تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812583089




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موزه مردم شناسی بروجن، گذری بر فرهنگ مردم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

موزه مردم شناسی بروجن، گذری بر فرهنگ مردم بروجن، شهرکرد- ایرنا- روزهای تعطیل نوروز، فرصت مناسبی برای مردم شهر بروجن و میهمانان نوروزی برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ این خطه در موزه مردم شناسی این شهر است.


به گزارش ایرنا، موزه های مردم شناسی دریچه و بستری است برای آشنایی نسل های جدید با تاریخ، آداب و رسوم، باورها و شیوه زندگی نسل های پیشین که نسل امروز را با میراث مادی و معنوی برجامانده از گذشته پیوند می دهد.
شهرستان بروجن به عنوان یکی از شهرستان های چهارمحال و بختیاری از پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی برخوردار است که بخشی از این ظرفیت فرهنگی در موزه مردم شناسی این شهر در ˈخانه حفیظیˈ که خود از آثار تاریخی ارزشمند شهر بروجن است به نمایش درآمده است.
گردشگران نوروز در موزه مردم شناسی بروجن با صرف زمانی اندک، سفری طولانی به تاریخ کرده و با مشاهده آثار بر جامانده از گذشتگان، با فضا و نحوه زیست طبیعی، فرهنگی و اجتماعی آنان آشنا می شوند.
مجموعه ˈخانه حفیظیˈ مربوط به اواخر دوره قاجار است که در سال 1380 با شماره ثبت 4310 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و هم اکنون به عنوان موزه مردم شناسی شهر بروجن به همت استاد بهرامی فعال شده است.
در این موزه ظروف سنگی، مسی و چوبی، ابزارهای کشاورزی، ابزارهای نخ ریسی، کتاب و نسخه های خطی و قدیمی، سماور و قوری های قدیمی، انواع پوشاک، کفش و لباس های محلی و سنتی و صدها اثر تاریخی و مجسمه های سنگی که نماد روش زندگی مردم در گذشته است به نمایش گذشته شده است.
در این موزه مجموعه مجسمه های سنگی مشاغل سنتی چون نانوایی، قصابی، ریسندگی، رنگرزی و قالیچه بافی، زندگی مردم در فصل های مختلف با شرایط آب و هوایی سرد و گرم، کشاورزی و دامداری، مکتب خانه و شیوه تحصیل در قدیم و جشن عروسی هرکدام در قالب مجموعه های مختلف در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
بازدیدکنندگان از این موزه همچنین با چگونگی تهیه خمیر و نان، مشک زنی، کار با دستاس(آسیاب دستی)، نخ ریسی، هاون چوبی و سنگی، انواع ترازو و قپان به شیوه سنتی آشنا می شوند.
در یکی از اتاق های این بنای تاریخی همه امکانات یک خانه سنتی جانمایی شده که در وسط آن یک کرسی قرار دارد و انواع خشکبار و همچنین میوه هایی چون انار و هندوانه روی سینی بزرگی قرار گرفته است.
کارشناس میراث فرهنگی شهرستان بروجن گفت: خانه حفیظی که به عنوان مکان موزه مردم شناسی بروجن انتخاب شده یکی از بنای تاریخی چهارمحال وبختیاری است.
ˈبهادر نوروزیˈ در گفت و گو با ایرنا افزود: این بنا متعلق به دوره قاجار است و از شاخص های معماری این مکان، هشتی ورودی بنا است که دارای هشت درب ورودی، محل انتظار با سه ساختمان، حیات اصلی خانه، خانه کارگران واصطبل است.
وی افزود: ستون ها، طاق های منزل و سردری های آن به سبک معماری سازه های اسلامی است و رنگ منزل و به خصوص رنگ درب و پنجره ها از ترکیب سه رنگ اصلی زرد، قرمز و آبی است.
مسئول و بانی موزه مردم شناسی بروجن نیز گفت:بیش از 200 مجسمه سنگی با موضوع آداب و رسوم و فرهنگ قدیم مردم برای معرفی این بخش از فرهنگ شهرستان بروجن به نمایش گذاشته شده است.
ˈبهرام بهرامیˈ افزود: با توجه به علاقه مردم به زندگی گذشتگان و یادگارهای نیاکان،سعی شده تا شیوه زندگی و فرهنگ مردم در قالب مجسمه و اشیاء برجامانده از دوره های قدیم در معرض دید مردم قرار گیرد.
وی در خصوص اهداف فعال سازی موزه مردم شناسی در قالب مجسمه های سنگی اظهار داشت: موزه ها نقش بی بدیل در ماندگاری فرهنگ بومی نسل های گذشته و انتقال آن به نسل های آینده دارد.
بهرامی، نقش موزه ها را در توسعه گردشگری مهم برشمرد و تصریح کرد: این موزه ازابتدای سال 92 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و پذیرای گردشگران و علاقه مندان به میراث فرهنگی است.
شهر بروجن با بیش از 52 هزار نفر جمعیت، مرکز این شهرستان در فاصله 62 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.
7361/547
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن