنین گفتهاند تقویم او از تقویم «گریگوری» دقیقتر است. ملکشاه از این روز تاریخ و تقویم جلالی را در کشور ایران استوار ساخت. سال قمری 10 روز و شش ساعت و 11 ثانیه کوتاهتر از سال شمسی است. با تنظیم تقویم جلالی مقرر شد که هر چهار سال یک روز بر تعداد روزهای سال بیفزایند و سال چهارم را ۳۶۶ روز حساب کنند و پس از هر ۲۸ سال (هفت دوره چهار ساله) به جای آنکه به آخرین ماه سال یک روز بیفزایند این روز را در نخستین دوره بعد یعنی دوره نهم اضافه کنند. تصویب رسمی تقویم هجری شمسی در اواخر سال ۱۳۰۳ هجری شمسی برجی، جمعی از نمایندگان دوره پنجم مجلس شورای ملی ایران، طرحی را پیشنهاد کردند که نام برجهای عربی متداول در تقویم برجی به نامهای فارسی تبدیل شود و نام سالها در دوره دوازده حیوانی رایج نیز متروک شود. پس از بحثهای فراوان، بالاخره در جلسه ۱۴۸ مجلس شورای ملی ایران در شب سهشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۰۴، قانون تبدیل بروج به ماههای فارسی از نوروز ۱۳۰۴ شمسی به تصویب رسید و تقویم هجری شمسی به عنوان تقویم رسمی کشور پذیرفته شد. متن این قانون بدین شرح بود: «قانون تبدیل بروج به ماههای فارسی از نوروز ۱۳۰۴ خورشیدی (شمسی) - مصوب شب ۱۱ فروردین ماه ۱۳۰۴ شمسی ماده اول - مجلس شورای ملی تصویب مینماید که از نوروز (۱۳۰۴) تاریخ رسمی سالیانه مملکت به ترتیب ذیل معمول گردد و دولت مکلف است که در تمام دوایر دولتی اجرا نماید: الف - مبداء تاریخ: سال هجرت حضرت خاتمالنبیین محمد بن عبدالله صلواتالله علیه از مکه معظمه به مدینه طیبه. ب - آغاز سال: روز اول بهار. ج - سال: کماکان شمسی حقیقی. د - اسامی و عده ایام ماهها: ۱- فروردین ۳۱ روز ۲- اردیبهشت ۳۱ روز ۳- خرداد ۳۱ روز ۴- تیر ۳۱ روز ۵- امرداد ۳۱ روز ۶- شهریور ۳۱ روز ۷- مهر ۳۰ روز ۸- آبان ۳۰ روز ۹- آذر ۳۰ روز ۱۰- دی ۳۰ روز ۱۱- بهمن ۳۰ روز ۱۲- اسفند ۲۹ روز تبصره - در سنین کبیسه اسفند ۳۰ روز خواهد بود. ماده دوم - ترتیب سالشماری ختاوایغور که در تقویمهای سابق معمول بوده از تاریخ تصویب این قانون منسوخ خواهد بود. این قانون که مشتمل بر دو ماده است در جلسه شب یازدهم ماه فروردین یک هزار و سیصد و چهار شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید. رییس مجلس شورای ملی - مؤتمنالملک» ظهور تقویم شاهنشاهی و مخالفت امام (ره) در سال ۱۳۵۴ هجری شمسی مجلسین شورای ملی و سنا در اجلاسی مشترک بر تغییر مبداء تاریخ هجری قمری به شاهنشاهی تاکید کردند و مردم و دولت نیز موظف شدند از این پس تاریخ شاهنشاهی را به جای تاریخ هجری به کار برند. آنان در این اجلاس تصمیم گرفتند تاجگذاری کوروش کبیر در سال ۵۹۹ پیش از میلاد را به عنوان مبداء سال خورشیدی و سرآغاز تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران قرار دهند. به همین مناسبت اول فروردین سال ۱۳۵۵ هجری شمسی آغاز سال ۲۵۳۵ شاهنشاهی اعلام شده بود. این عمل رژیم پهلوی به عنوان نوعی دهنکجی به اعتقادات دینی مردم ایران و تلاشی برای اسلامزدایی از ایران ارزیابی شد. به همین دلیل بود که امام خمینی در پیام عید فطر سال ۱۳۵۵ بهکارگیری این تاریخ را حرام دانست و تصریح کرد: «کارشناسانی که میخواهند مخازن ما را به غارت ببرند برای تضعیف اسلام و محو اسم آن، نغمه شوم تغییر مبداء تاریخ را ساز کردند. این تغییر از جنایات بزرگی است که در این عصر به دست این دودمان کثیف واقع شد. بر عموم ملت است که با استعمال این تاریخ جنایتکار مخالفت کنند و چون این تغییر هتک اسلام و مقدمه محو اسم آن است خدای نخواسته، استعمال آن بر عموم حرام و پشتیبانی از ستمکار و ظالم و مخالفت با اسلام عدالتخواه است ... .» تقویم شاهنشاهی، پنجم شهریورماه ۱۳۵۷ لغو و بار دیگر تقویم شمسی به عنوان تقویم اصلی کشور به رسمیت شناخته شد. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]
صفحات پیشنهادی
برتریهای تقویم هجری شمسی بر دیگر تقویمها
برتریهای تقویم هجری شمسی بر دیگر تقویمها مبنای آغاز سال در تقویم هجری شمسی روزی است که طول روز و شب با هم برابر میشود این روز را اعتدال بهاری مینامند هر سال دو بار طول روز و شب برابر میشود یکی اول بهار و دیگری اول پاییز مصریان روز اول پاییز را آغاز سال شمسی در نظر گرفتهتقویم ایرانی با حیوانات چینی و ترکی
تقویم ایرانی با حیوانات چینی و ترکی موش و بقر و پلنگ و خرگوش شمار زین چار چو بگذری نهنگ آید و مار آن گاه به اسب و گوسفند است حساب حمدونه و مرغ و سگ و خوک آخر کار شنیدن این بیت قطعا تعجبی به همراه ندارد همه می دانند مضمون این بیت نام حیواناتی است که هرساله در تقویم ما دیده میگلكسی اس 5 چه زمانی در ايران عرضه می شود | دانلود رايگان نرم افزار
آمارها از پيش فرش گوشی هوشمند گلكسی S5 نشان دهنده استقبال خوب كاربران از جديدترين پرچمدار سامسونگ می باشد اما علاقمندان بسياری نيز منتظر عرضه اين گوشی به بازارهایجهانی هستند سامسونگ در کنفرانس مطبوعاتیش در کنگره جهانی موبایل در کشور اسپانیا اعلام نمود که ویترین فروشگاههاتحریم از چه زمانی وارد تاریخ ایران شد
تحریم از چه زمانی وارد تاریخ ایران شد با افزایش نومیدی درباره حل زودهنگام مساله نفت چشمانداز اقتصادی نهچندان امید بخش و دشواریهای مالی ملموس بخشهای فزایندهای از اقشار ثروتمند بازرگانان و کارفرمایان نسبت به دولت مصدق ناشکیبا شدند یا به مخالفان آن پیوستند به گزارش گروهفال و طالع بینی سال ۱۳۹۳ هجری شمسی (سال اسب)
فال و طالع بینی سال ۱۳۹۳ هجری شمسی سال اسب سال ۱۳۹۳ به نام اسب می باشد ببینیم سال اسب برای ما چگونه خواهد بود لحظه تحویل سال ۱۳۹۳ هجری شمسی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲۰ ۲۷ ۰۷مطابق ۱۸ جمادیالاولی ۱۴۳۵ هجری قمری و ۲۰ مارس ۲۰۱۴ میلادینام سال اسب چینیها معتقدند بودند درتقويمهاي تاريخي ايران زمين در باغ ملي تهران نمایش داده می شوند | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر ۱۳۹۲ ۱۲ ۲۷ – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران istta به نقل از اعتماد ایرانیان از دیرباز رفتارهایشان را مطابق آنچه در آسمان میگذشت انجام میدادند طلوع و غروب آفتاب و آمد و شد روزها در کنار آمدن فصول و طی شدن سالها مردمان سرخانواده های شهدای کرجی عازم مناطق عملیاتی جنوب شدند/ روز 22 اسفند در تقویم ایرانیان مزین به نام شهدا است
استانها مرکز البرز ایرانی در گفتگو با مهر خانواده های شهدای کرجی عازم مناطق عملیاتی جنوب شدند روز 22 اسفند در تقویم ایرانیان مزین به نام شهدا است کرج - خبرگزاری مهر هر ساله در آستانه ایام نوروز مردم سرفراز البرز برای تجدید پیمان با شهدای دفاع مقدس با کاروان راهیان نور عازمتصمیم حزبالله برای ورود به جنگ در سوریه منطقی است/ تا زمانیکه ایران وارد گفتگوها نشود، غرب نمیتواند بحران سو
محسن رضایی در مصاحبه با دیلی استار تصمیم حزبالله برای ورود به جنگ در سوریه منطقی است تا زمانیکه ایران وارد گفتگوها نشود غرب نمیتواند بحران سوریه را حل کند محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با روزنامه دیلی استار لبنان گفت اقدام حزب الله در سوریه منطقی ولحظه تحویل سال 1393 هجری شمسی
لحظه تحویل سال 1393 هجری شمسیبه گزارش آخرین نیوز بنابر محاسبات شورای مرکز تقویم مؤسسۀ ژئوفیزیک دانشگاه تهران لحظه تحویل سال 1393 هجری شمسی بر اساس ساعت رسمی جمهوری اسلامی ایران ساعت 20 و 27 دقیقه و 7 ثانیه روز پنجشنبه 29 اسفند 1392 هجری شمسی مطابق 18 جمادی الاولی 1435 هجری قمتقویمهای ایرانی و گردش ایام را در نمایشگاه موقوفه آستان قدس رضوی ببینید
تقویمهای ایرانی و گردش ایام را در نمایشگاه موقوفه آستان قدس رضوی ببینید فرهنگ > دین و اندیشه - موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک نمایشگاهی از سیر تاریخی تقویمها با نام گردش ایام برگزار کرده است به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملکزمانی برای طبیعت گردی/ کویرهای یگانه ایران
زمانی برای طبیعت گردی کویرهای یگانه ایران جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - بسیاری از طبیعت گردان کویر را به عنوان مقصد انتخاب می کنند کویر با دنیای پر رمز و رازش عرصه خوبی برای بازدید وارتقای نگاه یک شخص به طبیعت اطراف است در کشور ما به دلایل خاص جغرافیایی مناطق کنوروز و دیپلماسی فرهنگی | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر ۱۳۹۲ ۱۲ ۲۴ – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران istta به نقل از شبکه ایران در آستانه فرارسیدن نوروز فرصت مغتنمی است تا از ظرفیتهای این جشن ملی در جهت همگرایی داخلی و جهانی بهرهبرداری شده و فرهنگ غنی ایرانیان که سراسر مهر و عطوفیک پیشکسوت: هنرمندان ایران توانایی هنرنمایی در دنیا را دارند
یک پیشکسوت هنرمندان ایران توانایی هنرنمایی در دنیا را دارند کاشان– ایرنا- استاد پیشکسوت هنرهای تجسمی ایران گفت ژن هنری در خون ایرانیان است و در صورت حمایت از این هنرمندان آنها می توانند با خلق آثار هنری شان در جهان هنرنمایی کنند حسین محجوبی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کدعوت گروه «یاتو» از هنرمند ایرانی برای حضور در کره جنوبی
دعوت گروه یاتو از هنرمند ایرانی برای حضور در کره جنوبیمحمود مکتبی از حضور خود در دو برنامه هنری که توسط مرکز یاتو yatoo در کره جنوبی برگزار میشود خبر داد مکتبی پیش از این در کشورهایی همچون آمریکا فرانسه انگلستان کانادا لیتوانی بلغارستان کره جنوبی و محمود مکمدل مناطق آزاد در ایران برعکس دنیاست
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۲۲ مدیر عامل منطقه آزاد انزلی گفت مدل ایجادی مناطق آزاد در ایران با دنیا متفاوت است این موضوع به این گونه است که در دنیا ابتدا زیرساختها آماده میشود اما در ایران نخست مناطق آزاد شکل گرفته بعد زیرساخت آنها آماده میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجوایراندوست: نمیتوانم ضعیف شدن ملوان را ببینم/ دربارهی تیم ملی سکوت میکنم!
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۰۱ سرمربی سابق تیم ملی و بازیکن تیم فوتبال بانوان ملوان بندرانزلی گفت پیش از این هم گفته بودم که دوست ندارم ضعیف شدن و باخت ملوان را ببینم چون ملوان تمام زندگی من است و این موضوع یکی از دلایلی است که باعث شد از فوتبال خداحافظی کنم مریم ایراندوست در گفت واختتاميه دومين جشنواره فيلم توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني
اختتاميه دومين جشنواره فيلم توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني | ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ ۱۲ ۵۹ب ظ نمايش نسخه اصلي تصویر نمايش نسخه اصلي تصویر نمايش نسخه اصلي تصویر نمايش نسخه اصلي تصویر نمايش نسخه اصلي تصویر نمايش نسخه اصلي تصویر نمايش نسخه اصلي تصویر نمايش نسخه اصلي تصویر نمايش نس-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها