تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزه‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814701451




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازدید 21000 نفر از گنبد سلطانیه/ بازگشايي دروازه شمالي میراث جهانی گنبد سلطانیه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > زنجان نجفلو:
بازدید 21000 نفر از گنبد سلطانیه/ بازگشايي دروازه شمالي میراث جهانی گنبد سلطانیه
زنجان -خبرگزاری مهر: دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر استان زنجان گفت: از 29 اسفند پارسال تا هشتم فروردین ماه امسال 21 هزار و 874 نفر از گنبد تاريخي سلطانیه،10 هزار و 657 نفر از موزه مردم شناسي رختشویخانه و 14 هزار و 709 نفر از موزه باستانشناسي مردان نمکی(عمارت ذوالفقاري) بازدید کرده اند.



به گزارش خبرگزاری مهر، یحیی رحمتی افزود: تعداد بازدید کنندگان از غار زيباي کتله خور به 10 هزار و 142 نفر و موزه دارایی به پنج هزار و 180 نفر می رسد. وي اظهار کرد: مجموع تعداد اقامت کنندگان در سطح این استان به 23 هزار 571 نفر رسید. مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان گفت: از 29 اسفند پارسال تا هشت فروردین ماه سال جاري دو هزار و 316 نفر در هتل، یک هزار و 470 نفر در مهمانپذیر و دو هزار و 375 نفر در هتل آپارتمان اقامت کرده اند. رحمتی گفت: تعداد اقامت کنندگان در منازل استیجاری این استان به 405 نفر، کمپ های موقت به دو هزار و 715 نفر، کلاس های مدارس 13 هزار و 958 نفر و مهمانسراهای ادارات و خوابگاه ها به 195 نفر می رسد. وي ادامه داد: در این مدت دو هزار و 104 نفر در 526 تخته چادر در حاشیه پارک ها و بوستان ها اقامت کرده اند. دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر استان زنجان، متذكر شد: طی آغاز فعالیت ستاد اجرایی خدمات سفر استان زنجان و انجام بازرسی و نظارت نوروزی از 29 اسفند پارسال تا هفت فروردین ماه سال جاري مجموعا تعداد 250 مورد بازرسی و نظارت انجام شده است. بازگشايي دروازه شمالي میراث جهانی گنبد سلطانیه مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان گفت: به همت اداره كل ميراث فرهنگي استان زنجان "دروازه اصلي ارگ تاريخي گنبد سلطانيه" بازگشايي شد. رحمتی با بیان اینکه دروازه شمالی ارگ تاريخي گنبد سلطانیه اصلی ترین ورودی اين مجموعه محسوب می شد افزود: در کاوش های باستان شناسی انجام شده مشخص شده که درب ورودی با پایه ستون هایی زیبا تزیین شده بود که فضای جذابي را برای بیننده ایجاد می کرد. وي اشاره كرد: ضمن بازگشایی این دروازه، مسیر تردد مشخصی را برای بازديد كنندگان و گردشگران تعریف كرده ايم و مسافران در حین بازدید به اطلاعات جالب و جذابی  از مجموعه ارگ و گنبد سلطانیه دست می یابند. دبير ستاد هماهنگي خدمات سفر استان زنجان گفت: اين دروازه به علت عدم تردد و باز نبودن مسير ناشناخته و دور از چشم عموم بازديد كنندگان بود و در حال حاظر به منظور آشنایی هر چه بهتر گردشگران بازگشایی شد.  رحمتي متذكر شد: بازگشایی این دروازه میزان توقف گردشگران و بازديدكنندگان از ارگ و گنبد سلطانیه را تا سه برابر افزایش داده است. وي يادآور شد:پس از انجام كاوشهاي باستانشناسي، از محل دروازه شمالی، پایه ستون ها مشخص شد و برج و باروی دیگری غیر از گنبد سلطانیه که در مسیر قرار گرفته داشت در طول مسیر در معرض بازديد علاقمندان قرار دارد. مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان و دبير ستاد هماهنگي خدمات سفر استان در پايان اشاره كرد: گردشگرانی که از مسیر دروازه شمالی وارد ارگ تاريخي سلطانيه می شوند می توانند علاوه بر بازدید از محل کاوش های انجام شده در گنبد سلطانیه در جریان تاریخچه این مجموعه شاهكار معماری ايراني -اسلامی - ايلخاني است و همچنين شهر قدیمی سلطانیه که زمانی از شهرهای نمونه جهان اسلام بود آشنا شوند. برپایی  93  صنایع دستی در استان زنجان

مسئول كميته آمار و اطلاع رساني ستاد هماهنگی خدمات سفر استان زنجان از برپایی 93 غرفه هنرهاي سنتي و صنایع دستی در سطح این استان  خبر داد.

 غلامرضا نجفلو گفت: طي هفته نخست تعطيلات نوروزي تعداد 88 غرفه هنرهاي سنتي و صنایع دستی برپا شده بود كه با افزايش تعداد 5 غرفه ديگر به اين آمار شامل؛ 3 غرفه در موزه رختشويخانه و 2 غرفه در بازارچه گنبد سلطانيه، مجموع غرفه هاي هنرهاي سنتي و صنايع دستي برپا شده در سطح استان به 93 غرفه رسيد.

وی افزود: در حال حاضر در 7 شهرستان استان زنجان بازارچه صنایع دستی برپا شده که یکی از بزرگترین بازارچه ها در شهر زنجان با 35 غرفه و بازارچه  گنبد سلطانيه با 33 غرفه داير مي باشد. نجفلو اشاره كرد: تعداد 5 كارگاه وركشاپ صنايع دستي در عمارت دارايي(موزه صنايع دستي زنجان) با رشته هاي،قلم زني روي مس - مليله - چرم - گليم و چاروق دوزي داير مي باشد. همچنين 12 غرفه و كارگاه وركشاپ در موزه مردم شناسي رختشويخانه شامل: مليله - چاقو - چاروق - قلم زني روي مس - ظروف مس - مصنوعات چرم - معرق و سفال تزئيني برپا شده است. وي متذكر شد: در بازارچه صنايع دستي ارگ تاريخي سلطانيه تعداد 14 غرفه هنرهاي سنتي و صنايع دستي و تعداد 18 غرفه سوغات سفر راه اندازي شده و يك غرفه نيز به صورت "سياه چادر عشايري" از استان فارس مستقر شده است. مسئول كميته آمار و اطلاع رساني ستاد هماهنگی خدمات سفر استان زنجان، درباره هزینه هاي برپايي غرفه هاي هنرهاي سنتي و صنايع دستي نیز توضیح داد: به منظور حمايت از هنرمندان و صنعتگران رشته هاي صنايع دستي استان زنجان،برپایی غرفه هاي هنرهاي سنتي و صنايع دستي به صورت رايگان در اختيار گذاشته شده است.

نجفلو با اشاره به اینکه تعداد برپايي غرفه ها نسبت به سال گذشته افزايش 4 برابري داشته است افزود: استقبال كم نظيري از اين غرفه توسط گردشگران و مسافران به عمل آمده است.عمل آمده است.


۱۳۹۳/۱/۹ - ۱۵:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن