تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814743197




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مراقب مصرف دارو در کودکان باشیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

توصیه های بهداشتی در ایام نوروز؛ مراقب مصرف دارو در کودکان باشیم شهر ری ایرنا - استفاده از داروهای بدون نسخه پزشک در برخی مواقع ثمربخش بوده ولی در بیشتر مواقع و در دراز مدت اثرات سو و نامطلوبی بخصوص بر روی کودکان خواهد گذاشت.


کارشناس بهداشت کودکان شبکه درمان شهرستان ری روز دوشنبه به ایرنا گفت: در همه جای دنیا در داروخانه ها، داروهایی با عنوان او تی سی، به معنای ˈروی پیشخوانˈ وجود دارد که می توان بدون مراجعه به پزشک و داشتن نسخه، آن ها را خرید و این ها، همان داروهایی هستند که همه در خانه ها ی خود دارند و حتی برای کودکان از آن ها استفاده می کنند.
ˈمعصومه محسنیˈبا اشاره به نکاتی در مورد استفاده از این داروها، به خصوص برای کودکان، افزود: گرفتن بدون نسخه این داروها، به معنی بی خطر بودن آن ها نیست دارو - های همچون سرماخوردگی، سرفه، درد و تب، آلرژی و تقویتی، از رایج ترین داروهای او تی سی هستند.
وی گفت: جدیدترین مطالعات نشان می دهد که داروی ضدسرماخوردگی و ضدسرفه، در طول دوره سرماخوردگی، بر علایم کودکان زیر شش سال، اثری ندارند و استراحت، نوشیدن فراوان مایعات و غذای مناسب، هنوز بهترین درمان هستند.
این کارشناس بهداشت کودکان در خصوص داروهای ضدسرفه توضیح داد: اگرچه به محض سرفه کردن کودک نگران می شویم، اما واقعیت این است که سرفه، پاسخ طبیعی و مفید بدن برای خارج کردن ترشحات و خلط ریه است. پس، نباید آن را با داروهایی مثل دکسترومتورفان یا دیفن هیدرامین سرکوب کنیم.
وی گفت: در سرفه های خلط دار می توانید از شربت اکسپکتورانت که خلط را نرم و رقیق می کند، استفاده کرد ، البته بهترین خلط آور، بُخور و نوشیدن شش تا هشت لیوان آب ولرم در روز است.
محسنی در خصوص مصرف آنتی هیستامین ها بیان داشت: این داروها که انواع مختلفی دارند، فقط برای کنترل عطسه، آب ریزش بینی و خارش، در آلرژی و سرماخوردگی استفاده می شوند و در بیشتر موارد باعث گیجی و خواب آلودگی ، پس بیش از اندازه نباید مصرف شود.
کارشناس بهداشت کودکان در رابطه با مصرف داروهای تقویتی برای کودکان اظهارداشت: مصرف داروهای تقویتی و طبیعی، به معنی بی ضرر بودن آن ها نیست. این نوع محصولات، با مشورت متخصص آن و باید به اندازه و از نوع مناسب، برای کودکان انتخاب شود.
وی از مصرف داروهای تب بر و ضددرد گفت: از این گروه، استامینوفن و بروفن را همه می شناسیم، اینها، تنها داروهایی هستند که در صورت بروز تب و درد، می توان برای کودک، ولی به اندازه استفاده کرد لازم نیست تب، کاملا قطع شود و کافی است دمای بدن، زیر 38 درجه ماند.
محسنی در خصوص ˈدکونژستانت هاˈ عنوان داشت: این دارو به صورت قطره یا اسپری، برای رفع تورم مخاط و گرفتگی بینی استفاده می شود تا کودک، راحت تر نفس بکشد. بسیار مهم است که بدانیم این داروها را فقط برای مدت کوتاه دو تا سه روزه و با تجویز پزشک، باید استفاده کرد؛ چون می توانند باعث تخریب مخاط و ایجاد عوارضی مثل بی قراری، بی خوابی، بی اشتهایی، تپش قلب، خشکی و زخم بینی، وابستگی و بسیاری عوارض دیگر شود.
این کارشناس بهداشت در خصوص آنتی بیوتیک ها گفت: این داروها، فقط و فقط، باید با دستور و زیر نظر پزشک مصرف شوند. مصرف اشتباه آن ها می توانند باعث حساسیت دارویی کشنده، عوارض پوستی، گوارشی و مقاومت دارویی قرار بگیرد بیشتر سرماخوردگی و اسهال ، در اثر ویروس ها هستند و با آنتی بیوتیک درمان نمی شوند و فقط باید دوره بیماری سپری شود.
محسنی به خانواده ها توصیه کرد: اگر کودک ، تب بیشتر از 5/ 38 درجه برای بیش از دو تا سه روز، گوش درد، تنگی نفس، سرفه طولانی تر از یک هفته، خون در خلط یا اسهال خونی، استفراغ مکرر، بثورات پوستی و افت هوشیاری دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید. حتما راهنمای همراه دارو را خوانده و مقدار و نوع متناسب با سن و وزن کودک را استفاده کنید. مقدار مناسب را از جثه اش حدس نزنید. حتما به تاریخ مصرف دارو دقت کنید.
وی اظهارداشت: هرگز از داروهای او تی سی ، برای خواباندن کودک استفاده نکنید. اگرپس از مصرف دارو، عوارضی دیدید، مصرف آن را قطع کنید. به تفاوت قاشق مرباخوری و چای خوری با غذاخوری دقت کنید، هیچ وقت اجازه ندهید کودک، خودش، دارو را بخورد یا به نام شکلات و اسمارتیز، دارو را به او نخورانید ، دارو را در حرارت و نور مناسب نگه داشته و شربت هایی که درشان باز شده ، به خصوص آنتی بیوتیک ها را نگه ندارید.
وی در پایان تاکید داشت: در خصوص بیماری کودکان زیر شش ماه ، حتما با پزشک مشورت کرده و از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید.
1724/1417/
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن