تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 18 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810065255




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توصيه هاي نوروزي براي تغذيه کودکان


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: توصيه هاي نوروزي براي تغذيه کودکان
صبحانه کامل مي‌تواند شامل شير، عسل، نان سبوس‌دار، پنير، گردو، آب ميوه و سبزيجات و تخم‌مرغ باشد.
سلامت| مسافرت براي بچه‌ها بسيار جالب، سرگرم کننده و خاطره‌انگيز است، البته مشکلاتي هم دارد، چرا که برنامه غذايي روزانه را به هم مي‌ريزد و مجبور هستيم در هنگام مسافرت غذاهايي غير از غذاهاي معمول خود را استفاده کنيم.
نکته 1: همان طور که بزرگ‌ترها نبايد هله‌هوله بخورند، بچه‌ها هم از اين قاعده مستثني نيستند. به افراد بزرگسال معمولاً پيشنهاد مي‌شود به دليل جلوگيري از افزايش وزن از خوردن هله‌هوله امتناع کنند، اما گاهي اين باور اشتباه در برخي پدران و مادران وجود دارد که چون مصرف هله‌هوله‌ها با افزايش وزن در ارتباط است پس شايد مصرف اين گونه مواد غذايي براي کودکان کم وزن مفيد باشد. اما بايد به ياد داشته باشيد که هرزه‌خوري مي‌تواند جلوي اشتهاي کودک را بگيرد، بنابراين از دادن خوراکي‌هاي هله‌هوله در بين وعده‌هاي غذايي به کودک خود خودداري کنيد.
به خصوص نبايد براي تشويق کردن، آرام کردن يا دلداري دادن کودکان از خوراکي‌هاي کم‌ارزش استفاده کنيد. معده کودکان حجم کمي دارد و پر شدن آن با غذاهاي کم ارزش باعث مي‌شود اشتهاي آنها به غذاي اصلي کاسته شود و در نتيجه مواد مغذي مورد نياز خود را دريافت نکنند. به عبارت ساده‌تر، مي‌توان گفت شکم کودک شما ممکن است با دريافت هله‌هوله سير شود، اما سلول‌هاي بدن کودک مواد مغذي مورد نياز خود را دريافت نکرده و گرسنگي سلولي وجود خواهد داشت. از آنجا که رشد کودک روند سريعي دارد ادامه يافتن اين موضوع مي‌تواند زمينه‌ساز سوء تغذيه کودک باشد.
نکته 2: ميوه و سبزي کليد سلامت رژيم غذايي است. مصرف ميوه و سبزي به عنوان بخشي از الگوي غذايي سالم مي‌تواند بدن را در برابر بسياري از بيماري‌ها محافظت نمايد. مصرف اين دو گروه غذايي از طرفي باعث اصلاح عملکرد دستگاه گوارش مي‌شود و رفع يبوست را در کودکان به دنبال خواهد داشت. از سوي ديگر ويتامين‌ها و املاح، فيبر و ديگر فاکتورهاي لازم براي حفظ سلامتي را در اختيار بدن قرار مي‌دهند. بيشتر افراد به خصوص کودکان ميوه و سبزي کمي مصرف مي‌کنند. براي بهبود سلامت از ميوه و سبزي‌هاي متنوع استفاده کنيد و در رژيم غذايي کودکان خود قرار دهيد. از آنجا که انواع ميوه‌ها و سبزي‌ها از نظر مواد مغذي متفاوت هستند، بهتر است از انواع مختلف آنها جهت تغذيه کودکان خود استفاده نماييد.
سبزيجات نارنجي مانند هويج، کدوحلوايي و سبزيجات برگ سبز مانند اسفناج، برگ چغندر و نيز ميوه‌هاي نارنجي مثل انبه، طالبي، زردآلو و همچنين گوجه‌فرنگي حاوي کاروتنوئيدها مي‌باشند که در بدن به ويتامين A تبديل مي‌شوند. سبزيجات پخته نسبت به انواع خام در بدن بيشتر به ويتامين A تبديل مي‌شوند. منابع ويتامين C نيز شامل مرکبات، آب مرکبات، کيوي، توت فرنگي، کلم‌بروکلي، فلفل، گوجه‌فرنگي، کلم، سيب‌زميني، کاهو و اسفناج مي‌باشند. سبزيجات برگ سبز تيره مانند اسفناج و کاهو و نيز حبوبات و پرتقال نيز منابع غني فولات به شمار مي‌روند. سيب‌زميني، اسفناج، کدو، موز، پرتقال، برگه زردآلو و حبوبات از منابع پتاسيم هستند. براي اينکه کودک خود را تشويق به مصرف ميوه و سبزي نماييد، سعي کنيد ميوه‌ها و سبزي‌ها را در معرض ديد قرار دهيد. با اين کار کودک شما به خوردن اين مواد غذايي مفيد ترغيب مي‌شود. ميوه‌ها و سبزي‌ها را روي پيشخوان آشپزخانه يا در قسمت جلوي يخچال قرار دهيد.
سعي کنيد از قدرت خلاقيت خود کمک بگيريد و در تهيه غذاهاي مختلف و جديد از سبزيجات متنوع استفاده کنيد. با استفاده از چاقوها و قالب‌هاي مخصوص شيريني‌پزي، سبزيجات و ميوه‌ها را به شکل‌هاي متنوع و جذاب درآوريد. در فروشگاه از کودک بخواهيد در انتخاب ميوه‌ها، سبزيجات و ديگر غذاهاي سالم به شما کمک کند. سبزيجات را با سس مورد علاقه کودکانتان به آنها بدهيد. ضمناً مي‌توانيد از کودک خود بخواهيد در شستن ميوه و سبزي يا آماده کردن آنها به شما کمک کند. شما مي‌توانيد با دادن رنگ و شکل‌هاي جذاب و متنوع به غذا کودک خود را متمايل به خوردن آن نماييد. به عنوان دسر از ميوه تازه استفاده کنيد و سبزيجات و ميوه‌ها را با مواد ديگر به‌صورت سالاد، سوپ يا سس در آوريد.
نکته 3: تحرک و ورزش برخي افراد در طول ايام نوروز کاهش مي‌يابد. کودکان طبيعتاً داراي تحرک بالايي هستند و به ندرت يک جا مي‌نشينند، اما مطالعات اخير نشان داده‌اند که کودکان سراسر جهان در مناطق شهري در حال غير فعال شدن هستند. امروزه بازي‌هاي کامپيوتري و تلويزيون جاي تفريحات فعال آنها را گرفته است. بسياري از نوجوانان و کودکان از تحرک بدني ناکافي رنج مي‌برند. فعاليت بدني ناکافي در کودکان مي‌تواند عواقب طولاني مدتي روي سلامت آنها به جاي بگذارد. فعاليت بدني منظم باعث فوايد جسمي، روحي و اجتماعي بسيار روي کودکان مي‌شود.
فعال بودن باعث کمک به کودکان و نوجوانان در داشتن استخوان‌ها، عضلات و مفاصل سالم مي‌شود، وزن بدن و فعاليت قلب و ريه‌ها را تنظيم مي‌نمايد. ضمناً به کودکان اين فرصت را مي‌دهد که خودباوري و اتکا به نفس داشته باشند. کودکاني که فعاليت بدني بيشتري داشته باشند، نتايج تحصيلي بهتري دارند و مهارت‌هاي اجتماعي در آنان تقويت شده، تعامل اجتماعي مثبتي در زندگي خود خواهند داشت. ضمناً احتمال اينکه در آينده به مصرف سيگار و دخانيات روي بياورند، کمتر خواهد شد. براي افزايش فعاليت فيزيکي کودکان در طول تعطيلات نوروز مي‌توانيد ابتکار عمل به خرج دهيد. سعي کنيد اوقات خود را با فرزندانتان بگذرانيد و براي اين اوقات برنامه‌ريزي مناسبي داشته باشيد. به جاي اينکه مدت زمان زيادي را جلوي تلويزيون بنشينيد با هم به پارک برويد.
فعاليت در کنار يکديگر باعث تقويت روابط افراد خانواده با هم مي‌شود. اگر حياط داريد، فوتبال بازي کردن در حياط را از ياد نبريد. کودکان بازي کردن با پدر و مادر خود را دوست دارند. با آنها توپ بازي کنيد و به بازي‌هاي پر جنب‌وجوش ديگر که مربوط به زمان کودکي خودتان بود بپردازيد. يادآوري خاطرات بازي‌هاي کودکانه خودتان هم براي شما و هم براي فرزندتان دلپذير خواهد بود. در سفرهاي کوتاه سعي کنيد بيشتر پياده‌روي نماييد. کودکان بايد روزي حداقل 20 دقيقه به فعاليت بدني بپردازند و کمتر از دو ساعت را جلوي تلويزيون سپري کنند. يکي ديگر از مواردي که باعث کاهش تحرک در کودکان و نوجوانان مي‌شود، صحبت کردن با تلفن است، از اين‌رو والدين بايد کنترل ويژه‌اي روي اين عادت نامناسب کودکان و به‌ويژه نوجوانان داشته باشند.

نکته 4: يکي از مشکلاتي که در تعطيلات نوروز پيش مي‌آيد حذف وعده غذايي مهم و اساسي صبحانه به خصوص براي کودکان است. خوردن صبحانه براي همه اعضاي خانواده به خصوص کودکان بسيار مهم است و پدران و مادران عزيز بايد به اين وعده غذايي اهميت ويژه‌اي بدهند. انرژي و مواد مغذي مصرف شده در اين وعده مي‌تواند باعث افزايش تحرک و فعاليت بدني و نشاط و شادابي کودکان گردد. داشتن صبحانه کامل و مناسب مستلزم رعايت ضوابطي در منزل است. مادران و پدران عزيز بايد زمان خوردن شام و خواب شبانه را طوري تنظيم نمايند که بچه‌ها بتوانند صبح به موقع و با کمال ميل صبحانه بخورند. ضمناً صرف صبحانه همراه با خانواده به افزايش اشتهاي کودکان کمک مي‌کند. پس بهتر است صبحانه در محيطي با صفا و آرامش‌بخش با حضور افراد خانواده صرف شود. صبحانه کامل مي‌تواند شامل شير، عسل، نان سبوس‌دار، پنير، گردو، آب ميوه و سبزيجات و تخم‌مرغ باشد.

نکته 5: مسافرت براي بچه‌ها بسيار جالب، سرگرم کننده و خاطره انگيز است. البته مشکلاتي هم دارد، چرا که برنامه غذايي روزانه را به هم مي‌ريزد و مجبور هستيم در هنگام مسافرت غذاهايي غير از غذاهاي معمول خود را استفاده کنيم. بزرگسالان شايد مشکلي با اين موضوع نداشته باشند و راحت‌تر بتوانند خود را تطبيق دهند، اما در مورد کودکان وضع متفاوت است و بايد خيلي مراقب تغذيه کودکان در هنگام سفر بود. از آنجا که زمان مصرف وعده‌هاي غذايي ممکن است به هم بخورد و در زماني که کودک گرسنه است غذا آماده نباشد، در نتيجه کودک مجبور به مصرف تنقلات شود، بهتر است هميشه مقداري غذاي آماده مثل ساندويچ، کوکو يا کتلت همراه داشته باشيد تا از ريزه خواري کودک جلوگيري نماييد.
زمان سفر و تغذيه و خواب کودک خود را طوري تنظيم کنيد که کودک در آخر سفر گرسنه و خسته نباشد. هميشه يک ليوان آب جوشيده و تميز با خود همراه داشته باشيد. اگر کودکي داريد که شير خشک مصرف مي‌کند، وجود آب جوشيده و تميز بسيار اهميت دارد. اگر کودک غذاي کمکي مي‌خورد، بهتر است غذاي او را در شيشه يا ظرف تميزي بريزيد و در آن را ببنديد تا حمل آن راحت باشد.

نکته 6: امروزه رفتن به رستوران و خريد غذاهاي فست‌فود به يک تفريح تبديل شده است، تفريحي که در درون خانواده‌ها چند وعده در هفته را شامل مي‌شود. اگر دوست داريد در روزهاي تعطيل بهاري از هواي پاک و لطيف اين فصل لذت ببريد و به پارک برويد، بهتر است با تهيه غذايي سالم در خانه و چند ساندويچ گوشت يا مرغ و سالاد به اين مکان‌هاي تفريحي برويد و علاوه بر لذت بردن از هواي تازه مطمئن باشيد که فرزندتان غذاي سالمي را هم نوش جان کرده است.
کودکان علاقه زيادي به غذاهاي فست‌فود دارند. در کنار تمام اين غذاها، نوشابه‌هاي گازدار نيز معمولاً مورد استفاده قرار مي‌گيرند که بسيار براي سلامتي مضر هستند. بهتر است همان طور که ذکر شد از ساندويچ‌هاي خانگي خوشمزه و در کنار آن دوغ يا آب‌ميوه طبيعي براي تغذيه کودکان استفاده شود و اين اقلام غذايي جايگزين فست‌فودهاي زيانبار کنوني گردند.



پنج شنبه, 07 فروردين 1393 ساعت 12:03





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن